Spring naar bijdragen

Misantropie


Aanbevolen berichten

Quote:

Grappig dat je dat suïcide van God noemt. Ik lag laatst in bed wat te mijmeren en toen dacht ik stel dat God - bestaat, - ons geschapen heeft, - ons goedgezind is, - met ieder van ons persoonlijk meevoelt, - onze smeekbeden aanhoort, ...zal God dan niet allang geestelijk doorgedraaid zijn door de stortvloed aan leed die via de gebeden tot hem komen, al de conflicterende wensen en het verantwoordelijkheids (schuld-) gevoel dat Híj daar de schepper van is? Als ik God was werd ik krankjorum van wroeging en mede-lijden. Dus God die zelfmoord pleegt? Misschien was het wel uit wanhoop.

Dit denkbeeld past enkel als je God menselijke eigenschappen toeëigent. En dat doe je. Je beschrijft een labiel persoon die bij pakweg Tele-onthaal doordraait omdat het hem allemaal zelf teveel wordt...

God leeft niet. God is (het leven). Toen, nu en altijd. Zolang men God uiteraard als een oude man ergens op een wolk ziet, zal je je kop breken over zulke zaken.

Tenslotte, je moet al heel wat agnostische trekjes vertonen om in zulke vraagstukken je tijd te stoppen, en dat kan ik alleen maar toejuichen. smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Dus je bent een vrij beroerde christen bent als je misantropisch bent ingesteld?

Daarvan ben ik niet overtuigd, eerlijk gezegd. Ik zal, om bepaalde personen niet voor de borst te stuiten, 'Christene' in deze context vervangen door 'gelovige'. Filantropie is niet het monopolie van het Christendom, maar dit terzijde.

=> Kan een gelovige misantropisch zijn, in het licht van een God die liefde is?

Waarom niet? Kan men niet overtuigd zijn van de slechtheid van de mens, en toch terzelfdertijd zélf barmhartig, vergevingsgezind, maar bovenal gelovig in 1 God (en eventueel Zijn zoon)? Zelfs als je geloof hecht aan de duivel, kan je nog steeds misantropisch zijn, het zijn immers de mensen die zich door hem laten verleiden.

Het is niet omdat ik echt geloof dat de mens zijn intelligentie Gods enorm dom aanwendt, Zijn creatie kapotmaakt en de mens van nature een slechtheid met zich meedraagt, dat ik niet kan zeggen: "Kende ik maar Zijn rede..."

Jazeker, ik ben een misantroop, en ik geloof in God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als christen kun je mijns inziens het leven en de samenleving het beste accepteren zoals het is. Mensen kunnen goed en slecht doen, ook jij kunt zowel goed als slecht doen en uiteindelijk is alleen God eeuwig en onveranderlijk. Christus navolgen betekent loslaten, dus ook je beelden en de daaraan verbonden emoties en (voor)oordelen loslaten.

Een christen behoort niet optimistisch of pessimistisch te zijn. Hij behoort enkel op Christus gericht te zijn, in alle opzichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat is net zoiets als 'een computer hoort het altijd te doen'. De praktijk is vaak anders.

Klopt, maar dat maakt de waarheid niet minder waar. Velen, inclusief ikzelf, hebben een lange weg te gaan om tot die innerlijke vrede te komen. Maar het moet wel begaan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Moet je dan de theorie aanpassen aan de praktijk?

In sommige gevallen wel ja. Dat was echter niet mijn punt. Mijn punt was dat zulke uitspraken van dusdanige aard zijn dat ze eigenlijk weinig zeggen. Je kunt er 'ja dat is waar' op zeggen, dat wil echter niet zeggen dat het überhaupt écht goed mogelijk is.

De mens moet geheel en al gefocust zijn op Christus. JA! Is zij dat? Nee, kan zij dat? Nee, niet geheel of Ja, maar niet geheel. We moeten onze aandacht verdelen, o.a. met de naaste. Focussen op Christus kan ook een ander woord voor 'Navelstaren' zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid