Spring naar bijdragen

Lucas 9:60-2


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, zou iemand mij de volgende verzen kunnen uitleggen? Alvast bedankt!

\"60 Maar Hij zei hem: ‘Laat de doden hun doden begraven; u moet het koninkrijk van God gaan verkondigen.’ 61 Weer een ander zei: ‘Ik wil U volgen, Heer, maar sta me toe eerst thuis afscheid te nemen.’ 62 Tegen hem zei Jezus: ‘Wie de hand aan de ploeg slaat en dan nog eens omkijkt, deugt niet voor het koninkrijk van God.’ \"

Wat wordt hier bedoeld met thuis afscheid nemen? Moet je familie in de steek laten of hoe zit dat?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Laat de doden (de doodse mensen, de ongelovigen, degenen die nog niet opnieuw geboren zijn tot eeuwig leven) hun dode werken doen, maar doe zelf de levende werken: het verkondigen van het evangelie in woord en daad. En..) kijk niet achterom naar je oude leven, maar richt je op de toekomst die je hebt met Jezus Christus en je nieuwe leven dat je van Hem hebt gekregen en de zegeningen die Hij voor je heeft weggelegd om daarin te gaan leven.

Zie het leven met Jezus Christus als belangrijker dan andere dingen, zoals je oude leven en je familie.

Verlaat zoals Abraham en Ruth op een geestelijke/figuurlijke manier je oude leven en ga verder in je leven met Christus en zie de gelovigen als je familie, je broeders en zusters. Verlaat het geestelijke Egypte, zoals het volk Israël Egypte verliet.

Dit hoeft niet een letterlijk verlaten van sommige dingen zijn, maar in een uiterst geval wel letterlijk. Je prioriteit ligt bij het volgen van Jezus Christus, boven andere, nutteloze, wereldse dingen. Denk niet meer zoals je altijd dacht, maar wordt veranderd in je denken (Rom. 12:2 - En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt Eulogia..! Zou je misschien ook de volgende tekst kunnen uitleggen? Alvast bedankt!

13 Iemand uit de menigte zei tegen Hem: ‘Meester, zeg tegen mijn broer dat hij de erfenis met mij moet delen.’ 14 Hij zei tegen hem: ‘Wie heeft mij als scheidsrechter tussen u beiden aangesteld?’ 15 Hij zei tegen hen: ‘Pas op voor iedere vorm van hebzucht! Ook al heeft een mens nog zo veel, zijn leven bezit hij niet.’ 16 Hij vertelde hun een gelijkenis: ‘Er was eens een rijke, wiens land veel had opgebracht. 17 Hij dacht bij zichzelf: “Wat moet ik doen? Ik heb geen ruimte om mijn oogst op te slaan.†18 “Dit ga ik doen,†dacht hij, “ik breek mijn schuren af en ga grotere bouwen; dan kan ik daar al het graan en mijn andere goederen in opslaan, 19 en tegen mezelf zeggen: Je hebt daar nu heel wat liggen, jongen, je kunt jaren vooruit. Rust nu maar eens uit, eet, drink en neem het ervan.†20 Maar God zei tegen hem: “Jij dwaas, nog deze nacht wordt je leven opgeëist, en voor wie zijn dan al die voorraden die je hebt aangelegd?†21 Zo vergaat het iemand die rijke schatten verzamelt voor zichzelf en niet voor God.’

Betekent dit dat als je rijkdommen verzamelt, dit ten goede aan de gemeenschap moet komen en niet alleen voor jezelf of behoor je helemaal geen rijkdommen te verzamelen?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je mag best rijkdommen vergaren, denk maar aan Abraham, Salomo en Job. Die waren erg rijk. God duldt alleen geen (af)goden.

Met andere woorden: het moet je streven niet zijn.

"Zoek eerst het koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid. En dit alles krijgt u bovendien"


Samengevoegd:

En voor de completere en theologischere uitleg wachten we even op Eulogía knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad. In het stukje staat ontzettend veel en je kan er bijna eindeloos over uitweiden. Ik zal een klein stukje erover schrijven.

Het gaat onder andere om hebzucht, oftewel de zucht naar het hebben. Een gevecht met een familielid om een erfenis is het niet waard. Het is familie van je en daar wil je geen ruzie mee. Dan maar geen erfenis. Je hebt dat geld helemaal niet nodig. God kan je veel meer bieden. In God heb je een veel grotere erfenis, in financieel/materieel en geestelijk opzicht. Wij hebben de erfenis die het gevolg is van het sterven (en opstaan) van Jezus Christus. Hij heeft ons elke zegen nagelaten.

Quote:
Hebr. 9

15 En daarom is Hij de middelaar van een nieuw verbond, opdat, nu Hij de dood had ondergaan om te bevrijden van de overtredingen onder het eerste verbond, de geroepenen de belofte der eeuwige erfenis ontvangen zouden.

16 Want waar een testament is, moet noodzakelijk van de dood van de erflater melding gemaakt worden; 17 een testament toch wordt alleen van kracht, indien er iemand gestorven is, daar het nog geen gevolg heeft, zolang de erflater leeft.

Daarnaast zijn er mensen die hun bankrekening vol hebben staan, maar nooit genieten van deze rijkdom. Sommigen sterven terwijl ze hun hele leven zuinig hebben geleefd, maar wel hun bankrekening vol hebben. Deze mensen hebben nooit geleerd ervan te genieten, door geld weg te geven aan anderen en er leuke dingen mee te doen en te kopen.

Het beste kun je zo leven dat je schatten verzamelt in het Koninkrijk van God. Dit houdt in dat je niet vertrouwt op eigen geld en rijkdommen, maar dat je vertrouwt op de rijkdom en voorziening van God. Als er een financiële crisis is in de wereld, kan een rijke zomaar z'n rijkdommen kwijtraken, maar als je loon niet afhankelijk is van een aardse baas, maar van God, is je leven heel anders. Je kan beter in je pensioen afhankelijk zijn van God, dan van het wereldse systeem. Je kan beter rentenieren op basis van de hemelse rijkdom, dan aardse rijkdom. Je kan beter een volle spaarrekening hebben op de rekening van het Koninkrijk van God dan op een wereldse spaarrekening. Je kan beter beleggen in het Koninkrijk van God dan beleggen op de wereldse beurs. Vertrouwen op het wereldse systeem leidt tot angst, stress, onzekerheid enz. . Vertrouwen op voorziening van God leidt tot rust, vrede, zekerheid, blijdschap, voorspoed, gezondheid, vrijheid, enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Betekent dit dat als je rijkdommen verzamelt, dit ten goede aan de gemeenschap moet komen en niet alleen voor jezelf of behoor je helemaal geen rijkdommen te verzamelen?

gr. mackie

Deze man bouwde grotere schuren omdat hij de opbrengst van de oogst niet wilde delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid