Spring naar bijdragen

God heeft ons bij elkaar gebracht


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Beste mede-christenen,

Ik ben een 17-jarig meisje en heb nu al een ruime tijd een relatie met mijn vriend. Voor de zomervakantie waren we allebei er compleet van overtuigd dat God ons bij elkaar heeft gebracht. Vervolgens gaat mijn vriend nu dit jaar elke maand naar een christelijke weekend van een bepaalde organisatie en nu is zijn geloofsvisie zodanig veranderd dat hij ineens sterk twijfelt of God ons wel bij elkaar heeft gebracht. En om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat ik hieraan kan doen. Ik kom er ook niet achter wat ze hem daar allemaal verteld hebben waardoor het zo komt.

Hij weet het ineens allemaal niet meer en elke keer als hij weer op zo'n weekend is geweest is hij nog meer in de twijfels gebracht. Terwijl ik gewoon hem met onvoorwaardelijke liefde blijf liefhebben heb ik sterk het idee dat ik machteloos vanaf de zijlijn moet toekijken. Al onze ervaringen samen met God zijn ineens \"niet goed genoeg meer\". Hij blijft zoeken naar keihard duidelijk bewijs rechtstreeks afkomstig van God.

Is er iemand die een soortgelijke situatie herkent of ben ik de enige? En zijn er ook mensen die weten wat ik het beste kan doen nu?

Graag reacties,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het misschien een idee om zelf ook eens een kijkje te gaan nemen bij zo'n weekend? Wellicht dat je vriend het respecteert dat je zulke interesse zou tonen én wie weet wordt je eigen visie ook bijgewerkt?

Verder lijkt het me het beste om te praten. Veel te praten. Jullie hebben een geruime tijd verkering, dan zou hier genoeg ruimte voor moeten zijn. Vertel wat je voelt en wat je denkt en wees niet te bang voor de gevolgen.

In een relatie is het normaal dat je af en toe twijfelt, dat is heel menselijk, neem hem dat dan ook niet te zeer kwalijk.

Ik weet exact hoe je je voelt. Blijf bidden, hoe dan ook.

Quote:

Hij blijft zoeken naar keihard duidelijk bewijs rechtstreeks afkomstig van God

Als hij hiernaar zoekt zal hij dat denk ik niet vinden. Je kunt namelijk alles wel 'goedpraten' en wegmoffelen waarmee je de signalen van God van je afwendt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Met hem mee gaan naar het weekend is volgens mij niet echt mogelijk aangezien het een gesloten groep is daar vanwege de werkzaamheden die ze daar ook uitvoeren.

En bidden is ook hetgene wat ik nu het meest doe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wat is dat dan voor weekend? Je geeft aan dat je dat ziet als de (hoofd)oorzaak van de problemen. Misschien is het handig om even te vertellen wat dat voor weekend en organisatie is.

Is er écht geen mogelijkheid om daar eens een kijkje te nemen? Ik kan het me haast niet voorstellen. Meestal zijn christelijke organisaties heel open en willen ze dolgraag dat andere mensen komen kijken.

Quote:

En bidden is ook hetgene wat ik nu het meest doe.

Dat is mooi! Houd dat vooral vol, want het kan je in elk geval alvast rust geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Met hem mee gaan naar het weekend is volgens mij niet echt mogelijk aangezien het een gesloten groep is daar vanwege de werkzaamheden die ze daar ook uitvoeren.

Dat klinkt geheimzinnig. Of valt het wel mee?

Je kunt in ieder geval wel met je vriend bespreken wat hij daar dan hoort/leert waardoor zijn visie op jullie relatie of samenkomen is veranderd.

En wat is het gevolg voor jullie relatie als hij er niet meer van overtuigd is dat God jullie zou hebben samengebracht?

Maakt dat het voor hem anders? Maakt dat het voor jou anders? Is jullie liefde voor elkaar dan minder waard?


Samengevoegd:

Quote:

Ik weet
exact
hoe je je voelt.

Exact? Dat is wel heel erg nauwkeurig. Hoe ben je daar zo zeker van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Exact? Dat is wel heel erg nauwkeurig. Hoe ben je daar zo zeker van?

Ik lees het toch? Eerlijk gezegd ben ik niet van plan om voorlopig prijs te geven wat ik precies bedoel, maar je mag van me aannemen dat ik het nodige heb meegemaakt om dat te kunnen zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De mogelijkheid bestaat dat jij je, bij het lezen van haar verhaal,
goed kan voorstellen
hoe zij zich wellicht voelt.
flower.gif

Zo je wilt. Als je het nodig vindt mijn woorden, zonder weet te hebben waarover ik spreek, af te zwakken, dan zij dat zo. Desalniettemin help je hier niemand mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn doel was het aanbrengen van nuance. Ik heb niets zwakker gemaakt dan het is.

Is het altijd nodig om nuance aan te brengen? Jij bent volgens mij de enige die over de woordkeuze is gevallen... flower.gif

Anyway: Welke organisatie wordt er eigenlijk in de openingspost bedoeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf dacht ik een paar jaar geleden ook zoiets te hebben meegemaakt toen er door een aantal mensen "profetieen" werden uitgesproken dat ik met een bepaald meisje moest trouwen. Waren we zelf toen ook van overtuigd, maar binnen anderhalve maand had ze het alweer uitgemaakt en was ze er met een ander vandoor. Door die ervaring en wat ik verder heb meegemaakt op liefdesvlak sta ik er wat sceptisch tegenover als mensen beweren dat God ze bij elkaar heeft gebracht om te trouwen.

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat God heel vaak 2 mensen heel specifiek bij elkaar brengt als de ultieme "ware". Soms hoor je van die verhalen van mensen die eerst God hebben gezocht en heel specifieke "bewijzen" hebben doorgekregen dat ze bij elkaar pasten, vaak als ze samen ook een specifieke "roeping" hebben die je met lang niet iedereen zou delen.

Ik geloof wel dat God er een hand in kan hebben dat mensen die goed bij elkaar passen op elkaars pad komen. Ik zie ook in dat er een bijzonder traject aan mijn eigen relatie is voorafgegaan wat je zou kunnen zien als "bij elkaar brengen door God". Maar dan nog moet je uiteindelijk er samen iets van maken, anders werkt het nog niet. Als je vriend perse overduidelijk bewijs wil hebben dat jullie van God moeten trouwen, denk ik dat hij lang kan wachten. Komt op mij eigenlijk over als een manier om zijn twijfels over jullie relatie te vergeestelijken en zich daarbij achter God te verschuilen. Dat het samenhangt met weekenden waar je geen hoogte van kan krijgen, versterkt dat gevoel bij mij.

Wat denk je zelf dat je in deze situatie moet doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Oke ik zal zeggen wat het voor organisatie is.

De organisatie heet kingskids. Daar komt dan een hele groep christelijke jongeren elke maand een weekend samen en gaan ze dansen instuderen die ze over een aantal maanden gaan optreden in veel kerken en van de zomer op een tour in Afrika. Zoals hij mij dat verteld heeft komt het op mij over als een gesloten groep. Maar ik ga zeker proberen om met hem mee te kunnen de volgende keer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oke ik zal zeggen wat het voor organisatie is.

De organisatie heet kingskids. Daar komt dan een hele groep christelijke jongeren elke maand een weekend samen en gaan ze dansen instuderen die ze over een aantal maanden gaan optreden in veel kerken en van de zomer op een tour in Afrika. Zoals hij mij dat verteld heeft komt het op mij over als een gesloten groep. Maar ik ga zeker proberen om met hem mee te kunnen de volgende keer.

Ik denk dat de groep in die zin gesloten is dat het alleen bedoelt is voor mensen die mee gaan op die tour. Je kan wel vragen of je niet een keer mee mag kijken, omdat je dat gewoon leuk lijkt en geinteresseerd bent in wat hij doet. Pas op dat hij niet het gevoel krijgt dat je hem controleerd knipoog_dicht.gif Probeer er verder met hem over te praten, waarom hij twijfelt, wat zijn redenen zijn etcetera. Als hij op zoek is naar bevestiging van de juistheid van jullie relatie, kan die bevestiging natuurlijk ook van jou kant of door jou komen. Ga er ook eens samen voor bidden, maar verwacht niet dat er 's ochtends een briefje op jullie kussens ligt met de oplossing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat de groep in die zin gesloten is dat het alleen bedoelt is voor mensen die mee gaan op die tour. Je kan wel vragen of je niet een keer mee mag kijken, omdat je dat gewoon leuk lijkt en geinteresseerd bent in wat hij doet. Pas op dat hij niet het gevoel krijgt dat je hem controleerd
knipoog_dicht.gif
Probeer er verder met hem over te praten, waarom hij twijfelt, wat zijn redenen zijn etcetera. Als hij op zoek is naar bevestiging van de juistheid van jullie relatie, kan die bevestiging natuurlijk ook van jou kant of door jou komen. Ga er ook eens samen voor bidden, maar verwacht niet dat er 's ochtends een briefje op jullie kussens ligt met de oplossing.

wat zij zegt... yes.gif

De organisatie hoef je je verder iig geen zorgen over te maken, die is echt wel ok.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken Kingskids, heb ik ook vorig jaar gedaan. Zelf vond ik er helemaal niets aan, er was iets wat me een hele nare bijsmaak gaf, maar wat weet ik niet precies. @ de TS, ik denk dus dat ik al snap hoe je vriend aan het idee komt dat God jullie toch niet bij elkaar heeft gebracht. Altijd na zo'n weekend begon ik ook te twijfelen aan van alles, voornamelijk of de christenen om mij heen wel echt goeie christenen waren, of mijn vriendschap met een bepaald persoon wel goed was en zo. Of God dat wel echt wilde en of ik niet ontzettend zondig was om door te gaan met die vriendschap. Ik merkte ook dat veel mensen daar mij dan ook er echt op aanspraken op bepaalde dingen die in hun ogen niet pasten in het christelijke geloof. Het was er naar mijn idee erg op gefocussed of alles wel liep zoals God het wilde, wat overigens natuurlijk niet slecht is, maar toch kreeg ik het gevoel alsof ik het allemaal verkeerd deed. Ook werd vaak verteld hoe de duivel door heel listige trucs jouw leven overhoop gooit, wat natuurlijk óók goed is om te weten, maar zo begon ik zelf uiteindelijk te geloven dat alles wat er om mij heen gebeurde, goed of kwaad, van de duivel was, dat niets meer van God kwam.

Misschien door bepaalde dingen die gezegd werden, jouw vriend is gaan twijfelen. Maar misschien, en ik zeg het toch even, zijn jullie inderdaad niet bij elkaar gebracht door God en komt hij daar nu door die weekenden zo dicht bij God achter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat je zelf al doet is bidden en daar begint iedere oplossing mee, zeker in zo'n lastig geval als dit.

Neem alleen al de verschillende ervaringen mbt de organisatie YWAM die je in dit topic kunt lezen. Voor mezelf kan ik oprecht zeggen dat alle ervaringen die ik met YWAM (Jeugd Met een Opdracht) heb, positief zijn.

Ik kan me goed voorstellen dat je verward bent.

Heb je mensen in je omgeving die je vertrouwt en waarmee je praten kan, mensen van wie je ook een antwoord/advies zou accepteren als dat niet zou passen in het plaatje dat je zelf voor ogen hebt?

Je hebt niets aan "profeten" en vrienden die je naar de mond praten, maar wat je nodig hebt zijn mensen die door alles bs heen kunnen prikken en je kunnen vertellen hoe het echt zit.

(man wat is het moeilijk om niet in slang te vervallen...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is het altijd nodig om nuance aan te brengen? Jij bent volgens mij de enige die over de woordkeuze is gevallen...
flower.gif

Nee, dat is wat mij betreft niet nodig. Om even te nuanceren: ik viel nergens over, ik plaatste slechts een opmerking engel.gif


Samengevoegd:

Quote:

Het was er naar mijn idee erg op gefocussed of alles wel liep zoals God het wilde, wat overigens natuurlijk niet slecht is, maar toch kreeg ik het gevoel alsof ik het allemaal verkeerd deed. Ook werd vaak verteld hoe de duivel door heel listige trucs jouw leven overhoop gooit, wat natuurlijk óók goed is om te weten, maar zo begon ik zelf uiteindelijk te geloven dat alles wat er om mij heen gebeurde, goed of kwaad, van de duivel was, dat niets meer van God kwam.

Heb je je ervaringen daar achteraf wel als helpend en opbouwend ervaren?

Zoals je het beschrijft kan ik me voorstellen dat het, onbedoeld, een wig drijft in de relatie van de fred. Haar vriend krijgt via KingKids een gekleurde bril opgezet waardoor hij dezelfde werkelijkheid anders waarneemt. Dat is voor fred moeilijk te volgen zonder die bril.

@fred: heeft jullie relatie ook bestaansrecht zonder de overtuiging / het idee dat jullie door God bij elkaar zijn gebracht?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De organisatie hoef je je verder iig geen zorgen over te maken, die is echt wel ok.

eens & niet eens.

YWAM is prima, KingsKids (KK) ook. Er is m.i. één grote maar en die ligt inderdaad op het gebied van relaties. Daar zijn ze -vind ik!- namelijk erg 'fel' in. Ik heb meerdere vrienden die bij KK hebben gezeten, hartstikke tof & goed.

Wel komen de meesten er geradicaliseerd van terug. Niet heel erg, maar sommigen slaan een beetje door. Ook is het niet toegestaan om binnen KK een relatie te hebben (en is het dus ook niet mogelijk om jouw ervaringen met je verkering te delen!). De redenatie daar achter snap ik, maar het wordt daar erg zwart/wit gesteld.

Maar goed, het gaat hier niet specifiek over KK of YWAM, maar over de verkering van de TS die omgeslagen is door wat hij bij KK meemaakt / wat hem daar verteld word. En da's een behoorlijk lastig iets.

Ik bid voor jullie. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Heb je je ervaringen daar achteraf wel als helpend en opbouwend ervaren?

Zoals je het beschrijft kan ik me voorstellen dat het, onbedoeld, een wig drijft in de relatie van de fred. Haar vriend krijgt via KingKids een gekleurde bril opgezet waardoor hij dezelfde werkelijkheid anders waarneemt. Dat is voor fred moeilijk te volgen zonder die bril.

Nope, ik heb het juist helemaal niet als opbouwend ervaren. Ik denk zelfs dat mijn geloof na dat jaarteam alleen maar meer is gaan wankelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

eens & niet eens.

YWAM is prima, KingsKids (KK) ook. Er is m.i. één grote maar en die ligt inderdaad op het gebied van relaties. Daar zijn ze -vind ik!- namelijk erg 'fel' in. Ik heb meerdere vrienden die bij KK hebben gezeten, hartstikke tof & goed.

Wel komen de meesten er geradicaliseerd van terug. Niet heel erg, maar sommigen slaan een beetje door. Ook is het niet toegestaan om binnen KK een relatie te hebben (en is het dus ook niet mogelijk om jouw ervaringen met je verkering te delen!). De redenatie daar achter snap ik,

ben toch wel benieuwd naar die redenatie dan.. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nope, ik heb het juist helemaal niet als opbouwend ervaren. Ik denk zelfs dat mijn geloof na dat jaarteam alleen maar meer is gaan wankelen.

Dat mag je zelf natuurlijk vinden, mijn ervaring met YWAM is heel anders en heel positief. Je zou je kunnen afvragen waarom een organisatie dergelijke maatregels neemt. Wellicht hebben ze daar hele goede redenen voor.

Je kunt wat dan ook over YWAM zeggen, maar niet dat ze sektarisch zijn.

En trouwens:

@ Henriëtte: Is het soms niet goed als er eens even flink aan je gesnoeid/ geschud wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid