Spring naar bijdragen

Wanneer weet je het nou zeker?


Aanbevolen berichten

Ik ben zeer benieuwd naar jullie kijk op de uiteindelijke keuze om te trouwen. Op het moment dat je wilt trouwen, als je jong bent, waar ligt dan die stap om iemand ten huwelijk te vragen?

Voorbeeld:

Ik houdt ongelooflijk veel van mijn vriendin, ik heb het werkelijk zo leuk met haar, hou zoveel van haar en wil zo graar bij haar zijn dat ik graag met haar zou willen trouwen. Problem.. praktisch gezien kan het nog niet helemaal. Zij is nog met een studie bezig, ik half en we hebben gewoon niet genoeg geld om nu al een goed begin te maken. Maar over een jaartje wil ik haar toch wel ten huwelijk vragen..

nu is mijn vraag: Wanneer weet ik nou of dat kan?

Ik wil nu al heel graag bij haar zijn, het lijkt me fantastisch als ze er ook is als thuis ben, ik hou heel veel van haar, maar eignelijk wil ik het wel weten van God. Maar die stuurt me nog steeds geen briefje.. Wat denken jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, dat ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe lang jullie al samen zijn en hoe zij erover denkt.

Stel: je bent al 3 jaar samen, je vraagt haar over een jaar ten huwelijk... Dan vind ik dat je je niet tegen hoeft te houden door dingen als 'ze studeert nog' (hoe kun jij eigenlijk half studeren?) Twee vrienden van mij studeren allebei nog, maar zijn toch al getrouwd. Het geld opzich zou geen probleem moeten zijn (tenzij ze er een gigantisch event van wil maken knipoog_dicht.gif)

Maar verwacht jij een briefje dan? Op wat voor manier? Letterlijk als je 's avonds naar bed gaat een briefje met 'ga toch trouwen!' of iets subtielers?

Maar, zoals ik al in het begin zei: hoe denk zij er over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja. Zeker weten, wellicht ga je wel nooit zeker weten of trouwen een 100% goede keuze is. Maar je kíest ervoor. Je kiest ervoor om elkaar de rest van jullie leven bij elkaar te blijven en trouw te zijn. Ik denk niet dat je voor de tijd kan zeggen of dat een goed idee is met diegene, ik denk wel dat je daar een goed idee van kan hebben. Als je een tijd samen bent (zoals jalikaatje al zei) en er eigenlijk wel uit bent dat je 'later' wilt trouwen, waarom je dan tegen laten houden door studie of gebrek aan geld?

Daar draait trouwen niet om, dat draait om jullie en God.

Ik zie mezelf toch wel ruim voor ik mijn studie heb afgemaakt trouwen. Wellicht ook voor mijn vriend klaar is met studeren (hij is 3 jaar ouder). En nee, dan hebben we geen geld voor een groot feest en een 6 weekse huwelijksreis en een jurk van 1500 euro. En dat hoef ik ook niet, ik wil mezelf na die dag gewoon de vrouw van mijn man kunnen noemen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat bedoel je eigenlijk met jong? Hoef je natuurlijk niet op het www te zetten hoe oud je bent, maar een indicatie als boven of onder 20 helpt al een hoop.

Inderdaad wat Dagmar ook zegt: misschien kun je het niet zo groots vieren als je studeert. Maar het gaat toch wel om het huwelijk daarna, niet zo zeer om de trouwdag alleen (weet niet of je vriendin dat ook vind puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een briefje uit de hemel krijg je waarschijnlijk nooit, zoals dagmar al zegt: het is een keuze. God heeft jullie al samen gebracht en je kunt nu zelf kiezen om voor elkaar te gaan.

En over trouwen: ik ben student (moet nog wel zo'n 3 jaar studeren) en mijn man ook (heeft ook nog wel een jaar nodig om zijn studie af te ronden) en we zijn net getrouwd. De bruiloft was goedkoop maar geweldig smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties, ik was aan het werk vandag. Met half studeren bedoel ik een deeltijdstudie. 4 dagen per week werken één dag per week school (dus op de job je school doen).

We zijn beiden 20 en 23 jaar. En als we zouden trouwen dan zou ik haar denk ik over een driekwart jaar bijvoorbeeld vragen(zou zijn ook mee eens zijn)

Misschien moet ik mijn vraag nogmaals wat toelichten. Ik hoor om mij heen veel mensen die gingen trouwen omdat ze dat dan zeker wisten, ook vanuit God, ze hadden dan een beeld of een bevestiging gehad. Na zo'n bevestiging zie je ze ook allemaal het ja-woordt geven, lijkt me top om het ook zo zeker te kunnen zeggen.

Holla, jij bent al getrouwd, wanneer hakten jullie die knoop door?

ps: het is niet zo zeer dat ik het zlef als een dilemma zie mensen, ik vindt het wel interessant en wil zelf ook graag een andwoordt op deze vraag maar het is nu (komende half jaar/jaar) nog niet helemaal van toepassing. Ik ben gewoon zeer benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De één krijgt een bevestiging en de ander niet, daar zou ik het niet te zeer op aan laten komen. Je kunt God er namelijk in vertrouwen dat Hij jullie leiden wil. Mocht dit niet Zijn plan met jullie zijn, dan is Hij echt wel bij machte om dat jullie te laten zien, als jullie dicht met Hem willen leven. En wellicht is dat uiteindelijk wel het echte vertrouwen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een briefje uit de hemel krijg je waarschijnlijk nooit, zoals dagmar al zegt: het is een keuze. God heeft jullie al samen gebracht en je kunt nu zelf kiezen om voor elkaar te gaan.

En over trouwen: ik ben student (moet nog wel zo'n 3 jaar studeren) en mijn man ook (heeft ook nog wel een jaar nodig om zijn studie af te ronden) en we zijn net getrouwd.
De bruiloft was goedkoop maar geweldig
smile.gif

yes.gif (vooral dat lied op hele noten in een galmende Kerk big-smile.gifyes.gif)

Maar inderdaad; het mooie én het moeilijke is dat het ware 'houden-van' een keuze is. Dat is zowel de moeilijkheid als het mooie ervan. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben het eens met veel van de antwoorden tot nu toe: als je wacht op een briefje uit de hemel waarop staat dat jullie moeten gaan trouwen, nooit meer enige twijfel over de keuze voor elkaar zullen hebben en dat jullie nooit ruzie over wat dan ook zullen krijgen, ga je als vrijgezel het bejaardenhuis in.

Ook voor mij gold en geldt dat ik zeker wist en weet dat mijn vrouw en ik voor elkaar bestemd zijn.

Heb ik een briefje uit de hemel gehad? nooo.gif

Heeft een profeet een visioen gehad over onze trouwdag? nooo.gif

Is in de Bijbel voorzegd dat wij elkaar zouden ontmoeten en trouwen? nooo.gif

Wanneer ik heb besloten dat ik met haar wilde trouwen? big-smile.gif ongeveer 2 seconden nadat ik haar voor de eerste keer had gezien big-smile.gif

Heb ik nooit twijfels gehad? yes.gif Zeker wel, maar toch... We hebben er samen veel over gepraat, voor gebeden en zijn tot de innerlijke overtuiging gekomen dat we samen oud willen worden.

We zijn zaterdag 3 maanden getrouwd. big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan me bij veel van de reacties hier aansluiten.

Wij zijn 21 en net 3,5 maand getrouwd en eigenlijk stond vanaf het begin van onze relatie al bijna vast dat als er geen hele gekke dingen zouden gebeuren, we wilden trouwen.

Liefde is ten diepste een keus en als je trouwt maak je de keus om voortaan telkens weer voor de ander te blijven kiezen. Als je niet zeker bent of je die keus wil maken, wanneer wordt je dat dan wel? Omstandigheden als geld en studie kunnen de situatie bemoeilijken, maar uiteindelijk draait het bij trouwen toch niet om een dure bruiloft met alles erop en eraan, maar dat je de rest van je leven met elkaar wil delen.

Dus wanneer weet je het zeker? Op het moment dat je kiest om het zeker te weten en voortaan altijd voor elkaar te blijven kiezen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...

Holla, jij bent al getrouwd, wanneer hakten jullie die knoop door?

...

Holla is er niet, maar haar man wel widegrin.gif.

Wij hebben, na er een veel over gepraat te hebben, in feb de knoop doorgehakt. Wij hadden toen iets meer dan een jaar verkering. Wij hadden toen allebei het idee dat we er klaar voor waren. Ik iets eerder, maar dat komt misschien ook wel omdat ik wat ouder ben (26) en ik een relatie achter de rug had waarin ik geleerd heb hoe het niet moet puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zelf ben 22 en net 2 maanden getrouwd. we hadden toen iets meer dan een jaar een relatie.

wanneer trouw je? wanneer je zeker weet dan je samen oud wilt worden. zonder je te laten (mis)leiden door vlinders in je buik, maar puur omdat je van elkaar houdt, en voor elkaar wilt vechten, in goede tijden en in mindere tijden.

waarom ik de vlinders benoem? ik heb voor dat ik mijn man ontmoette verscheidene relaties gehad. toen ook dacht ik dat ik met de vriend op dat moment wilde trouwen. omdat ik zo verliefd was. maar na de verliefdheid ebde de zekerheid weg.

het is een keuze die je zowel met je hart als met je hoofd moet maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed om te horen van de mensen die al getrouwd zijn!

Het is me wel duidelijk. Ik heb er afgelopen week, gezien het in mijn hoofd spookte) met vele mensen over gepraat hoe zij dit zagen en dat bevestigde jullie verhalen. Het is inderdaad een keuze, maar ik zou natuurlijk(waarschijnlijk zoals iedereen) het liefste een heerlijk duidelijk andwoordt willen hebben.

Bedankt in ieder geval. Nu ben ik overigens ook wel nieuwsgierig naar wat anders.. ik ken 2 stellen in mijn omgeving die in de nabijetoekomst toch wel gaan trouwen. Deze wisten allebei vanaf het begin dat ze voor elkaar bestemd waren door een duidelijke boodschap van God naar hunzelf of door anderen.

Zijn er nog meer mensen die daar ook voorbeelden van hebben? die dus WEL dat 'briefje'(misschien niet zo tastbaar) hebben gekregen van God.. dus wel een duidelijk bevestiging in deze keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid