Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dan nu de punten waarover u mij geschreven hebt.

U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man. En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden. Ik zeg u dit niet om u iets op te leggen, maar om u tegemoet te komen. Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze, de ander die.

Ik heb alweer een hele tijd geleden een onderzoekje gedaan naar katholieke commentaren op dit vers. Veelal wordt dit geinterpreteerd als het toestaan van periodieke onthouding in een huwelijk als het pastoraal nodig is.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar Protestantse commentaren hierop?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De mij bekende protestantse commentaren zijn niet heel anders. Overigens is het wel een opvallende uitspraak van iemand die regelmatig als "vrouwenhater" afgeschilderd wordt. Reken erop dat veel mannen in die tijd de uitspraak "ook een man heeft niet zelf zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw" als behoorlijk revolutionair zagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk wel dat er een goede boodschap schuilt achter deze brief. Wanneer de man en de vrouw elkaar niet meer regelmatig liefhebben dan lopen driften en verlangens soms hoog op. Bewijs daarvoor is te vinden in Amerikaanse gevangenissen, waar het eens in de maand ontvangen van een partner verboden is en gedetineerde dus hun gehele straftijd van enig sexueel contact verstoten zijn, daar lopen emoties zo hoog op dat mannen zich vergrijpen aan mannen terwijl zij daar normaliter geen behoefte aan zouden hebben. In Nederland zie je dit zelden gebeuren omdat men hier partners mag ontvangen in een privé kamer. Of in sommige gevallen vrijgelaten worden om thuis de bloemen buiten te zetten zoals we in het nieuws hebben kunnen zien (maar dit terzijde).

Mijn opinie hierover, uit evangelische hoek.

Mount Zion

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid