Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Gelukkig is dat al een tijdje niet meer zo
knipoog_dicht.gif

Quote:

[...]

Helemaal geen koppeling meer?

Quote:

[...]

Nee. Je hebt mogelijk meegekregen dat onder Zalm een fiks deel van de Nederlandse goudvoorraad verpatst is? Dat is precies hierom, de koppeling met de munt is toch los, dus dat goud is gewoon één van de activa van DNB/de staat.


Samengevoegd:

Zie bijvoorbeeld:

waarvan [...]


Samengevoegd:

(het jaartal 1994 klopt overigens niet, lijkt me eerder 1949)

Quote:

Bedankt
sjoerule.gif
.

En dat heb ik nooit meegekregen, economie is nooit echt mijn fing geweest
bloos.gif

Quote:

Of 1894 in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw heeft Nederland nog heel lang aan de gouden standaard vastgehouden.

Quote:

Ik heb het even opgezocht: 1944!

Maar de goudstandaard functioneerde al vóór Bretton Woods, dus dat klopt wel.

@Mach: macro-economie / monetaire economie is ook niet mijn ding. Maar het Financieel Dagblad is wel mijn krant, en dan pak je nog best veel mee
widegrin.gif

Quote:

Die gouden standaard is wel los, maar zover ik weet bezit de staat toch nog wat staafjes goud (ook al is het wat minder geworden), toch?

Als dat zo is krijg je wel inflatie.

Quote:

[...]

DNB/De Staat bezit nog aardig wat goud. En dollars. En Yen. En IMF-trekkingsrechten. Enzovoort, enzovoort.

Ik denk dat het héél erg kort door de bocht is te beweren dat een toename van de beschikbare hoeveelheid goud tot inflatie leidt. Je maakt daarbij veel te grote stappen. ALS de waarde van het goud al bijdraagt aan de waarde van de munt, dan heb je het nog altijd over de wisselkoers ten opzichte van andere economieën, waarvan de munt net zo goed mede door de goudvoorraad wordt bepaald. Inflatie is iets anders, dat gaat over de bestedingskracht van de munt in de eigen economie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom eigenlijk niet?

Ze hebben het er wel eens over. Waarom geen schijn van kans? Hoe weet je dat zo zeker? Niet dat ik er op zit te wachten ofzo, maar meestal zijn het mensen die er hetzelfde over denken als jij, maar er verder niet zoveel over weten, ze kunnen het zich gewoon niet voorstellen. Daarom ben ik benieuwd naar jouw gedachten daarover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Waarom eigenlijk niet?

Stel je voor dat de doller 0 euro waard zou zijn. Iemand in de VS maakt een auto, die $ 10.000,- moet kosten. Dat is dus euro.png 0,-. Bij die prijs zijn er talloze europeanen die die auto willen hebben. Echter, daarvoor moeten ze wel ergens dollars vandaan halen, er ontstaat dus vraag naar dollars. Aangezien het aanbod aan dollars niet onbeperkt is, stijgt de prijs van de dollar.

Zolang aan twee voorwaarden voldaan wordt, daalt de waarde van een munt niet naar 0:

1. De beschikbare geldhoeveelheid in roulatie is niet onbeperkt

2. Er zijn producten of diensten waar vraag naar is, die in de betreffende munt worden afgerekekend.

Quote:
Ze hebben het er wel eens over.

Ze hebben het er ook wel eens over dat er een nieuwe wereldorde aankomt, met de paus als hoofd, want die draagt een vissenkop op zijn hersenpan, en met de illuminatie als hulpjes, want daar schreef Dan Brown een boek over, en de Jesuieten en de Tempeliers doen ook nog mee.

Anders gezegd, ik ben niet op voorhand diep onder de indruk van waar "ze" het wel eens over hebben widegrin.gif

Quote:
Waarom geen schijn van kans?

1. De VS heeft de grootste en sterkste economie op deze planeet. Maar belangrijker, ze zijn een vrij sterk merk. De wereldbevolking koopt graag amerikaanse spullen.

2. De geldhoeveelheid is niet onbeperkt. De VS kan niet straffeloos dollars bijdrukken, omdat dat niet alleen de koers om zeep helpt, maar vooral omdat dat de inflatie onbeperkt maakt.

ALS het al zou gebeuren, dan ontstaat een nieuwe munteenheid. De dollar is niet van belang, van belang is dat er een munt is waarmee amerikaanse spullen gekocht kunnen worden.

Quote:
Hoe weet je dat zo zeker?

1. omdat ik niet gek ben, wel eens een krant lees, (bedrijfs)econoom ben.

2. omdat ik niet onder de indruk ben van complotdenkers.

Quote:
Niet dat ik er op zit te wachten ofzo, maar meestal zijn het mensen die er hetzelfde over denken als jij, maar er verder niet zoveel over weten, ze kunnen het zich gewoon niet voorstellen. Daarom ben ik benieuwd naar jouw gedachten daarover.

smile.gif ok

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1. De VS heeft de grootste en sterkste economie op deze planeet. Maar belangrijker, ze zijn een vrij sterk merk. De wereldbevolking koopt graag amerikaanse spullen.

Die kracht van de economie is toch met name gebaseerd op de consumptie van goederen?

Quote:
2. De geldhoeveelheid is niet onbeperkt. De VS kan niet straffeloos dollars bijdrukken, omdat dat niet alleen de koers om zeep helpt, maar vooral omdat dat de inflatie onbeperkt maakt.

Toch draaien de persen aardig op het moment en moeten ze waken om niet bij de staatschuld max van 12 biljard uit te komen. Hoe gaan ze in economisch herstel de inflatie beteugelen? Door in grote getallen dollars uit de markt te halen? En hoe zit het met de 2000 miljard aan staats obligaties die China in zijn bezit heeft?

Quote:
ALS het al zou gebeuren, dan ontstaat een nieuwe munteenheid. De dollar is niet van belang, van belang is dat er een munt is waarmee amerikaanse spullen gekocht kunnen worden.

Zou er een wereldmunt komen, zoals de Russen graag willen in plaats van de dollar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Anders gezegd, ik ben niet op voorhand diep onder de indruk van waar "ze" het wel eens over hebben
widegrin.gif

(...)

2. omdat ik niet onder de indruk ben van complotdenkers.

Nee, ik ook niet. Maar soms redeneer ik wel eens omgekeerd. Bijvoorbeeld: ik hoef niet in een complottheorie te geloven om te denken dat het mogelijk zou zijn dat de dollar nog eens een keer hard gaat vallen.

Quote:
ALS het al zou gebeuren, dan ontstaat een nieuwe munteenheid. De dollar is niet van belang, van belang is dat er een munt is waarmee amerikaanse spullen gekocht kunnen worden.

Eigenlijk bedoel ik dat, zou de dollar zo ver kunnen zakken dat hij verdwijnt en er een andere munt voor in de plaats moet komen. Dat lijkt me wel voor wat spanningen te kunnen zorgen tussen bijvoorbeeld China en Amerika. En het zou toch ook zomaar kunnen dat niet heel de vs dan dezelfde munt kiest? We zien wel natuurlijk, tenminste ik verwacht dat jij dat ook zult zeggen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Die kracht van de economie is toch met name gebaseerd op de consumptie van goederen?

Dat lijkt me een te simpele voorstelling van zaken. De consumptie is wel een van de grootste bestanddelen van de effectieve vraag / het nationaal product. Maar de kracht van de economie zit meer in structurele zaken als:

- top onderwijs en onderzoek

- extreem flexibele arbeidsmarkt

- hoogwaardig productieapparaat

- vrij goede logistiek

- politieke en fiscale stabiliteit

Quote:
Toch draaien de persen aardig op het moment en moeten ze waken om niet bij de staatschuld max van 12 biljard uit te komen.

Het ene heeft in principe niet zoveel met het andere te maken. Staatsschuld ontstaat doordat de overheid geld leent om uitgaven te doen waar geen inkomsten tegenover staan. Het drukken van nieuw geld is een methode om de liquiditeit van de economie te verhogen of, inderdaad, schulden af te lossen.

Ik heb overigens ook nergens gezegd dat er geen grote geldhoeveelheid in roulatie is. Ik zei alleen dat die niet onbeperkt is.

Quote:
Hoe gaan ze in economisch herstel de inflatie beteugelen?

Door de geldhoeveelheid weer te verkleinen en de rente te verhogen.

Quote:
Door in grote getallen dollars uit de markt te halen?

Grofweg gezegd, ja, ook.

Quote:
En hoe zit het met de 2000 miljard aan staats obligaties die China in zijn bezit heeft?

Daar zijn de chinezen vast heel blij mee.

Quote:
[...]Zou er een wereldmunt komen, zoals de Russen graag willen in plaats van de dollar?

Er is al een wereldmunt, die heet "dollar". En de euro doet een leuke poging om die plek in te nemen. Grofweg ben je met dollar, euro, en yen, een heel eind.


Samengevoegd:

(overigens als disclaimer: ik ben bedrijfseconoom. Ik heb wel wat algemene/macro-economie gehad, maar ik laat me graag corrigeren door wie er meer verstand van heeft)


Samengevoegd:

(disclaimer 2: de zaak is natuurlijk wat complexer, je moet de financiele sector bijvoorbeeld ook meerekenen. Maar dat verandert aan het basisidee niet principieel veel: de dollar valt niet naar euro.png 0,-)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

CvW zou jij het eerste deel van Zeitgeist 2 willen kijken, vooral over de Federale Reserve? In hoeverre is de weergave correct? Het maken van geld 'out of thin air' ?

widegrin.gif zware opgave. Ik heb nogal moeite met langdurig kijken naar iets dat voor 2% nuttige informatie is, en 98% spannend doen.

Maar wat ik zo gezien heb, klopt het vrij aardig. Het is alleen gemaakt door iemand die geen idee heeft van wat "giraal geld" is, van de geldscheppende functie van banken, etc. Nog mooier vind ik dat de maker schijnt te denken dat chartaal geld, papieren dollars, wel waarde heeft. Dat is niet zo, ook papier geld is geld uit "thin air".


Samengevoegd:

Kortom, ja, de feiten kloppen wel. De vraag is alleen: en is dat nu spannend? Nee, dat is niet spannend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid