Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Mijn lievelingshoofdstuk. En misschien vooral deze zinsnede:

Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb.

Niet zolang geleden hadden we een stel predikanten op bezoek en het ging ook hierover. Een hoop vage antwoorden en dat heb ik ze ook gezegd. Het verbaasde me dat men zo gemakkelijk heen stapte over het gearceerde. Jezus; hoogste v/h hoogste, noemt ons vrienden en legt meteen een maatstaf voor wat vriendschap hoort te zijn: Je leven geven voor je vrienden. Nu kun je natuurlijk lang praten over wat dat nu concreet inhoudt en dat is ook prima. Maar wat ik m nu afvraag; hoe resoneert dat nu bij jullie? Dat Diegene die het allerhoogste is wat er bestaat ons vrienden noemt? Ons ook met die intimiteit tegemoet treedt? En als vriend een appél op ons doet om ons leven aan Hem te geven?

Wat zegt het, bovendien, over vriendschap en trouw in het algemeen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid