Spring naar bijdragen

Als christen beroepsmilitair worden


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ik ben 15 jaar en zou later graag bij defensie gaan werken als beroepsmilitair, misschien onder-officier commando ofzo.

Maar ik vraag me af of dat als christen wel kan, wat de bijbel ervan zegt enz..

Ik denk dat je in bepaalde situaties verplicht bent mee te gaan op uitzending / humanitaire operaties /.. waarbij ze verwachten dat je gebruik maakt van wapens.

De bijbel zegt 'Gij zult niet doden", ik sta volledig achter deze uitspraak maar ik weet niet of het wel kan om met die ingesteldheid in dienst te gaan bij het leger.

Weet iemand nog bijbelteksten i.v.m. als christen in legerdienst gaan, ..

Alle raad / info / .. is welkom

Grtjs Ruben

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er zelf nog niet 100% over uit, maar ik neig toch heel erg om te zeggen dat God toch wel van ons verlangt dat we geen geweld gebruiken. Denk aan uitspraken van Jezus als: "wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen". En wat te denken van: "Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan"

Aan de andere kant, als ik openbaring lees dan zie je toch ook duidelijk dat de antichrist en zijn aanhangers door Jezus en de gelovigen met het zwaard zullen worden omgebracht. (Openbaring 19:11-21). Wellicht dat het iets te maken heeft met de seizoenen waarin we leven, maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Ik speel persoonlijk liever safe, gelukkig kunnen incidenten altijd wel zonder geweld opgelost worden, en ik was niet van plan in het leger te gaan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gebod 'Gij zult niet doden' is -voorzover ik kan overzien- niet van toepassing op de staat (en dus op overheidsdienaren als militairen, politieagenten en beulen). We komen in het Oude Testament (ook na het geven van de Tien Geboden) de instelling van de doodstraf voor sommige overtredingen tegen en oorlogen die door God geboden zijn. Nergens wordt oorlog als zodanig expliciet veroordeeld, ook in het Nieuwe Testament niet. Als Christus in Math. 8 de knecht van een legerhoofdman geneest spreekt hij op geen enkele manier zijn afkeuring uit voor zijn beroep, dat gebeurt ook niet bij Cornelius, de legerhoofdman die in Hand. 10 door Petrus gedoopt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus, de man van vrede, zei dat 'allen die naar het zwaard grijpen, . . . door het zwaard [zullen] vergaan' (Mt 26:52).

Kort voor zijn dood uitte Jezus profetieën die van toepassing waren op het toen levende geslacht en ook op de tijd waarin zijn tegenwoordigheid in Koninkrijksmacht zou beginnen: 'Gij zult horen van oorlogen en berichten van oorlogen; ziet toe dat gij niet wordt verschrikt. Want deze dingen moeten geschieden, maar het einde is er nog niet. Want natie zal tegen natie opstaan en koninkrijk tegen koninkrijk.' - Mt 24:6, 7; Mr 13:7, 8; Lu 21:9, 10.

Christenen zouden aan de oorlogen die hier door Jezus werden voorzegd geen aandeel hebben wel zouden zij bezig zijn met wat staat in Matth.24:14 en Mattheüs 28:19-20

Nog een ander bijbeltekst:

(2 Korinthiërs 10:3) Want al wandelen wij in het vlees, wij voeren geen oorlog overeenkomstig [datgene wat wij zijn in het] vlees.

Geen enkele christen kan oorlog voeren tegen een andere christen - het zou zijn alsof iemand tegen zichzelf vocht. Ware christenen zijn broeders en zusters in Jezus Christus. . . . Zij zouden elkaar nooit, nee nooit opzettelijk kwaad doen.'

De bijbel stelt de zaak ook nog op een andere plaats heel duidelijk door te zeggen:

'Hieraan zijn de kinderen van God en de kinderen van de Duivel kenbaar: Een ieder die geen rechtvaardigheid betracht, spruit niet uit God voort, evenmin als hij die zijn broeder niet liefheeft. Want dit is de boodschap die gij van het begin af hebt gehoord, dat wij liefde voor elkaar moeten hebben; niet zoals Kaïn, die uit de goddeloze voortsproot en zijn broer vermoordde.' - 1 Johannes 3:10-12.

(Mattheüs 22:39) . . . Het tweede, hieraan gelijk, is dit: 'Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf . . .

(Romeinen 12:18) . . . Zijt indien mogelijk, voor zover het van U afhangt, vredelievend jegens alle mensen.

(Leviticus 19:18) enz...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mbt. de bergrede; misschien is het goed een onderscheid te maken tussen onze persoonlijke verantwoordelijkheden en die van de overheid? Dus terwijl wij in ons persoonlijke leven niet moeten grijpen naar geweld om onszelf te verdedigen is dat geen gebod voor de overheid die een plicht heeft haar burgers te beschermen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als Christus in Math. 8 de knecht van een legerhoofdman geneest spreekt hij op geen enkele manier zijn afkeuring uit voor zijn beroep, dat gebeurt ook niet bij Cornelius, de legerhoofdman die in Hand. 10 door Petrus gedoopt wordt.

Dat is waar, maar Jezus at toch ook gewoon met tollenaars en andere zondaren, zonder dat er verder in de Bijbel staat dat hij hen aansprak op hun gedrag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbels gezien denk ik dat de volgende teksten belangrijk zijn.

Enerzijds:

Rom. 13

2 Wie zich dus tegen de overheid verzet, wederstaat de instelling Gods, en wie dit doen, zullen een oordeel over zich brengen. 3 Want, als iemand goed handelt, behoeft hij niet bevreesd te zijn voor de overheidspersonen, maar wel, als hij verkeerd handelt. Wilt gij zonder vrees voor de overheid zijn? Doe het goede, en gij zult lof van haar ontvangen. 4 Zij staat immers in dienst van God, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, wees dan bevreesd; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; zij staat immers in de dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft.

Anderszijds:

Ef 6,12

want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Puur menselijk gezien denk ik het volgende. Oorlog lijkt in films en computergames een heroïsch gebeuren, terwijl het in werkelijkheid misschien wel een stukje hel op aarde is. De duivel gebruikt oorlog om verschrikkelijke ellende te veroorzaken. Ik zelf zou oorlog graag aan anderen overlaten die zich er in willen mengen. Ik zelf houd me er liever buiten smile.gif Maar zo kijk ik er tegenaan smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mbt. de bergrede; misschien is het goed een onderscheid te maken tussen onze persoonlijke verantwoordelijkheden en die van de overheid? Dus terwijl wij in ons persoonlijke leven niet moeten grijpen naar geweld om onszelf te verdedigen is dat geen gebod voor de overheid die een plicht heeft haar burgers te beschermen.

een kleine bedenking ,

er zijn christenen in China,Irak,Palestina,...


Samengevoegd:

Sommigen hebben blijkbaar nu nog geen lessen getrokken uit de wereldoorlogen.Triest.....triest ...in triest!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
De bijbel zegt 'Gij zult niet doden", ik sta volledig achter deze uitspraak maar ik weet niet of het wel kan om met die ingesteldheid in dienst te gaan bij het leger.

In de grondtekst staat daar geen 'gij zult niet doden', maar 'gij zult niet moorden'. De Bijbel maakt daar een behoorlijk duidelijk onderscheid in.

Om dit in zijn context te begrijpen, zul je de oude wetten van Israël moeten doorlezen en vooral het gedeelte over de zogenaamde Levitische vrijsteden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]In de grondtekst staat daar geen 'gij zult niet doden', maar 'gij zult niet moorden'. De Bijbel maakt daar een behoorlijk duidelijk onderscheid in.

Om dit in zijn context te begrijpen, zul je de oude wetten van Israël moeten doorlezen en vooral het gedeelte over de zogenaamde Levitische vrijsteden.

Maar nu heeft het volk van God geen bepaald begrenst land meer.Christenen wonen over gans de aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]In de grondtekst staat daar geen 'gij zult niet doden', maar 'gij zult niet moorden'. De Bijbel maakt daar een behoorlijk duidelijk onderscheid in.

Doden (dor een bijl die van de steel afschiet) kan vergeeflijk zijn inderdaad; Dit was een ongeluk. Maar bewúst een báán kiezen met het redelijke vooruitzicht mensen te doden (wilde vermoorden zeggen)?? Dit komt op mij over als een huurmoordenaar; Die heeft ook geen idee wie hij voor zich heeft, maar schiet toch...


Samengevoegd:

Quote:
[...] Maar nu heeft het volk van God geen bepaald begrenst land meer.Christenen wonen over gans de aarde.

Is makkelijker te evangeliseren Aimé widegrin.gif Jij ziet de voordelen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Doden (dor een bijl die van de steel afschiet) kan vergeeflijk zijn inderdaad; Dit was een ongeluk. Maar bewúst een báán kiezen met het redelijke vooruitzicht mensen te doden (wilde vermoorden zeggen)?? Dit komt op mij over als een huurmoordenaar; Die heeft ook geen idee wie hij voor zich heeft, maar schiet toch...

Retorische vraag; zou God zijn eigen gegeven geboden overtreden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn wat eigenschappen die een tekenaar niet heeft en we wel toeschrijven aan God. Vanuit dit totaal, onbewijsbare iets van toegeschreven eigenschappen van God denk ik. Natuurlijk zou het zomaar kunnen zijn dat jou tekenaar exact dezelfde eigenschappen kunnen hebben als de eigenschappen die over het algemeen worden toegeschreven aan God.

Wanneer je het volgende geloofd over je tekenaar:

a) Alles wat Hij tekent is waar.

B) Hij tekent (en schrijft gemakshalve) dat 'The Wizard' altijd zijn staf in zijn rechterhand heeft.

c) Op een tekening staat 'The Wizard' met zijn staf in zijn linkerhand.

Wanneer stelling a waar is (en dat nemen we voor God wel even aan), dan kun je niet anders concluderen dat óf The Wizard die getekend is, niet de echte Wizard is, of dat de Tekenaar iets anders bedoeld met 'rechterhand' of 'staf'.

Hoe dan ook, ik vind je tekenaarvoorbeeld nogal onzinnig. Binnen het christendom zijn nogal wat aannames gemaakt een daarvan is dus dat God zijn eigen wetten niet overtreed en wanneer dit zo lijkt, dat er dan vast een verklaring voor is. Ik heb overigens ook niet gezegd dat het voorbeeld van de man met de bijl of de vrijsteden de gehele samenvatting was van de oude Israelische wetten. In de openingspost en ook later door wat mensen wordt het gebod 'gij zult niet doodslaan', vertaald met 'gij zult niemand dood maken' en gedaan alsof iemand doden per definitie verboden is (IN DE BIJBEL).

Dat is dus een misvatting en die bewijst zich alleen al door het voorbeeld van de man die perongeluk een bijlblad laat landen in het hoofd van zijn vriend. Wanneer je zegt:

a) 'Gij zult niet doodslaan = gij zult niemand doden'.

B) Doden (dor een bijl die van de steel afschiet) kan vergeeflijk zijn inderdaad; Dit was een ongeluk.

Dan moet je concluderen dat iemand 'per ongeluk doden' ook gewoon valt onder 'gij zult niet doodslaan'. Een ander punt en dat is meer Nieuw Testamentisch, bij Paulus voornamelijk is de veel (misbruikte) uitspraak 'De overheid draagt het zwaard niet tevergeefs'. Het is niet de bedoeling dat het individu wraak neemt door de ander te doden (hoewel dat soms te rechtvaardigen is op puur Oud Testamentische gronden) is het volgens het Nieuwe Testament God die 'de wrake' toekomt en dat kan via 'Gods Dienares a.k.a. de Overheid'. Natuurlijk zitten daar veel onbewijsbare overtuigingen in, maar dat is wel wat het christendom over het algemeen zegt en dat was de vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wel als je klinisch dood bent ja. Ik vind dus dat een mens altijd verantwoordelijk blijft voor zijn eigen daden. Enige wat af kan zwakken zijn psychische factoren, alleen zie je dat vooral bij misdaden.

Wederom, het is laat. Leg uit aub widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid