Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb de meditatie cursus van mijn site op video gezet en het op YouTube geplaatst. De techniek is \"geloofs-neutraal“ in zoverre dat het van nut kan zijn voor welke geloofsrichting dan ook. Of je nu boeddhistisch, christelijk of moslim enz. bent, meditatie kan je geloof alleen maar intensifiëren.

Hier zijn de stappen van de 16 stappencursus:

stap 1: link

stap 2: link

stap 3: link

stap 4: link

stap 5: link

stap 6: link

stap 7: link

stap 8: link

stap 9: link

stap 10: link

stap 11: link

stap 12: link

stap 13: link

stap 14: link

stap 15: link

stap 16: link

Hoe staan jullie tegenover het gebruik van meditatie in jullie geloofspraktijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het christendom kent meditatie wat bijvoorbeeld naar voren komt in

Jozua 1

8 Leg dat wetboek geen moment terzijde en verdiep je er dag en nacht in, opdat je je aan alles houdt wat erin geschreven staat. Dan zal alles wat je onderneemt voorspoedig verlopen.

8 This book of the law shall not depart out of thy mouth; but thou shalt meditate therein day and night, that thou mayest observe to do according to all that is written therein: for then thou shalt make thy way prosperous, and then thou shalt have good success.

en psalm 1

2 maar aan des HEREN wet zijn welgevallen heeft,

en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht.

2 But his delight is in the law of the LORD; and in his law doth he meditate day and night.

Maar het christendom staat volkomen los van elke (andere) religie en heeft niets met (andere) religies te maken en het christendom is ook niet te combineren met (andere) religies en soorten van meditaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat in het christendom geloof een gave en openbaring is van God de Geest. Intensifiëring van het geloof komt dan ook niet van menselijke inspanning op deze wijzen maar van de Heilige Geest. Ik snap best dat je hem geloofsneutraal hebt proberen te houden, maar omdat je werkt met andere uitgangspunten is dit absoluut niet christelijk verantwoord.

Ik vind trouwens wel dat dit mediteren meer lijkt op het beruchte soaken, of Hillsongs en de Opwekkingsliederen boven de 400 waarin de kerkgangers ook meer lijken te mediteren dan aanbidden. Hierin zijn de teksten ook niet meer bijbels georienteerd en vervallen tot schijn-christelijke mantra's uitgesmeerd over vier accoorden die als enige doel hebben een aanraking, een hogere vorm van extase.

De post van Barbapapa pleit voor het zingen van psalmen, zingend mediteren vanuit de schrift en zonder een extase te bereiken. Als kerk volop de Heer prijzen met hart ziel en verstand. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat in het christendom geloof een gave en openbaring is van God de Geest. Intensifiëring van het geloof komt dan ook niet van menselijke inspanning op deze wijzen maar van de Heilige Geest. Ik snap best dat je hem geloofsneutraal hebt proberen te houden, maar omdat je werkt met andere uitgangspunten is dit absoluut niet christelijk verantwoord.

Ik vind trouwens wel dat dit mediteren meer lijkt op het beruchte soaken, of Hillsongs en de Opwekkingsliederen boven de 400 waarin de kerkgangers ook meer lijken te mediteren dan aanbidden. Hierin zijn de teksten ook niet meer bijbels georienteerd en vervallen tot schijn-christelijke mantra's uitgesmeerd over vier accoorden die als enige doel hebben een aanraking, een hogere vorm van extase.

De post van Barbapapa pleit voor het zingen van psalmen, zingend mediteren vanuit de schrift en zonder een extase te bereiken. Als kerk volop de Heer prijzen met hart ziel en verstand.
smile.gif

Alleen jammer dan dat Paulus zich voor God te buiten gaat in extase.

2 Kor 5,13

Zijn we in extase, dan is het voor God; zijn we bij zinnen, dan is het voor u.

En Saul al net zo copper2.gif

1 Sam. 10

10 Toen ze bij Gibea aankwamen, kwam hun een stoet profeten tegemoet. Saul werd gegrepen door de geest van God en raakte net als zij in vervoering. 11 Allen die hem van vroeger kenden en zagen dat hij zich in vervoering bij de profeten had aangesloten, zeiden tegen elkaar: 'Wat is er met de zoon van Kis gebeurd? Hoort Saul nu ook al bij de profeten?'

En dan die verschrikkelijke mantra's in psalm 136 knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Ik ga er ook van uit dat het door Gods Geest is, als God aanbeden wordt.

Ik vind het alleen wel raar dat de duivel bij zijn popmuziek gebruik mag maken van allerlei opzwepende lichteffecten enz. om mensen naar de hel te lokken en dat God dan alleen een ingetogen orgelmuziekje zou mogen gebruiken. Terwijl in de Bijbel ook wel staat dat God alle registers van het hemels orkest opent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid