Spring naar bijdragen

Evangeliseren via nieuwe media


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik vind het ergens een verkeerde insteek om je af te vragen of bepaalde media geschikt zijn voor evangelisatie. Ik zou me afvragen of je ze geschikt acht voor persoonlijk contact dat dieper gaat dan "hee, zin in camsex?". Elk medium dat een zinvol intermenselijk contact tot stand brengt, kan in mijn ogen ook een zinvol gesprek over God tot stand brengen, als de persoon in kwestie daarvoor openstaat. Maar die openheid hangt volgens mij niet samen met het medium dat je gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Je moet niet christen zijn omdat dat je redding is, je moet chrsiten zijn omdat je van God houd.

Interessant! Laat me je een passend verhaal vertellen:

Persoon A en Persoon B gaan aan boord van een vliegtuig en krijgen allebei een parachute. Persoon A wordt verteld dat de parachute er is om je reis beter te maken. Hou je parachute goed om, want je reis wordt er plezieriger, interssanter en beter door. Persoon A vindt het het eerste uur leuk, totdat de mensen om hem heen hem beginnen uit te lachen en totdat de parachute toch wel zwaar wordt. Na 2 uur vindt Persoon A de parachute niet zo fijn meer, want het maakt zijn reis helemaal niet beter en al helemaal niet comfortabeler. Persoon A gooit na 3 uur de parachute weg en zal wel 3x nadenken voordat hij weer een parachute aanneemt op deze voorwendselen.

Persoon B krijgt de parachute en hem wordt verteld dat hij hem om moet houden omdat het vliegtuig na 4 uur gaat neerstorten, en de parachute zijn enige redding is. Persoon B wordt uitgelachen, de parachute zit voor geen meter en het maakt zijn reis niet plezierig. Maar hij houdt de parachute om, want hij weet wat er gaat gebeuren...

Ooit van backsliders gehoord? mooie term, maar de #1 reden is bovenstaand. Jezus is gekomen om je leven beter te maken! Je ontvangt vrede, liefde en vreugde. Is ook allemaal waar, maar als dat de hoofdreden is... op het moment dat het lastig wordt, op het moment dat het tegenzit... "Waar blijft God nou met zijn liefde vrede en vreugde?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus de hoofdreden is angst? Je vindt God een vervelend ventje, je wilt er liever gewoon vanaf maar je houdt 'm maar bij omdat hij later iets voor je kan betekenen? Mooie insteek, dat vind ik als randkerkelijke die ongetwijfeld dringend gereënvangeliseerd moet worden werkelijk inspirerend. noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Interessant! Laat me je een passend verhaal vertellen:

Persoon A en Persoon B gaan aan boord van een vliegtuig en krijgen allebei een parachute. Persoon A wordt verteld dat de parachute er is om je reis beter te maken. Hou je parachute goed om, want je reis wordt er plezieriger, interssanter en beter door. Persoon A vindt het het eerste uur leuk, totdat de mensen om hem heen hem beginnen uit te lachen en totdat de parachute toch wel zwaar wordt. Na 2 uur vindt Persoon A de parachute niet zo fijn meer, want het maakt zijn reis helemaal niet beter en al helemaal niet comfortabeler. Persoon A gooit na 3 uur de parachute weg en zal wel 3x nadenken voordat hij weer een parachute aanneemt op deze voorwendselen.

Persoon B krijgt de parachute en hem wordt verteld dat hij hem om moet houden omdat het vliegtuig na 4 uur gaat neerstorten, en de parachute zijn enige redding is. Persoon B wordt uitgelachen, de parachute zit voor geen meter en het maakt zijn reis niet plezierig. Maar hij houdt de parachute om, want hij weet wat er gaat gebeuren...

Ooit van backsliders gehoord? mooie term, maar de #1 reden is bovenstaand. Jezus is gekomen om je leven beter te maken! Je ontvangt vrede, liefde en vreugde. Is ook allemaal waar, maar als dat de hoofdreden is... op het moment dat het lastig wordt, op het moment dat het tegenzit... "Waar blijft God nou met zijn liefde vrede en vreugde?"

Dat is zeker ook je verhaal als je aan het "evangeliseren bent"? Dan snap ik dat mensen je niet serieus gaan nemen en je uit zullen lachen. Misschien zal dat dan een bevestiging voor jou zijn wat betreft het "kruis dragen", maar dat zou je ook kunnen vermijden door je christen zijn te laten beinvloeden door de geboden (die gebaseerd zijn op liefde en geen angst) na te leven. Ik denk persoonlijk dat mensen dan veel eerder geinteresseerd zijn in het evangelie in plaats van een angst te creëren. Angst komt niet van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap die insteek ook niet echt eigenlijk, proberen mensen in God te laten geloven door ze bang te maken voor de hel. Iemand die niet in God gelooft, gelooft vast ook niet in de hel, dus dan maakt dat dreigement ook bitter weinig indruk zou ik zo zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens kun je ook niets met dat verhaal, aangezien het impliceert dat het leven met God alleen maar vervelender wordt.

Toegegeven; christen zijn is niet altijd even makkelijk, maar toch zeker geen garantie op alleen maar ellende (zoals persoon A klaarblijkelijk ervaart).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ooit van backsliders gehoord? mooie term, maar de #1 reden is bovenstaand. Jezus is gekomen om je leven beter te maken! Je ontvangt vrede, liefde en vreugde. Is ook allemaal waar, maar als dat de hoofdreden is... op het moment dat het lastig wordt, op het moment dat het tegenzit... "Waar blijft God nou met zijn liefde vrede en vreugde?"

Ik zeg toch niet dat je christen moet zijn omdat God van jou houd ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk inderdaad dat het een én-én-verhaal is. Ik geloof dat mensen via internet en andere media het evangelie kunnen horen en ook op straat, werk, school enz. enz. En dit kan door het preken van het woord van God en door het doen van goede werken (waaronder wonderen smile.gif ).

Luc. 9

6 Zij gingen heen en trokken de dorpen langs, overal het evangelie predikende en genezingen doende.

Ook geloof ik dat mensen die beperkingen in hun leven ondervinden zeer sterk kunnen worden gebruikt door God. Ik geloof dat God stotteraars en mensen met sociale beperkingen kan gebruiken voor een krachtige prediking van het woord van God.

Mar 10,27b

want alle dingen zijn mogelijk bij God.

Jezus genas zelfs mensen die totaal niet konden spreken, dus Hij heeft ook wel een oplossing voor mensen die minder makkelijk uit hun woorden kunnen komen.

In Num. 22:28 sprak God zelfs door een dier, dus God kan zeker door een mens spreken.

Mozes die een spreker, leider en rechter werd van miljoenen joden, zei nog het volgende in Ex. 4:10. "Och Here, ik ben geen man van het woord, noch sinds gisteren, noch sinds eergisteren, noch sinds Gij tot uw knecht gesproken hebt, want ik ben zwaar van mond en zwaar van tong."

Ook Gideon had zo zijn redenen om het volk niet te hoeven verlossen.

Ri. 6

15 Maar hij zeide tot Hem: Och, HERE, waarmee zal ik Israël verlossen? Zie, mijn geslacht is het geringste in Manasse en ik ben de jongste van mijn familie.

Maar God zag een groot leider in Gideon zoals Hij ook nu leiders ziet onder (jonge) Nederlanders die het zelf niet zo in zichzelf zien zitten.

Ook is in 1 Samuël 16 te lezen dat de minst imposante persoon (David) werd gekozen om koning van heel Israël te worden en om machtige volken te verslaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bovenstaande bericht over de parachuut is niet om te evangeliseren muur.gif maar om te illustreren wát je moet vertellen tijdens evangelisatie...

Dat is wel een mooie nieuwe term "Angstevangelisatie". Het is helemaal geen angstevangelisatie! aangezien je na het doorlopen van de 10-geboden meteen de oplossing aanbied, het feit dat God helemaal niet wil dat iemand naar de hel gaat, het feit dat God zoveel van de mensen houdt dat Hij Jezus stuurde zodat je vrij en gered kunt zijn! Wat een fantastisch nieuws halleluja big-smile.gif Maar het lijkt me errrug zinvol om eerst aan te tonen WAAROM je Jezus nodig heb.

Je kan zonde, oordeel en het kruis NOOIT uit je evangelisatie weglaten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Komtie:

-Veel mensen evangeliseren alleen de liefde, vrede en vreugde van God. Dit is allemaal waar en klopt als een bus, maar ze laten de zonde, oordeel en het kruis weg - Persoon A

-Maar persoon B wordt verteld WAAROM die Jezus nodig heeft, aan de hand van de 10 geboden loop je samen de wet door en blijkt inderdaad dat je zondig bent en redding nodig hebt.

@ Karin

Omdat de vraag "waarop is dat verhaal gebasseerd"... wil je daar echt een serieus antwoord op? Waar zijn de vergelijkingen van Jezus op gebasseerd? kom op zeg..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een vergelijking:

Een dokter komt naar je toe en zegt: "Ik heb hier een medicijn voor je, dan ga je leven en ga je niet dood" jouw reactie "Doe ff normaal, ik ben helemaal niet ziek"! Persoon A

Of:

Een dokter komt naar je toe zegt: "Kom even zitten. We zien 10 duidelijke symptonen van een dodelijke ziekte. Deze zijn allemaal bij jouw geconstateerd, je hebt nog een maand te leven..." "*sklik* dokter wat moet ik doen?? Ik ga dood!" "Het medicijn kost 2 miljoen euro, en is erg lastig te verkrijgen, maar iemand die je niet kent heeft het medicijn je geschonken"

Snapje het verschil? 90% ziekte en 10% medicijn is wat je moet brengen. Dus niet in het midden, maar veel meer over zonde, gerechtigheid, oordeel en het alles verzoenende offer van Jezus (het kruis).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid