Spring naar bijdragen

doop en verbond: historische ontwikkeling?


Aanbevolen berichten

op dit moment ben ik bezig met lidmatenkring met het boek: \"God doet recht\" van dr. A van de Beek. Daarin wordt ongeveer het gehele christendom in eschatologische context geplaatst. Nu ben ik aanbeland bij het hoofdstuk doop en verbond. Belangrijk in dit boek is dat Van de Beek nadruk legt op cruciale gebeurtenissen binnen de heilsgeschiedenis ten koste van de continuïteit. Zo vind Van de Beek ook dat er geen verband is tussen doop en verbond. En hij beargumenteert dit door de desbetreffende hoofdstukken uit de Institutie van Calvijn kwantitatief literair te analyseren (voor de leken onder ons: dat is dus gewoon tellen hoe vaak een woordje in een tekst voorkomt puh2.gif). Nu vraag ik me zowiezo wel af, of je een historische tekst kwantitatief moet en kan analyseren of je dan niet te kort doet aan de historische en culturele kaders waarin zo'n tekst staat.

Maar nu komt mijn vraag hoe is historisch de ontwikkeling tussen doop en verbond ontstaan. Welke theologen zijn dat geweest en wat hebben ze allemaal precies gezegd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hier nog wel een boekje liggen over de doop en de kerk. Ik heb het even snel gelezen en de eerste link met het verbond wordt al gelegd in de Hebreeën brief. Dus het is niet zozeer nieuwere theologie. Ik zal even kijken of ik een korte opsomming op hoofdlijnen kan maken van het stuk. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid