Spring naar bijdragen

De kwade geest van God


Aanbevolen berichten

In 1 Samuel is te lezen hoe God Saul een kwade geest stuurt (16:14), die hem vervolgens psychisch labiel maakt. Dit uit zich onder andere in buien van razernij en gewelddadigheid (18:10), in vervoering raken, ik neem aan een soort trance (19:23), naaktloperij (19:24), en uiteindelijk is Saul's koningschap zo'n mislukking geworden dat hij zelfmoord pleegt (1 Kronieken 10:3), iets wat ook niet helemaal normaal is. Over het algemeen wordt aangenomen dat deze kwade geest een demon is; de kwade geest gedráágt zich in ieder geval als een demon.

Maar nu vraag ik mij af. In het Nieuwe Testament wordt het gedrag zoals Saul dat tentoonspreidt ook geïnterpreteerd als onder invloed van een demon. Maar Jezus strijdt hier tegen en werpt deze demonen uit! Hoe kan dan eenzelfde kwade geest in het Oude Testament afkomstig zijn van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien dat je daaruit kan opmaken dat God altijd 'in control' is.

Ik denk dat meer zaken meespelen.

Ik denk dat belangrijk is het verschil tussen OT en NT. Daarnaast wil God niet graag zo'n geest sturen, maar was het een gevolg van 2 keer dat Saul de fout inging. Saul was ook niet zomaar iemand. Hij was als koning verantwoordelijk voor de zielen van miljoenen Israëlieten. Ook zondigden wel vaker mensen, maar Saul gaf niet toe dat hij had gezondigd, maar verzon smoesjes/uitvluchten. In het NT kun je zien wat toch uiteindelijk de wil van God is en dat Hij demonen haat en dat Hij graag de mensheid wil verlossen van demonie.

In het OT waren deze acties van God noodzakelijk, omdat Saul het heilsplan in de weg was gaan staan en als Saul op de gewone weg was daargegaan, had misschien nooit de Verlosser op aarde kunnen komen. Saul had zich in een positie gemanoeuvreerd waarin hij tegenstander van God was geworden. Daarbij kon God bij wijze van spreken bijna niet anders dan zo op Saul te reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar staat dat het dezelfde kwade geest is?

Wie zei dat?


Samengevoegd:

Quote:

Misschien dat je daaruit kan opmaken dat God altijd 'in control' is.

Ik denk dat meer zaken meespelen.

Ik denk dat belangrijk is het verschil tussen OT en NT. Daarnaast wil God niet graag zo'n geest sturen, maar was het een gevolg van 2 keer dat Saul de fout inging. Saul was ook niet zomaar iemand. Hij was als koning verantwoordelijk voor de zielen van miljoenen Israëlieten. Ook zondigden wel vaker mensen, maar Saul gaf niet toe dat hij had gezondigd, maar verzon smoesjes/uitvluchten. In het NT kun je zien wat toch uiteindelijk de wil van God is en dat Hij demonen haat en dat Hij graag de mensheid wil verlossen van demonie.

In het OT waren deze acties van God noodzakelijk, omdat Saul het heilsplan in de weg was gaan staan en als Saul op de gewone weg was daargegaan, had misschien nooit de Verlosser op aarde kunnen komen. Saul had zich in een positie gemanoeuvreerd waarin hij tegenstander van God was geworden. Daarbij kon God bij wijze van spreken bijna niet anders dan zo op Saul te reageren.

Dat is wel zo ongeveer wat ik zelf ook had bedacht. Blijft wel lastig, NT en OT lijken elkaar hier heel erg tegen te spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Hoi "hongerige wolf",

Ik denk dat je dit kan zien als ook in Job. In job komt Satan voor God om Job aan te klagen. Uiteindelijk krijgt Satan toestemming om Job een aantal zaken aan te doen. Satan heeft op 1 of andere manier wel toegang tot God om aan te klagen. Dit is natuurlijk niet in de heerlijkheid van de derde hemel. Sommige mensen denken dat er ook een "tweede hemel is". Daar zou dan die geestelijke strijd zich af spelen die je ook in Daniel ziet. Als Michael er bij te pas moet komen.

Dag dag

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid