Spring naar bijdragen

stelling: goed met mensen omgaan


met de stelling ben ik het  

  1. 1. met de stelling ben ik het

    • eens
      6
    • oneens
      0


Aanbevolen berichten

Met recht wat tekstenplukkerij:

Mat 25:40 En de koning [Jezus] zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.â€

(zie ook hier: klik)

Mat 5:43-48 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.†En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

Mar. 12:28-32 Een van de schriftgeleerden die naar hen geluisterd had terwijl ze discussieerden, en gemerkt had dat hij hun correct had geantwoord, kwam dichterbij en vroeg: ‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’ Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.†Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.†Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’ De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere god dan hij, en hem liefhebben met heel ons hart en met heel ons inzicht en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.

De stelling, ongenuanceerd en zwartwit als een stelling is, is deze:

Jezus navolgen is primair andere mensen liefhebben, zoals jij door Hem bent liefgehad.

De sacramenten stellen je ertoe in staat, en wellicht gaat het veel meer nog om het pogen, maar hier komt het op neer, en al het andere moet hiertoe leiden.

Ik hoop te leren van de reacties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"De grootste liefde die iemand zijn vrienden kan betonen, bestaat hierin dat hij zijn leven voor hen geeft. Voor Mij zijn jullie geen dienstknechten meer: een knecht heeft geen begrip van wat zijn meester doet. Vrienden noem Ik jullie, omdat Ik alles wat Ik van de Vader heb vernomen, aan jullie heb meegedeeld. Ik heb jullie de taak gegeven eropuit te gaan en vrucht te dragen, vruchten die blijvend zijn. Wat je de Vader ook vraagt in mijn naam, Hij zal het je geven. Dit draag Ik jullie op: dat je elkaar liefhebt."

- Johannes 15

Het mooie aan liefde is dat het een verstrekkend, bijna allesomvattend begrip is. Legio aan daden, woorden en werken die je onder de vleugels van de liefde kunt scharen, hoeven geenszins af te doen aan de waarde of betekenis ervan.

Liefde vermenigvuldigd wanneer je het deelt, dat is fundamenteel, ook met het oog op Jezus' boodschap in o.a. bovenstaande tekst. Immers, wie zijn naaste liefheeft, vermeerdert de liefde.

Je zou het denk ik kunnen zien als een waaier: het spreidt zich uit tot in het oneindige. Net als tijd- het is niet perse lineair, maar waaiert uit en vergroot de ruimte.

Het bijzondere aan Jezus' boodschap is dat je het ook kan doortrekken naar alle andere levensbeschouwingen. Of je nu hedonist, pantheïst, atheïst, agnost, boeddhist of ietsist bent: naastenliefde dient altijd een goed doel en is binnen het intermenselijk verkeer een dragende muur- een hoeksteen, zoals de christenen het noemen.

Ik denk dat dat de leer van Christus ook zo bijzonder maakt. Het is in wezen de samenvattende kern van al het goede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Je ondertitel, Filosoof, raakt dit onderwerp. Wat is de waarde van omgang wanneer het slechts maskers zijn?

Maar wat bepaalt die maskers; wat is het?

En is de liefde dan een masker, of juist datgene wat aan iedereen gelijk is? Met andere woorden: is het een mentale inspanning naar de wil (en is dat, Pius XII, wat je het pogen noemt?), of ligt het misschien zelfs achter het denken?

Scott

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pius zoals je zelf al citeert bij de samenvatting van de wet is het "Jezus navolgen is primair God en de mensen liefhebben, zoals jij door Hem bent liefgehad" en dat niet alleen in woorden maar in daden. En het is een bijzondere moeilijke opgave voor mensen want er zijn regelmatig mensen waar je ronduit een hekel aan hebt. En God wil ook dat je naar hem luistert en daar zijn we ook al niet goed in. Maar nogmaals liefde blijkt vooral uit daden dus daarin onderschrijf ik je stelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid