Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Voor mijn geestelijke lezing lees ik momenteel het encycliek \"Sacra Viginitas\" van paus Pius XII. In dit document beschrijft hij de christelijke deugd van de maagdelijkheid. En dan niet inzake de hedendaagse vraag over wel of geen maagd voor het huwelijk maar over de keuze voor een levenslange maagdelijkheid uit toewijding aan God. Op meesterlijke wijze verkent de pastor angelicus deze deugd en weet hij citaten uit Schrift en Traditie in zijn verhaal te verweven. Een aanrader voor iedereen.

Wat ik me afvraag in hoeverre dit ideaal nog leeft bij hedendaagse christenen. In de begintijd van het christendom was deze deugd een vrij vanzelfsprekend kenmerk van het christendom. De Romeinen kenden natuurlijk de Vestaalse maagden maar verder was dit ideaal hen vreemd. Ook hedendaags is dit idee duidelijk niet \"van de wereld\".

Ik vraag me af hoe de users er hier over denken. In hoeverre appeleert zoiets nog aan het geestelijk leven? En wie zou zoiets uberhaupt nog durven overwegen in deze sensuele tijden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

(is die encycliek ook in het ned. te lezen? bloos.gif )

Ik heb er eens een topic over geopend:

link

Overigens had je die traditie ook wel in takken van het Protestantisme. Denk maar aan de Diaconessen.

Maar ik vind het een groot gemis dat het ook in Christelijke kringen zo'n onbesproken iets is. Behalve dan als het om homo's gaat, dat vind ik dan altijd weer zo scheef. noparty.gif

Persoonlijk ben ik er best wel van overtuigd dat het ook nut heeft, dat het niet zomaar alleen een vorm van versterving is o.i.d. Ik denk dat maagdelijk-levenden, die dat goed onderhouden, en de erotiek daarin, in staat zijn om meer lief te hebben. Ik denk dat dat echt zo werkt, al is dat moeilijk uit te leggen, zelfs met handen en voeten.

In praktijk; ik leef ernaar alsof het mijn roeping is. Of het ook echt een roeping is, weet ik niet. Ik blijf onderzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een aantal jaar geleden had ik een uitgebreide mail-sessie met abt Mathijsen (Abdij van Egmond).

Jammer dat ik er destijds niet naar gevraagd heb. Hij had er ongetwijfeld iets over te zeggen gehad.

Om me maar even tot het kloosterleven te beperken:

De monniken zijn volgens mij aan het uitsterven, om het maar even grof te verwoorden. Meerdere abdijen zijn al genoodzaakt geweest te sluiten en de community raakt almaar verder vergrijsd. De vraag die de topicstarter stelt is m.i. dan ook erg belangrijk en zou binnen het christelijk milieu veelvuldiger besproken moeten worden.

Dat 'monnik' worden (zowel in de samenleving als in een abdij) niet tot de ambities van de jonge generatie gerekend kan worden, vind ik allerminst verbazingwekkend. Jezelf volledig overgeven aan God, op zo'n radicale diepzinnige manier, is amper voor te stellen. In zekere zin trouw je met God, en plat uitgedrukt zit seks in elk geval niet in het pakket van de monnik. Mede dat gegeven maakt het denk ik onaantrekkelijk; het gebrek aan lichamelijke intimiteit.

Binnen de christelijke cultuur vind ik klooster e.d. een prachtig erfgoed, om het zo maar te verwoorden. Ik vraag me echter af of het relevant is, wat het precies behelst en of het algehele 'concept' deze eeuw überhaupt kan overleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een aantal jaar geleden had ik een uitgebreide mail-sessie met abt Mathijsen (Abdij van Egmond).

Jammer dat ik er destijds niet naar gevraagd heb. Hij had er ongetwijfeld iets over te zeggen gehad.

Ah abt Mathijsen. Ik heb een paar keer bij hem aan tafel mogen zitten toen ik daar een retraite deed.

Quote:
Om me maar even tot het kloosterleven te beperken:

De monniken zijn volgens mij aan het uitsterven, om het maar even grof te verwoorden. Meerdere abdijen zijn al genoodzaakt geweest te sluiten en de community raakt almaar verder vergrijsd.

Volgens mij niet. In Nederland is er natuurlijk een daling maar dat geldt ook voor bijzondere roepingen in de brede zin. Logisch aangezien het kerkbezoek ook daalt. Als minder mensen katholiek zijn dan daalt het aantal mensen dat zich geroepen voelt ook. Of er wereldwijd een daling is durf ik te betwijfelen.

Quote:
Dat 'monnik' worden (zowel in de samenleving als in een abdij) niet tot de ambities van de jonge generatie gerekend kan worden, vind ik allerminst verbazingwekkend. Jezelf volledig overgeven aan God, op zo'n radicale diepzinnige manier, is amper voor te stellen. In zekere zin trouw je met God, en plat uitgedrukt zit seks in elk geval niet in het pakket van de monnik. Mede dat gegeven maakt het denk ik onaantrekkelijk; het gebrek aan lichamelijke intimiteit.

Wellicht. Al denk ik dat het monniksleven eerder afschrikt door het gesloten karakter en de strakke routine. De roeping tot maagdelijkheid wordt ook beleefd door anderen binnen de Kerk zoals de priesters, gewijde maagden en natuurlijk talloze leken binnen bewegingen of gewoon zelfstandig.

Quote:
Binnen de christelijke cultuur vind ik klooster e.d. een prachtig erfgoed, om het zo maar te verwoorden. Ik vraag me echter af of het relevant is, wat het precies behelst en of het algehele 'concept' deze eeuw überhaupt kan overleven.

Het behelst een bloedeloos martelaarschap: het sterven voor de wereld. Door de gebeden van de religieuzen blijft de Kerk overeind. Het is dus zéér relevant.

Maar ik wil in dit topic geen discussie voeren over het monastieke leven maar nadenken over de blijvende maagdelijkheid in al zijn breedheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf ervaar ik geen roeping tot het huwelijk om verschillende redenen, waaronder het niet kunnen en willen opvoeden van kinderen. Met mijn toenmalige vriendin heb ik een prachtige tijd gehad, maar ik weet vrijwel zeker (met God weet je het natuurlijk nooit) dat mijn roeping daar niet gaat liggen. Ik zal dus zeer waarschijnlijk mijn leven lang maagd blijven.

Ook een roeping tot het geestelijk of religieuze leven heb ik nooit gehad en zal ik waarschijnlijk ook niet krijgen, gezien mijn persoonlijkheid. Ik denk dat ik een gewone leek zal blijven die graag alleen is en in die vrijwillige eenzaamheid middels een redelijk strikte routine op verschillende wijzen (waaronder ook door activiteiten op het internet) met God probeert te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid