Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb een beetje ge-Googled en kon hier nog geen topic over vinden. verbaasd.gif

Maar wie heeft hier wel eens mensen, dingen, ideëen tot 'afgoden' gemaakt? Hoe is dat afgelopen? Wat heb je er van geleerd? Tips voor anderen?

(p.s. atheisten/andersgelovigen, doe rustig mee, maar de insteek van dit topic is wel Christelijk. Maar misschien kunnen jullie iets met de metafoor?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja.. afgoden.

Klinkt weer erg nerdirig.. maar een tijd was me pc dat. Ik bedoel, ik kon er alles mee. Ding luisterde perfect, klaagde nooit totdat de hardeschijf ermee ophield. En toen zag ik dat zelfs een computer, die ook mensenlevens kan redden ook stervelijk is.

Klinkt redelijk idioot, maar het klopt wel zo ongeveer.

Computeren vind ik een leuke hobby, maar God staat daar boven. En dat is niet altijd zo geweest.. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel eens identiteiten, mensen en afbeeldingen tot 'afgoden' gemaakt door ze te zien als volmaakt en onveranderlijk. Uiteindelijk moest ik ze allemaal afbreken en ben ik maar iconoclast geworden. Elke conceptie van de naakte werkelijkheid is gedoemd te vallen als het romeinse rijk. De Drievoudige Verhandeling uit de Nag Hamaddi-bibliotheek stelt over die naakte waarheid:

«Niet één van de namen die wordt bedacht, gezegd, gezien of begrepen, niet één daarvan is van toepassing op Hem, ook al zijn zij uitermate glorieus, groot en eervol. Wel is het mogelijk om deze namen te uiten om Hem te verheerlijken en te eren naar het vermogen van wie Hem verheerlijken.»

Ik denk dat zelfs dat laatste overbodig is en de waarheid zou slechts een heilige plek mogen hebben op het altaar van stilte in ons hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik bemerk dat ik geneigd ben om mijn verloren relatie (en het meisje zelf) als afgod te gaan zien. Zij stimuleerde mijn geloof niet en doet dit, passief, nog steeds aangezien het m'n leven beheerst en ik meer aan haar denk dan aan God.

Wel gek, toen we nog een relatie hadden was dat laatste juist andersom en verlangde ik naar intimiteit met God.

Nu heb ik meer intimiteit met God en verlang ik meer naar intimiteit met haar... Denk ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik heb wel eens identiteiten, mensen en afbeeldingen tot 'afgoden' gemaakt door ze te zien als volmaakt en onveranderlijk. Uiteindelijk moest ik ze allemaal afbreken en ben ik maar iconoclast geworden. Elke conceptie van de naakte werkelijkheid is gedoemd te vallen als het romeinse rijk. De Drievoudige Verhandeling uit de Nag Hamaddi-bibliotheek stelt over die naakte waarheid:

«
Niet één van de namen die wordt bedacht, gezegd, gezien of begrepen, niet één daarvan is van toepassing op Hem, ook al zijn zij uitermate glorieus, groot en eervol. Wel is het mogelijk om deze namen te uiten om Hem te verheerlijken en te eren naar het vermogen van wie Hem verheerlijken.
»

Ik denk dat zelfs dat laatste overbodig is en de waarheid zou slechts een heilige plek mogen hebben op het altaar van stilte in ons hart.

ik vind het wel een mooie tekst .. snap alleen verder niet zo goed wat je bedoeld te zeggen .. iconoclast.. conceptie van de naakte waarheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik vind het wel een mooie tekst .. snap alleen verder niet zo goed wat je bedoeld te zeggen .. iconoclast.. conceptie van de naakte waarheid?

Een iconoclast is een beeldenstormer. Het woord wordt ook wel figuurlijk gebruikt voor iemand die denkbeelden afbreekt of verwerpt.

Een conceptie van de naakte waarheid is... kleren geven aan de naakte waarheid puh2.gif Concepties = Ideëen, denkbeelden, eigenschappen, predikaten, attributen, hokjes, verwachtingen. Ik denk dat het geen zin heeft, de waarheid ontsnapt telkens aan ons begrip. Ze staat naakt voor ons en we zien haar niet. We kunnen haar slechts met nederigheid proberen een plekje te geven op een altaar in ons hart en haar voelen als het juweel van ons bestaan. Pfff... misschien moet ik maar een ode schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toevallig dacht ik net vandaag aan afgoden toen ik deze clip tegenkwam. Ivm met nieuws over z'n concerten. Deze man is een afgod voor een eng grote hoeveelheid mensen.

Kijk even het hele filmpje uit. Die fans. Nooit heb ik meer religieuze devotie gezien dan bij deze beelden. Totale aanbidding!

link

NB, ik ben niet zo'n fan, maar vind het fenomeen heel interessant omdat ik er werkelijk niks van begrijp. /ik bedoel, zingen kan hij al 15 jaar niet meer en dansen... wel dat was wel erg goed, maar eigenlijk toch ook maar steeds dezelfe 10 moves herhalen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toevallig dacht ik net vandaag aan afgoden toen ik deze clip tegenkwam. Ivm met nieuws over z'n concerten. Deze man is een afgod voor een eng grote hoeveelheid mensen.

Kijk even het hele filmpje uit. Die fans. Nooit heb ik meer religieuze devotie gezien dan bij deze beelden. Totale aanbidding!

NB, ik ben niet zo'n fan, maar vind het fenomeen heel interessant omdat ik er werkelijk niks van begrijp. /ik bedoel, zingen kan hij al 15 jaar niet meer en dansen... wel dat was wel erg goed, maar eigenlijk toch ook maar steeds dezelfe 10 moves herhalen....

Inderdaad. Echt verafgoding. En ik denk dat bij popartiesten altijd in meerdere of mindere mate sprake is van verafgoding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar Iconodulen (pleiters voor het gebruik van 'iconen') vroeger (af)beeld(en)(ingen) maakten van [religieuze] afgoden, met het oog op letterlijke aanbidding, is het fenomeen vandaag de dag geëvolueerd tot popartiesten, filmsterren, etc. zoals hierboven al gezegd is. Heel herkenbaar natuurlijk, waarschijnlijk voor bijna iedereen.

Ik denk dat er ook een zekere mate van 'afgoderij' bestaat binnen de religieuze stromingen (denk aan evangelische kopstukken als W.J. Ouweneel). Tot op zekere hoogte beperkt het zich tot een vrij onschuldige invloed van de betreffende persoon op de 'iconoduul', maar ik beschouw het persoonlijk als onnodig.

Ik ben/was wel 'fan' van bepaalde personen, maar zo iemand is bij mij nog nooit verworden tot idool. Bovendien beperkte het zich doorgaans tot schrijvers en was mijn liefhebberij toegespitst op hun werk, i.p.v. hun persoon.

Materieel gezien wordt het lastiger, denk ik. Mijn laptop is me namelijk heel veel waard, en het internet is ook bijna een afgod voor me. Het is een soort orakel; je kunt er vrijwel alles vinden wat je wilt weten en dat werkt (vanzelfsprekend) verslavend.

Maar wat mij betreft is het onschuldig. Vanuit Christelijk oogpunt, zoals de topicstarter aangeeft, kan het echter kwalijk zijn; zelfs een kloof vormen tussen jou en God.

Ik ken mensen waarbij een bepaalde liefhebberij tot passie werd en vervolgens (tijdelijk) werd afgezworen/verbannen omdat het hun relatie met God verstoorde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat er ook een zekere mate van 'afgoderij' bestaat binnen de religieuze stromingen (denk aan evangelische kopstukken als W.J. Ouweneel). Tot op zekere hoogte beperkt het zich tot een vrij onschuldige invloed van de betreffende persoon op de 'iconoduul', maar ik beschouw het persoonlijk als onnodig.

Ik denk dat er altijd een verschil is tussen enerzijds verafgoding en anderszijds verwondering waarbij de gelovige de aandacht van zichzelf afhaalt en richt op Jezus Christus.

Als je aandacht geeft aan de Heilige Geest, zal de Heilige Geest de aandacht richten op Jezus Christus. Als je aandacht geeft aan Jezus Christus, zal Jezus Christus de aandacht richten op God de Vader.

Als je aandacht geeft aan W.J. Ouweneel, zal W.J. Ouweneel de aandacht richten op Jezus Christus (tenminste, daar ga ik vanuit en daar vertrouw ik ook op.)

Er zijn altijd mensen die de aandacht en verwondering krijgen, maar het gaat er om hoe je er mee omgaat. Geniet je ervan, bevestig je het en houd je de aandacht bij jezelf, of richt je de aandacht op Jezus Christus?

Dit kan gebeuren met iemand die de eer krijgt en de eer niet op God richt:

Hand. 12

21 En op een bepaalde dag hield Herodes, in een koninklijk kleed op de troon gezeten, een rede tot hen; 22 en het volk juichte hem toe: De stem van een god en niet van een mens! 23 En terstond sloeg hem een engel des Heren, omdat hij God de eer niet gaf; en hij werd door wormen gegeten en blies de adem uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je aandacht geeft aan de Heilige Geest, zal de Heilige Geest de aandacht richten op Jezus Christus. Als je aandacht geeft aan Jezus Christus, zal Jezus Christus de aandacht richten op God de Vader.

Als je aandacht geeft aan W.J. Ouweneel, zal W.J. Ouweneel de aandacht richten op Jezus Christus (tenminste, daar ga ik vanuit en daar vertrouw ik ook op.)

Voor zover ik weet is W.J. Ouweneel, ondanks felle kritieken over vermeende 'draaikonterij' en gebruik van onbetrouwbare populistisch-evangelische bronnen, een integere man die oprecht in God gelooft en zich geroepen voelt tot evangelisatie. Alles wijst erop dat hij mensen tot God wil brengen en ik denk dat hij daar (ook vanuit jouw visie) goed in slaagt, maar hij is voor sommigen zo'n goeroe dat het wel eens 'ongezond' overkomt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Dat staat verder los van zijn (en/of Gods) intenties en de mensen die hem aanhangen zullen (wat jouw visie ondersteunt) dat ongetwijfeld doen met het oog op hun geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid