Gast Anon_phpbb Geplaatst 14 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2009 Hallo allemaal, Voor mijn opleiding (Design Academy Eindhoven) ben ik op dit moment bezig met het in kaart brengen van rouwtijden na overlijden uit verschillende religies. Wat betreft de rouwtijd van het traditionele Christendom kan ik vrij veel informatie vinden in boeken en op het internet. Maar voor een goed en hedendaags beeld zou ik graag eens willen weten in hoeverre (voor jongeren) de traditionele tijd van rouw op dit moment nog van toepassing is. Nemen jullie misschien een kortere, of juist langere tijd van rouw aan na het overlijden van een naaste? En hoe lang duurt deze periode? Is de invulling ook anders? Ik ben erg benieuwd en hoop dat jullie willen antwoorden op dit lastige onderwerp. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 14 maart 2009 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2009 Volgens mij gaat elke christen daar anders mee om. De katholieke Kerk kent volgens mij niet echt een officiele rouwtijd, maar wel de nodige rituelen bij een uitvaart. De avondwake, de viering van de uitvaart zelf, bidprentjes, intenties in de zondagse Mis, kaarsjes op het graf, dat soort dingen. Ook zie je in verschillende parochies dat men kruisjes met de namen van meer recent gestorven overledenen voor een bepaalde periode aan een muur achterin de kerk hangt. En we kennen natuurlijk de feestdag Allerzielen, waarbij we onze doden gedenken en vooral voor hen bidden. Er is dus wel vrij veel zorg (en gebed) rondom de overledene, ook na een jaar. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten