Spring naar bijdragen

Evangelisme en wedergeboorte


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ben zelf 2x gedoopt, een keer in de katholieke kerk en jaren later in een evangelische gemeente.

(Overigens zijn er ook veel verschillende soorten evangelische gemeentes, maar dit terzijde)

Mijn idee hierbij is dat als je in de katholieke kerk gedoopt bent (kinderdoop) jij niet zelf bewust een keuze voor je doop hebt gemaakt.

Die keuze heb ik wel bewust gemaakt toen ik mij liet dopen in een evangelische gemeente, waar je je overigens pas mag laten dopen als je 16 bent, omdat je dan verstandig kan kiezen of je de Here Jezus wilt volgen. (Of mensen van 16 verstandig zijn is natuurlijk de vraag knipoog_dicht.gif )

Ook is onderdompeling uit te leggen. Aangezien wij allemaal willen zijn als Jezus Christus, en hij zich ook heeft laten onderdompelen hebben wij onderdompeling in onze EG. Ook met onderdompeling kan je zeggen dat je het oude hebt afgedaan en je helemaal rein en schoon gewassen bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik me hier maar weer eens mee moet bemoeien, zoals de meesten van jullie weten ben ik gereformeerd en denk ik ook nogal eens diep na over zaken als doop en wedergeboorte. Ik zit nog steeds op het punt dat ik niet exact weet (gezien de belijdenisgeschriften die mijn kerk ondertekend) wat het verband is tussen doop en wedergeboorte. Ik wil het kort houden dus zal ik het eerst hebben over wedergeboorte.

Wedergeboorte & Bekering

Wedergeboorte is voor mij een term die op twee dingen van toepassing is, het één volgt uit het andere. Wedergeboorte[1] (Ik gebruik de term daar alleen voor) het van oude mens, nieuwe mens worden, de zogenaamde rechtvaardigmaking. Op een moment in de tijd zal God de Vader, door Zijn Geest jou deelachtig maken aan het bloed (en het lichaam) van Christus. Dit is een zogenaamde 'instorting' die geheel buiten jezelf om gebeurd, de mens heeft geen 'invloed' of 'meewerkende krachten' als we het hebben over deze wedergeboorte (Metanoia, Verstandsvernieuwing).

Naast deze Metanoia (die plaats vind bij de instorting van het Geloof, de Deelachtigwording, de Rechtvaardigmaking, de Wedergeboorte) is daar het geloven, de heiligmaking. Dat is iets wat jij als mens doet, met hulp van de Heilige Geest doordat jij van een oud mens een nieuw mens bent geworden en jij jou zonde en ellende ziet, God dankbaar bent voor de verlossing. Het geloven kan niet zonder het geloof en het geloven is een vrucht van het geloof, wie tot geloof (wedergeboorte) is gekomen, zal vruchten dragen. Wie vruchten draagt moet wedergeboren zijn (anders zijn het namelijk slechts goede daden en geen vruchten van het geloof).

Deze visie is waarschijnlijk niet (enkel) gereformeerd, maar veel meer 'orthodox' protestants en grijpt linea recta terug op de standpunten van voornamelijk Calvijn en Luther. Ik wil er met klem op wijzen dan een visie op de doop niets te maken hoeft te hebben met de visie op wedergeboorte en bekering. In onze kerken (Gereformeerde Gemeenten) grijpen wij naast de Reformatie terug op de Nadere Reformatie, het Puritanisme en een bepaalde stroming binnen het Baptisme (Particular Baptist de stroming en als kerkverband voornamelijk de Strict Baptist) met predikanten als John Bunyan en Charles Haddon Spurgeon, hun preken worden soms zelfs gelezen in de eredienst.

Doop

In de gereformeerde traditie verhoud de doop zich altijd tot de wedergeboorte, de doop is een 'zichtbare Woordverkondiging' de doop laat zien wat wedergeboorte is in de vorm van water. Wedergeboorte is namelijk ook het 'ondergedompeld worden in het bloed van Christus', de doop met water is daar symbool van. Deze betekenis kennen baptisten van ouds ook, ook daar is het een symbool van het onderdompelen in het bloed van Christus, het symbool van de Metanoia. Dit in tegenstelling tot het Heilig Avondmaal wat een teken is van de heiligmaking (en de doop het symbool van de rechtvaardigmaking).

Vooral in de orthodox gereformeerde kerken is de 'betekenende zaak' (Wedergeboorte) belangrijker dan het teken zelf, hier herkennen baptisten zich waarschijnlijk ook in. Baptisten zeggen echter dat de 'betekenende zaak' eerst moet plaatsgevonden hebben, voordat het 'teken' gegeven wordt. Gereformeerden delen deze mening niet en zeggen dat het 'teken' inderdaad minder belangrijk is, dat de 'betekenende zaak' belangrijker is, maar dat dit niet betekend dat je kinderen niet dat 'merkteken' mag geven.

Waar ik zelf nog niet uit ben (en waar heel wat scheuringen over zijn geweest) is wat de belijdenis nou zegt. Vooral de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Daar staat heel duidelijk dat de waterdoop niet de zonden afwast, niet de wedergeboorte is et cetera. Nee, de Heilige Geest wast de zonden af met het Bloed van Jezus Christus. De grote (mijn grote) prangende vraag is echter of de NGB zegt (stelt!) dat de waterdoop en de Geestesdoop tegelijkertijd plaatsvinden, maar dat men wel duidelijk maakt dat het niet het water is, maar de Geest..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is dat niet dat veronderstelde wedergeboorte verhaal?[/artikel31]

Verondersteld (Kuyper) of Gesteld (Schilder) ja, dat klopt. Alleen begrijp ik Schilder momenteel spontaan wanneer hij spreekt over de 'zichtbare Woord verkondiging'.

Dat is onder gereformeerden een normaal begrip als het gaat over de Sacramenten gaat. Heel kort door de bocht is Schilders redenering ongeveer zo:

a) Wij spreken over de sacramenten als zichtbare Woordverkondiging.

B) Wij geloven dat het Woord ons tot zaligheid brengt.

c) Wij hebben geen enkel probleem met het idee dat kerkgangers tot geloof komen wanneer zij het Woord gepreekt horen worden.

Wat is dan het wezenlijke verschil tussen het gesproken en het zichtbare Woord, wanneer wij belijden dat het 'door' het gesproken Woord noch door het zichtbare Woord 'gebeurd', maar wel dat God dit gebruikt?

Ik weet het niet knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk je nou echt als je voor de poort staat dat God vraagt naar welke kerk je bent geweest of welke sacrementen etc etc. gedaan heeft?

Eerder zou hij vragen of je Jezus zijn zoon erkent als je genezer, redder en heiland. Dus is Jezus voor jou zonden gestorven en pleit je elke dag en belijd je in zijn naam en wandel je elke dag met hem?

Velen lezen de bijbel toch? Lees handelingen gaat veel over de Heilige Geest zijn wandel en handel. Velen geloven niet meer in de wonderen van nu. Terwijl Jezus leeft. De evangelische gemeente pleiten juist voor dat Jezus leeft en nu ook deze tijd wonderen doet. Onder andere genezingen heb het zelf ervaren bij Jan Zijlstra en doet alles in Jezus naam. Ik zou zeggen ervaar het ook een keer zelf om te gaan kijken. Depressieve mensen, mensen met astma, mensen die genezen van kanker, mensen die genezen van hartklachten etc etc etc. Getuigenissen die mensen geven etc etc. En volgens mij erkent andere kerken die wonderen niet? Er zaten zelfs mensen bij de genezingdienst van andere kerken(gereformeerd tot katholiek.)

Ik weet niet of ik deze link mag plaatsen maar zie het wel als het weer verwijderd wordt. link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Denk je nou echt als je voor de poort staat dat God vraagt naar welke kerk je bent geweest of welke sacrementen etc etc. gedaan heeft?

Ja, hallo. Jij begon met te vertellen dat je 'vroeger katholiek was maar nu bent wedergeboren en dus de Bijbel begrijpt omdat de Heilige Geest je dat (nu pas) influistert'.

Quote:

.... rest van het verhaal ....

Ja, het is goed. Ik ben al weet-ik-veel-hoe-vaak naar (genezings)diensten geweest en heb er nog nooit iets zien gebeuren, en nu ligt het opeens aan mijn eigen geloofsbeleving? bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@JoostG

Dat weet ik niet mijn ervaring ben zelf naar deze 2 geweest. En zag dat God's kracht Heilige Geest Jezus erg sterk aanwezig was door de beide Heren heen. God's zalving. Ik zou zeggen ervaar het zelf eens? Zijn genezingdiensten zijn door het hele land van Jan Zijlstra. Zelfs een moslim was teneinde raad want zijn dochtertje heeft botkanker en die vroeg of de "christelijke God" genezing kon bieden en wilde Jezus aannemen als redder etc etc. Zoals ik al zei ter plekke werden mensen ook genezen die jarenlang astma hadden of andere ziektes. Zoals een vrouw die slecht kon horen en zelfs iemand die niet goed meer kon zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, zou kunnen hoor. Ik ben zelf naar diensten geweest van Ouweneel, bij evangeliegemeente De Deur en herhaaldelijk naar Gods Embassy (Martin de Jong). Bij geen enkele heb ik genezing gezien. Wel mensen die graag genezen wilden worden (en dan heb je natuurlijk het bekende filmpje van mensen met een ongeboren ziek kind dat uiteindelijk overlijdt).

Maar goed, ik zal in de toekomst nog een kijken, dan smile.gif

Wel even een woord van kritiek van mijn kant: hoe gezalfd ook, Jan Zijlstra en Edgar Holder zijn niet goddelijk dus ik vind je hoofdlettergebruik enigszins ongepast flower.gif

Verder is het onderwerp 'genezingsdiensten' eigenlijk offtopic. My bad, ik weet het bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Godfriend: Ik ben zelf ook vaak zat naar genezingsdiensten geweest van Jan Zijlstra, voornamelijk op Opwekking. Ik had er al geen prettig gevoel bij en na de laatste keer heb ik besloten om niet meer te gaan. Ik ging niet omdat ik zelf genezen wilde worden, maar om vanuit een objectieve blik naar dit soort diensten te kijken. (Voor zover dit mogelijk is). Ik heb gebeden voor Gods wijsheid en om Zijn inzicht om in ieder geval te "weten" of dit iets van God is of niet.

Nu durf ik niet zo stellig te zeggen dat het niet direct van God is omdat ik waarschijnlijk dan heel charismatisch credible achter me aan krijg, maar ik kreeg er in ieder geval geen goed gevoel bij. Er werden dingen gezegd die de Bijbel tegenspraken en waar ik dus ook niet achter kon staan.

@Joost, ergens zei je dat je bij evangelische gemeentes te horen heb gekregen dat je je weer moest dopen wilde je herboren zijn. Nu kan ik me herinneren dat je een gesprek hebt gehad met de voorganger van "mijn kerk" die daar niet direct om stond te juichen. Hij wilde daarover eerst in gesprek gaan voordat dat uberhaupt te sprake zou komen. Niet alle evangelische gemeentes en zelfs dus baptistengemeentes staan een tweede doop toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Liset, sorry voor mijn generalisatie. Ik doelde ook meer op charismatische gemeentes zoals Gods Embassy.

Buiten dat is dit topic eigenlijlk voortgekomen uit de opmerking van GF, dat je wedergeboren moet zijn om de Bijbel te begrijpen en dat dat niet kan in een katholieke kerk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Denk je nou echt als je voor de poort staat dat God vraagt naar welke kerk je bent geweest of welke sacrementen etc etc. gedaan heeft?

Nee ik geloof niet dat God een lijst bijhoudt van kerkverbanden op de wereld. Ik geloof dat Hij alleen 'kijkt' naar het waarzaligmakende geloof en ik ben van mening dat dat waarzaligmakende geloof ook verbonden is met de verkondiging van het evangelie. Het is geen één op één relatie, de Geest heeft zich niet verbonden aan een bepaalde stroming, maar ik geloof wel dat er in bepaalde kerken meer waarheid wordt gepreekt dan in andere kerken. Ik geloof ook dat er kerken zijn die dwalingen verkondigen, die tegen het evangelie zijn en ik ben ook van overtuiging dat dwalingen niet bevorderlijk zijn voor het 'zaligmakende geloof'.

Nogmaals, de Geest heeft zich niet verbonden aan een kerk, stroming of predikant, de Geest waait heen waar Hij wil en niemand kan Hem tegenhouden. God maakt gebruik van 'de dwaasheid der prediking' op welke manier weet ik niet exact, ik weet niet exact hoe alles verbonden is, het is echter wel verbonden, maar niet totaal afhankelijk van elkaar.

Quote:
Eerder zou hij vragen of je Jezus zijn zoon erkent als je genezer, redder en heiland. Dus is Jezus voor jou zonden gestorven en pleit je elke dag en belijd je in zijn naam en wandel je elke dag met hem?

Ik denk dat het best wel moeilijk is om 'elke dag met Hem te wandelen' omdat wij mensen, ookal zijn wij gerechtvaardigd nog steeds zondigen en dit alles dus maar 'ten dele' is. Ik ben het echter wel met je eens, God vraagt niet naar kerkverbanden, maar naar geloof. Kerkverbanden kunnen echter heel wat invloed hebben op je geloof, je geloofsleven, je visie op God en Zijn Zoon en de 'eigenschappen van het geloof'.

Quote:
Velen lezen de bijbel toch?

Een nemen daarmee de schriften niet in acht. Paulus is er nogal duidelijk over dat mensen de onderlinge samenkomst niet mogen nalaten. Wanneer deze mensen slechts soloreligieus zijn, geen ambten kennen, de sacramenten niet bedienen et cetera dan heb ik hele grote twijfels bij hun 'wedergeboorte'.

Quote:
Lees handelingen gaat veel over de Heilige Geest zijn wandel en handel.

Dat klopt, gelukkig is de Heilige Geest in alle Nederlandse kerkverbanden belangrijk, het wordt hooguit hier en daar wat anders ingevuld. Ik denk dat orthodoxe, traditonele kerken in Nederland een van de weinige kerkverbanden zijn die de totale afhankelijk van Gods genade, door de Heilige Geest belijden en dat het geloof ook niet iets is van 'Jezelf', maar de wonderlijke werking van Gods Geest.

Quote:
Velen geloven niet meer in de wonderen van nu.

Velen ook wel, en velen zeggen over anderen dat ze niet meer geloven in de wonderen, ze hebben het fout.

Quote:
Terwijl Jezus leeft.

Met een dode Jezus geen christendom, geen geloof.

Quote:
De evangelische gemeente pleiten juist voor dat Jezus leeft en nu ook deze tijd wonderen doet.

Absoluut, de rechtvaardigmaking van de zondaar is het grootste wonder, daaruit voortvloeiend de heiligmaking van de gelovige, in 'samenwerking' met de Heilige Geest, het aandoen van de Geestelijke wapenrusting, het doen van goede werken, het doen van werken der barmhartigheid, het bidden voor de wereld, de gelovigen, Israel de zieken en gevangenen.

Quote:
En volgens mij erkent andere kerken die wonderen niet? Er zaten zelfs mensen bij de genezingdienst van andere kerken(gereformeerd tot katholiek.)

Ze 'erkennen' inderdaad niets, omdat er niets te 'erkennen' valt, men heeft het hoogstens niet zo op alle 'poespas' die Zijlstra en kornuiten uit de kast halen bij deze genezingsdiensten. Daarnaas heeft met reusachtige bezwaren tegen het idee dat je als mens 'genoeg moet geloven dat je beter wordt, omdat het anders niet werkt'. Katholieken en Gereformeerden geloven wat dat betreft meer in de werking van de Heilige Geest. De Geest gaat heen, daar waar Hij wil. God heeft geen 'open hart' nodig, God heeft geen 'genoeg geloof' nodig, Hij werkt het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Denk je nou echt als je voor de poort staat dat God vraagt naar welke kerk je bent geweest of welke sacrementen etc etc. gedaan heeft?

Eerder zou hij vragen of je Jezus zijn zoon erkent als je genezer, redder en heiland. Dus is Jezus voor jou zonden gestorven en pleit je elke dag en belijd je in zijn naam en wandel je elke dag met hem?

Velen lezen de bijbel toch? Lees handelingen gaat veel over de Heilige Geest zijn wandel en handel. Velen geloven niet meer in de wonderen van nu. Terwijl Jezus leeft. De evangelische gemeente pleiten juist voor dat Jezus leeft en nu ook deze tijd wonderen doet. Onder andere genezingen heb het zelf ervaren bij Jan Zijlstra en doet alles in Jezus naam. Ik zou zeggen ervaar het ook een keer zelf om te gaan kijken. Depressieve mensen, mensen met astma, mensen die genezen van kanker, mensen die genezen van hartklachten etc etc etc. Getuigenissen die mensen geven etc etc. En volgens mij erkent andere kerken die wonderen niet? Er zaten zelfs mensen bij de genezingdienst van andere kerken(gereformeerd tot katholiek.)

Ik weet niet of ik deze link mag plaatsen maar zie het wel als het weer verwijderd wordt.

Nee dude, je draait het om knipoog_dicht.gif, omdat je Jezus beleidt ga je naar een bepaalde kerk en doe je aan sacramenten (protestants gezien) als tekenen van je geloof. Maar zeker niet andersom! Dat is een denkfout.

En voor de rest zijn er bijbelse onderbouwingen waarom er mensen wel geloven in de wonderen van toen, maar dat dat nu niet meer in de regel voorkomt(Het is genade van God natuurlijk, een wonder en daar zijn geen regels voor alleen Gods Wil). Kijk daarvoor hier eens smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen; jullie kunnen alle pros en cons tegen elkaar afwegen; maar het feit dat de christelijke gemeenschap volkomen is versplinterd en elkaar zelfs heeft bevochten; maakt, dat deze geloofsgemeenschappen ongeloofwaardig overkomen op de rest van de wereld en vooral op de mensen die religie afwijzen als leidraad in hun leven. Die nemen liever de wetenschap als leidraad; alles wat aantoonbaar is.

Maar het zal wel zo zijn als met repen chocola in de winkel: Ieder heeft een andere smaak en het ene is net weer even lekkerder dan de andere reep; dus dan pak je die maar....En mag je graag als Chisten swingen dansen en zingen in de kerk dan moet je bij de evangelisten zijn in een gospelkoor en als je houdt van ingetogen diensten dan moet je het bij de traditie zoeken tja...ikzelf hoef geen bepaald chocolamerk. Ik laat liever de pure cacoauplant groeien in mijn tuintje en het surrogaat waar van alles aan is toegevoegd door de fabrieken hoef ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja zo lezende weet ik alleen dat God juist wil dat ze een ware ontmoeting krijgen. Als je je hart in totale overgave geeft aan Jezus. En stel je bent ongeneeslijk ziek, maar je gelooft net als de vrouw in de bijbel die 12 jaar aan bloedingen leed. Dat je genezen zal worden door de God van Abraham, Israel en Izaak. Mijn voorganger zegt ook altijd je moet eerst geloven en dan zien. En zei hij ook je moet met geloofsogen kijken. Niet met je menselijke ogen, dan zal je ook vast een ontmoeting krijgen met de geestelijke wereld door de Heilige Geest bijvb visioenen of dromen, in tongen spreken, de gaven van genezing etcetc. Velen hebben geen levende relatie, zoals Harm-Jan zei. je hebt christenen die een flauwe geloof hebben en waar de heilige geest niet leeft en je hebt christenen die vurig zijn door de Heilige Geest. En die mensen geloven in de wonderen van God.Trouwens wonderen zijn ook als een andersgelovige tot Jezus bekeerd, bijvb hindoestanen, moslims of joden. En dat zijn toch de moeilijkste mensen. Maar die stellen echt hun hart open en vragen jezus binnen te komen en maaltijd met hem te houden. Westerse mensen zijn vaak wat nuchterder en willen alles relativeren. Jezus zegt ook wie mij oprecht zoekt en klopt en vraagt zal ik antwoorden.

Door Harm-Jan [Moderator Geloof] op woensdag 25-02-2009 17:29:34

Quote:

Terwijl Jezus leeft.

Met een dode Jezus geen christendom, geen geloof, geen wonderen van God.

Nogmaals lees handelingen erg belangrijk vooral deze tijd.

Het gaat ook niet om kerken, alles draait om Jezus Christus de Zoon van de levende God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, daar gaan we weer smile.gif

Óf je hebt een levend geloof en dit uit zich in visioenen of dromen, in tongen spreken, de gaven van genezing etcetc, óf je hebt en 'flauw geloof' waar de heilige Geest niet leeft. Een tussenweg is er niet; tekenen van de Geest zijn noodzakelijk. Een geloof zonder tekenen is per definitie niet goed.

Lekker zwartwit en eerlijkheidshalve wordt ik serieus een beetje misselijk van dit soort ongenuanceerde oordelen.

Naar mijn mening zijn er genoeg christenen die geen tekenen van de Geest hebben maar toch heel sterk geloven en een levende relatie met Jezus Christus onderhouden. Dát alleen al is een wonder maar nee, dat is weer niet genoeg. Het moet zich natuurlijk wel manifisteren.

En tja, voor mensen die deze wonderen niet kennen, kunnen of nodig hebben zal Jezus niet opendoen. Het moet natuurlijk wel oprecht zijn....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mensen; jullie kunnen alle pros en cons tegen elkaar afwegen; maar het feit dat de christelijke gemeenschap volkomen is versplinterd en elkaar zelfs heeft bevochten; maakt, dat deze geloofsgemeenschappen ongeloofwaardig overkomen op de rest van de wereld en vooral op de mensen die religie afwijzen als leidraad in hun leven.

Dat doet het voor veel mensen inderdaad. Voor mij is het de bevestiging van de inherente slechtheid van de mens.

Overigens gaat jouw 'analyse' vooral op voor de westerse wereld.

Quote:

Die nemen liever de wetenschap als leidraad; alles wat aantoonbaar is.

Vandaar de populariteit van alternatieve genezers en horoscopen?

Quote:

Maar het zal wel zo zijn als met repen chocola in de winkel: Ieder heeft een andere smaak en het ene is net weer even lekkerder dan de andere reep; dus dan pak je die maar....En mag je graag als Chisten swingen dansen en zingen in de kerk dan moet je bij de evangelisten zijn in een gospelkoor en als je houdt van ingetogen diensten dan moet je het bij de traditie zoeken

Als je denkt dat dat de enige redenen zijn om je bij een kerk aan te sluiten zit je er behoorlijk naast.

Quote:

tja...ikzelf hoef geen bepaald chocolamerk. Ik laat liever de pure cacoauplant groeien in mijn tuintje en het surrogaat waar van alles aan is toegevoegd door de fabrieken hoef ik niet.

Ik ook. Daarom ga ik naar een gereformeerde kerk.smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Nogmaals lees handelingen erg belangrijk vooral deze tijd.

En hoe kom je erbij dat datgene wat gold voor de Apostelen en eerste christenen ook meteen voor ons geld?

Quote:

Het gaat ook niet om kerken, alles draait om Jezus Christus de Zoon van de levende God.

En daar hoort een kerk, een geloofsgemeenschap bij. Wij hebben de Kerk nodig om ons de Bijbel uit te leggen en te duiden. Wij hebben de Kerk nodig om gevoed en gesterkt te worden in ons geloof. Geloven is geen individuele bezigheid, geloven doe je in de gemeenschao.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ach ja zo lezende weet ik alleen dat God juist wil dat ze een ware ontmoeting krijgen.

Ik heb niet echt het idee dat ik geen ware ontmoeting heb gekregen met God. Ik ontmoed de ware God namelijk in mijn kerk en oh ja zeker er is ook veel ruis! Ik denk ook dat dat nooit totaal weg zou zijn, in welke kerk of religie dan ook. In sommige kerken en nog meer in sommige religies is er zoveel ruis dat je best serieus af mag vragen of men God er dan wel ontmoet in plaats van een God die totaal versnipperd, verruist en bijgeschaafd is naar persoonlijke overtuigingen.

Quote:
Als je je hart in totale overgave geeft aan Jezus. En stel je bent ongeneeslijk ziek, maar je gelooft net als de vrouw in de bijbel die 12 jaar aan bloedingen leed. Dat je genezen zal worden door de God van Abraham, Israel en Izaak. Mijn voorganger zegt ook altijd je moet eerst geloven en dan zien.

Mijn Bijbel zegt dat het geloof uit het gehoor is, niet uit het zien. Mijn Bijbel zegt ook dat we door het geloof zullen zien en dat geloof is niets minder dan de werking van de Heilige Geest. Dan ga je met geloofsogen kijken, oh absoluut! Dan wil Hij spreken van 'hart' tot hart en van Geest tot geest. Alleen, dat zegt niet automatisch iets over genezing van ziektes laat staan dat dat afhankelijk zou zijn van 'jou' hoeveelheid geloof.

Quote:
Dan zal je ook vast een ontmoeting krijgen met de geestelijke wereld door de Heilige Geest bijvb visioenen of dromen, in tongen spreken, de gaven van genezing etcetc. Velen hebben geen levende relatie, zoals Harm-Jan zei.

Ik geloof dat, wanneer een mens tot wedergeboorte komt in zijn leven dat dit een totale instorting van het geloof is en de totale gemeenschap aan Christus en in Christus met God onze Vader is. Dat dit in je beleven lang niet altijd zo is en dat je geloven nogal kan verschillen in de tijd tussen wedergeboorte en dood is net iets anders. Als wedergeboren mens héb je gemeenschap met God een gemeenschap die niet afhankelijk is van jou geloven, maar dit het wel insluit.

Quote:
je hebt christenen die een flauwe geloof hebben en waar de heilige geest niet leeft en je hebt christenen die vurig zijn door de Heilige Geest.

Ik zou dat zo niet nazeggen. Ik geloof dat er christenen zijn die flauw geloven, maar het Geloof is nooit flauw, nooit afgemat, nooit afwezig, alleen de link tussen het Geloof en het geloven kan heel erg verstoord zijn door allerhande overtuigingen, verwachtingen, emoties, rationele bedenkselen of weet ik wat niet allemaal. De mensen die 'vurig geloven' doen dat naar mijn overtuiging niet zelf, dat is de werking van de Heilige Geest. Pure Genade.

Quote:
En die mensen geloven in de wonderen van God.

Ik geloof ook in de wonderen van God, maar ik geloof niet in afbidbare wonderen of wonderen die afhankelijk zijn van iets. Wonderen zijn genade van God, vrije genade, soevereine genade. Vrije, omdat er niets tegenover staat en soeverein omdat ze afkomstig is van God en Hij in Zijn wijsheid besluit wat uit te delen aan zijn kinderen. Sommigen blijven kinderen, sommigen worden vaders, sommigen grootvaders in het geloof en geen van hen allen is minder of meer dan de ander. Iemand met een 'vurig geloof' is niets meer dan iemand met een 'klein geloof' of met een 'flauw geloof' het is allemaal genade en allemaal werking van de Heilige Geest waar wij zondige mensen slechts dankbaar voor kunnen zijn. Het is God die de harten laat leven.

Quote:
Trouwens wonderen zijn ook als een andersgelovige tot Jezus bekeerd, bijvb hindoestanen, moslims of joden.

Oh en westerse christenen, oosterse christenen, protestanten, katholieken, charismatischen en evangelischen. Als er iets een Godswonder is dan is het de wedergeboorte van een mens (ongeacht of hij nou 'Hindoe' of 'Christelijk' is opgevoed).

Quote:
En dat zijn toch de moeilijkste mensen.

Iedereen is even 'moeilijk', het is de Geest die doorbreekt en de wederboorte werkt. In de Bijbel zie je bijvoorbeeld vaak dat God 'klaagt' over de harde harten van de Israëlieten en dat zij niet 'hebben gehoord naar Mijn stem', dat was Gods eigen Volk.

Quote:
Maar die stellen echt hun hart open en vragen Jezus binnen te komen en maaltijd met hem te houden.

Wanneer de mens zijn hart open moet stellen voor God is God geen almachtige God. Dan zou Hij namelijk geen wedergeboorte kunnen werken zonder de toestemming en instemming van een mens. Naar mijn overtuiging in schril contrast met het idee 'Genade'.

Quote:
Westerse mensen zijn vaak wat nuchterder en willen alles relativeren. Jezus zegt ook wie mij oprecht zoekt en klopt en vraagt zal ik antwoorden.

Absoluut, God wil gezocht worden en hoe paradoxaal, het is ook God die mens tot het zoeken aanzet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als tiener kwam ik tot geloof en kreeg een levende relatie met Jezus Christus. Pas als twintiger ontdekte ik dat de gaven van de Heilige Geest ook nu nog voor elke gelovige zijn en voor ieder persoonlijk zijn.

Was ik als twintiger meer of beter dan ik als tiener was? Ik denk het niet. Als mens ben je niet meer of minder als je wel of niet leeft in de openbaring van Gods gaven.

Er is alleen zoveel meer. Als mens ben je niet meer waard voor God, maar God wil Zijn kinderen graag zoveel meer geven, waardoor Zijn kinderen kunnen leven in de kracht van de Geest zoals staat beschreven in het boek Handelingen.

God maakt geen onderscheid tussen christenen. Als Hij de ene christen de gaven van de Heilige Geest wil geven, wil Hij de andere christen ook dezelfde gaven geven. Ze zijn voor elke gelovige.

Hij wil je leven en de levens van mensen om je heen ermee zegenen.

Paulus roept op te streven naar gaven.

1 Kor 12,31

Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.

1 Kor 14,5

Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

1 Kor 14,18

Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Barbapapa mooi geschreven

@Harm jan het is ook de Heilige Geest maar velen begrijpen de werking er niet van of weten niet wat de Heilige Geest kan? Als wij niet de Heilige Geest in ons hebben dat wil zeggen. Dat je gedoopt ben in de Heilige Geest en dat kan je zelf vragen aan de Vader=God. Dan pas heb je echt gemeenschap met Jezus. Doping in de Heilige Geest is net zo belangrijk als je Jezus aanneemt en doping onder water.


Samengevoegd:

@Harm jan wij moeten blij zijn dat we hier naar de kerk mogen gaan bij vele landen kunnen ze dat niet mogen ze dat niet. En dan doen ze ondergronds of illegaal gebedes in huizen. Maar als de regering of de dorpelingen erachter komen worden ze vermoord. Jezus zei ook wie mij zal volgen de wereld zal hen haten, bespotten etc.Ze willen waaronder ook christenen 1 geloof dat we 1 wereldreligie zullen worden 1 God. En dat staat er te gebeuren. Maar velen zullen blind zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Harm jan het is ook de Heilige Geest maar velen begrijpen de werking er niet van of weten niet wat de Heilige Geest kan?

Dat lijkt mij nogal logisch, omdat wij mensen überhaupt alles over God bezien door een duistere rede. Ik denk dat wij met zijn allen niet half doorhebben hoe God werkt.

Quote:
Als wij niet de Heilige Geest in ons hebben dat wil zeggen. Dat je gedoopt ben in de Heilige Geest en dat kan je zelf vragen aan de Vader=God.

De Heilige Geest komt in ons bij de wedergeboorte, mag nog veel meer komt de gemeenschap met de Zoon daarin naarvoren en door Hem kunnen wij tot de Vader naderen.

Quote:
Dan pas heb je echt gemeenschap met Jezus.

Het is God de Vader die door/met de Heilige Geest Jezus Christus (en dus de gemeenschap aan) werkt. Kortom, zonder Heilige Geest geen gemeenschap met Jezus Christus.

Quote:
Doping in de Heilige Geest is net zo belangrijk als je Jezus aanneemt en doping onder water.

Oh zeker niet. De doop is 'minder belangrijk' dit omdat het een sacrament is en een heenwijzing is naar de wedergeboorte. De aanneming van Jezus Christus (en daarmee ook het zien dat je zondaar bent et cetera) is een vrucht van die wedergeboorte.

Quote:
Harm jan wij moeten blij zijn dat we hier naar de kerk mogen gaan bij vele landen kunnen ze dat niet mogen ze dat niet. En dan doen ze ondergronds of illegaal gebedes in huizen. Maar als de regering of de dorpelingen erachter komen worden ze vermoord. Jezus zei ook wie mij zal volgen de wereld zal hen haten, bespotten etc.Ze willen waaronder ook christenen 1 geloof dat we 1 wereldreligie zullen worden 1 God. En dat staat er te gebeuren. Maar velen zullen blind zijn.

Ja ze zweren de kerk af en zeggen dat het alleen maar gaat om 'geloof', levensgevaarlijk..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid