Spring naar bijdragen

broeders waar je je voor schaamt


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik doelde eigenlijk op het schamen voor gedrag van anderen, zoals eerder beschreven smile.gif (Maar ik geloof inderdaad wel dat God meer soorten van schaamte/schande van mensen kan wegnemen. Jes. 54:4 Vrees niet, want gij zult niet beschaamd staan; word niet schaamrood, want gij zult niet te schande worden; ja, gij zult de schande van uw jeugd vergeten en aan de smaad van uw weduwschap niet meer denken.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Marta, Marta, je maakt je bezorgd en druk over van alles, maar slechts één ding is nodig. Maria heeft het beste deel gekozen en dat zal haar niet worden ontnomen.

Ik begrijp denk ik wat je bedoelt smile.gif

Het is nog niet zo makkelijk om me niks aan te trekken van de mening van mijn ouders, maar stiekem wensen dat de Kerk zich zo zou presenteren dat ze genade vindt in de ogen van mijn familie is natuurlijk belachelijk en GELUKKIG doet de Kerk dit niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is nog iemand die zich schaamt:

Quote:

Ethicus Wils neemt afscheid van 'antimoderne en totalitaire kerk'

Hilversum (Van onze redactie) 31 januari 2009 - De Nijmeegse professor in de christelijke ethiek Jean-Pierre Wils heeft op 28 januari 'na een jarenlange intellectuele, emotionele en morele worsteling' zijn lidmaatschap van de Katholieke Kerk opgezegd. Hij wil zich niet langer met het 'anti-moderne, anti-plurale en totalitaire van de kerk associëren'.

Broederschap Pius X

Aanleiding voor zijn uittrede is de wederopname in de Kerk van vier bisschoppen van de Priesterbroederschap Sint Pius X (FSSPX) door paus Benedictus XVI. Volgens moraaltheoloog en -filosoof Wils is deze broederschap 'diep reactionair en antisemitisch’ en 'met sympathie voor dictators en rechtse extremisten en met een fundamentalistische signatuur'.

Holocaust-lezing

Op 27 januari hield Wils in de aula van de Radboud Universiteit een lezing ter gelegenheid van Holocaust Memorial Day. Na hem sprak een Joodse overlevende van de Holocaust. Wils realiseerde zich toen dat hij geen lid kon blijven van een Kerk waar plaats is voor een Holocaust-ontkenner, zoals de Britse FSSPX-bisschop Richard Williamson.

Woede en verdriet

"Ik wil en kan geen lid meer zijn van een instituut dat steeds meer totalitaire trekken vertoont en ten opzichte van wat mij lief en dierbaar is – de vrijheid van het denken, de moraal van de compassie en de naastenliefde, de liberale moderniteit – een contraire houding aanneemt. Het Vaticaan wist wat het deed wanneer het de antisemitische Richard Williamson omarmde. Met woede, verontwaardiging en verdriet heb ik dit ongeluk zien gebeuren", schrijft Wils aan zijn collega's van de Radboud Universiteit in een brief van 29 januari.

Duitse paus

Wils, woonachtig in Duitsland, is gehuwd met een Duitse protestantse vrouw. "Zij heeft de hele kwestie als een nachtmerrie beleefd. Eigenlijk nog veel sterker dan ik. Voor haar is het onbegrijpelijk dat uitgerekend een Duitse paus zoiets heeft kunnen doen. Hij zou toch zeker moeten weten welke schuld het Duitse volk op zich geladen heeft", zegt Wils in een telefoongesprek met katholieknederland.nl.

'Ratzinger geen groot intellectueel'

Waarom zou een als groot intellectueel bekend staande paus Ratzinger zich volgens Wils willen verzoenen met een ultraconservatief genootschap als de FSSPX. "Allereerst moet afgerekend worden met de mythe dat Ratzinger een groot intellectueel zou zijn. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat Ratzinger [de huidige paus, red.] de Mozart van de theologie is. Wat een onzin. Toen ik in de jaren zeventig in Tübingen theologie studeerde was hij niet bepaald een referentie. En ook al zou hij een intellectueel van formaat geweest zijn, dan nog weerhoudt je dat niet van misstappen. Kijk maar naar Heidegger [beroemd Duits wijsgeer, die lid van de nazipartij was].

Fascistoïde

Het gaat er bij Wils niet in dat de opheffing van de excommunicatie van de FSSPX-bisschoppen enkel werd ingegeven door het verlangen naar eenheid in de Kerk. "Waarom zou je één willen zijn met een club die er een foute ideologie op na houdt. Zo beweren ze dat het Tweede Vaticaans Concilie is gemanipuleerd door joden en vrijmetselaars. Dat soort fascistoïde taal." In Wils ogen heeft de paus dit schismatieke gezelschap nu gerehabiliteerd. "En dat is een doodzonde."

Loket kerkuittreding

Wils' uittrede uit de Katholieke Kerk gebeurde niet op een pastorie of een ander kerkelijke instantie, maar bij de plaatselijke rechtbank. In Duitsland betaalt een ieder die lid wil zijn van een kerkgenootschap door de staat geïnde kerkbelasting. "Ik kwam op woensdagochtend aan bij het Amtsgericht Kleve en ging naar het loket Kirchenaustritte [kerkuittredingen]. Ik moest een formulier invullen, mijn paspoort laten zien en 30 euro betalen. En dat was het dan."

Dit artikel lezend vroeg ik mij in eerste instantie af of je binnen een kerk niet juist, ook als voorbeeld voor de wereld, moet laten zien dat iedereen, hoe hufterig hij/zij ook is, een plaats heeft in de kerk.

Quote:

Voor je broeders schaam je je niet; hooguit voor het gedrag.

Helemaal mee eens. Dat gedrag heeft natuurlijk wel gevolgen.

In dit geval zou ik persoonlijk denken aan het uitsluiten van personen voor het uitvoeren van een ambt in de kerk.

Als geloofsbroeders zijn ze, met al hun onvolkomenheden, natuurlijk welkom. Het 'in functie' rehabiliteren van holocaustontkenners en pedoseksuelen gaat mij te ver.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb me nog eens wat verder verdiept in dat moraal-theologische werkje en wat Thomas erover te zeggen heeft.

En wat mij eigenlijk opviel, is dat dat schaamte/ergernis, voorzover ik het allemaal begrijp, in eerste instantie als een neutrale emotie wordt beschreven, maar wél iets wat ten goede of ten slechte kan worden gebruikt. Eigenlijk vond ik bevestiging van de opmerking die ik al plaatste, dat die schaamte inherent óók een stuk verbondenheid uitdrukt.

Nou schijnt er dus een manier te zijn, dat de wil die gevoelens dusdanig vormgeeft, dat je van een 'gerechtvaardigde ergernis' kan spreken.

Maar het is een tamelijk ingewikkeld verhaal, vol met nuances, mitsen en maaren. Ik zal kijken of ik eens wat kan inscannen.

Quote:

Voel jij dan wel een band met zeg: de "White Power Christenen"?

Geen, terwijl ik er objectief gezien waarschijnlijk wél een mee heb.

Maar omdat die mensen eigenlijk net zo anti-katholiek als anti-zwart zijn, maakt dat me erg makkelijk om er helemaal niets bij te voelen. In hoeverre dat positief is; geen idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Nee, sorry
widegrin.gif
Het is een emotie die ik ook echt niet begrijp. Als een priester in de VS aan kleine kinderen zit, zit ik toch niet aan die kinderen? Als mensen mij aanspreken in de zin van "ja, maar het is wel 'jouw' kerk", dan kan ik ze in alle oprechtheid antwoorden dat ik, JUIST vanwege het geloof van die kerk, me helemaal geen zorgen maak. God zal oordelen, en ik behoor tot de tak van de RKK die gelooft in een vrij volle hel.

Waarom zeg je eigenlijk 'juist' ? Schaamte is voor mij niet zozeer een veroordeling, een teken dat ik iemand veracht en ze straf gun ofzo .. Het is meer een 'wat doe je nou cry.gif -gevoel' .. Ik wou dat ze het anders deden. Dus eerlijk gezegd heb ik liever deze emotie van schaamte, dan dat het me volkomen koud zou laten..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus eerlijk gezegd heb ik liever deze emotie van schaamte, dan dat het me volkomen koud zou laten..

Dat schijnt in sommige gevallen dus goed te zijn, ook een beetje om die reden denk ik, als ik Dr. Häring dus goed begrijp, mits er de juiste actie uit voortvloeit. knipoog_dicht.gif

(maar dat boek is een draak om in te scannen zeg! muur.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe ga je daar mee om? Schaamte is best wel een diepgaande emotie.

Tja mensen die in zonde leven kom je overal tegen, en ook mensen die niet dezelfde opvattingen hebben als jij. En dat gebeurt bij zowel gelovigen als ongelovigen. Ik zie het zelf als een goede oefening; andere wang toekeren en je vijanden liefhebben en zo. Dat is de echte uitdaging van het christenzijn. Als iemand echt te ver gaat in de zonde, zoals pedofiele priesters (ik vraag me altijd af of dat wel zo terecht is dat iedereen daar altijd zo'n ophef over maakt, trouwens), moet je iemand wel vermanen, je moet iets doen. En dat vind ik wèl heel erg moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja mensen die in zonde leven kom je overal tegen, en ook mensen die niet dezelfde opvattingen hebben als jij. En dat gebeurt bij zowel gelovigen als ongelovigen. Ik zie het zelf als een goede oefening; andere wang toekeren en je vijanden liefhebben en zo. Dat is de echte uitdaging van het christenzijn.

Is het initiële gevoel van schaamte iets wat ook als katalysator daarvoor gebruikt kan worden? Omdat er, voor zover ik het dan begrijp, inherent verband houdt met een gevoel van verbondenheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moest eigenlijk ineens denken aan de boodschap aan Laodicea, ook één van m'n persoonlijke 'geloofsbelijdenissen'. Zitten best wel raakvlakken in denk ik.

Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea:

“Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen. U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien. Iedereen die ik liefheb wijs ik terecht en bestraf ik. Zet u dus volledig in en breek met het leven dat u nu leidt. Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is het initiële gevoel van schaamte iets wat ook als katalysator daarvoor gebruikt kan worden?

Geen idee. Ik schaam me niet voor ze; ik erger me kapot. Maar dat laatste is voor mij wel een indicator. Zodra ik me erger aan een broeder of zuster is het tijd om na te denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zolang iemand nog geen 'leeghoofd' of 'dwaas' tegen een broer/zus zegt, is er misschien nog hoop smile.gif

Mat 5,22

Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

(ik zou eigenlijk het verschil tussen deze twee niet zo goed weten.
smile.gif
)

Ik voel mij niet (verlegen en) onbehaaglijk, maar ik word gewoon boos. Intern hoor, dat wel.


Samengevoegd:

Quote:

Zolang iemand nog geen 'leeghoofd' of 'dwaas' tegen een broer/zus zegt, is er misschien nog hoop
smile.gif

Inderdaad, als we Matteüs moeten geloven zit de hel mudjevol.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad, als we Matteüs moeten geloven zit de hel mudjevol.

Matt. 19

25 Toen de discipelen dit hoorden, waren zij zeer verslagen en zeiden: Wie kan dan behouden worden? 26 Jezus zag hen aan en zeide: Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh dan schaam ik me ook zelden en erger ik me daarvoor in de plaats.
puh2.gif

Inderdaad, ik denk dat ergernis een beter woord is, al kan deze ergernis misschien wel voortkomen uit een soort schaamte misschien. Die ergernis is voor mij een teken dat er iets aan de hand is. Er moet dan gereflecteerd worden: Waarom trek ik het me zo aan? Kan ik iets doen zonder de situatie te verergeren? Enzovoorts.

Ik denk dat 't in mijn geval zo is, dat ik me vaak erger aan negatief gedrag van een broeder of zuster om een specifieke reden. "God hates fags"-christenen bijvoorbeeld, hoe vaak ik me daar niet aan erger, en dat komt denk ik doordat ik me vaak moet verantwoorden. Ik heb het gevoel dat ik er (door beide groepen) op aangekeken word. Dat "er op aangekeken worden" is denk ik de basis voor veel van mijn ergernissen. Het is een soort gemakszucht: als die lastige groep dat nou even niet deed, scheelde het mij weer een hoop gedoe.

Ik herken me ook wel in het gedoe over de Pius X-groepering. Ik ben niet katholiek maar draag de RKK wel een warm hart toe vanwege de leden, broeder-zuster-effect zeg maar. Ik vind (voor zover ik de feiten ken) ook dat de paus gelijk heeft met de rehabilitatie van die mensen, en dat moet ik nogal eens uitleggen en verantwoorden in mijn anti-RKK omgeving. Met betrekking tot die getikte bisschop kan ik zeggen: ja soit, gekke mensen heb je overal. Maar over de gehele kwestie denk ik: hè gut wat lastig allemaal toch weer, moet ik weer iets verantwoorden (en dit alles liefst zonder meteen voor fascist uitgemaakt te worden). Daar ligt de basis van mijn ergernis.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Matt. 19

25 Toen de discipelen dit hoorden, waren zij zeer verslagen en zeiden: Wie kan dan behouden worden? 26 Jezus zag hen aan en zeide: Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

Oké, mogelijk. Maar doet 'Ie het ook? Dat is de vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oké, mogelijk. Maar doet 'Ie het ook? Dat is de vraag.

Luc. 23

39 Eén der gehangen misdadigers lasterde Hem: Zijt Gij niet de Christus? Red Uzelf en ons! 40 Maar de andere antwoordde en zeide, hem bestraffende: Vreest zelfs gij God niet, nu gij hetzelfde vonnis ontvangen hebt? 41 En wij terecht, want wij ontvangen vergelding, naar wat wij gedaan hebben, maar deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. 42 En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. 43 En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid