pietjebell 0 Geplaatst 4 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2009 Romeinen: Dit is mijn visie, niet per se de enige correcte, maar dit heb ik voor mezelf eruitgehaald. over de Brief aan de Romeinen: De schrijver is de Apostel Paulus, die zijn Romeinse Christenen onderricht in Christus. Hij beschouwt hen als Heiligen omdat ze geloven in Jezus Christus. In hoofdstuk 1 groet hij de Romeinen en verdedigt hij in een paar regels zijn positie als een door God geroepen Dienaar. In Hoofdstuk 1 en 3 legt hij uit dat alle mensen slecht zijn naar de leringen van Mozes, (zoals de kerk van die tijd, Die uitlegt!) -\"de kerk van die tijd , dat zijn de farizeeën en de wetgeleerden- Hij laat zien dat je tegen iedereen wat kunt vinden en legt uit dat alle mensen door de wetten van Mozes veroordeeld zijn. Hij haalt in de Galatenbrief deurteronomium 27:26 aan : \"Vervloekt is ieder die niet ALLES doet dat in het boek der wet staat\", om duidelijk te maken wat hij bedoelt. Romeinen 4: Hij legt hier uit dat de wet bedoeld is om de mensen die niet trouw aan God zijn, te beschermen tegen zichzelf en is bedoeld om hun medemensen te beschermen tegen hun kwade praktijken, en niet om je broeders mee te beschuldigen, dat ze zondig zijn. zij zijn immers, net als wij ( hoop ik ) gerechtvaardigd door het Kruisoffer van de Heere Jezus. Ook gaat hij in op een vraagstuk uit die tijd, tussen Joodse christenen en Christenen van andere volken met over de besnijdenis. Hij legt uit dat Abraham _geloofde_ en zo door God geaccepteerd werd en dat de besnijdenis een uiterlijk teken is hiervan. dus als je gelooft dan is het goed, of je nu besneden bent of niet. Hij adviseert verder te blijven zoals je bent en jezelf niet te laten dwingen tot allerlei dingen die God niet van je vraagt, zoals sommigen zeggen dat je besneden moet worden.Blijf jezelf en verander op een natuurlijke manier door je denken te vernieuwen. Romeinen 5 en 6: Hij legt uit dat de Heere Jezus het Rechtvaardige Oordeel van de Vader heeft opgevangen voor wie Hem erkent en dat er geen veroordeling meer is voor wie er in Jezus gelooft. Hij ( Paulus ) legt ook uit dat je niet kunt proberen God te dienen door iets voor hem te doen, maar je kunt God alleen dienen door jezelf te zijn. Romeinen 6 7 en 8 gaat over het feit dat Je God op geen enkele manier behagen kan, door zelf het goede te proberen doen. Hij wil dat je Hem gelooft en gewoon leeft ( leven door de Geest ) zonder dat je probeert Hem te behagen door je aan regels te houden. Het kruis stelt voor de gelovige de wet buiten werking omdat hij in geestelijke zin met Christus is gekruisigd en zo dood is voor de regels van de Wet. want als je regels stelt om je aan te houden, dan keert je binnenste ( het zondige vlees ) zich tegen je en strijd je met jezelf. Maar als je gewoon jezelf bent en gewoon leeft, jezelf accepteert zoals je bent, dan verdwijnt deze strijd. De rest gaat over het ongehoorzame Israel van die tijd en heeft geen betrekking op het Israel van nu, behalve dat de Joden zullen terugkeren naar hun land, en na lange tijd God zullen zoeken. De rest zijn groeten en dingen die Paulus moet regelen onder zijn medegelovigen die wonen in Rome. Dit is wat ik ervaren heb met de Romeinenbrief... Ik hoop dat jullie iets met dit verhaal kunnen. voor wie wil, kan hij de Romeinenbrief hiernaast leggen, lezen en iets vertellen over zijn eigen opvattingen over de Romeinenbrief. Wat vond je mooi, waar heb je wat aan gehad en wat begreep je niet? Groeten van Pietjebell. Link naar bericht Deel via andere websites
Aviator 0 Geplaatst 4 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2009 Admod note: Moved >>> GA >>> bijbelstudie Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 4 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2009 Mijn overzicht: Een brief waarin wordt uitgelegd dat rechtvaardigheid niet wordt verkregen op grond van afkomst of door werken van de Mozaïsche wet, maar door geloof in Jezus Christus en dank zij Gods onverdiende goedheid Geschreven omstreeks 56 G.T., zo’n twintig jaar nadat de eerste heidenen christenen waren geworden Rechtvaardigheid komt door geloof in Christus en dank zij Gods onverdiende goedheid (1:1–11:36) Geloof is noodzakelijk voor redding; de bijbel zegt: „De rechtvaardige — door middel van geloof zal hij leven†Hoewel de joden door God zeer begunstigd waren, zijn zij niet in staat geweest door middel van de Wet rechtvaardigheid te verwerven Zowel joden als niet-joden zijn onder de zonde; „er is geen rechtvaardige, zelfs niet één†Door Gods onverdiende goedheid kunnen zowel joden als niet-joden rechtvaardig verklaard worden als een vrije gave door middel van geloof, zoals Abraham rechtvaardig verklaard werd door geloof — zelfs voordat hij werd besneden Mensen erven zonde en de dood van één mens, Adam; door bemiddeling van één mens, Jezus, worden vele zondaars rechtvaardig verklaard Dit geeft iemand geen vrijbrief om te zondigen; wie slaven van de zonde blijven, zijn geen slaven van rechtvaardigheid Degenen die vroeger onder de Wet stonden, zijn door middel van het lichaam van Christus „dood gemaakt ten aanzien van de Wetâ€; zij moeten in overeenstemming met de geest wandelen en de zondige praktijken van het lichaam doden De Wet had ten doel zonden openbaar te maken; slechts door bemiddeling van Christus is er redding van zonde God roept degenen die in eendracht met Christus zijn en verklaart hen rechtvaardig; Zijn geest legt getuigenis af dat zij Zijn zonen zijn Vleselijk Israël ontving de beloften, maar de meeste Israëlieten trachtten rechtvaardigheid te verwerven door middel van de Wet, en daarom wordt slechts een overblijfsel gered; een openbare bekendmaking van geloof in Christus is noodzakelijk voor redding De illustratie van de olijfboom toont aan hoe, wegens het gebrek aan geloof van het vleselijke Israël, niet-Israëlieten werden geënt, opdat het ware Israël gered zou kunnen worden Hoe wij de superieure autoriteiten, onszelf en anderen dienen te bezien (12:1–15:13) Bied uw lichaam aan als een God welgevallig slachtoffer, hervorm uw geest, gebruik uw gaven in Gods dienst, wees liefdevol en vurig van geest, volhard en blijf het kwade overwinnen met het goede Wees aan de superieure autoriteiten onderworpen Heb elkaar lief; wandel betamelijk, zonder van tevoren plannen te maken voor vleselijke begeerten Oordeel anderen niet in gewetenszaken en misbruik uw christelijke vrijheid niet, waardoor u degenen met een zwak geweten doet struikelen Laat u door Christus’ voorbeeld leiden door niet uzelf te behagen; wees bereid de zwakheden van anderen te dragen, terwijl u doet wat hun opbouw ten goede komt Paulus’ liefdevolle belangstelling voor de gemeente te Rome (15:14–16:27) Paulus schreef om zich van zijn opdracht als een apostel voor de heidenen te kwijten en opdat zij een aanvaardbare offergave voor God zouden zijn Omdat Paulus geen gebied meer heeft waar het goede nieuws niet reeds is bekendgemaakt, wil hij graag naar Rome en vandaar naar Spanje, na eerst naar Jeruzalem gereisd te zijn met een van de broeders in Macedonië en Achaje afkomstige bijdrage voor de heiligen Paulus groet vele gelovigen met name en moedigt de broeders aan degenen te mijden die verdeeldheid veroorzaken en ook wijs te zijn ten opzichte van het goede Link naar bericht Deel via andere websites
vrijeFreddy 0 Geplaatst 4 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2009 Hee man! Ik vind de uitspraken in Rom. 10,6+7 wel moeilijk. 6 Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in de hemel opklimmen? Dat is Christus van boven afbrengen. 7 Of, wie zal in de afgrond neerdalen? Dat is Christus uit de doden opbrengen. Ik kan me herinneren dat me ooit eens was ingegeven wat hier mee bedoeld werd, maar ben het inmiddels weer vergeten. Ik weet ook nog dat ik lang op die ingeving heb gewacht en dat ik er destijds lang mee in mijn hoofd heb rondgelopen, maar heb het, nu ik het weer vergeten ben, kunnen loslaten om te willen begrijpen wat er ook al weer mee bedoeld wordt. Wat ik mooi vond om te begrijpen, is dat de ongehoorzaamheid van Israël voor ons heil heeft gezorgd. Dat als Israël gehoorzaam was gebleven, wij het heil ook hadden kunnen krijgen door ons aan het volk toe te voegen. Dat God het volk Israël (hoe dan ook) grote roem geeft en dat wij in die roem mogen meedelen. Ik had er veel aan dat Paulus schreef over het afhakken- en enten van takken op de olijfboom. Dit kon ik in verband brengen met wat Jezus zei over zijn Vader als landman in het verhaal over de ware wijnstok en de ranken (Joh. 15). De wijnstok die de stam symboliseert. De wortel die Israël symboliseert. En de ranken die de belijders van Jezus symboliseren. Jezus zei: Zonder mij kunt gij niks doen. Het leven komt van het leven en als een tak van de stam afbreekt, valt hij op de grond en sterft af. Zo is iedere mens als het ware een tak die slechts tijdelijk leeft. Op de stam leef je voor eeuwig. Nu is een echte wijnstok ook vergankelijk, maar in het licht van dit verhaal moet je de stam als de eeuwige kracht zien. Wanneer je inziet dat Jezus deze eeuwige levenskracht kan geven, zul je je in geest met hem verenigen. Het mooie aan deze context is dat God, de stam, hierin centraal staat. In het wortel-complex zijn vele vertakkingen en boven op de stam is ook een heel netwerk van een vruchtdragend takkenstelsel. Alle wegen gaan richting stam. De stam is één. Link naar bericht Deel via andere websites
vrijeFreddy 0 Geplaatst 4 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2009 Quote: Op zondag 04 januari 2009 14:44:05 schreef Aimé het volgende: Geschreven omstreeks 56 G.T. een openbare bekendmaking van geloof in Christus is noodzakelijk voor redding Kun je niet gered worden door stiekem in Jezus te geloven? Waarom is die openbare bekendmaking volgens jou noodzakelijk? Wat is G.T.? Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 4 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2009 Quote: Op zondag 04 januari 2009 15:03:56 schreef vrijeFreddy het volgende: [...]Kun je niet gered worden door stiekem in Jezus te geloven? Waarom is die openbare bekendmaking volgens jou noodzakelijk? Wat is G.T.? Het is voortreffelijk als wij in gebed (stiekem)uiting geven aan ons geloof in Gods voorzieningen en erkennen dat hij onze Eigenaar is. Maar wij worden aangespoord nog verder te gaan: (Romeinen 10:10) 10 Want met het hart oefent men geloof tot rechtvaardigheid, maar met de mond doet men een openbare bekendmaking tot redding. In het „v.C.-A.D.â€-kalendersysteem worden gebeurtenissen die zich vóór het traditionele tijdstip van Jezus’ geboorte hebben voorgedaan, gedateerd als „v.C.†of „v.Chr.†(voor Christus); gebeurtenissen die erna hebben plaatsgevonden, worden gedateerd als „A.D.†(anno Domini — „in het jaar onzes Herenâ€). Verscheidene welingelichte geleerden geven er echter de voorkeur aan de wereldlijke aanduidingen „v.G.T.†(voor de gewone tijdrekening) en „G.T.†(van de gewone tijdrekening) te gebruiken. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 4 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2009 Quote: Op zondag 04 januari 2009 15:58:07 schreef Aimé het volgende: Het is voortreffelijk als wij in gebed (stiekem)uiting geven aan ons geloof in Gods voorzieningen en erkennen dat hij onze Eigenaar is. Maar wij worden aangespoord nog verder te gaan: (Romeinen 10:10) 10 Want met het hart oefent men geloof tot rechtvaardigheid, maar met de mond doet men een openbare bekendmaking tot redding. In de NBG staat: Rom. 10 9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. SV-J: 9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. 10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid. Daar staat dus niets over 'openbaar'. Wel staat er bijvoorbeeld in Mar 8:38: Wie zich tegenover de trouweloze en zondige mensen van deze tijd schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in het gezelschap van de heilige engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader. Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 4 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2009 Quote: Op zondag 04 januari 2009 16:03:51 schreef Barbapapa het volgende: [...] In de NBG staat: Rom. 10 9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. SV-J: 9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. 10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid. Daar staat dus niets over 'openbaar'. Wel staat er bijvoorbeeld in Mar 8:38: Wie zich tegenover de trouweloze en zondige mensen van deze tijd schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in het gezelschap van de heilige engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader. De doop is reeds "een openbare bekendmaking" ,voor uzelf en ook voor anderen,dat men zich aan God heeft opgedragen. Christus belijden doet men in het openbaar,als je dat alleen thuis tussen 4 muren zou doen zou dat weinig zin hebben. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 4 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2009 Hand 8,38 En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem. Hier was er toch niet echt een menigte van duizenden bij. Ik wil de openbaarheid ook niet bestrijden hoor, maar wel een zekere nuance aanbrengen c.q. meer kanten belichten Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 4 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2009 Quote: Op zondag 04 januari 2009 19:36:35 schreef Barbapapa het volgende: Hand 8,38 En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem. Hier was er toch niet echt een menigte van duizenden bij. Ik wil de openbaarheid ook niet bestrijden hoor, maar wel een zekere nuance aanbrengen c.q. meer kanten belichten In het licht van deze tekst zou dit kunnen: (Johannes 8:17) 17 Ook staat er in UW eigen Wet geschreven: ’Het getuigenis van twee mensen is waar.’  Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 4 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2009 En aangezien alleen Philippus er bij was, was er dus slechts één getuige en is je tekst niet relevant. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 4 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2009 2 Kor 13,1 Dit is nu de derde maal, dat ik tot u kom: op de verklaring van twee getuigen of van drie zal iedere zaak vaststaan. 1 Joh 5 6 Dit is Hij, die gekomen is door water en bloed, Jezus Christus, niet slechts met water, maar met het water en met het bloed. En de Geest is het, die getuigt, omdat de Geest de waarheid is. 7 Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één. Je zou kunnen zeggen dat er meer getuigen waren De kamerling zelf, Philippus, de Heilige Geest, Jezus en de Vader. Daarnaast zou je kunnen zeggen dat er nog veel meer getuigen waren Heb 12,1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt. Letterlijk staat er 'wolk'. De Herziene Statenvertaling schrijft hier 'menigte'. Link naar bericht Deel via andere websites
pietjebell 0 Geplaatst 5 januari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 januari 2009 Quote: Op zondag 04 januari 2009 19:36:35 schreef Barbapapa het volgende: Hand 8,38 En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem. Geloof is geestelijk en voor iedereen toegankelijk, of je nu 3 seconden onderricht krijgt of 30 jaar...sommigen worden Christen zonder maar een Christen te zien, of zelfs maar van de Bijbel te horen. dat is ook het mooie eraan. iedereen gaat zijn eigen geestelijke weg in met God. Zoals Fred beschreef met de boom en de takken. Elke tak heft een kleine eigen stam die anders is dan de andere takken, en bladeren, en draagt vrucht, en groeit anders. De kamerling zet nogal wat theologische discussies over de doop onder druk... Filippus dacht: Hij gelooft en vraagt erom, wat moet ik met een commissie die alles voorbereidt? dompelen die hap Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 6 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 6 januari 2009 Quote: Op maandag 05 januari 2009 10:08:26 schreef pietjebell het volgende: [...] Geloof is geestelijk en voor iedereen toegankelijk, of je nu 3 seconden onderricht krijgt of 30 jaar...sommigen worden Christen zonder maar een Christen te zien, of zelfs maar van de Bijbel te horen. dat is ook het mooie eraan. iedereen gaat zijn eigen geestelijke weg in met God. Zoals Fred beschreef met de boom en de takken. Elke tak heft een kleine eigen stam die anders is dan de andere takken, en bladeren, en draagt vrucht, en groeit anders. De kamerling zet nogal wat theologische discussies over de doop onder druk... Filippus dacht: Hij gelooft en vraagt erom, wat moet ik met een commissie die alles voorbereidt? dompelen die hap Helemaal mee eens. Link naar bericht Deel via andere websites
vrijeFreddy 0 Geplaatst 8 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 8 januari 2009 Ik vind het stuk uit Rom. 9 ook erg mooi. Het stukje over God's vrijmacht. Dat God zelf kon beslissen of hij zich wel of niet zou ontfermen over zijn schepselen. Dat als hij had besloten zich niet te ontfermen, hij dan nog lang niet onrechtvaardig genoemd zou kunnen worden, want ook al word je tot oneer gemaakt, je weet van jezelf dat je je eigen keuzes maakt en zelf verantwoording hoort te dragen voor de onrechtvaardige dingen die je in je leven doet. Je kunt nooit zeggen: God heeft mij zo gemaakt, dus is het zijn verantwoording. Maar God heeft toch nog besloten zich te ontfermen over ons en voor iedereen is er die mogelijkheid om uit de afgrond van zonden vandaan te komen. Bij God is er altijd die mogelijkheid om je weg terug te gaan, hoe ver je ook maar in je zonden verstrikt was, de hemelpoort staat open en iedereen heeft de mogelijkheid er in te gaan. Dat zij die 'willen' dan ook gered kunnen worden, maar dat het dan toch nog aan God ligt en niet aan zij die willen, omdat God zich ontfermd heeft. Dit was God's vrijmacht. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 12 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 12 januari 2009 Ik vond zelf dìt echt een verhelderend boek over de Romeinenbrief: link Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 12 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 12 januari 2009 Ik kwam laatst nog een aardig Bijbelcommentaartje tegen over de Romeinenbrief, vanuit katholiek perspectief. In die zin was het wel interessant omdat ik eigenlijk voorn. de Calvinistische visie kende. Link naar bericht Deel via andere websites
vrijeFreddy 0 Geplaatst 15 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 15 januari 2009 Vertel eens over dat katholieke bijbelcommentaar van de Romeinenbrief, Pius! Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten