Spring naar bijdragen

Gereform.vrijgemaakt en Evangelisch


Aanbevolen berichten

hallo dianne,

ik vind het wel grappig om te horen dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft gehad. Ik ben namelijk ook verloofd met een jongen uit de vrijgemaakt gereformeerde kerk.

volgens mij kan je als stel wel in de evangelische kerk trouwen maar sowiezo niet in de vrijgemaakte omdat je dan alle twee belijdenis moet hebben gedaan.

ik weet niet voor welke kerk jullie willen kiezen. Maar als het de evangelische is dan lijkt het mij (voor zover ik het weet) niet een groot probleem.

Wij hebben ervoor gekozen om samen naar de vrijgemaakte te gaan. En dat betekent voor mij dat ik dit jaar op belijdeniscategesatie zit en dat ik in april belijdenis ga doen.

maar wat ik heb gelezen dat je 2 jaar categesatie en 1 jaar belijdeniscategesatie moet doen voordat een dominee je wil trouwen :o Daar kijk ik van op!

voor mij was het uiteindelijk wel de keuze ga ik samen met mijn vriend verder voor God (wat uiteindelijk heeft geen 1 kerk het recht om te zeggen dat ze de ware kerk zijn) of uitmaken en in mijn eigen 'hokje' een jongen zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 104
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoi christa!

Bij ons in de GKV is het niet van belang dat je eerst 2 jaar cathegestatie hebt gevolgd en daarna nog 1 jaar belijdeniscath.

We hebben gesprekken gehad met mijn dominee en bij mensen in de gemeente bij mijn vriend, bij de evangelische gemeente is het indd geen probleem om 2 "geloven" te trouwen.

het verschil zit hem vooral in de doop, hoe je aankijkt tegen het verbond van abraham met God.

de evangelische stroom zegt eigenlijk dat het verband niet automatisch over gaat op de kinderen van gelovigen, en de GKV wel.

en daaruit komt ook die keuze van kinder en volwassendoop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...

Hallo Allemaal

Daar was ik weer, na een tijd van veel praten lezen en bidden.

ik heb onderandere een boekje gelezen dat "Vrijgemaakt door de Zoon" heet, dit kan je gratis op internet lezen..

Dit heeft mij ook veel duidelijkheid gegeven over veel aspecten van de doop..

Dus uiteindelijk ben ik er wel een beetje uit, mijn vriend en ik gaan samen naar de evangelische kerk..

Nu alleen nog het probleem dat we volgend jaar gaan trouwen, en dat ik dus nog een jaar thuis woon, en dus naar een kerk "moet" waar ik me eigenlijk niet erg thuis voel, en het niet erg eens ben met de leer..

Iemand tips?

En ik moet dit ook nog aan mijn ouders gaan vertellen.. iemand tips hoe ik dit kan doen? Ik vind dit vrij eng namelijk..

Iemand ervaring?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid