Spring naar bijdragen

Vroegchristelijke dogmatiek


Aanbevolen berichten

De afgelopen dagen heb ik meermaals de vraag gezien hoe het nou zit met de link tussen de Heilige Schrift, de Apostelen en overdracht van de Christelijke leer aan de ene kant en 'Traditie' van de (Rooms)-Katholieke Kerk aan de andere kant.

In mijn zoektocht naar de Waarheid (waar ik noch steeds mee bezig ben overigens, daar kom ik mijn leven lang niet uit knipoog_dicht.gif ) ben ik bij het begin begonnen en van daaruit richting heden aan het werken om te zien wat de context van het Nieuwe Testament is (door wie geschreven, wanneer geschreven, voor wie geschreven, waarom is het nu canon en andere boeken niet?)

Vervolgens ben ik gaan kijken naar de vroeg-Christelijke dogmatiek en allerlei opvattingen om te zien hoe het Nieuwe Testament werd uitgewerkt en gelezen in de eerste vier eeuwen, uitmondend in de Geloofsbelijdenis van Nicea.

Aangezien mensen hier telkens weer vragen over hebben, is het misschien wel wat om eens wat in de vroeg-christelijke leer te duiken (patristiek)?

Ik moet even zien hoe je dit kunt starten, omdat het heel breed is. Heeft iemand een specifieke interesse waar hij dieper in wil duiken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heeft iemand een specifieke interesse waar hij dieper in wil duiken?

Ikke nie (vanwege tijdsgebrek :S), maar wél een supertip: http://kerkvaders.n3t.nl. Dan een mailtje sturen (vanwege copyright staat het niet open online) en je krijgt een toegangscode.

Echt een heel degelijke en uitgebreide cursus! Dingen daaruit kunnen natuurlijk hier besproken worden, maar het is niet toegestaan om grote lappen tekst hier alsnog open en bloot neer te zetten (in een verborgen = niet door Google geïndexeerd subforum zou het weer wat minder ernstig opgevat worden, vermoed ik). Of als de mensen die serieus meedoen in het topic allemaal een toegangscode voor de cursus hebben, kun je natuurlijk ook gewoon linken (of als dat niet gaat: verwijzen naar hoofdstuk huppelepup of bladzijde hatseflats) als je toch naar iets langers dan enkele alinea's wilt verwijzen.


Samengevoegd:

Quote:

De patristiek is een erg breed onderwerp. Je zou de theologie van een specifieke vader kunnen onderzoeken en uitwerken. De hele periode als een geheel is veel te veelkleurig en turbulent voor één topic.

Daar zit ook wel wat in ... Of er moet een langduriger en bestendiger studietopic van gemaakt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

lees de boeken van prof Bart D Ehrman eens. Oa

- Early Christianities

- Lost Christianities

- Misquoting Jezus.

Allemaal boeken over het vroege Christendom

Verder zijn er veel wetenschappelijke artikelen te vinden onder het kopje Ancient / Jewish Christianity.

zo nu ben je 1500 pagina's verder

succes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of hij leverbaar is in NL of Duits. Hij wordt gebruikt bij de theologie opleiding in Grun. Wellicht is hij dan ook wel vertaalt in de UB te krijgen. (PM me maar even anders)

Ehrman is naar mijn idee met name kritisch. Hij is wellicht adaptionistisch, dus eigenlijk zoals de ebionieten waren in het vroege Christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet of hij leverbaar is in NL of Duits. Hij wordt gebruikt bij de theologie opleiding in Grun. Wellicht is hij dan ook wel vertaalt in de UB te krijgen. (PM me maar even anders)

Ehrman is naar mijn idee met name kritisch. Hij is wellicht adaptionistisch, dus eigenlijk zoals de ebionieten waren in het vroege Christendom.

Eh... bij mijn studie aan de KTUA heb ik les gehad van pastoor Parmentier, een charismaat uit de OKK. Die stond voor een behoorlijk letterlijke lezing van de wonderen in de Schrift, wat ik wel weer heel erg fijn vond. Zijn module over het vroege christendom en de kerkvaders kwam allemaal uit een klein Duits boekje. Veel heb ik dus niet geleerd daar. KUn je even verklaren wat adaptionistisch is, en wie de ebionieten waren? (Zelfs een vegaloog, die Asperger tot kunstvorm heeft verheven, weet niet alles. hamer.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het boek dat wij tijdens ons college patristiek van prof. dr. Paul van Geest hebben gebruikt was het boek Lehrbuch der Patrologie door Hubertus R. Dröbner. Dit vond ik zelf wel een goed boek om een eerste indruk van een redelijk omvangrijke en gecompliceerde periode te krijgen.

Er is ook een Engelse vertaling beschikbaar onder de naam The fathers of the Church.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid