Spring naar bijdragen

De oplossing van élk probleem...


Aanbevolen berichten

Sjaloom Pius_XII,

Je zegt dus eigenlijk - en verbeter me als ik het verkeerd zie - dat je altijd zelf een probleem kunt oplossen door er geen probleem meer in te zien. Ja, zo kan ik het ook inderdaad. puh2.gif Maar volgens mij leidt dat soms wel tot onhoudbare situaties. Neem nu die ruzie. Als je met iemand ruzie hebt, dan kun je inderdaad zeggen: mijn probleem niet meer. Maar je hebt dan wellicht wel die ander tekort gedaan, of gekwetst. Dan wordt het mijns inziens dus wél jouw probleem en moet je het dus wél met die ander oplossen.

Je kunt dan inderdaad zeggen: geen probleem, maar een uitdaging. Doen ze bij de Luchtmacht ook inderdaad. "Jongens, we hebben weer een uitdaging!" Alleen dan geef je slechts een wat positiever klinkend wordt aan hetzelfde principe: een moeilijkheid of een op te lossen vraagstuk. Als je computer stuk is, en je hebt hem nodig om je werk te doen, dan moet je dat dus oplossen. Je kunt dan zeggen dat je voortaan wel met de hand schrijft of gewoon geen werk meer doet, maar dan heb je óf toch materie nodig (pen en papier), óf je doet misschien degene voor wie je het werk doet onnodig tekort.

Ik heb dus het idee dat je óf slechts een semantisch spelletje speelt en ook uitdagingen op te lossen vraagstukken of moeilijkheden blijven, óf mensen heel snel tekort doet als je zegt: ach, die ruzie of die deadline, daar maak ik vooral geen probleem van. Of bedoel je tóch iets anders? Wat versta je eigenlijk onder een probleem?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RobertF: Nee, het ligt genuanceerd anders, een probleem ligt altijd maar voor een deel bij jezelf, en dat gedeelte moet en kun je oplossen. En een deel van de oplossing is dat je ook de grenzen van dat bereik kent. Als je het deel wat bij jezelf ligt, oplost, dan is het voor jou geen probleem meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is inderdaad een probleem. Wat is er zo problematisch aan die stukke computer. Ik heb hem nodig voor mijn werk. goed, dan moet ie gemaakt. Geen probleem. Maaar daar heb ik geen geld voor. Oké, vertel dat aan je baas. Vertel hem dat je geen geld hebt om de computer te repareren en dat dit nadelig is voor hem, vraag hem om een voorschot, vraag hem om een regeling. Ja, maar mijn baas is daar niet voor in en als ik mijn werk niet af krijg dan sta ik zo op straat.... Oh, en is dat een probleem? Waarom dan? NOu ja, dan krijg ik een uitkering en moet ik mijn iutgavepatroon bijstellen. Oké geen ramp, tenzij jij gehecht bent aan het materiele en dan zit het probleem niet bij de kapotte computer, maar bij jouw gehechtheden aan materiele rijkdom. Hte probleem zit bij jou, niet bij die kapotte computer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is inderdaad een probleem. Wat is er zo problematisch aan die stukke computer. Ik heb hem nodig voor mijn werk. goed, dan moet ie gemaakt. Geen probleem. Maaar daar heb ik geen geld voor. Oké, vertel dat aan je baas. Vertel hem dat je geen geld hebt om de computer te repareren en dat dit nadelig is voor hem, vraag hem om een voorschot, vraag hem om een regeling. Ja, maar mijn baas is daar niet voor in en als ik mijn werk niet af krijg dan sta ik zo op straat.... Oh, en is dat een probleem? Waarom dan? NOu ja, dan krijg ik een uitkering en moet ik mijn iutgavepatroon bijstellen. Oké geen ramp, tenzij jij gehecht bent aan het materiele en dan zit het probleem niet bij de kapotte computer, maar bij jouw gehechtheden aan materiele rijkdom. Hte probleem zit bij jou, niet bij die kapotte computer.

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...zit bij jezelf

Je kunt lichamelijk ongezond zijn, maar geestelijk gelukkig, omgekeerd gaat een stuk moeilijker.

Deze zin van Pius geeft inderdaad veel verwarring, want klopt van geen kant (al denk ik wel te weten wat hij bedoelde) De verwarring zit het in het woord omgekeerd. Wat keren we om, het (on)geluk of de (on)gezondheid

Het is heel makkelijk om lichamelijk gezond te zijn en geestelijk ongelukkig. De wereld zit vol met zulke mensen, lichamelijk prima in orde, maar het hoofd vol zorgen.

Om lichamelijk goed in orde te zijn hoef je niet veel te doen. Ons lichaam is daarin uit zichzelf al prima op voorbereidt (geschapen zo je wilt, of geëvolueerd) Het is een wonder hoe goed het lichaam alles regelt. Het enige wat je hoeft te doen is het te gebruiken en er wat brandstof in te stoppen (maar beide niet te veel)

De geest daarentegen is een lastig geval. Nooit is iets genoeg, altijd wel weer wat om over te piekeren. Nooit is het goed, het volgende probleem is alweer zichtbaar, zodat de geestelijke gezondheidszorg altijd de handen vol heeft en het geluk vinden een soort heilige graal is geworden. Misschien vind je het wel in een nieuwe baan, een nieuwe man, vrouw, een nieuw kind.

Of in de kerk. Niet meer naar de kerk? Dan zoekt men het in de Jomanda's en andere kwakzalvers en New Age...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid