Andere Jas 2 Geplaatst 4 december 2008 Rapport Share Geplaatst 4 december 2008 Waar was God tussen 400 b.C. en de geboorte van Christus? Natuurlijk is die afwezigheid ruimschoots gecompenseerd door het leven van Jezus op aarde, maar toch... God is Zijn volk altijd tegemoet gekomen bij buitenlandse veroveringen, maar in de stilte is het volk twee keer best wel bezet geweest. Waarom stuurde God toen Zijn profeten niet? Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 4 december 2008 Rapport Share Geplaatst 4 december 2008 Dat God geen profeten stuurde, wil niet zeggen dat Hij niet met Zijn volk bezig was. Ook daarvoor zijn er wel langere periodes geweest zonder profeten. Maar wat dacht je van de meeste Deuterocanonieke boeken? Die handelen over die periode. Die vullen een mooie niche op. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 4 december 2008 Rapport Share Geplaatst 4 december 2008 Quote: Op donderdag 04 december 2008 18:51:00 schreef AndreasJ het volgende: God is Zijn volk altijd tegemoet gekomen bij buitenlandse veroveringen, maar in de stilte is het volk twee keer best wel bezet geweest. Waarom stuurde God toen Zijn profeten niet? Waaruit maak je op dat God geen profeten gestuurd heeft? En zouden die bezettingen ook niet een straffing van God geweest kunnen zijn, evenals de wegvoering naar Babylon een straf van God was. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 4 december 2008 Rapport Share Geplaatst 4 december 2008 Quote: Op donderdag 04 december 2008 18:57:52 schreef Michiel het volgende: Waaruit maak je op dat God geen profeten gestuurd heeft? Dat was de communis opinio onder de Joden ten tijde van Christus. Volgens mij staat het ook ergens in de Bijbel, maar dat weet ik niet zeker. Bij Josephus vindt je het i.i.g. terug. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 4 december 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 december 2008 Quote: Op donderdag 04 december 2008 18:55:03 schreef Pius_XII het volgende: Dat God geen profeten stuurde, wil niet zeggen dat Hij niet met Zijn volk bezig was. Ook daarvoor zijn er wel langere periodes geweest zonder profeten. Maar wat dacht je van de meeste Deuterocanonieke boeken? Die handelen over die periode. Die vullen een mooie niche op. Ja precies, dat vergat ik in de openingspost. Kan dit kloppen met de vergelijkingen die Jezus geeft in het Nieuwe Testament? Daarin schittert in feite de figuur die metaforisch God voorstelt het grootste gedeelte door afwezigheid. Denk aan de verloren zoon, de wijze en de dwaze maagden, de eigenaar van de wijngaard die zijn zoon stuurt, de baas die aan drie knechten talenten gaf. Enig idee in welke richting deze vergelijkingen wijzen en in hoeverre ik deze juist interpreteer als gelijklopend aan dit soort stiltes? En zo ja, wat wil dit allemaal dan zeggen? Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 4 december 2008 Rapport Share Geplaatst 4 december 2008 Quote: Op donderdag 04 december 2008 18:59:16 schreef Pius_XII het volgende: Dat was de communis opinio onder de Joden ten tijde van Christus. Volgens mij staat het ook ergens in de Bijbel, maar dat weet ik niet zeker. Dan wil ik wel weten waar natuurlijk. Quote: Bij Josephus vindt je het i.i.g. terug. Die is nu niet echt representatief in deze denk ik als geschiedschrijver voor de Romeinen. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 4 december 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 december 2008 Quote: Op donderdag 04 december 2008 18:57:52 schreef Michiel het volgende: [...]Waaruit maak je op dat God geen profeten gestuurd heeft? En zouden die bezettingen ook niet een straffing van God geweest kunnen zijn, evenals de wegvoering naar Babylon een straf van God was. De tijdtafel achterin mijn bijbel, NBG. In die vierhonderd jaar is Daniël de enige profeet. Voor de rest vallen bezettingen en ballingschappen altijd samen met een profeet. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 4 december 2008 Rapport Share Geplaatst 4 december 2008 Quote: Op donderdag 04 december 2008 19:00:53 schreef AndreasJ het volgende: Ja precies, dat vergat ik in de openingspost. Kan dit kloppen met de vergelijkingen die Jezus geeft in het Nieuwe Testament? Daarin schittert in feite de figuur die metaforisch God voorstelt het grootste gedeelte door afwezigheid. Denk aan de verloren zoon Oh, dat is een nieuwe voor mij om de verloren zoon als afwezigheid van God te bestemplen. Quote: Enig idee in welke richting deze vergelijkingen wijzen en in hoeverre ik deze juist interpreteer als gelijklopend aan dit soort stiltes? En zo ja, wat wil dit allemaal dan zeggen? Waar wil je heen met je gedachten? Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 4 december 2008 Rapport Share Geplaatst 4 december 2008 Quote: Op donderdag 04 december 2008 19:04:06 schreef AndreasJ het volgende: De tijdtafel achterin mijn bijbel, NBG. In die vierhonderd jaar is Daniël de enige profeet. Voor de rest vallen bezettingen en ballingschappen altijd samen met een profeet. En Nehemia, Zacharia en Haggai dan? Alsook daarvoor zijn er, zoals Pius al aangaf, ook andere langere periodes zonder man Gods geweest. Alsook doel je nu voornamelijk op een grote profeet, want als Jezus naar de tempel gebracht wordt, wordt er getuigd door een profetes. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 4 december 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 december 2008 Quote: Op donderdag 04 december 2008 19:08:18 schreef Michiel het volgende: [...]En Nehemia, Zacharia en Haggai dan? Alsook daarvoor zijn er, zoals Pius al aangaf, ook andere langere periodes zonder man Gods geweest. Alsook doel je nu voornamelijk op een grote profeet, want als Jezus naar de tempel gebracht wordt, wordt er getuigd door een profetes. Ik zal mijn tijdtafel nog eens flink doorspitten en alles berekenen en statistisch weer geven misschien. Maar het kenmerkende wat jij vertelt over de gang naar de tempel is dat er een stukje instaat waarin toch ook afwezigheid of iets wat daarop lijkt wordt gesuggereerd door Simeon. Lees Lucas 2:25 25 Nu woonde in Jeruzalem een zekere Simeon. Hij was een rechtvaardig en vroom man. Hij zag uit naar de dag waarop God zich over Israël zou ontfermen. De heilige Geest rustte op hem. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten