Spring naar bijdragen

De stiltevanaf 400 v.C.


Aanbevolen berichten

Waar was God tussen 400 b.C. en de geboorte van Christus? Natuurlijk is die afwezigheid ruimschoots gecompenseerd door het leven van Jezus op aarde, maar toch...

God is Zijn volk altijd tegemoet gekomen bij buitenlandse veroveringen, maar in de stilte is het volk twee keer best wel bezet geweest. Waarom stuurde God toen Zijn profeten niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God is Zijn volk altijd tegemoet gekomen bij buitenlandse veroveringen, maar in de stilte is het volk twee keer best wel bezet geweest. Waarom stuurde God toen Zijn profeten niet?

Waaruit maak je op dat God geen profeten gestuurd heeft? En zouden die bezettingen ook niet een straffing van God geweest kunnen zijn, evenals de wegvoering naar Babylon een straf van God was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waaruit maak je op dat God geen profeten gestuurd heeft?

Dat was de communis opinio onder de Joden ten tijde van Christus. Volgens mij staat het ook ergens in de Bijbel, maar dat weet ik niet zeker. Bij Josephus vindt je het i.i.g. terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat God geen profeten stuurde, wil niet zeggen dat Hij niet met Zijn volk bezig was. Ook daarvoor zijn er wel langere periodes geweest zonder profeten.

Maar wat dacht je van de meeste Deuterocanonieke boeken? Die handelen over die periode. Die vullen een mooie niche op.

Ja precies, dat vergat ik in de openingspost. Kan dit kloppen met de vergelijkingen die Jezus geeft in het Nieuwe Testament? Daarin schittert in feite de figuur die metaforisch God voorstelt het grootste gedeelte door afwezigheid. Denk aan de verloren zoon, de wijze en de dwaze maagden, de eigenaar van de wijngaard die zijn zoon stuurt, de baas die aan drie knechten talenten gaf.

Enig idee in welke richting deze vergelijkingen wijzen en in hoeverre ik deze juist interpreteer als gelijklopend aan dit soort stiltes? En zo ja, wat wil dit allemaal dan zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat was de communis opinio onder de Joden ten tijde van Christus. Volgens mij staat het ook ergens in de Bijbel, maar dat weet ik niet zeker.

Dan wil ik wel weten waar natuurlijk. smile.gif

Quote:
Bij Josephus vindt je het i.i.g. terug.

Die is nu niet echt representatief in deze denk ik als geschiedschrijver voor de Romeinen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waaruit maak je op dat God geen profeten gestuurd heeft? En zouden die bezettingen ook niet een straffing van God geweest kunnen zijn, evenals de wegvoering naar Babylon een straf van God was.

De tijdtafel achterin mijn bijbel, NBG. In die vierhonderd jaar is Daniël de enige profeet. Voor de rest vallen bezettingen en ballingschappen altijd samen met een profeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja precies, dat vergat ik in de openingspost. Kan dit kloppen met de vergelijkingen die Jezus geeft in het Nieuwe Testament? Daarin schittert in feite de figuur die metaforisch God voorstelt het grootste gedeelte door afwezigheid. Denk aan de verloren zoon

Oh, dat is een nieuwe voor mij om de verloren zoon als afwezigheid van God te bestemplen.

Quote:
Enig idee in welke richting deze vergelijkingen wijzen en in hoeverre ik deze juist interpreteer als gelijklopend aan dit soort stiltes? En zo ja, wat wil dit allemaal dan zeggen?

Waar wil je heen met je gedachten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De tijdtafel achterin mijn bijbel, NBG. In die vierhonderd jaar is Daniël de enige profeet. Voor de rest vallen bezettingen en ballingschappen altijd samen met een profeet.

En Nehemia, Zacharia en Haggai dan? Alsook daarvoor zijn er, zoals Pius al aangaf, ook andere langere periodes zonder man Gods geweest. Alsook doel je nu voornamelijk op een grote profeet, want als Jezus naar de tempel gebracht wordt, wordt er getuigd door een profetes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]En Nehemia, Zacharia en Haggai dan? Alsook daarvoor zijn er, zoals Pius al aangaf, ook andere langere periodes zonder man Gods geweest.

Alsook doel je nu voornamelijk op een grote profeet, want als Jezus naar de tempel gebracht wordt, wordt er getuigd door een profetes.

Ik zal mijn tijdtafel nog eens flink doorspitten en alles berekenen en statistisch weer geven misschien. knipoog_dicht.gif

Maar het kenmerkende wat jij vertelt over de gang naar de tempel is dat er een stukje instaat waarin toch ook afwezigheid of iets wat daarop lijkt wordt gesuggereerd door Simeon. Lees Lucas 2:25

25 Nu woonde in Jeruzalem een zekere Simeon. Hij was een rechtvaardig en vroom man. Hij zag uit naar de dag waarop God zich over Israël zou ontfermen. De heilige Geest rustte op hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid