Spring naar bijdragen

De knieën van je hart


Aanbevolen berichten

Deze week las ik een reformatorische preek en daar werd iets gezegd over 'knielen met de knieën van je hart'. In een geheel andere context heb ik dat eens op een Amerikaans katholiek forum gelezen.

Wie kent deze uitdrukking; wie gebruikt 'm ook? Wat is precies de achtergrond?

Zelf sta ik er zo in: ik heb maar twee knieën en dat zijn die van mijn benen. Mijn hart heeft kleppen, kamers enz, maar geen knieeën. Ja, misschien heel flauw knipoog_dicht.gif maar toch ook serieus bedoeld! Je lichaam is een onderdeel van jezelf, niet iets wat je 'hebt', maar wat je 'bent'. Waarom dan alleen 'in gedachten/met je hart' knielen? Van de andere kant snap ik ook wel dat alleen puur het gebaar van knielen maken en er verder niets mee bedoelen ook kan. Misschien is de uitdrukking 'knielen met de knieeën van je hart' bedoeld als tegenhanger daarvoor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien wordt ermee bedoelt dat het niet zozeer over het uiterlijke vertoon gaat, maar te meer met de overgave van je hart?

In bovenstaande katholieke context werd het inderdaad zo bedoeld (een vrouw klaagde dat de knielbanken in een/haar (?) kerk waren weggehaald en men zei dat men in die kerk met de knieën van het hart knielde).

In de bevindelijke context werd het uiterlijk vertoon niet zozeer bedoeld denk ik, aangezien het om de bevindelijke bekeringservaring ging en áls die al toevallig tijdens een kerkdienst plaatsvindt (en niet als de bewuste gelovige in z'n bed ligt of thuis de Bijbel zit te lezen ofzo), zal niemand het ook maar in z'n hoofd halen daar op z'n knieën te gaan liggen knipoog_dicht.gif Thuis lijkt me dat echter - ook voor reformatorische christenen - helemaal niet zo vreemd. Maar misschien kan HJ of iemand anders die meer thuis is in die kringen, mij uit de brand helpen? (nou ja, brand ... ik ben gewoon nieuwsgierig smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De tale kanaaans is voor hen die de bevinding/mystiek zijn toegedaan ;kortom het hartegeloof.

.. en daarmee - ondanks de onvermijdelijke theologische verschillen - extreem dichtbij het soort van katholieke geloof dat mij trekt, heb ik bij lezing van die preek - eens te meer - gemerkt! yes.gif

Overigens, het gaat hierbij over:

Abraham als voorbidder voor Sodom - Predikatie over Genesis 18:22 door Ds. J.J. van Eckeveld. Staat in een boek, maar ik weet niet hoe dat heet (heb een scan gekregen van mijn collega, die afgelopen zondag die preek in zijn kerk heeft voorgelezen). Voor de liefhebber kan ik het wel navragen bij hem.

En dit werd erover gezegd:

Hoeveel jaar heeft de Heere al geduld met u gehad? Twintig jaar? Veertig jaar? Zestig jaar, of nog langer? En bent u altijd nog onbekeerd gebleven? Hebt u nooit de knieën van uw hart voor de Heere leren buigen? Is Christus u nooit dierbaar geworden in de nacht van uw eigen verloren leven?


Samengevoegd:

Quote:

Mensen uit die kringen zullen daar nooit over vertellen,dus het binnen gebeuren zal men nooit te weten komen,maar die kringen vindt men in heel de kerk en niet alleen in orthodox protestantse kringen,en zich laten bevragen daar zal men nooit op ingaan .

Wellicht was de woordkeuze 'nieuwsgierig' die ik hierboven noemde, wat verkeerd. Hieronder gaat een interesse schuil die verre van alleen rationeel is. Daarvoor gaat 't mij te veel aan m'n hart (en knieën). Enfin, ik merk vanzelf wel wat er verder voor reacties op komen (of niet) smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat waarschijnlijk niet om het knielen van je hart als tegenhanger van het uiterlijke vertoon, dat heb je goed gezien. Waarschijnlijk is het gewoon een uitdrukking (tale Kanaans) om de nederigheid van hart aan te geven. 'Knielen met de knieeen van je hart' is dan een soort synoniem voor 'Ootmoedig en nederig van hart'. Het is waarschijnlijk een manier om dingen op een beeldendere en toch bedektere wijze uit te drukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid