Spring naar bijdragen

Staat en stand


Aanbevolen berichten

Ik zag dat Pius de laatste tijd het woord 'staat' nogal eens gebruikt. Bijvoorbeeld 'staat van genade'.

Nu heb ik uiteraard de vraag wat het verschil is tussen 'staat' en 'stand'. In de taal betekenen ze praktisch hetzelfde (toestand, gesteldheid), maar wat is het verschil?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is moeilijk om begrippen uit verschillende taalspelen naast elkaar te leggen.

Ik zou zeggen dat je maar twee 'staten' hebt, die van genade en ongenade. En die kan wisselen naargelang je zondigt en je verzoent. Die standen zijn een éénmalig gebeuren, je kunt niet een standje terugzakken. Ook, als ik het goed begrepen heb, is de 'stand' slechts een aardse doorwerking van een existentiële staat die al duidelijk is (?). Als je je niet al in een staat van genade bevindt, dus al niet gerechtvaardigd bent, dan kom je niet eens in stand 1.

Zoiets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons wordt altijd gezegd dat een staat iets is waar jezelf niets aan kunt veranderen. Een overleden persoon is in een staat van doodzijn ? doodstaat. Daar kan hij zelf niets aan veranderen, een dode kan niet besluiten om weer levend te worden.

Een stand is iets waarin je kunt groeien, een stand moet je dan zien als eens tree op een ladder. Hoe kijk jij tegen die definities aan?

Of misschien nog beter zoals je vroeger standen had in het leven. Je had de boerenstand, de burgerlijke stand en de adellijke stand. Je kon niet zelf besluiten van boer burger te worden, van burger adellijk et cetera..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zou je aan een stand dus niks kunnen veranderen, want wie als dubbeltje geboren wordt, wordt nooit een kwartje. Ik denk eerder, dat een stand meer duidt op kortetermijndenken, en een staat meer op langetermijndenken. Bij sport kan de stand binnen één wedstrijd heel snel veranderen, maar een speler is óf in goede staat, óf in slechte staat, en dat verandert niet met ieder doelpunt. Een flinke schop voor je p*ten, en je staat is veranderd, maar dan blíjft die ook een poos slecht.

En of je aan een staat niets kunt veranderen... Daartoe zou je dan bij jullie niet 'in staat' zijn? Leuk detail; in Duitsland, waar ik woon, ben je daartoe dan 'nicht im Stande'

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid