Spring naar bijdragen

dankdag van wat?


Aanbevolen berichten

Vandaag is het dankdag voor gewas en arbeid. Nu zat ik daarnet in de kerk en werd daar wel een klein beetje aandacht aanbesteed, maar was het meer dankdag in het algemeen. Nu is dat niet per se iets slechts, maar ik vroeg mij af in hoeverre het dankdag voor gewas en arbeid is.

Voor mijn gevoel wordt er binnen gemeentes die vooral van de primaire sector leven nog meer aandacht aan besteed dan bij andere gemeentes. Maar ook die vlieger gaat blijkbaar niet helemaal op.

De vraag is nu, hoe beleven jullie dankdag voor gewas en arbeid?

Serieuse reacties zijn welkom. Ik ben katholiek en doe niet aan dankdag voor gewas en arbeid op de eerste woensdag van november, is dus minder gewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn thuisgemeente is er veel aandacht voor het gewas en arbeid, vooral het arbeid omdat die term voor de meerderheid geld. Gewas is meer voor de boeren in de kerk, die zijn er nu gewoon wat minder.

Toch dank ik God voor het laten groeien van alles wij kunnen nat maken en zaaien, maar God geeft de wasdom. Dankdag is voor mij vooral een stilstaan bij wat wij hier allemaal hebben, hoe God ons in het afgelopen jaar heeft onderhouden en dat wij alles ontvangen uit genade. Het is denk ik goed om daar bij stil te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De vraag is nu, hoe beleven jullie dankdag voor gewas en arbeid?

Het is danken voor gewas en arbeid en het is in de loop van de tijd breder getrokken tot "Dankstond". In die zin het is ook goed om dankbaar te zijn, zoals Paulus ons al aanraad in Filipenzen 4:

4 Laat de Heer uw vreugde blijven; ik zeg u nogmaals: wees altijd verheugd. 5 Laat iedereen u kennen als vriendelijke mensen. De Heer is nabij. 6 Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. 7 Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.

8 Ten slotte, broeders en zusters, schenk aandacht aan alles wat waar is, alles wat edel is, alles wat rechtvaardig is, alles wat zuiver is, alles wat lieflijk is, alles wat eervol is, kortom, aan alles wat deugdzaam is en lof verdient. 9 Doe alles wat ik u heb geleerd en overgedragen, wat ik u heb verteld en laten zien. Doe het, en de God van de vrede zal met u zijn.

Het is niet primair danken voor gewas en arbeid, het is breder dan alleen dat. Ook al is er per regio wellicht meer aanbod vanuit de land-/ tuinbouw dan in anderen is er bij ons in de dienst voldoende aandacht aan besteed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vandaag is het dankdag voor gewas en arbeid. Nu zat ik daarnet in de kerk en werd daar wel een klein beetje aandacht aanbesteed, maar was het meer dankdag in het algemeen. Nu is dat niet per se iets slechts, maar ik vroeg mij af in hoeverre het dankdag voor gewas en arbeid is.

Voor mijn gevoel wordt er binnen gemeentes die vooral van de primaire sector leven nog meer aandacht aan besteed dan bij andere gemeentes. Maar ook die vlieger gaat blijkbaar niet helemaal op.

De vraag is nu, hoe beleven jullie dankdag voor gewas en arbeid?

Vroegâh, waren mensen echt afhankelijk van de opbrengst van het gewas, was er een misoogst dan had je gewoon honger. Er was geen sociaal stelsel, dus verloor je als fabrieksarbeider je baan, dan had je vette pech.

Omdat je dat soort dingen niet zelf in de hand hebt, maar in alles van God afhankelijk bent, hebben protestanten daar speciale aandacht voor op twee momenten, namelijk in maart (dacht ik), dan is het Biddag voor Gewas en Arbeid en oktober/november (ik heb volgens mij ook weleens eind oktober dankdag gevierd, maar dat kan ook een raare kronkel zijn) is er Dankdag. Je vraagt om zegen aan het begin van het jaar, je dankt voor wat je gekregen hebt aan het einde van het jaar.

Nu we tegenwoordig minder gevoelig zijn voor misoogsten met de global economy en we in een sociaal bestel leven die ook bescherming biedt, komt Biddag en Dankdag niet meer zo dichtbij. En dat merkte jij ook: er wordt dan meer in het algemeen gedankt, omdat veel mensen geen boer meer zijn en de echter 'arbeiders' bestaan ook allang niet meer.

Hoop dat je hier wat aan hebt. smile.gif

Quote:
Serieuse reacties zijn welkom. Ik ben katholiek en doe niet aan dankdag voor gewas en arbeid op de eerste woensdag van november, is dus minder gewenst.

Wij hebben dat ook hoor. big-smile.giflink

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vroegâh, waren mensen echt afhankelijk van de opbrengst van het gewas, was er een misoogst dan had je gewoon honger. Er was geen sociaal stelsel, dus verloor je als fabrieksarbeider je baan, dan had je vette pech.

Omdat je dat soort dingen niet zelf in de hand hebt, maar in alles van God afhankelijk bent, hebben protestanten daar speciale aandacht voor op twee momenten, namelijk in maart (dacht ik), dan is het Biddag voor Gewas en Arbeid en oktober/november (ik heb volgens mij ook weleens eind oktober dankdag gevierd, maar dat kan ook een raare kronkel zijn) is er Dankdag. Je vraagt om zegen aan het begin van het jaar, je dankt voor wat je gekregen hebt aan het einde van het jaar.

Nu we tegenwoordig minder gevoelig zijn voor misoogsten met de global economy en we in een sociaal bestel leven die ook bescherming biedt, komt Biddag en Dankdag niet meer zo dichtbij. En dat merkte jij ook: er wordt dan meer in het algemeen gedankt, omdat veel mensen geen boer meer zijn en de echter 'arbeiders' bestaan ook allang niet meer.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
smile.gif

Dat weet ik, maar ik leef in een betrekkelijk agrarische gemeente. Misoogst is droog brood.

Maar ook arbeid wat toch wel een belangrijke factor is, zoveel is een uitkering niet, kwam nauwelijks aan bod.

Dat maakt de dienst niet minder, maar ik vond het opvallend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat weet ik, maar ik leef in een betrekkelijk agrarische gemeente. Misoogst is droog brood.

Maar ook arbeid wat toch wel een belangrijke factor is, zoveel is een uitkering niet, kwam nauwelijks aan bod.

Dat maakt de dienst niet minder, maar ik vond het opvallend.

Dat kan ook aan de voorganger liggen, heb je dat ook als punt van feedback gegeven dat je het gemist hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ntuurlijk liggen de wortels in de oude tijden. Zegen afsmeken aan het begin van de groeiperiode van God/de Goden en danken (ook als het minder is uitgevallen, volgend jaar wil je immers geen ontevreden hogere macht puh2.gif)aan het eind.November is ook de slachtmaand, en maart de periode van de nieuwe geboorten Oeroud (en ook in de bijbel al te vinden (Kain en Abel) en vroeger gepaard gaande met brandoffers.

Tja, als je dan verder van het land komt af te staan, dan moet je arbeid gaan toevoegen, willen mensen er nog enige binding mee hebben.

Zegen afsmeken over en danken voor groei en oogst vindt je in elke religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid