Spring naar bijdragen

Hulp nodig artikel interpretatie


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Momenteel ben ik bezig met een artikel over de interpretatie van verschillende geloofsboeken (Bijbel, Koran, et cetera). Ik heb hiervoor gelukkig al een aantal hele goede bronnen, maar zou ook graag van gelovigen zelf een reactie willen hebben op de volgende paar vragen:

- Hoe interpreteer jij de teksten uit de Bijbel?

- Zie jij verschillen/gelijkenissen met de manier van interpreteren van literatuur?

- Een kleine zijsprong (antwoord niet verplicht): heeft iemand van jullie de Koran gelezen? Zo ja, las jij dat boek op dezelfde wijze als jij de Bijbel las?

Alvast hartelijk dank voor de moeite. Ik zal dit topic de komende tijd in de gaten houden om te reageren waar nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om aan je vragen te voldoen... voor je enquete.

Hoe interpreteer jij de teksten uit de Bijbel?

Als letterlijk en volledig waar.

Dus dat houdt in: 6 dagen schepping (van 24 uur). En echt 1 oordeelsdag. En 1 Weg. En als er iets staat, dan is dat zo.

Uiteraard zie ik gelijkenissen/visioenen als gelijkenissen/visioenen.

Maar als (Genesis 18) staat dat Abram dichter bij God ging staan, dan is dat zo en niet spreekwoordelijk.

Als Jezus over het water loopt, dan liep Hij ook over water!

Zie jij verschillen/gelijkenissen met de manier van interpreteren van literatuur?

Ja, sommigen mensen behandelen Gods Woord alleen maar als informatieboek.

Anderen alleen als 'boek-met-ervaringen-van-mensen'.

Er zijn inderdaad literaire inhouden in de Bijbel, maar het doel van de Bijbel is niet: studieobject zijn, literair ontrafeld worden.

Doel is: de mens God laten kennen.

Dat is dus iets heel anders dan een encyclopedie of literair-opstel.

Heeft iemand van jullie de Koran gelezen? Zo ja, las jij dat boek op dezelfde wijze als jij de Bijbel las?

Ik heb hem gedeeltelijk gelezen.

Het viel me op dat de taal nagenoeg hetzelfde is als de Statenvertaling.

Tevens dat het een enorm warrige a-chronologisch boekwerk is.

Ik ben er redelijk snel mee gestopt.

En (uiteraard) met het oordeel dat de Koran larie is, en de Bijbel niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben atheist(achtig) maar heb een grote interesse in religie. Niet in de minste plaats omdat ik ex-christen ben.

Hoe interpreteer jij de teksten uit de Bijbel?

Letterlijk; een van de voornaamste redenen dat ik atheist ben geworden. Er staan te veel compleet immorele dingen in de bijbel: de hel, de zondvloed, genocides iov God.

Zie jij verschillen/gelijkenissen met de manier van interpreteren van literatuur?

Ja, mensen onttrekken hun moraal aan de bijbel. Dat maakt de zaak een stuk ingewikkelder.

Een kleine zijsprong (antwoord niet verplicht): heeft iemand van jullie de Koran gelezen? Zo ja, las jij dat boek op dezelfde wijze als jij de Bijbel las?

Geprobeert? ja, maar ik vind er geen doorkomen aan. Verder las ik het wel op de zelfde manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe interpreteer jij de teksten uit de Bijbel?

Dit vind ik eigenlijk een lastige vraag, omdat hij nogal breed is, maar ik zal proberen zo goed mogelijk te antwoorden.

Ik interpreteer de teksten uit de Bijbel zoals ze er staan, en/of zoals de Heilige Geest ze bedoeld heeft. Veel teksten in de Bijbel verklaren zichzelf, andere moeten in een bepaalde context zoals cultuur worden gelezen.

Als ik diepere openbaringen wil hebben van wat er staat dan vraag ik aan de Heilige Geest om me dingen te laten zien. Er komen dan de meest verbluffende dingen uit.

Als leidraad voor het lezen van de Bijbel houd ik toch meestal een uitspraak van een groot voorbeeld van mij aan: als het lezen van de Bijbel niet leidt tot een ontmoeting met God, is het alleen goed om je meer religieus te maken.

Zie jij verschillen/gelijkenissen met de manier van interpreteren van literatuur?

Op sommige vlakken wel. Als je wil weten hoe een bepaalde tekst in een boek bedoeld is kijk je naar de context en naar de schrijver. Hetzelfde met de Bijbel, al is het lastig om de schrijver te raadplegen. Het makkelijke is dan weer dat het geïnspireerd is door God, dus die weet er ook wel het fijne van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Momenteel ben ik bezig met een artikel over de interpretatie van verschillende geloofsboeken (Bijbel, Koran, et cetera). Ik heb hiervoor gelukkig al een aantal hele goede bronnen, maar zou ook graag van gelovigen zelf een reactie willen hebben op de volgende paar vragen:

- Hoe interpreteer jij de teksten uit de Bijbel?

Allereerst veel aandacht schenken "aan de inhoud en de eenheid van de hele Schrift". De Schrift, immers, is, hoe verschillend de boeken ook zijn waaruit zij bestaat, één op grond van de eenheid van God heilsplan, waarvan Jezus Christus het middelpunt is en het hart dat sinds zijn Pasen geopend is.

Met het hart van Christus wordt de heilige Schrift bedoeld, die het hart van Christus doet kennen. Dit hart was echter vóór het lijden gesloten, omdat de Schrift duister was; maar na het lijden werd de Schrift geopend, omdat zij die haar al kenden, nu aanschouwen en inzien hoe de profetieën uitgelegd moeten worden.

Vervolgens de Schrift lezen in "de levende Overlevering van heel de kerk". Volgens een uitdrukking van de Kerkvaders laat de heilige Schrift zich beter lezen in het hart van de kerk dan in de stoffelijk uitdrukkingsmiddelen. Daarom bewaart de kerk in haar Overlevering de levende herinnering aan het woord van God en is het de heilige Geest die haar de geestelijke uitleg van de Schrift schenkt (" ... volgens de geestelijke betekenis welke de Geest aan de kerk schenkt".)

Letten "op de analogie van het geloof". Onder "analogie van het geloof" verstaan wij de onderlinge samenhang van de geloofswaarheden onderling en binnen het totale heilsplan van de openbaring.

(CKK)

Quote:
- Zie jij verschillen/gelijkenissen met de manier van interpreteren van literatuur?

Ja. De Bijbel IS literatuur, zelfs een bibliotheek vol.

Quote:
- Een kleine zijsprong (antwoord niet verplicht): heeft iemand van jullie de Koran gelezen? Zo ja, las jij dat boek op dezelfde wijze als jij de Bijbel las?

Ja, ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

- Hoe interpreteer jij de teksten uit de Bijbel?

Ik volg hierin de Traditie van de Kerk. Daarnaast probeer ik dit te begrijpen,

- Zie jij verschillen/gelijkenissen met de manier van interpreteren van literatuur?

Ja; de H. Schrift is literatuur, maar niet geschreven om literair geïnterpreteerd te worden, maar om enerzijds als verslag van Gods weg met Zijn volk te dienen, anderzijds om de mensen een richtlijn voor hun dagelijks handelen te geven.

- Een kleine zijsprong (antwoord niet verplicht): heeft iemand van jullie de Koran gelezen? Zo ja, las jij dat boek op dezelfde wijze als jij de Bijbel las?

Ja, heb ik gelezen, vond er nix aan; warrig, deels zeer onduidelijk en nietszeggend, ook met commentaren erbij beslist niet goddelijk. voor mij is dit boek niet geïnspireerd door God, maar een verzameling 'van horen zeggen', torah, Evangeliën, gnostiek, Syrisch-Aramese liturgie en zoroastrisme. Een bont ratjetoe, waar geen logische lijn in zit, maar waar door islamtheologen eeuwenlang is gesoebat om er enigszins een lijn in te krijgen. De lijn ligt dan ook niet in de koran, maar in de commentaren. Daar is de Schrift toch een heel stuk helderder.

Het Boek van Mormon heb ik ook gelezen. Dat leest een stuk makkelijker! Als je door de ouderwetsche taal heenprikt, krijg je een heel spannend boek. De Leer & Verbonden (zelfde geloofsgemeenschap) daarentegen waren een stuk zwaarder om te lezen. Maar ook daarin ontdekte ik meer logica dan in de koran.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid