Spring naar bijdragen

Onrein?


Aanbevolen berichten

Ik schreef:

Men zegt wel eens dat iemand die homo's haat ten diepste zelf homo is. Zou dat waar zijn? Of een vrouwenhater die eigenlijk zelf niet te vertrouwen is?

Rom 14,14

Ik weet en ben verzekerd in de Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelf; die dan acht iets onrein te zijn, die is het onrein.

HenkG reageerde als volgt:

Quote:

De tekst die je hier aanhaalt geeft niet direct aanleiding tot de conclusie van anderen die je erboven verwoordt.

Men zegt namelijk \"wat je onrein acht, ben je zelf\".

Paulus zegt \"wat jij onrein acht, is voor jou onrein\".

Klopt, sommige vertalingen leggen het ook zo uit, maar bekijk het eens in het licht van dit vers:

1 Kor 8,7       

Doch in allen is de kennis niet; maar sommigen, met een geweten van de afgod tot nog toe, eten als iets dat aan de afgoden geofferd is; en hun geweten, zwak zijnde, wordt bevlekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor het toch weer on-topic komen na de commotie elders knipoog_dicht.gif

Alleen zie ik het verband tussen de opmerking "wie een homo haat is zelf een homo" en de tekst uit 1 Kor 8 niet echt. Kun je dit even verhelderen?

En wat betreft de reeds aangegeven discrepantie tussen wat 'men' zegt en wat Paulus in Romeinen 14 zegt: het is niet een interpretatie van enkele vertalingen, maar van alle vertalingen die er er zo even op nageslagen heb. 'Men' spreekt dus in bovenstaande duidelijk van iets wat niet direct terug te vinden is in de woorden die God ons doorgegeven heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dank voor het toch weer on-topic komen na de commotie elders
knipoog_dicht.gif

Alleen zie ik het verband tussen de opmerking "wie een homo haat is zelf een homo" en de tekst uit 1 Kor 8 niet echt. Kun je dit even verhelderen?

En wat betreft de reeds aangegeven discrepantie tussen wat 'men' zegt en wat Paulus in Romeinen 14 zegt: het is niet een interpretatie van enkele vertalingen, maar van alle vertalingen die er er zo even op nageslagen heb. 'Men' spreekt dus in bovenstaande duidelijk van iets wat niet direct terug te vinden is in de woorden die God ons doorgegeven heeft.

Geen ding is onrein staat er. Dus zolang er geen waarnemer is die dat tegenspreekt is dat een absoluut gegeven. Stel je voor dat je in een vergaderzaal zit met 100 man die allemaal zeggen het is niet onrein om sex met mannen te hebben en jij als enige zegt dat het wel onrein is. Wie is dan het onrein? Zo denk ik dat het bedoelt wordt, het zwakke geweten is wat iets onrein maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is toch ook wat de vertaling van Romeinen 14 aangeeft als tegenhanger van wat 'men' zegt in jouw beginpost? Toch lijk je in je reactie op mijn opmerking hierover te veronderstellen dat je het met die conclusie niet helemaal eens bent door met een "maar..." op 1 Kor 8 te wijzen, terwijl je in de uitleg nu juist dat beaamt wat ik al opmerkte...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is toch ook wat de vertaling van Romeinen 14 aangeeft als tegenhanger van wat 'men' zegt in jouw beginpost? Toch lijk je in je reactie op mijn opmerking hierover te veronderstellen dat je het met die conclusie niet helemaal eens bent door met een "maar..." op 1 Kor 8 te wijzen, terwijl je in de uitleg nu juist dat beaamt wat ik al opmerkte...

Ik interpreteer het zo: de waarnemer wordt het onreine. Als ik bijvoorbeeld vind dat je je handen moet wassen, dan word ik daardoor het onreine.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, da's toch even wat anders. Alleen zie ik dat niet direct naar voren komen in die teksten die je aandraagt. Als jij vindt dat iemand met ongewassen handen onrein is voor jou, wordt jij toch pas onrein als je ook daadwerkelijk vuile handen hebt of andermans vuile handen aanraakt? Dat is naar mijn idee waar de teksten in elk geval meer naar verwijzen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oke, da's toch even wat anders. Alleen zie ik dat niet direct naar voren komen in die teksten die je aandraagt. Als jij vindt dat iemand met ongewassen handen onrein is voor jou, wordt jij toch pas onrein als je ook daadwerkelijk vuile handen hebt of andermans vuile handen aanraakt? Dat is naar mijn idee waar de teksten in elk geval meer naar verwijzen...

HenkG, dat is voor veel mensen zo denk ik, want het is ook een confronterende tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is er confronterend aan de tekst in relatie met dat voorbeeld van de ongewassen handen? Want dat zie ik niet zo direct.

Toch is de tekst niet minder confronterend voor mij dan hij voor jou is. Want er staat gewoon heel duidelijk dat iets niet onrein is als feit, maar door een waarde-oordeel. Daarbij kan het zo zijn dat dat waarde-oordeel de beoordelaar onrein maakt, als hij daarmee ingaat tegen de door hem aangenomen waarden in het leven, maar het betekent nog steeds niet dat hij daarmee dezelfde onreinheid in zich heeft als dat wat hij als onrein benoemt bij die ander.

Wel is een bepaald waarde-oordeel geregeld gebaseerd op een stukje (confrontatie)angst in de beoordelaar. Angst voor afwijzing, angst voor het idee dat je zelf misschien ook wel een stukje ervan in je hebt etc etc. Maar dat betekent nog niet dat het oordeel ervoor zorgt dat je afgewezen wordt of dat je inderdaad dat stukje in je hebt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is er confronterend aan de tekst in relatie met dat voorbeeld van de ongewassen handen? Want dat zie ik niet zo direct.

Toch is de tekst niet minder confronterend voor mij dan hij voor jou is. Want er staat gewoon heel duidelijk dat iets niet onrein is als feit, maar door een waarde-oordeel. Daarbij kan het zo zijn dat dat waarde-oordeel de beoordelaar onrein maakt, als hij daarmee ingaat tegen de door hem aangenomen waarden in het leven, maar het betekent nog steeds niet dat hij daarmee dezelfde onreinheid in zich heeft als dat wat hij als onrein benoemt bij die ander.

Wel is een bepaald waarde-oordeel geregeld gebaseerd op een stukje (confrontatie)angst in de beoordelaar. Angst voor afwijzing, angst voor het idee dat je zelf misschien ook wel een stukje ervan in je hebt etc etc. Maar dat betekent nog niet dat het oordeel ervoor zorgt dat je afgewezen wordt of dat je inderdaad dat stukje in je hebt...

Nee, ik denk ook niet dat we er om veroordeelt worden, maar het mag ons wel leren dat het aan onszelf ligt als we iets onrein vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zie ik de link naar de mening van 'men' en je "maar..." als reactie op mijn eerste reactie nog steeds niet. Want daar wordt in beide gevallen iets anders naar voren gebracht:

'men zegt' - hier gaat het over het verworden tot/zijn van het onreine;

"maar..." - doet een tegenstelling vermoeden met de gedachte dat iets onrein is als jij het onrein vindt.

Waar mis ik iets? Want we zijn het eens, maar toch leg je twee andere dingen bloot in bovenstaande....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan zie ik de link naar de mening van 'men' en je "maar..." als reactie op mijn eerste reactie nog steeds niet. Want daar wordt in beide gevallen iets anders naar voren gebracht:

'men zegt'
- hier gaat het over het verworden tot/zijn van het onreine;

"maar..."
- doet een tegenstelling vermoeden met de gedachte dat iets onrein is als jij het onrein vindt.

Waar mis ik iets? Want we zijn het eens, maar toch leg je twee andere dingen bloot in bovenstaande....

Nee HenkG, als geen ding onrein is, maar jij hamert op het tegendeel dan ben jij het onreine! Dat is pure logica, wat begrijp je er niet van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ontken nergens dat geen ding onrein is. Lezen is wel handig, Mohamed. Waarom nou weer die vijandigheid erin gooien? Want je doet nu precies dat wat je anderen in dat andere draadje met dit onderwerp kwalijk nam.

Nee hoor, ik heb niks vijandigs gezegd, ik begrijp gewoon niet wat je bedoelt. smile.gif

Wil je je punt eens verduidelijken dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan zie ik de link naar de mening van 'men' en je "maar..." als reactie op mijn eerste reactie nog steeds niet. Want daar wordt in beide gevallen iets anders naar voren gebracht:

'men zegt'
- hier gaat het over het verworden tot/zijn van het onreine;

"maar..."
- doet een tegenstelling vermoeden met de gedachte dat iets onrein is als jij het onrein vindt.

Waar mis ik iets? Want we zijn het eens, maar toch leg je twee andere dingen bloot in bovenstaande....

Hier staat mijns inziens al uiteengezet waar ik tegenaan loop in jouw reactie. Want je stelt enerzijds, waar ik het 100% mee eens ben, dat een ding/handeling niet onrein is tenzij iemand het onrein vindt voor zichzelf, maar komt dan in de beginpost met de bewering van anderen dat iemand in zekere zin onreinheid die hij opmerkt bij een ander zelf bezit, wat dus veel verder gaat. En vervolgens kom je als ik deze 'tegenstelling' van de bewering en de tekst uit Romeinen verduidelijk met een "maar..." gevolgd door een tekst die niet direct mijn gedachte tegenspreekt, waar dat woordje maar dat wel veronderstelt.

Dus ergens mis ik blijkbaar iets.... Want we zijn het eens, maar je blijft doen alsof dat niet zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid