Spring naar bijdragen

Het oordeel voorbij, wat nu?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

De tempel was de tussenmuur die scheiding maakte tussen jood en Griek, deze macht heeft Jezus eerst geestelijk en daarna letterlijk gebroken.

Ef 2,14
      

Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft,

Volgens mij is het goddelijke perspectief dat er niks meer mocht zijn wat aan de tussenmuur herinnerde en de gelovige joden na de val van de tempel ook vrij waren.

Bedoel je dat de nieuwe wereld ahw vooral een bevrijding van de Joden betekent?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Bedoel je dat de nieuwe wereld ahw vooral een bevrijding van de Joden betekent?

Nee, de nieuwe wereld is alleen een bevrijding voor degenen die in Jezus geloven waarin jood noch Griek is. Doch werd de tempel niet direct verwoest nadat Jezus gekruisigd was, dus werden de gelovige joden, die hun oude mens opgegeven hadden, nog veroordeelt middels de wet die hun broeders naar het vlees wilden behouden. In dat opzicht was het met name voor de gelovigen uit de joden van belang dat de fysieke tempel en het rechtssysteem van de joden vernietigd werd.

Kol 2,14       

Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft dat uit het midden weggenomen, het aan het kruis genageld hebbende;

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het zendingsbevel is in de eerste eeuw al vervuld, de clue zit hem in het woord 'wereld' (mat 24,14) wat vertaald is van het Griekse 'oikoumene', wat betekend
1)
bewoonde wereld,
a
. een deel van de wereld bewoont door de Grieken etc etc

Het woord oikoumene wekt andere associaties op als 'wereld' dat is een ding wat zeker is, we vinden het nog een aantal keren in de grondtekst, maar specifiek deze twee verzen wil ik je graag even laten lezen. Cursief is waar in de grondtekst oikoumene staat.

'Want wij hebben bevonden dat deze man een pest is, en een, die oproer verwekt onder al de Joden, door de ganse
wereld
, en een opperste voorstander van de sekte der Nazarénen.'(hand 24,5)

'...hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der
wereld
.'(rom 10,18)

Kortom, mat 24,14 is al vervuld.

Het zendinxbevel geldt nog, want er staat dat alle volken moeten worden bereikt.

Matt. 28

19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

poreuthéntes oun matheteúsate pánta ta ethne, baptízontes autous eis to onoma tou patros kai tou uiou kai tou agíou pneúmatos

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het zendinxbevel geldt nog, want er staat dat alle volken moeten worden bereikt.

Matt. 28

19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

poreuthéntes oun matheteúsate pánta ta ethne, baptízontes autous eis to onoma tou patros kai tou uiou kai tou agíou pneúmatos

Ik vind dat je vaak een goede kijk hebt op de Bijbel, maar bij dit onderwerp lees je (kol 1,23) wat je wilt lezen.

Zie ook:

Rom 15,19       

Door kracht van tekenen en wonderheden, en door de kracht van de Geest Gods, zodat ik, van Jeruzalem af, en rondom, tot Illyrikum toe, het Evangelie van Christus vervuld heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind dat je vaak een goede kijk hebt op de Bijbel, maar bij dit onderwerp lees je (kol 1,23) wat je wilt lezen.

Zie ook:

Rom 15,19
      

Door kracht van tekenen en wonderheden, en door de kracht van de Geest Gods, zodat ik, van Jeruzalem af, en rondom, tot Illyrikum toe, het Evangelie van Christus
vervuld
heb.

Wat wil je precies zeggen met Kol 1:23?

En ik geloof inderdaad dat de Goede Boodschap van Christus vervuld is. Daarom geloof ik ook dat alles nu al voor Zijn kinderen is; gezondheid, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, vrijheid enz.

Mat 12,28

Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Maar deze boodschap die vervuld is, moet aan alle schepselen worden verteld. Pas als mensen het horen, kunnen ze ook gaan leven in die vervulling.

Rom. 10

12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.

14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker? 15 En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn? Gelijk geschreven staat: Hoe liefelijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat wil je precies zeggen met Kol 1:23?

En ik geloof inderdaad dat de Goede Boodschap van Christus vervuld is. Daarom geloof ik ook dat alles nu al voor Zijn kinderen is; gezondheid, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, vrijheid enz.

Mat 12,28

Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Maar deze boodschap die vervuld is, moet aan alle schepselen worden verteld. Pas als mensen het horen, kunnen ze ook gaan leven in die vervulling.

Dit bedoel ik met Kol 1,23, hetgeen volgens jou nog gebeuren moet is aldus Paulus geschied.

'Maar dan moet u blijven geloven, onwrikbaar gegrondvest zijn in de hoop die het evangelie brengt, het evangelie dat u gehoord hebt en dat aan alle schepselen onder de hemel verkondigd is, en waarvan ik, Paulus, de dienaar ben geworden.'(Kol 1,23)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit bedoel ik met Kol 1,23, hetgeen volgens jou nog gebeuren moet is aldus Paulus geschied.

'Maar dan moet u blijven geloven, onwrikbaar gegrondvest zijn in de hoop die het evangelie brengt, het evangelie dat u gehoord hebt en dat aan alle schepselen onder de hemel verkondigd is, en waarvan ik, Paulus, de dienaar ben geworden.'(Kol 1,23)

Toch staat daar wel achterna dat het woord van God tot zijn volle recht moet komen. Het geheimenis voor de heidenen is geopenbaard aan de gelovigen. De heiligen moeten verkondigen, terechtwijzen, onderrichten in alle wijsheid zodat ieder mens volmaakt wordt in Christus. Daar levert hij zelfs zware strijd voor.

Kol 1

24 Thans verblijd ik mij over hetgeen ik om uwentwil lijd, en vul ik in mijn vlees aan wat ontbreekt aan de verdrukkingen van Christus, ten behoeve van zijn lichaam, dat is de gemeente. 25 Haar dienaar ben ik geworden krachtens de bediening, die mij door God is toevertrouwd, om onder u het woord van God tot zijn volle recht te doen komen, 26 het geheimenis, dat eeuwen en geslachten lang verborgen is geweest, maar thans geopenbaard aan zijn heiligen. 27 Hun heeft God willen bekendmaken, hoe rijk de heerlijkheid van dit geheimenis is onder de heidenen: Christus onder u, de hoop der heerlijkheid. 28 Hem verkondigen wij, wanneer wij ieder mens terechtwijzen en ieder mens onderrichten in alle wijsheid, om ieder mens in Christus volmaakt te doen zijn. 29 Hiervoor span ik mij ook in, onder zware strijd, naar zijn werking, die in mij werkt met kracht.

Het is dan verkondigd aan de schepselen, maar alle schepselen zijn nog geen discipelen die gedoopt zijn en alles onderhouden. Een hoorder is nog geen discipel.

Matt. 28

19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toch staat daar wel achterna dat het woord van God tot zijn volle recht moet komen. Het geheimenis voor de heidenen is geopenbaard aan de gelovigen. De heiligen moeten verkondigen, terechtwijzen, onderrichten in alle wijsheid zodat ieder mens volmaakt wordt in Christus. Daar levert hij zelfs zware strijd voor.

Kol 1

24 Thans verblijd ik mij over hetgeen ik om uwentwil lijd, en vul ik in mijn vlees aan wat ontbreekt aan de verdrukkingen van Christus, ten behoeve van zijn lichaam, dat is de gemeente. 25 Haar dienaar ben ik geworden krachtens de bediening, die mij door God is toevertrouwd, om onder u het woord van God tot zijn volle recht te doen komen, 26 het geheimenis, dat eeuwen en geslachten lang verborgen is geweest, maar thans geopenbaard aan zijn heiligen. 27 Hun heeft God willen bekendmaken, hoe rijk de heerlijkheid van dit geheimenis is onder de heidenen: Christus onder u, de hoop der heerlijkheid. 28 Hem verkondigen wij, wanneer wij ieder mens terechtwijzen en ieder mens onderrichten in alle wijsheid, om ieder mens in Christus volmaakt te doen zijn. 29 Hiervoor span ik mij ook in, onder zware strijd, naar zijn werking, die in mij werkt met kracht.

Het is dan verkondigd aan de schepselen, maar alle schepselen zijn nog geen discipelen die gedoopt zijn en alles onderhouden. Een hoorder is nog geen discipel.

Matt. 28

19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Het evangelie is verkondigd aan alle schepselen, dwz verkondigd aan wie het verkondigd moest worden. Wij hebben de brieven van de apostelen, dus als je al wilt evangeliseren, geef de mensen dan een Bijbel, zodat je ze niets leert wat de apostelen niet leerden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus gaf altijd onderwijs, ook de apostelen gaven onderricht. Ook nu nog zijn er onder meer leraars om de heiligen toe te rusten.

Ef. 4

11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus gaf altijd onderwijs, ook de apostelen gaven onderricht. Ook nu nog zijn er onder meer leraars om de heiligen toe te rusten.

Ef. 4

11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.

Goed zelf maar weten, ik ga er niet meer met je over in discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid