Spring naar bijdragen

Het oordeel voorbij, wat nu?


Aanbevolen berichten

Mo betoogt met regelmaat in diverse topics dat we al in de tijd van NA het oordeel leven. Dat roept veelal discussie op om aan te tonen dat Mo het fout ziet.

Dit topic gaat daar nadrukkelijk NIET om. Wie betogen wil dat het oordeel nog moet komen, is op voorhand off-topic.

De vragen die wat mij betreft on-topic zijn draaien om \"ok, oordeel is voorbij, dat kan je geloven, maar wat betekent dat dan nu concreet?\"

Mo, zou je daar iets over willen vertellen? Waarin verschilt jouw geloof, jouw leven, van dat van een christen die denkt dat het oordeel nog komen gaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

Is het oordeel niet gewoon iets wat van alle tijden is; een continue proces zeg maar? Vanuit welke levensvisie dan ook?

Dat lijkt me niet. De Schrift is vrij expliciet over een soort totaal-oordeel-ineens. In de meeste christelijke stromingen wordt dat oordeel in de toekomst gezien, maar Mo, en met hem nu ook weer niet extreem weinig anderen, plaatsen dat oordeel in het verleden. De Schrift bevat nogal wat aanwijzingen voor dat idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het offtopic is, laat het dan maar weten, maar ik kan wel iets met MC meedenken, dat ik ook geloof dat oordelen blijven plaatsvinden. Ik geloof dat mensen beter in dit leven kunnen worden geoordeeld en zichzelf beter kunnen oordelen, dan dat het 'na dit leven' komt en dat God mensen oordeelt. Ik geloof dat elke actie nu een gevolg/oordeel heeft morgen of overmorgen enz. . Ik geloof dus niet alleen in een Laatste Oordeel, maar in meerdere oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan is het iets waarvoor ik mijn zweef & filosofeer knop even op een maximum moet zetten. Even denken... Je zou zeggen dat het volbracht zou moeten zijn toen God in de vorm van de man Jezus quasi-zelfmoord-by-proxy pleegde door zich wederom bij proxy aan een boom te laten spijkeren door de een stel heidenen nav een rechtzaakje door rabiate gelovigen. (waardeer de ironie daarvan) Maar goed in de praktijk blijkt daar weinig van....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet zeker of je het aan mij schreef, maar ik geloof dat voor ongelovigen een Laatste Oordeel zal volgen dat nog moet komen. Gelovigen worden al in dit leven geoordeeld. Daarnaast worden ongelovigen ook nu al geoordeeld.

Ook in (andere) 'religies' weten mensen 'What goes around, comes around'.

Gal 6,7b

Want wat een mens zaait, zal hij ook oogsten.

Ieder mens kan zijn/haar eigen toekomst bepalen.

Als ik vandaag goed leef, heb ik morgen een goed leven.

Jezus heeft het werk volbracht, zodat ik nu een goed leven heb. Maar als ik niet leef in Christus, zal ik ook daar de slechte vruchten van plukken. Als ik wel leef in Christus, ben ik vrij van zonde, ziekte, dood, armoede, onrust, oorlog, verslaving, verdriet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mo betoogt met regelmaat in diverse topics dat we al in de tijd van NA het oordeel leven. Dat roept veelal discussie op om aan te tonen dat Mo het fout ziet.

Dit topic gaat daar nadrukkelijk NIET om. Wie betogen wil dat het oordeel nog moet komen, is op voorhand off-topic.

De vragen die wat mij betreft on-topic zijn draaien om \"ok, oordeel is voorbij, dat kan je geloven, maar wat betekent dat dan nu concreet?\"

Mo, zou je daar iets over willen vertellen? Waarin verschilt jouw geloof, jouw leven, van dat van een christen die denkt dat het oordeel nog komen gaat?

Ik geloof dat het oordeel alleen de ongelovige joden zou treffen, Jezus waarschuwde zijn volgelingen immers hoe zij aan het oordeel (Mat 24,16) konden ontkomen?

Deze waarschuwing was de vervulling van de doop van Johannes. De joden die zich de doop der bekering naar eerlijkheid lieten welgevallen, zouden daardoor de komende toorn ontvluchten. Dit wisten de joden donderse goed:

Mat 3,7

Hij dan, ziende velen van de Farizeeën en Sadduceeën tot zijn doop komen, sprak tot hen: Gij adderengebroedsels! wie heeft u aangewezen te vluchten van de toekomende toorn?

Dit oordeel is tussen 66-70 door Jezus middels de Romeinen uitgevoerd. Wanneer we aandachtig de verzen onderzoeken, valt op dat Jezus hier zelfs melding van maakt.

Mat 13,39       

En de vijand, die het gezaaid heeft, is de duivel; en de oogst is de voleinding der wereld; en de maaiers zijn de engelen.

De oogst waren de joden die Jezus verwierpen, waarbij hun werken door het vuur gingen. Dit gebeurde ook letterlijk toen de Romeinen de tempel in brand staken. De volgelingen van Jezus waren in de bergen gevlucht, hierdoor kwamen zij niet in het oordeel. Ik ben van mening dat met het eind der tijden, de oude joodse wereld bedoelt wordt.

Verder geloof ik wel dat ik na mijn dood voor de rechterstoel van Christus zal moeten verschijnen en gemeten word met de maat waarmee ik meet. Dus ik denk dat de manier waarop ik het christendom beleef niet veel verschilt van hoe jij het ervaart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mohamed

Vat ik het goed samen als ik vanuit wat je hier als laatste neerzet stel dat we (en dan doel ik op christenen met jouw oordeelsvisie én christenen met de oordeelsvisie zoals diakio en ik die hebben) mogelijk wel hetzelfde geloven alleen door gebruik van andere (invulling van) woorden nog wel eens tegenover elkaar lijken te komen te staan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Mohamed

Vat ik het goed samen als ik vanuit wat je hier als laatste neerzet stel dat we (en dan doel ik op christenen met jouw oordeelsvisie én christenen met de oordeelsvisie zoals diakio en ik die hebben) mogelijk wel hetzelfde geloven alleen door gebruik van andere (invulling van) woorden nog wel eens tegenover elkaar lijken te komen te staan?

Dat denk ik zeker en wat ik ook denk is dat het een bevrijding is om vast te stellen dat het aardse oordeel verleden tijd is. Daarom ben ik er zo gepassioneerd over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar heb je mij iets horen zeggen over een aards oordeel dan? Je leest echt meer dan er staat Mohamed...

Of jij minder!

Mar 13,2       

En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Ziet gij deze grote gebouwen? Er zal niet een steen op de andere steen gelaten worden, die niet afgebroken zal worden.

2 Petr 3,10       

Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht, in welke de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.

HenkG, heb jij je niet goed ingelezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

God zal de aarde schoonbranden van de vervuiling van de zonde. Dat is wat daar staat. Prima ingelezen dus. Je enorme vijandigheid jegens bepaalde mensen leidt je echt tot onredelijke opmerkingen, Mohamed.

Maar je gaat nu zelf weer afdwalen van het eigenlijke onderwerp, want de vraag van Diakio was nadrukkelijk niet waar de thelogische verschilpunten zitten, maar waar mogelijke verschillen in het leven van alledag en in toekomstvisie liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God zal de aarde schoonbranden van de vervuiling van de zonde. Dat is wat daar staat. Prima ingelezen dus. Je enorme vijandigheid jegens bepaalde mensen leidt je echt tot onredelijke opmerkingen, Mohamed.

Maar je gaat nu zelf weer afdwalen van het eigenlijke onderwerp, want de vraag van Diakio was nadrukkelijk niet waar de thelogische verschilpunten zitten, maar waar mogelijke verschillen in het leven van alledag en in toekomstvisie liggen.

Jij zegt net dat je het over geen aards oordeel gehad hebt, doch lezen we iets anders in de Bijbel, hoe maakt mij dit dan vijandig?


Samengevoegd:

Quote:

God zal de aarde schoonbranden van de vervuiling van de zonde. Dat is wat daar staat. Prima ingelezen dus. Je enorme vijandigheid jegens bepaalde mensen leidt je echt tot onredelijke opmerkingen, Mohamed.

Maar je gaat nu zelf weer afdwalen van het eigenlijke onderwerp, want de vraag van Diakio was nadrukkelijk niet waar de thelogische verschilpunten zitten, maar waar mogelijke verschillen in het leven van alledag en in toekomstvisie liggen.

Lees nog eens goed wat Diako schreef:

Quote:
Mo betoogt met regelmaat in diverse topics dat we al in de tijd van NA het oordeel leven. Dat roept veelal discussie op om aan te tonen dat Mo het fout ziet.

Dit topic gaat daar nadrukkelijk NIET om.
Wie betogen wil dat het oordeel nog moet komen, is op voorhand off-topic.


Samengevoegd:

@ Diako,

Ook Maleachi 4 plaatst het oordeel in de eerste eeuw.

5 Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. 6 Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban.

Let goed op wat Jezus onmiskenbaar in dit verband opmerkte:

Mat 11,14       

en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou.

Voor mij is het zeer duidelijk dat Jezus voorzag dat dit een discussiepunt zou zijn, want als Johannes de Doper Elia was, dan moeten we concluderen dat de dag de Heren in Jezus' tijd ook nabij was.

'De wan is in zijn hand.' (Matt 3:12)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mo, jij begon inhoudelijk door te gaan op een opmerking van mij. Niet voor niets gaf ik de hele tijd al aan dat dit off-topic was. Maar ja, je praat jezelf blijkbaar graag schoner dan je bent..

Ik rust mijn koffer maar, want je leest echt enkel wat je wilt lezen......

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Mo, jij begon inhoudelijk door te gaan op een opmerking van mij. Niet voor niets gaf ik de hele tijd al aan dat dit off-topic was. Maar ja, je praat jezelf blijkbaar graag schoner dan je bent..

Ik rust mijn koffer maar, want je leest echt enkel wat je wilt lezen......

Sorry HenkG, dat had ik niet gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Of jij minder!

Mar 13,2
      

En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Ziet gij deze grote gebouwen? Er zal niet een steen op de andere steen gelaten worden, die niet afgebroken zal worden.

2 Petr 3,10
      

Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht, in welke de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan,
en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.

HenkG, heb jij je niet goed ingelezen?

ja de aarde en de werken. is dat de aarde al overkomen dan????

hooguit jeruzalem in 70 na chr.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Verder geloof ik wel dat ik na mijn dood voor de rechterstoel van Christus zal moeten verschijnen en gemeten word met de maat waarmee ik meet. Dus ik denk dat de manier waarop ik het christendom beleef niet veel verschilt van hoe jij het ervaart.

Even kort door de bocht: buiten een historisch ietwat verschillende duiding van gebeurtenissen, wat maakt het dan uit?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Als je denkt in het aardse oordeel te komen, dan heb je volgens mij sowieso een grote angst meer dan ik!
knipoog_dicht.gif

eens denken. Nee, angst zou ik het niet willen noemen. Maar misschien is dat ook wel de beste term ervoor, ik weet het niet. Ik weet wel dat ik een bepaalde vorm van onzekerheid heb, heilsonzekerheid zal ik maar zeggen, die niet altijd even prettig is.

Alleen, is dat erg?


Samengevoegd:

En lieve vrienden:

Dit topic is NIET bedoeld voor een theologische of exegetische discussie over de vraag wanneer het oordeel valt. De vraag is enkel en uitsluitend: aangenomen dat het oordeel al ergens rond 70 gevallen is, wat betekent dat dan voor je geloof, je leven vandaag de dag?

Betogen dat Mo ongelijk heeft (of betogen dat hij gelijk heeft knipoog_dicht.gif ) IS HOE DAN OOK OFF TOPIC

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ja de aarde en de werken. is dat de aarde al overkomen dan????

hooguit jeruzalem in 70 na chr.

Precies!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Even kort door de bocht: buiten een historisch ietwat verschillende duiding van gebeurtenissen, wat maakt het dan uit?

Als je gelooft dat het aardse oordeel regionaal is en je niet zal treffen in dat opzicht weinig.

Quote:

eens denken. Nee,
angst
zou ik het niet willen noemen. Maar misschien is dat ook wel de beste term ervoor, ik weet het niet. Ik weet wel dat ik een bepaalde vorm van onzekerheid heb, heilsonzekerheid zal ik maar zeggen, die niet altijd even prettig is.

Alleen, is dat erg?

Ik weet het niet, maar die onzekerheid heb ik ook, om voor de rechterstoel te moeten verschijnen. Maar het aardse oordeel beschreven in openbaring is volgens mij geweest,

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid