Spring naar bijdragen

Openbaringen 22:18-19


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik had een vraag over Openbaringen 22:18-19

\"Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.\"

Bedoelt Johannes hier alleen de mensen mee die ook daadwerkelijk iets zouden veranderen in het boek zelf of worden hier ook mensen mee bedoeld die bij het preken bijvoorbeeld dingen weglaten of toevoegen? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, ik had een vraag over Openbaringen 22:18-19

\"Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.\"

Bedoelt Johannes hier alleen de mensen mee die ook daadwerkelijk iets zouden veranderen in het boek zelf of worden hier ook mensen mee bedoeld die bij het preken bijvoorbeeld dingen weglaten of toevoegen? Alvast bedankt!

gr. mackie

Degene die niet gaan prediken laten beslist heel veel weg!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat -als iemand iets per ongeluk vergeet te zeggen- en dit belijdt, dat dan deze fout wordt vergeven.

1 Joh 1,9

Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

God is een goede God, Die graag zonden vergeeft. Dat zegt David zelf.

Ps 86,5

Want Gij, o Here, zijt goed en gaarne vergevend, rijk in goedertierenheid voor allen die U aanroepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Ik geloof dat -als iemand iets per ongeluk vergeet te zeggen- en dit belijdt, dat dan deze fout wordt vergeven."

Dat is het dus beter dat je maar niet hard op lees of niet...?

Is dat ook als je per ongeluk iets vergeet te reciteren als je de Bijbel hardop leest? Nu doe ik het volgens mij wel altijd heel secuur, maar ik kan mij voorstellen dat sommige mensen bij het hard op lezen een woordje vergeten of verkeerd uitspreken. Is dat dan gelijk een zonde?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, maar dit gaat over het boek openbaring.

Als ik me niet vergis is dat nog steeds een integraal onderdeel van de bijbel. Goed geschreven trouwens hoewel ik ernstig twijfel aan de geestelijke gezondheid van de schrijver. Ik weet niet in hoeverre zulke ver doorgedreven beeldspraak normaal was in die dagen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik me niet vergis is dat nog steeds een integraal onderdeel van de bijbel. Goed geschreven trouwens hoewel ik ernstig twijfel aan de geestelijke gezondheid van de schrijver. Ik weet niet in hoeverre zulke ver doorgedreven beeldspraak normaal was in die dagen....

Voor joden vrij normaal, Johannes gebruikte dezelfde beeldspraak als de profeten in het OT.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt mij gewoon dat Johannes de inhoud van zijn brieven en openbaringen wilde waarborgen, en daarom op het eind schreef dat niemand het geschrift Openbaringen (ofwel de Apokalyps) mocht bewerken. Met minder subtiele gevolgen voor degenen die wel zouden gaan schrijven en schrappen in de brieven. Niets vreemds of schokkends aan dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Als ik me niet vergis is dat nog steeds een integraal onderdeel van de bijbel. Goed geschreven trouwens hoewel ik ernstig twijfel aan de geestelijke gezondheid van de schrijver. Ik weet niet in hoeverre zulke ver doorgedreven beeldspraak normaal was in die dagen....

Ik vind het simplisme om dit geschrift, dat heel waarschijnlijk rond de tijd van Nero is geschreven zo af te doen.

Bezoek een willekeurige oude stad, en ontwaar de vele Neptunes beelden bijvoorbeeld, mozaiek en die zeepaarden, waarop hij 'rijdt'. Waren al die mensen 'niet helemaal gezond' zoiets te geloven?

Ontwaar dat in het huidige Turkije, een van de wereldwonderen ter ere van godin Diana (romeinse naam) stond. (vergelijkbaar met het vrijheidsbeeld) Haar beeld, was uit de hemel komen vallen. Men geloofde dat heilig. Was men allemaal doorgedraafd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het lijkt mij gewoon dat Johannes de inhoud van zijn brieven en openbaringen wilde waarborgen, en daarom op het eind schreef dat niemand het geschrift Openbaringen (ofwel de Apokalyps) mocht bewerken. Met minder subtiele gevolgen voor degenen die wel zouden gaan schrijven en schrappen in de brieven. Niets vreemds of schokkends aan dus.

Ik denk dat het meer dan dat is, want het is in de praktijk niet haalbaar om er nog iets letterlijk aan toe te voegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"Ik geloof dat -als iemand iets per ongeluk vergeet te zeggen- en dit belijdt, dat dan deze fout wordt vergeven."

Dat is het dus beter dat je maar niet hard op lees of niet...?

Is dat ook als je per ongeluk iets vergeet te reciteren als je de Bijbel hardop leest? Nu doe ik het volgens mij wel altijd heel secuur, maar ik kan mij voorstellen dat sommige mensen bij het hard op lezen een woordje vergeten of verkeerd uitspreken. Is dat dan gelijk een zonde?

gr. mackie

Ikzelf geloof dat het juist beter is om Gods Woord hardop te lezen, omdat dan Gods Woorden uit je mond komen.

En als je de Nederlandse vertaling niet helemaal goed uitspreekt, lijkt me dat geen probleem, omdat de oorspronkelijke tekst Hebreeuws of Grieks is.

Het gaat erom wat je leest, wat je hoort en welke boodschap in je hart komt. Als je bewust de boodschap verdraait en in je hart laat komen, doe je jezelf daarmee tekort. Als je de juiste boodschap in je hart laat komen, zal je erdoor worden gezegend. Het gaat daarmee dus naar mijn idee niet om elk afzonderlijk woordje, maar om de hele boodschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik denk dat het meer dan dat is, want het is in de praktijk niet haalbaar om er nog iets letterlijk aan toe te voegen.

Sjaloom mohamed,

In de tijd dat het geschrift geschreven is, werd het waarschijnlijk in de vorm van verzegelde brieven aan de gemeenten gestuurd. Waarschijnlijk kreeg elk van de zeven gemeenten haar brief die je in Openbaringen 1-3 kunt lezen en een exemplaar van Openbaringen 4-22. Of rouleerde één exemplaar van Openbaringen 4-22 tussen de zeven gemeenten.

In elk geval, hoe het werk ook verzonden werd, het was in die tijd niet zo heel moeilijk om er ongemerkt (kleine) veranderingen in aan te brengen en daarna te discussieren over welke versie nu de echte was. Blijkbaar wilde Johannes dat voorkomen door het uiten van dreigende waarborgingen.

Het lijkt mij trouwens wel het meest waarschijnlijk dat die waarborging enkel over Openbaringen gaat. Er was immers nog geen bijbel in die tijd, zoals wij die nu kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het gaat hier duidelijk om mensen die doelbewust iets weglaten. Iets wat ze niet begrijpen of niet kunnen vertalen. Dit voor aanpassing van bijbelversies of vertalingen.

Bij preken kan iedereen wel eens wat over het hoofd zien, maar ook hier komt het voor dat mensen opzettelijk bijbelteksten overslaan.

Kortom, als je iets opzettelijk weglaat of toevoegt dan geldt het hetgeen geschreven is. Vergeet je iets, dan waarschijnlijk niet. We blijven tenslotte mensen en kunnen allemaal fouten maken

(Niet alleen openbaring heeft een tekst als deze waarbij staat dat je wordt gestraft als je wat weglaat ook Jezus zegt het in Matt 5; 17-20)

gr Pieter

Link naar bericht
Deel via andere websites

@mackie:

Ik kwam nog deze tekst tegen in Openbaring 1:3.

"Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren, hetgeen daarin geschreven staat, want de tijd is nabij."

Je bent dus zelfs zalig als je de profetie van Openbaring voorleest en als je hoort en bewaart wat erin geschreven staat smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid