Spring naar bijdragen

Bang voor God


Aanbevolen berichten

ik heb ooit eens in een gemeenschap geleeft,het was van hele korte duur....... 6 dagen,en heb een vriend die erg veel van God houdt!

Maar vor ieder mens is het anders natuurlijk,wat hij ervaart,die vriend,is wat anders dan wat ik ervaar zeg maar....

niemand komt bij God,, oke....

dan zou ik misschien wel willen dat hij bij mij komt

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

dan zou ik misschien wel willen dat hij bij mij komt

Eh... dat is Hij toch? En bovendien, als je op visite wilt, in de katholieke kerken is het Allerheiligste altijd aanwezig. (D.i. de geconsacreerde (gewijde) Hostie, die daardoor, door Gods genade, is veranderd in het waarlijke Lichaam van Christus)

Link naar bericht
Deel via andere websites

en kerken.......ook niet


Samengevoegd:

maar als ik nou qua gedachten gang misschien nog erger ben dan je weet wel?


Samengevoegd:

vegaloog..... ik weet niet wat je allemaal wil zeggen,maar mijn conclusie is ,dat jij alles behalve God aanbidt...

hostis en kerken zijn helemaal niet '' heilig '' en ook de mensen die daar wonen niet...

Heilig is alleen God toch??

je moet geen materie Heilig noemen,want materie is maar voor even...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en kerken.......ook niet

Wie heeft het op dit moment over kerken? Kijk wanneer je oprecht opzoek bent naar God moet je niet beginnen met de dingen waar je allemaal niet in geloofd.

Je kunt 'niet geloven' in brood, wijn en kerken, dat lijkt mij nogal logisch. Zonder God is brood gewoon brood, wijn gewoon wijn en een kerk een stenen gebouw vol mensen met weirde gedachten en gewoontes.

Stort je hart gewoon eens uit bij God door eens te bidden, er zijn geen spelregels bij het gebed. Er is niet wat je moet doen, er zijn eigenlijk weinig dingen die je niet mag doen.

Zonder God is de Bijbel echter ook maar gewoon een boek vol vreemde verhalen, rare mensen en mistig taalgebruik. Voor dat je op weg gaat naar God of van God af wil ik je wat op je hart drukken. In de afgelopen 6000 jaar zijn er heel veel mensen op weg gegaan en ze hebben dingen opgeschreven in boeken over hun tocht naar God, door het leven naar Boven.

Wanneer je op voorhand dit soort route beschrijvingen en reisgidsen uitsluit denk ik niet dat je ver zult komen op die weg. Stel het gewoon voor als een vakantieland wat je absoluut niet kent, daar ga je ook niet zonder voorbereiding naar toe. Je leest wat je wat in, neemt een plattegrond mee en weet de gevaren te vinden en zoekt die niet.

Als je op die manier om zou proberen te gaan met mensen, christenen, kerkgangers, kerken, sacramenten (waaronder die van Brood en Wijn) en vast nog veel meer dingen denk ik dat je God meer zult leren zien. Niet ergens heel abstract Iets, maar gewoon recht voor ons aardse snuffertje.

Ik wil je nog één ding meegeven uit de Grote Reisgids.. Maar nu zijn zij begerig naar een beter, dat is, naar het hemelse. Daarom schaamt Zich God hunner niet, om hun God genaamd te worden; want Hij had hun een stad bereid.

Het is een wat moeilijke tekst waarschijnlijk, sorry daarvoor. Het staat in Hebreeën 11 het drukt mensen op weg naar God een hart onder de riem door voorbeelden te geven uit de Bijbel van bekende heiligen. In dit geval zijn dat Abraham en Sara... Mensen die net als jij en ik zondigden. Dan komt er dus die bovenstaande tekst.

God schaamt zich niet voor zondige mensen, voor mensen die foute maken. Wel nee. God schaamt Zich niet voor ons, Hij heeft ons immers gemaakt. Ook al doen wij nu door eigen schuld zoveel dingen fout, Hij schaamt zich niet.

Als God er voor mij is, dan zal Hij er ook zeker zijn voor jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb ooit het verhaal gehoord over paulus die veranderde in david of andersom..

hij had een '' hekel '' aan christene en moorden ze ook uit..

God had op een of andere manier hem toch kunnen veranderen en hem tot '' geloof '' kunnen brengen

dat heb ik in een '' kerk '' gehoord van een priester die uit America kwam,hij sprak erg open en stond ook helemaal in vuur en vlam,dat stukje zal ik nooit vergeten,dat vond ik zo mooi eigenlijk,dat iemand zo,n grote haat heeft tegen God,en dan toch helemaal om kan draaien en een '' beter '' mens word

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt. Hij is toen van Saulus Paulus geworden, daar zit vast een heel verhaal achter. Bij ons in de kerk zeggen overigens dat we niet moeten wachten op zo'n bekering, verwacht geen licht uit de hemel en blindheid..

God is er gewoon en Hij is te kennen via Zijn Woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vegaloog..... ik weet niet wat je allemaal wil zeggen,maar mijn conclusie is ,dat jij alles behalve God aanbidt...

hostis en kerken zijn helemaal niet '' heilig '' en ook de mensen die daar wonen niet...

Heilig is alleen God toch??

je moet geen materie Heilig noemen,want materie is maar voor even...

Als je een bijbel hebt, zoek dan effe die text op, waar Jesus zegt; "Dit IS Mijn Lichaam!" en even verder; "Doet dit tot Mijn gedachtenis!" wie oren heeft, hij hore; Jesus zegt hier, dat het brood verandert in het Lichaam van Jesus. En door tijdens de H. Mis iedere keer deze woorden te herhalen, herhaalt God deze wonderbare gedaanteverandering, en kunnen wij het Lichaam van Christus werkelijk eten, zoals de apostelen.

Verder zijn verschillende woorden multiinterpretabel. Gods heiligheid is een andere, dan wanneer ik spreek over de H. Schrift. Of zou jij die term willen afwijzen? En staat in die H. Schrift niet vaker het woord 'heiligen'? Tenzij jij natuurlijk een extravagante vertaling hebt. Ik raad je aan, voordat je met deze oppervlakkige conclusies komt, je te verdiepen in de Leer van de H. Rooms Katholieke Kerk.

In onze kerkgebouwen woont ook geen mens, tenzij asielzoekers, en dat maar voor een kortere periode. Wie er echter altijd woont, is God. Zodra het kerkgebouw gewijd is, neemt God daar zijn intrek. Daarom kletsen protestanten voor en na de kerkdienst luid en duidelijk, alsof ze op de markt zijn, en zijn roomsen ook voor en na de H. Mis stil. Je bent namelijk in Gods huis. En zou jij, als je te gast bent bij een belangrijke persoon, met jan en alleman staan kletsen, voordat je de Huisheer begroet? In de RKK doet men dat dus niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

In onze kerkgebouwen woont ook geen mens, tenzij asielzoekers, en dat maar voor een kortere periode. Wie er echter altijd woont, is God. Zodra het kerkgebouw gewijd is, neemt God daar zijn intrek.

Quote:
Daarom kletsen protestanten voor en na de kerkdienst luid en duidelijk, alsof ze op de markt zijn, en zijn roomsen ook voor en na de H. Mis stil.

Duidelijk nog nooit in een Gereformeerde Gemeente geweest. Daar is het stil en wordt hooguit zachtjes gesproken terwijl de organist meditatief Psalmen speelt.

*gromt zachtjes op hele noten naar de vegaloog*

Link naar bericht
Deel via andere websites

er is allang bewezen,en zelf sta ik 100 % achter dit bewijs........

dat ook zoder kerk en bijbel of alles wat '' heilige '' materie is,

mensen ook geloven in God,die kerk staat alleen maar in de weg met die regels ,en dat het stil is in de kerk waar jij je begeeft,is best triest,want ik denk dat God juist leven wil,en als het dan het huis van God is laat t dan ook leven. of is dit te oppervlakkig

verdiepen in de Leer van de H. Rooms Katholieke Kerk ,das niet wat God heeft bedoeld,mag ik vragen of je in een kerk woont of priester bent of ????


Samengevoegd:

juist babapapa

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad niet oppervlakkig. God houdt van leven in de kerk.

Ps. 150

1 Halleluja. Looft God in zijn heiligdom,

looft Hem in zijn machtig uitspansel;

2 looft Hem om zijn machtige daden,

looft Hem naar zijn geweldige grootheid.

3 Looft Hem met bazuingeschal,

looft Hem met harp en citer,

4 looft Hem met tamboerijn en reidans,

looft Hem met snarenspel en fluit,

5 looft Hem met klinkende cimbalen,

looft Hem met schallende cimbalen.

6 Alles wat adem heeft, love de HERE.

Halleluja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

voor God hoef je je zelf niet te bewijzen,doormiddel van een bijbel of kerk,dat is wat ik hier bedoel met '' materie '' als ik boos ben dan ben ik toch niet opeens niet boos tegenover God nee als ik boos ben ,ben ik dat ook op God,maar hetzelfde geld voor mijn blijdschap,het gaat me prima af zonder kerk en bijbel , en hoe komt dat.......... omdat een mens zich altijd zal afvragen waar hij of zij nu echt vandaan komt.......behalve geboren worden door andere mensen,want die komen ook ergens vandaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
er is allang bewezen,en zelf sta ik 100 % achter dit bewijs........ dat ook zoder kerk en bijbel of alles wat '' heilige '' materie is

Wat is daar dan uit af te leiden? Dat God niet kan besluiten dat bepaalde dingen gemaakt van iets/materie niet apart gezet kunnen zijn (dat betekend heilig namelijk). God probeerd zich op die materiële wijze aan ons materiële wezens te openbaren. Dat doet Hij bijvoorbeeld in de kerk, niet door het gebouw an sich, maar door de mensen die zich in die kerk bevinden. God zelf is mogelijk immaterieel (of anders, Hij stijgt daar boven uit) maar hoe zou Hij zich dan moeten openbaren?

Quote:
mensen ook geloven in God,die kerk staat alleen maar in de weg met die regels ,en dat het stil is in de kerk waar jij je begeeft,is best triest,want ik denk dat God juist leven wil,en als het dan het huis van God is laat t dan ook leven. of is dit te oppervlakkig

Dat zijn heel wat oordelen en waardeoordelen in een klein stukje tekst. Je geloofd eigenlijk niet in God en toch weet je goed wat God al dan niet verwacht van mensen. Hoe weet je dat? Dat is dan toch ook met materiële middel aan je 'geopenbaard'? Daarnaast sluit ontzag in stilte 'leven' helemaal niet uit. God die was in de stilte van de nooitbegonnen eeuwigheid schiep de wereld uit niets. In de Psalmen komen zowel jubelpsalmen met trompetten en trommels voor als stukken waar iemand uit schrijft 'mijn ziel is immers stil tot God'..

Ik denk eigenlijk dat het een teken van puur leven is als wij eindelijk(!) eens stil kunnen zijn, dat vraagt namelijk veel en veel meer van een mens dan praten, denken en schrijven. Stil zijn. Ik typ veel makkelijker dan dat ik stil ben en vol ontzag God aanschouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
voor God hoef je je zelf niet te bewijzen,doormiddel van een bijbel of kerk,dat is wat ik hier bedoel met '' materie ''

Ik vind de keuze voor materie dan wat vreemd, maar goed. Het is ook niet de mens die zich in de Bijbel of in de kerk moet bewijzen aan God. Het is God die zich aan de mens laat zien. Als je het op die manier bekijkt is het dan eigenlijk niet heel hooghartig om zelf te besluiten dat de kerk en de Bijbel onzinnig zijn? Je wilt dan wel in het wezen 'God' geloven (of iets van dien aard), maar je zegt wel tegen God 'maar dat wil ik dan wel op mijn eigen manier doen'.. Ben je dan niet gewoon bezig wijzer dan God te willen zijn?

Quote:
als ik boos ben dan ben ik toch niet opeens niet boos tegenover God nee als ik boos ben ,ben ik dat ook op God

Ook dat komt in de Bijbel voor. Denk aan verschillende Psalmen, maar ook aan de profeet Jeremia. Die man roept heel wat dingen uit richting God. Mijn hart roept uit tot God die leeft én aan mijn ziel het leven geeft (Psalm uit de Berijming van 1773).

Quote:
maar hetzelfde geld voor mijn blijdschap,het gaat me prima af zonder kerk en bijbel , en hoe komt dat.......... omdat een mens zich altijd zal afvragen waar hij of zij nu echt vandaan komt.......behalve geboren worden door andere mensen,want die komen ook ergens vandaan

God is meer dan een verklaring voor het onbekende, echter om dat ten diepste te doorgronden heb je wel een reisgids en Reisleider nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dus ook zonder bijbel weten we dat er meer is,en ik zeg altijd alles wat we niet weten is God,en wat weten we nou?????

Met het Woord van God in je leven, zal het goed met je gaan.

Joz. 1

8 Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn.

Ps. 1

1 Welzalig de man die niet wandelt

in de raad der goddelozen,

die niet staat op de weg der zondaars,

noch zit in de kring der spotters;

2 maar aan des HEREN wet zijn welgevallen heeft,

en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht.

3 Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen,

die zijn vrucht geeft op zijn tijd,

welks loof niet verwelkt;

– al wat hij onderneemt, gelukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt prima uiteindelijk God ervaren door zelf te bidden en te mediteren en te blijven vragen. Als het verlangen groot genoeg is, dan is het antwoord nabij. Het gaat niet om het willen ervaren, maar om het verlangen, van top tot teen. Een vraag vanuit dat verlangen wordt beantwoord. Maar dat antwoord komt op soms vreemde manieren puh2.gif

Een kerk is een mooie plaats om stil te worden en je verlangen te uiten. Waarom, omdat zovelen je daar voor zijn gegaan en al die "energie" en "geloof", de wanhoop en de liefde., het verdreit en de woede jarenlang als "radiosignaal" naar God reiken. En hoewel men zegt dat er nog geen mus dood neervalt zonder dat God het merkt, lijkt mij een kerk een plaats waar God makkelijk op af stemt. Het is niet het gebouw, het is de sfeer, de plek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid