Spring naar bijdragen

Gereformeerd (Protestantisme)


Aanbevolen berichten

Alles is denk ik en sorry,

Gereformeerd Protestantisme kent twee Sacramenten, namelijk het Sacrament van de Doopsel, en het Sacrament van de Eucharistie? Is dit waar? Worden dit ook echt Sacramenten genoemd? Wie kan mij hier iets meer over vertellen? En zien jullie ze ook als noodzakelijk voor het heil, etc...

MVGR,

N. Turan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet precies wat de kerkleer is volgens alle protestantse stromingen.

Maar je wordt gered door geloof.

Bij veel gemeentes is het de gewoonte dat je pas aan het avondmaal mag als je belijdenis hebt gedaan. Belijdenis wordt zelden voor je 18de gedaan en vaak veel later. Als we dat soort eisen zouden stellen, zou je als kind niet in de hemel kunnen komen.

Maar ik weet niet hoe je in de hemel komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet precies wat de kerkleer is volgens alle protestantse stromingen.

Maar je wordt gered door geloof.

Bij veel gemeentes is het de gewoonte dat je pas aan het avondmaal mag als je belijdenis hebt gedaan. Belijdenis wordt zelden voor je 18de gedaan en vaak veel later. Als we dat soort eisen zouden stellen, zou je als kind niet in de hemel kunnen komen.

Maar ik weet niet hoe je in de hemel komt.

Maar ik bedoel m.b.t het Ger. Prot. Je weet het dus niet v.d. Ger. Prot.?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste, Je moet in je achterhoofd houden dat Gereformeerd Protestantisme een grote, brede stroming is, variërend van behoorlijk 'vrijzinnig' tot uiterst orthodox-christelijk. Er zijn in Nederland ongeveer 10 kerkverbanden die tot het Gereformeerde Protestantisme behoren. Dat is ook de reden waarop zvnna zegt dat ze exact weet hoe het in elk kerkverband precies wordt gedefinieerd in de kerkleer.Je kunt echter wel zeggen dat het Gereformeerde Protestantisme de Sacramenten echt als Sacramenten ziet, anders werden ze ook niet zo genoemd natuurlijk. Wij noemen ze overigens Heilige Doop en Heilig Avondmaal. Je kunt ook zeggen dat binnen het Gereformeerd Protestantisme de sacramenten niet als heilsnoodzakelijk gezien worden.Dat komt omdat wij een andere sacramentsopvatting hebben dan gebruikelijk in b.v. de Catholica en Orthodoxie. Wij zien de Doop en het Avondmaal als symbolische verwijzingen/heenwijzingen naar heilsgebeurtenissen. Niet alleen in de tijd, maar ook in het persoonlijke leven van de christen.De doop wijst natuurlijk ook naar de Doop van Christus door Johannes de Doper maar nog (veel) meer naar de bekering van een mens, die dan wordt ondergedompeld in het Bloed van Onze Heere Jezus Christus tot vergeving der zonden. Dat is een zaak van Geloof.Het avondmaal is natuurlijk een verwijzing naar het laatste Avondmaal, maar nog veel meer een verwijzing naar het deelachtig zijn aan het Lichaam van Christus. Door het eten van het brood en het drinken van de Wijn worden wij geestelijke gesterkt. Zoals Ons lichaam het brood en de wijn tot zich neemt, zo wil ook Christus (en komt ook Christus) in ons, ook door het Geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:Op woensdag 17 september 2008 14:04:39 schreef Raido het volgende:Beste,Je moet in je achterhoofd houden dat Gereformeerd Protestantisme een grote, brede stroming is, variërend van behoorlijk 'vrijzinnig' tot uiterst orthodox-christelijk. Er zijn in Nederland ongeveer 10 kerkverbanden die tot het Gereformeerde Protestantisme behoren. Dat is ook de reden waarop zvnna zegt dat ze exact weet hoe het in elk kerkverband precies wordt gedefinieerd in de kerkleer.Je kunt echter wel zeggen dat het Gereformeerde Protestantisme de Sacramenten echt als Sacramenten ziet, anders werden ze ook niet zo genoemd natuurlijk. Wij noemen ze overigens Heilige Doop en Heilig Avondmaal. Je kunt ook zeggen dat binnen het Gereformeerd Protestantisme de sacramenten niet als heilsnoodzakelijk gezien worden.Dat komt omdat wij een andere sacramentsopvatting hebben dan gebruikelijk in b.v. de Catholica en Orthodoxie. Wij zien de Doop en het Avondmaal als symbolische verwijzingen/heenwijzingen naar heilsgebeurtenissen. Niet alleen in de tijd, maar ook in het persoonlijke leven van de christen.De doop wijst natuurlijk ook naar de Doop van Christus door Johannes de Doper maar nog (veel) meer naar de bekering van een mens, die dan wordt ondergedompeld in het Bloed van Onze Heere Jezus Christus tot vergeving der zonden. Dat is een zaak van Geloof.Het avondmaal is natuurlijk een verwijzing naar het laatste Avondmaal, maar nog veel meer een verwijzing naar het deelachtig zijn aan het Lichaam van Christus. Door het eten van het brood en het drinken van de Wijn worden wij geestelijke gesterkt. Zoals Ons lichaam het brood en de wijn tot zich neemt, zo wil ook Christus (en komt ook Christus) in ons, ook door het Geloof.Dat ja,met nog een opmerking. Het avondmaal is ook een zijn met de gemeente en uitzien naar de maaltijd die ooit gaat komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het avondmaal is ook een zijn met de gemeente en uitzien naar de maaltijd die ooit gaat komen.

Dat is ook waar inderdaad, persoonlijk zie ik dat overigens ook als het een zijn met Christus. Waar Hij is alles en in allen

Ik heb niet echt een beeld van 'het Hiernamaals' waar we aan grote tafel zitten en Mede en Everzwijn eten knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat is ook waar inderdaad, persoonlijk zie ik dat overigens ook als het een zijn met Christus.
Waar Hij is alles en in allen

Ik heb niet echt een beeld van 'het Hiernamaals' waar we aan grote tafel zitten en Mede en Everzwijn eten
knipoog_dicht.gif

Ik ook niet, maar dat is volgens mij wel een onderdeel van het avondmaal, ik heb eigenlijk sowieso geen beeld van 'het Hiernamaal'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de liefhebber op Kerkrecht.nl staat de kerkorde met commentaren van de Gereformeerde Gemeenten (voor en andere wat minder ingewijden in kerkelijk Nederland, de Gereformeerde Gemeenten is het grootste bevindelijk-gereformeerde kerkverband, en is te plaatsten in het midden van de rechterflank).http://kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=o ... m=80&subit em=2236&page= gaat over de wijze van avondmaalsviering.http://kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=o ... m=80&subit em=2237&page= gaat over de regelmaat van avondmaalsviering.http://kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=o ... m=80&subit em=2235&page= over de toelating tot het heilig avondmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid