Spring naar bijdragen

Het spijt me!


Aanbevolen berichten

Mat 18

21 Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? 22 Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal.

Stel, iemand biedt je zijn of haar excuses aan maar je vermoedt dat het niet gemeend is, geldt bovenstaande dan ook? Zo ja, waarom, zo nee waarom niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je denkt dat het niet gemeend is dan zou ik vragen naar de moetieven van de persoon. Je kan iemand pas vergeven als je zelf daartoe in staat bent en dat is onmogelijk als je twijfeld aan de intenties van de ander.

Klinkt logisch, maar kun je het ook met een vers onderbouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Mat 18

21 Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? 22 Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal.

Stel, iemand biedt je zijn of haar excuses aan maar je vermoedt dat het niet gemeend is, geldt bovenstaande dan ook? Zo ja, waarom, zo nee waarom niet?

Nee.

Omdat Matteus 18

15 Als je broeder een fout tegen je begaat, ga en confronteer hem onder vier ogen. Als hij naar je luistert heb je je broer gewonnen.

16 Als hij niet naar je luistert, neem dan nog één of twee met je mee omdat door het woord van twee of drie getuigen elk woord wordt bevestigd.

17 Als hij ook niet naar hen wil luisteren, vertel het aan de vergadering. En als hij ook niet naar de vergadering wil luisteren, laat hij jou zijn als een belastinginner en een heiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee.

Omdat Matteus 18

15 Als je broeder een fout tegen je begaat, ga en confronteer hem onder vier ogen. Als hij naar je luistert heb je je broer gewonnen.

16 Als hij niet naar je luistert, neem dan nog één of twee met je mee omdat door het woord van twee of drie getuigen elk woord wordt bevestigd.

17 Als hij ook niet naar hen wil luisteren, vertel het aan de vergadering. En als hij ook niet naar de vergadering wil luisteren, laat hij jou zijn als een belastinginner en een heiden.

Ja dat lijkt me duidelijk, thnx.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kan iemand pas vergeven als je zelf daartoe in staat bent en dat is onmogelijk als je twijfeld aan de intenties van de ander.

Poehee, dit is altijd zo'n "zwaar' onderwerp...

Het eerste stukje van je zin ben ik het volledig mee eens, je kunt pas vergeven wanneer je er klaar voor bent (of klaar voor bent gemaakt door God). Dat kan soms denk ik een heel mensenleven duren.

Het tweede gedeelte ben ik niet met je eens, want wat nu als iemand nooit juiste intenties zal hebben of nooit om vergeving zal vragen?

Hoef je diegene dan niet te vergeven?

Is vergeven niet een opdracht van God en leidt niet vergeven niet tot bitterheid?

Ik kan niet zo snel vinden wat ik wil uitleggen via een bijbeltekst. Ik zal hier later nog eens op terug komen, na mijn examen. Misschien weet iemand anders iets van mijn visie af? (nou ja, visie, het is een theorie die ik eens gehoord heb, dat we niet afhankelijk zijn van de ander om te kunnen vergeven).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Poehee, dit is altijd zo'n "zwaar' onderwerp...

Het eerste stukje van je zin ben ik het volledig mee eens, je kunt pas vergeven wanneer je er klaar voor bent (of klaar voor bent gemaakt door God). Dat kan soms denk ik een heel mensenleven duren.

Het tweede gedeelte ben ik niet met je eens, want wat nu als iemand nooit juiste intenties zal hebben of nooit om vergeving zal vragen?

Hoef je diegene dan niet te vergeven?

Is vergeven niet een opdracht van God en leidt niet vergeven niet tot bitterheid?

Ik kan niet zo snel vinden wat ik wil uitleggen via een bijbeltekst. Ik zal hier later nog eens op terug komen, na mijn examen. Misschien weet iemand anders iets van mijn visie af? (nou ja, visie, het is een theorie die ik eens gehoord heb, dat we niet afhankelijk zijn van de ander om te kunnen vergeven).

yes.gif

Als ik het me goed herinner tenminste. Ik heb zo'n boekje van de ministry cursus van YFC (geloof ik..) daar staat zelfs een stappenplan in puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Poehee, dit is altijd zo'n "zwaar' onderwerp...

Het eerste stukje van je zin ben ik het volledig mee eens, je kunt pas vergeven wanneer je er klaar voor bent (of klaar voor bent gemaakt door God). Dat kan soms denk ik een heel mensenleven duren.

Het tweede gedeelte ben ik niet met je eens, want wat nu als iemand nooit juiste intenties zal hebben of nooit om vergeving zal vragen?

Hoef je diegene dan niet te vergeven?

Is vergeven niet een opdracht van God en leidt niet vergeven niet tot bitterheid?

Ik kan niet zo snel vinden wat ik wil uitleggen via een bijbeltekst. Ik zal hier later nog eens op terug komen, na mijn examen. Misschien weet iemand anders iets van mijn visie af? (nou ja, visie, het is een theorie die ik eens gehoord heb, dat we niet afhankelijk zijn van de ander om te kunnen vergeven).

Naar mijn idee zegt dsDre ook niet dat je bij vergeving afhankelijk bent van die ander. Hij geeft volgens mij aan dat je enkel kunt vergeven vanuit begrip voor die ander. Vergeving is dus inderdaad, zoals je zelf al stelt, een actie vanuit jezelf, waarbij de houding van de ander niet doorslaggevend is, maar wel jouw manier van omgaan daarmee. En dat past naar mijn idee prima bij de boodschap van God dat we eerst naar onszelf dienen te kijken en dan pas naar de ander. Voorzover het van ons afhangt dienen we in vrede (en vergeving) met elkander te leven (Romeinen 12)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gemeend of niet gemeend is de verantwoordelijkheid van de aanbieder meer niet.

Daar valt zeker wat voor te zeggen, want wekt Petrus niet een beetje de indruk dat hij gek wordt van zijn broeder?

Mat 18

21 Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? 22 Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als iemand niet gemeende excuses maakt, dan is hij wellicht niet overtuigd van zijn eigen fout of zijn eigen aandeel in hetprobleem, echter wel van het feit dat jij er zwaar aan tilt, gekwetst bent o.i.d. en dat kan dan zowel op verstandelijk als emotioneel niveau.

Als je gemeende excuses eist, dan ga je er vanuit dat jou visie op het probleem het juiste is, dat jou oordeel het juiste is, en is dat nu niet iets waarvoor jij op jou beurt ook excuses kunt maken?

Ik eis dat jij inziet dat je fout bent. ... i.p.v. te zeggen vervelend,naar, kwetsend, maar het oordeel is aan God?

Daarom is het advies om heel,heel vaak te vergeven een wijs advies, doe dat, wat je zelf ook heel vaak nodig zult hebben widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als iemand niet gemeende excuses maakt, dan is hij wellicht niet overtuigd van zijn eigen fout of zijn eigen aandeel in hetprobleem, echter wel van het feit dat jij er zwaar aan tilt, gekwetst bent o.i.d. en dat kan dan zowel op verstandelijk als emotioneel niveau.

Als je gemeende excuses eist, dan ga je er vanuit dat jou visie op het probleem het juiste is, dat jou oordeel het juiste is, en is dat nu niet iets waarvoor jij op jou beurt ook excuses kunt maken?

Ik eis dat jij inziet dat je fout bent. ... i.p.v. te zeggen vervelend,naar, kwetsend, maar het oordeel is aan God?

Daarom is het advies om heel,heel vaak te vergeven een wijs advies, doe dat, wat je zelf ook heel vaak nodig zult hebben
widegrin.gif

Ja mee eens, vaak blijken mensen die een ander moeilijk vergeven zelf geen fouten te maken! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar valt zeker wat voor te zeggen, want wekt Petrus niet een beetje de indruk dat hij gek wordt van zijn broeder?

Mat 18

21 Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? 22 Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal.

Toen was Petrus nog niet bekrachtigd met de Doop in de Heilige Geest (Hand. 2) waardoor hij het zich nog moeilijk kon voorstellen dat dat kan.


Samengevoegd:

Quote:

en als nou iemand jouw wat verschrikkelijks aan doet en jij kan hem/haar vergeven zonder dat hij/zij berouw toond??

hoe is jullie kijk daar op?

Door de liefde van Jezus Christus is dat mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en als nou iemand jouw wat verschrikkelijks aan doet en jij kan hem/haar vergeven zonder dat hij/zij berouw toond??

hoe is jullie kijk daar op?

dan stelt het me gerust dat niet alleen ik maar ook hij/zij na de dood voor de rechterstoel van God zal moeten komen. Het oordeel is ten allen tijde aan God en God is rechtvaardig. Vergeven is niet altijd over je heen laten lopen. Vergeven is de consequenties van de daden die jou zijn aangedaan accepteren en aan God het oordeel over laten. God weet wat er echt is gebeurt en Hij is rechtvaardig en ik vertrouw er op dat God zal oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dan stelt het me gerust dat niet alleen ik maar ook hij/zij na de dood voor de rechterstoel van God zal moeten komen. Het oordeel is ten allen tijde aan God en God is rechtvaardig. Vergeven is niet altijd over je heen laten lopen. Vergeven is de consequenties van de daden die jou zijn aangedaan accepteren en aan God het oordeel over laten. God weet wat er echt is gebeurt en Hij is rechtvaardig en ik vertrouw er op dat God zal oordelen.

Inderdaad.

Rom 12,19

Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mar 4,24       

En Hij zeide tot hen: Ziet, wat gij hoort. Met wat maat gij meet, zal u gemeten worden, en u, die hoort, zal meer toegelegd worden.

Het is goed om vergevingsgezind te zijn denk ik, want als je een ander vergeeft, zul je ook vergeven worden (Mat 6,14) door God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dan stelt het me gerust dat niet alleen ik maar ook hij/zij na de dood voor de rechterstoel van God zal moeten komen. Het oordeel is ten allen tijde aan God en God is rechtvaardig. Vergeven is niet altijd over je heen laten lopen.
Vergeven is de consequenties van de daden die jou zijn aangedaan accepteren en aan God het oordeel over laten
. God weet wat er echt is gebeurt en Hij is rechtvaardig en ik vertrouw er op dat God zal oordelen.

Hmmm, is het echt zo "simpel"?...

Ik bedoel simpel niet letterlijk in de zin dat er geen lange weg van strijd aan vooraf kan gaan tot je iets geaccepteerd hebt, ik vroeg me alleen af in hoeverre iets nu echt vergeven is, hoe diep gaat vergeven?

Dan ben ik misschien toch al een aardige stap onderweg in vergeven. Ik vroeg me namelijk af of vergeven niet is dat wanneer je die persoon die jou iets heeft aangedaan ziet, je normaal en respectvol zou kunnen reageren?

Ik denk dat ik inmiddels wel tot acceptatie ben gekomen over de dingen die mij overkomen zijn. Ik heb het een plekje leren geven en ik zie nu ook de positieve kanten van het leren van de dingen die me overkomen zijn. Maar ik kan er niets aan doen dat ik de persoon in kwestie nog geen warm hart toe draag zeg maar...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hmmm, is het echt zo "simpel"?...

uit ervaring zeg ik, nee......dat duurt een aantal jaar. Ik begin nu 9 jaar na het vertrek van mijn vader naar Amerika hem echt te missen, zonder dat er iets van wrok is....en dat voelt goed. Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, dat is een volgende stap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Na een tijdje over dit onderwerp nagedacht te hebben, nog eens een post van mij in dit topic.

Als eerste heeft Marlies me aangesproken door het volgende:

Vergeven is de consequenties van de daden die jou zijn aangedaan accepteren en aan God het oordeel over laten.

Voor mij is dit niet vergeven, ik denk dat dit de eerste stap is die je zet in het proces van vergeven, wanneer je tot hier bent gekomen, ben je denk ik de eerste fase door van het vergevingsproces. Als ik lees in de bijbel wat voor God vergeven is, dan zegt het niet dat God het accepteerd, maar dat hij de zonde zo ver als het oosten is van het westen, zal wegnemen.

Ps 103:12 Zover het oosten is van het westen, zover doet Hij onze overtredingen van ons;

Hoeveel meer is dat niet dan het 'accepteren' van dingen die voorgevallen zijn (overtredingen).

Quote:
Stel, iemand biedt je zijn of haar excuses aan maar je vermoedt dat het niet gemeend is, geldt bovenstaande dan ook? Zo ja, waarom, zo nee waarom niet?

Dit is denk ik een mooi voorbeeld om te nemen bij het onderwerp vergeven. Is het aan ons om te bepalen of iemand je wel gemeend een excuus maakt of niet? Kunnen wij in iemands hart kijken en hier een oordeel over geven?

Vanuit die gedachte denk ik ook niet dat we moeten vergeven wanneer wij denken dat iemand oprecht vergeving vraagt, ik denk dat God van ons vraagt te vergeven, of we nu wel om vergeving gevraagd worden of niet. Zo deed Jezus dat ook:

lucas 23:34 En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen. En zij wierpen het lot om zijn klederen te verdelen.

Deze mensen hebben Jezus niet om vergeving gevraagd, maar toch geeft Jezus aan dat er vergeving nodig is en dat hij daarin de eerste stap zet.

Quote:
en als nou iemand jouw wat verschrikkelijks aan doet en jij kan hem/haar vergeven zonder dat hij/zij berouw toond??

hoe is jullie kijk daar op?

Dan denk ik dat je werkelijk begrepen hebt wat vergeven inhoud. (dit is wel mijn persoonlijke mening, het is dus niet zo dat ik het stel als waarheid voor iedereen). Ik denk niet dat de vergeving die wij aan iemand geven afhankelijk zou moeten zijn van degene die ons iets heeft aangedaan, ik denk dat vergeven een opdracht is van God voor een ieder:

marcus 11:25 En wanneer gij staat te bidden, vergeeft wat gij tegen iemand mocht hebben, opdat ook uw Vader in de hemelen uw overtredingen vergeve. 26 [indien gij echter niet vergeeft, zal ook uw Vader, die in de hemelen is, uw overtredingen niet vergeven.]

Hier staat niet dat die ander je eerst om vergeving is komen vragen, ik denk dat er gezegd wordt dat je iemand moet vergeven wanneer er iets tussen jou en de ander instaat, vanuit jou. Daarom denk ik dan ook, dat vergeven niet iets is wat we "makkelijk" kunnen doen, maar dat het in ernstige voorvallen een mensenleven lang zal duren en dat het wellicht wel niet zal lukken in dit leven om iemand 100% te kunnen vergeven.

21 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven. 23 Daarom is het met het koninkrijk van de hemel als met een koning die rekenschap wilde vragen van zijn dienaren. 24 Toen hij daarmee begonnen was, bracht men iemand bij hem die hem tienduizend talent schuldig was. 25 Omdat hij niets kon terugbetalen, gaf zijn heer bevel dat de man samen met zijn vrouw en kinderen en alles wat hij bezat verkocht moest worden, zodat de schuld kon worden ingelost. 26 Toen wierp de dienaar zich aan de voeten van zijn heer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal u alles terugbetalen.†27 Zijn heer kreeg medelijden, hij liet hem vrij en schold hem de geleende som kwijt. 28 Toen deze dienaar naar buiten ging, trof hij daar een van de andere dienaren, die hem honderd denarie schuldig was. Hij nam hem in een wurggreep en beet hem toe: “Betaal me alles wat je me schuldig bent!†29 Toen wierp deze zich voor hem neer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal je betalen.†30 Maar hij wilde daar niet van weten, integendeel, hij liet hem gevangenzetten tot hij de hele schuld zou hebben afbetaald. 31 Toen de andere dienaren begrepen wat er gebeurd was, waren ze zeer ontdaan, en gingen ze naar hun heer om hem alles te vertellen. 32 Daarop liet zijn heer hem bij zich roepen en hij zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar. Heel die schuld heb ik je kwijtgescholden, omdat je me erom smeekte. 33 Dan had jij toch zeker ook medelijden moeten hebben met die andere dienaar, zoals ik medelijden heb gehad met jou?†34 En zijn heer was zo kwaad dat hij hem in handen van de gerechtsbeulen gaf tot hij de hele schuld zou hebben terugbetaald. 35 Zo zal mijn hemelse Vader ook ieder van jullie behandelen die zijn broeder of zuster niet van harte vergeeft.’

Bij deze vergelijking kun je je afvragen of die eerste man wel oprecht was toen hij vergeving smeekte. Zou je werkelijk op deze manier reageren, als je oprecht om vergeving gesmeekt hebt, op iemand die jou een kleine schulde schuldig?...

Uiteindelijk kom ik dan bij de vraag, wat houdt vergeven dan wel in? Is dat het accepteren van de gebeurtenis? Voor mij gaat dat dieper, ik denk dat vergeven inhoud, dat je de ander kunt aanvaarden en door 1 deur zou kunnen gaan wanneer de situatie zich voordoet...

De van Dale:

ver·gif·fe·nis de; v het niet (langer) aanrekenen; genade, kwijtschelding: iem ~ schenken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien dat deze vers ook nog van betekenis is.

Luc 6,37

En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en gij zult niet veroordeeld worden; laat los en gij zult losgelaten worden.

Ik geloof dat, als wij mensen en situaties kunnen loslaten, dat wij dan ook vrij zullen zijn van mensen en situaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid