diakio 0 Geplaatst 13 september 2008 Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Een liedje waar ik vrij dol op ben, maar met enkele regels die mij duister zijn, is Vlaanderen boven!, van R vh G. Wellicht zijn er hier Vlamingen die me de vetgedrukte regels kunnen verklaren? (de rest snap ik wel geloof ik) Waar er mossel met friet is Waar een kip aan het spit is Waar de kerk in het midden staat Waar de purperen hei bloeit En het geld in het zwart vloeit Waar men nauwelijks Nederlands praat Waar een diploma geen zin heeft En de koning ook al niet Waar de schuimwijnkoningin defileert Waar het volk goedlachs is En een vuist zonder kracht is Waar men faalt en aan de toog expliceert Vlaanderen boven Waar men de heer nog kan loven Waar de mensen belangrijk zijn En de buiken omvangrijk zijn Vlaanderen buiten Waar de vogeltjes fluiten Vlaanderen mijn land Bij het Noordzeestrand Waar de kleurenbuis grijs is Een schroef nog een vijs is Waar de rijkswacht goed functioneert Waar een pik een houweel is Er geen pintje te veel is Francis Bay het orkest dirigeert Waar een g soms een h is AVVV VVK is Waar men Ensor danig prijst Waar de Chiro paraat staat De vrouw aan de vaat staat De camera traag gaat De premier nogal vaag praat De vakantie naar Spanje wijst Vlaanderen bove Waar men de heer nog kan loven Waar de mensen belangrijk zijn En de buiken omvangrijk zijn Vlaanderen buiten Waar de vogeltjes fluiten Vlaanderen mijn land Bij het Noordzeestrand De Kemmelberg, het Gravensteen De Koekelbergbasiliek - ja, die van Koekelberg De waterzooi Het meisje in't hooi De Vlaamse romantiek Vlaanderen boven Waar men een peer nog kan stoven Waar de mensen belangrijk zijn En de pensen omvangrijk zijn Vlaanderen buiten Waar ik de heer nog zag spuiten Vlaanderen mijn land Bij het noordzeestrand [edit] Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 13 september 2008 Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Een vijs is gewoon Vlaams dialect voor een schroef. De rest, muh, geen idee. Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 13 september 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Quote: Op zaterdag 13 september 2008 17:59:27 schreef Iriacynthe het volgende: Een vijs is gewoon Vlaams dialect voor een schroef. De rest, muh, geen idee. pfff, jij was één van de twee waarop ik mijn hoop had gevestigd Aiméeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!! Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 13 september 2008 Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Goed lezen puur cultuur en het goede leven van de Zuidelijke Nederlanden.Ee n heerlijk lied. Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 13 september 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Quote: Op zaterdag 13 september 2008 21:13:16 schreef Sacerdos het volgende: Goed lezen puur cultuur en het goede leven van de Zuidelijke Nederlanden.Ee n heerlijk lied. Zeker, één van mijn favorieten (mijn Vlaamse familieleden zongen het vaak indertijd ), maar niet altijd even duidelijk. Zelfs niet voor een Vlaming blijkbaar Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 13 september 2008 Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Quote: Op zaterdag 13 september 2008 21:13:16 schreef Sacerdos het volgende: Goed lezen puur cultuur en het goede leven van de Zuidelijke Nederlanden.Ee n heerlijk lied. En ze weten hier wat lekker is Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 13 september 2008 Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Van het Groenewoud is denk ik niet erg Katholisch... Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 13 september 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Quote: Op zaterdag 13 september 2008 21:39:51 schreef Aimé het volgende: Van het Groenewoud is denk ik niet erg Katholisch... Mwah, zijn verwijzing naar AVV VVK is dan weer hoopgevend Maar serieus, kan jij de ontbrekende uitleg geven? Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 13 september 2008 Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 James Ensor is ne West-Vlaamsche schilder waar men lovend over spreekt. Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 13 september 2008 Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 "Waar de kleurenbuis grijs is" zou hij bedoelen dat er veel grijzende presentatoren en presentatrices te zien zijn? Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 13 september 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Quote: Op zaterdag 13 september 2008 21:45:42 schreef Aimé het volgende: "Waar de kleurenbuis grijs is" zou hij bedoelen dat er veel grijzende presentatoren en presentatrices te zien zijn? zou me, de BRT kennende, niet verbazen Andere mogelijkheid leek me dat hij grijs, saai, bedoelt. Toen dit lied geschreven werd, was de BRT vrij saai. Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 13 september 2008 Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Francis Bay heeft decennia lang het huisorkest van den BRT gedirigeerd. link Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 13 september 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 nog één! Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 13 september 2008 Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 "Waar ik de heer nog zag spuiten" Dat weet ik niet,maar manneke pis is zowat het uithangbord voor Brussel,misschien slaat het op dat. Samengevoegd: Quote: Op zaterdag 13 september 2008 21:53:17 schreef diakio het volgende: nog één! Toch iemand die uwen avond een 'n meetje kleur geeft.... Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 13 september 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Quote: Op zaterdag 13 september 2008 21:56:54 schreef Aimé het volgende: Toch iemand die uwen avond een 'n meetje kleur geeft.... Aimé, ik twijfel nog wat bij uw uitleg over manneke pis, maar los daarvan: veel dank voor het kleuren van mijn avond Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 13 september 2008 Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Das ook Vloams: Willem Vermandere: Duizend soldaten Als ge van ze leven in de westhoek passeert Deur regen en noorderwinden Keert onze den tijd als g' alhier passeert Den oorlog ga j' hier were vinden Ja 't is den oorlog da 'j hier were vindt En 't graf van duizend soldaten Altijd iemands vader altijd iemands kind Nu doodstil en godverlaten Laat de bomen nu maar zwijgen en dat 't gras niets verteld En de wind moet 't ook maar nie zingen Dat julder'n dood tot niets hè geteld Dat waren al te schik'lijke dingen Zeg 't gaat al goed der is welvaart in 't land En de vrede ligt vast in de wetten We maken wel wapens maar met veel meer verstand Maar just om den oorlog te beletten En grote raketten atoom in den top We meugen toch experimenteren We mikken wel ne keer naar mekaar zijne kop Maar just om ons 't amuseren Als ge van ze leven in de westhoek passeert Deur regen en noorderwinden Keert omme den tijd als g' alhier passeert Den oorlog ga j' hier were vinden Ja 't is den oorlog da 'j hier were vindt En 't graf van duizend soldaten Altijd iemands vader altijd iemands kind Duizend en duizend soldaten (3x) Samengevoegd: link Samengevoegd: Samengevoegd: Samengevoegd: Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 13 september 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 je gaat helemaal los, wat leuk! Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 13 september 2008 Rapport Share Geplaatst 13 september 2008 Quote: Op zaterdag 13 september 2008 23:45:43 schreef diakio het volgende: je gaat helemaal los, wat leuk! Kleinkunstjuweeltjes! Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 14 september 2008 Rapport Share Geplaatst 14 september 2008 Quote: Op zaterdag 13 september 2008 21:26:49 schreef diakio het volgende: [...] Zeker, één van mijn favorieten (mijn Vlaamse familieleden zongen het vaak indertijd ), maar niet altijd even duidelijk. Zelfs niet voor een Vlaming blijkbaar Mja, da's misschien het probleem, ik vind het een k*tnummer. 't Is ook al van iets voor mijn tijd he, het verwijst naar een aantal dingen waar je denk ik wat ouder voor moet zijn dan ik nu eenmaal ben. Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 14 september 2008 Rapport Share Geplaatst 14 september 2008 Mooie tips Aimé! Van Wannes van de Velde helaas alleen een franstalig nummer op youtube: link Een hele mooie uitvoering van Twee Meisjes (R vh G) door Laïs. Van deze dames nog twee prachtige nummers: 't Smidje en Zeven Steken Tot slot Een bus vol Hollanders en Antwaarpe van Katastroof. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 14 september 2008 Rapport Share Geplaatst 14 september 2008 De Vlamingen en Hollanders zou den zich veel en veel meer in moeten zetten en politiek eisen dat ons gescheurde lands sinds 1830 weer een wordt.De Verenigde Nederlanden,het zou ons allemaal zeer ten goede komen. Leve de Republiek Verenigde Nederlanden . Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 14 september 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 september 2008 Quote: Op zondag 14 september 2008 13:03:17 schreef Sacerdos het volgende: De Vlamingen en Hollanders zou den zich veel en veel meer in moeten zetten en politiek eisen dat ons gescheurde lands sinds 1830 weer een wordt.De Verenigde Nederlanden,het zou ons allemaal zeer ten goede komen. Leve de Republiek Verenigde Nederlanden . Zolang het oude prinsbisdom Luik dan ook weer hersteld wordt in zijn onafhankelijke positie binnen het Heilige Roomse Rijk, vind ik alles best Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten