Spring naar bijdragen

persoonlijk laatste oordeel?


Aanbevolen berichten

Wat ik me afvraag wanneer is het laatste oordeel eigenlijk?

In sommige bijbelverhalen heb ik het idee dat het pas na het einde der tijden is. En dat doden dus tot die tijd rusten in vrede ongeacht of ze nu goed of slecht hebben geleefd.

In andere heb ik het idee dat het laatste oordeel direct na de dood is. Dat kom ik ook het meeste tegen in boeken tv programmas en zo. De doden komen direct in de hemel en kunnen vandaar misschien zelfs nog iets mee krijgen van hoe het hier op aarde met hun geliefde vergaat.

Lijkt mij persoonlijk een prettiger idee. Maar wat is het meest in lijn met de bijbel

Groetjes Brieze

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom brieze,

Ik als katholiek geloof dat beiden waar zijn. Direct na je dood krijg je het persoonlijk oordeel, waarbij duidelijk wordt of je naar de hemel of de hel gaat. En bij de opstanding op de Oordeelsdag krijg je het algemeen Oordeel, waarbij al je daden, goede en slechte, zullen worden geopenbaard en je lotsbestemming definitief wordt. Dan zullen alle zielen in de hemel of in de hel zijn, zonder uitzondering. Tenminste, zo had ik het begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Degenen die zijn stem horen zijn de levenden, dat lezen we duidelijk (joh 5,25) het volgende is daarom ook gericht aan de doden die Zijn Stem niet horen tijdens het leven:

Joh 5,28+29

...want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.

Zelfs van die groep mensen zullen de rechtvaardigen opstaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarentegen:

Rom 2,12

Want allen, die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en allen, die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden

Dat hoofdstuk is gericht aan de joden onder de wet.

rom 2

14....ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuke vraag. Ik heb ooit een preek gehoord waar een soortgelijke vraag behandeld werd. Daar werd het volgende uitgelegd.

God schiep het licht, toen de zon en maan. Hiermee schiep hij ook tijd; Hij zelf leeft in een tijdloze wereld: de geestelijke wereld. Als je dood gaat ga je naar Sheol, een soort wachtplaats voor mensen die dood gaan. Hier wacht je op het oordeel. Nadat Jezus aan het kruis is gestorven daalde hij af in Sheol, en nam Hij alle heiligen (gelovigen) mee naar de hemel. Iedere gelovige zat daar op dat moment al in. Dus iedereen vanaf het ontstaan van de mensen tot aan de laatste mens zeg maar. Dit omdat Sheol dus de geestelijke wereld is, en daar is geen tijd.

Je zou dus kunnen zeggen dat het oordeel in feite al heeft plaatsgevonden.

Of het precies klopt weet ik niet, maar een aantal elementen staan zo duidelijk in de Bijbel dat ik er niet om heen kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een oordeel, het oordeel en oordelen het betekent soms niet wat wij denken.

Mat 7,1       

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt;

Dit vers is de meesten denk ik wel bekend, maar is de volgende dat ook?

Joh 7,24       

Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt met een rechtvaardig oordeel.

Hier staat dat we dus wel mogen oordelen, als het een rechtvaardig oordeel is. Ook lezen we dat Jezus het gehele oordeel heeft:

Joh 5,22       

Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven,

Degene die de dag des oordeels vrezen, moeten weten dat ze Jezus vrezen. Openbaring maakt dat ook zeer duidelijk.

Op 19

11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12 En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13 En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods. 14 En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen. 15 En uit zijn mond komt een scherp zwaard, om daarmede de heidenen te slaan. En Hijzelf zal hen hoeden met een ijzeren staf en Hijzelf treedt de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods, des Almachtigen. 16 En Hij heeft op zijn kleed en op zijn dij geschreven de naam: Koning der koningen en Here der heren.

[edit]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb het even in de Griekse grondtekst nagekeken en alle teksten die hierboven zijn aangehaald, worden inderdaad afgeleid van één zelfde woord voor 'oordeel'. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt in bv. een tussentijds oordeel of een eindoordeel o.i.d. .

De toorn Gods (mat 3,7) zou ook nog komen, 'toorn' is vertaald van het Griekse orge. Wat duidelijk wordt is dat de Schriftgeleerden de toorn Gods in hun generatie plaatsen, daarom ben ik terughoudend de dag des Heeren nog te verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Een oordeel,
het
oordeel en oordelen het betekent soms niet wat wij denken.

Mat 7,1
      

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt;

Dit vers is de meesten denk ik wel bekend, maar is de volgende dat ook?

Joh 7,24
      

Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt met een rechtvaardig oordeel.

Er is een verschil mo,

De bergrede, werd uitgesproken voor het gewone volk.

Johannes 7 24 werd gezegd tegen de leiders (degenen die de besnijdenis wel op sabbat deden), die mochten oordelen, omdat zij in het joodse stel, die macht hadden.

Uit vers 32 blijkt, dat er spirituele leiders waren onder de luisteraars.

32 Maar de Farizeeën hoorden de menigten die over hem deze dingen zeiden dus stuurden zij en de Overpriesters, bewakers zodat die hem zouden grijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom brieze,

Ik als katholiek geloof dat beiden waar zijn. Direct na je dood krijg je het persoonlijk oordeel, waarbij duidelijk wordt of je naar de hemel of de hel gaat. En bij de opstanding op de Oordeelsdag krijg je het algemeen Oordeel, waarbij al je daden, goede en slechte, zullen worden geopenbaard en je lotsbestemming definitief wordt. Dan zullen alle zielen in de hemel of in de hel zijn, zonder uitzondering. Tenminste, zo had ik het begrepen.

Zo zie ik dat ook eigenlijk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er is een verschil mo,

De bergrede, werd uitgesproken voor het gewone volk.

Johannes 7 24 werd gezegd tegen de leiders (degenen die de besnijdenis wel op sabbat deden), die mochten oordelen, omdat zij in het joodse stel, die macht hadden.

Uit vers 32 blijkt, dat er spirituele leiders waren onder de luisteraars.

32
Maar de Farizeeën hoorden de menigten
die over hem deze dingen zeiden dus stuurden zij en de Overpriesters, bewakers zodat die hem zouden grijpen.

Dat heb je terecht opgemerkt, mijn dank daarvoor, maar de gemeente Gods te Korinte (1 Kor 1,2) kreeg ook de volmacht om een rechtvaardig oordeel te vellen over de mensen onder hun:

1 Kor 5,13       

Hen, die buiten zijn, zal God oordelen. Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.

Groet!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Mo,

Jezus toehoorders, leefden onder de Mozaische wet. En Paulus had het over een heel waarschijnlijk griekse man die het met zijn moeder deed.

Onder de mozaische wet, zou zo iemand gestenigd moeten worden.

Maar Paulus moest die mensen opvoeden dat zo iets echt niet kon.

Jezus uitspraak in Matt 7:1 zie ik dus niet ten aanzien van mozaische wet zaken waar het -vanzelsprekend- is, dat bloedschande niet kon, maar Jezus had het over mensen die vanaf de zijlijn anderen beoordelen maar geen lef hebben om even zelf naar iemand toe te gaan.

My 2 ct

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mo,

Jezus toehoorders, leefden onder de Mozaische wet. En Paulus had het over een heel waarschijnlijk griekse man die het met zijn moeder deed.

Onder de mozaische wet, zou zo iemand gestenigd moeten worden.

Maar Paulus moest die mensen opvoeden dat zo iets echt niet kon.

Jezus uitspraak in Matt 7:1 zie ik dus niet ten aanzien van mozaische wet zaken waar het -vanzelsprekend- is, dat bloedschande niet kon, maar Jezus had het over mensen die vanaf de zijlijn anderen beoordelen maar geen lef hebben om even zelf naar iemand toe te gaan.

My 2 ct

Kortom, een rechtvaardig oordeel mogen we vellen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Mo, mee eens, alleen er is nog meer aan de knikker smile.gif

Ben je aangesteld om te oordelen? Als iemand steeds fouten tegen jou persoon maakt en het niet wil goedmaken, dan kun je, die persoon, na gesprekken tot zelfs de synagoge toe smile.gif die persoon voor jezelf als een belastinginner bezien.

En als je in een kerk zit, waar een zoon het met zijn (schoon)moeder doet, kun je zo'n persoon excommuniceren uit de kerk.

Maar Paulus zei ook zoiets als 'wreekt uzelf niet, geliefden...' want "de wraak is aan Mij" (zei Jahweh).

Ons oordeel, is dus zeer beperkt, en iemand ver-oordelen, daar zou ik me niet aan wagen.

En o ja, mo, ik zit niet in een kerk. Het leven is zoveel simpeler. Ik hoef dus ook niemand te excommuniceren knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En o ja, mo, ik zit niet in een kerk. Het leven is zoveel simpeler. Ik hoef dus ook niemand te excommuniceren
knipoog_dicht.gif

Lol dat voordeel heb ik ook!

Maar inderdaad, het is een totale andere discussie wat dan een rechtvaardig oordeel precies is, maar dat doet niks af aan de opmerking die Paulus plaatste.

'Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg' (1 Kor 5,13)

Wanneer je elke vorm van oordelen verwerpt en weigert toe te passen, hoe wil jij dan bepalen of iemand niet deugt? Stel de duivel meldt zich aan bij de katholieke kerk. Dan zullen ze toch echt moeten oordelen over de mens, voordat ze het paard van troje binnenhalen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal even mijn tot nu toe wat losse gedachten proberen op te schrijven met betrekking tot het laatste oordeel. Ik ben gereformeerd, maar ik heb niet echt het idee dat de gereformeerde dogmatiek dit punt heel breed heeft uitgewerkt. Helemaal in bevindelijk gereformeerde kring is dit niet echt een heel groot punt.

In onze gezindte is het namelijk van belang dat je voor je dood al in het Oordeel hebt gestaan en daarin ben vrij gesproken van zonden en schuld. Dat concept wordt de vierschaar (rechtzaal) der concientie (geweten) genoemd. Binnen het gereformeerde spectrum word dat wel verschillend ingevuld. De meest rechterflank (of daar net buiten de zogenaamde thuislezers) geloven dat je dit bijna als een soort visioen moet ervaren. De vierschaar de concientie moet je ongeveer zo voor je zin.

God de Vader is de rechter, jij de beschuldigde, Satan (en/of de Wet) de aanklager en Jezus Christus de Middelaar. Dit is ook de reden waarom schuld/boete/ellendekennis eigenlijk op punt één staat in de gereformeerde leer als het gaat om de wedergeboorte. Je wordt als het ware in de rechtszaal gedaagd voor God als Rechter dat is ook Het Oordeel. Je bent alle punten 'doodschuldig' er is slechts één mogelijke uitkomst en dat is de eeuwige pijn, echter Jezus Christus bepleit Zijn Kinderen bij God de Vader en laat zijn 'doorboorde' handen zien aan de Vader en zegt dat Hij gestorven is voor de Zijnen, de Zijnen zullen dan ook worden vrijgesproken in dat Oordeel.

Hierbij moet ik altijd denken aan de uitspraak (ik dacht van Jezus Christus zelf) dat wij reeds in het Oordeel zijn. Je bent niet pas in het Oordeel als je vrijgesproken bent, je bent dan ook niet na het Oordeel, het Oordeel is hier en nu. Elke dag dat iemand leeft zonder bekeerd te zijn of God niet lief te hebben boven alles en zijn naaste als zichzelf onderteken je jou eigen (ver)oordeling.

Ik denk dat dit de hoofdreden is waarom de eindtijd (en vooral het duizendjarig vrederijk en dergelijke zaken) niet zo sterk voor komen (of kwamen) in de gereformeerde dogmatiek. Er zijn vast dingen over gezegt en dergelijke ik weet ze alleen niet echt heel duidelijk in de belijdenisgeschriften aan te wijzen.

Daarnaast is er het Oordeel direct na je dood, zoals RobertF al gezegt heeft dan wordt 'vast gelegd' of eigenlijk nogmaals bevestigd waar je heen zult gaan, naar het Eeuwig Wel of het Eeuwig Wee. Dit Oordeel is eigenlijk niet nieuw voor de kinderen van God, ze zijn namelijk al geoordeeld, of eigenlijk, vrijgesproken van zonden en schuld. Dit Oordeel komt dus vooral naar voren bij de mensen die zonder genade zijn gestorven of ze nou christelijk waren of niet. Nu komt het wat meer op de experimentele theologie aan (nieuwe combinatie misschien puh2.gif)

Ik geloof persoonlijk dat dit Oordeel slechts gaat over de zielen van de mensen, onze lichamen zijn namelijk sterfelijk en zijn nog gewoon in het Aardse. Tot het Laatste Oordeel (ik lees daar eigenlijk ook in dat daarvoor nog andere Oordelen zijn) zijn die lichamen niet bij hun zielen. Zoals we ook kunnen lezen in de Bijbel zullen wij op de Laatste Dag allemaal op staan en een onsterfelijk lichaam krijgen, dan stellen wij ons op voor de Rechterstoel van God - om te oordelen, de levenden en de doden - God zal dan 'de bokken van de schapen scheiden' de bokken zullen 'ter linkerhand' van God staan en de schapen 'ter rechterhand'. De schapen zullen ingaan in het Nieuw Jerusalem en bokken zullen daar buiten zijn - daar waar is wening en knersing der tanden - of - daar waar is de hond en de tovenaar - het is buiten het Nieuw Jerusalem de Buitenste Duisternis.

Ik weet niet of die officiele gereformeerde dogmatiek is, of ooit zal worden, maar dit is zo ongeveer wat ik weet, lees en ergens ook geleerd heb in de dienst en cathechese..

Wij staan daar echter niet heel lang bij stil, omdat het Oordeel geveld wordt in het hier en nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hey Bieze,

"En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.Joh 3:13"

Hieruit denk ik dat niemand na zijn dood direct naar zijn eindbestemming gaat. Ook het volgend bijbelvers doet dit vermoeden.

"En toen Hij het vijfde zegel opende, zag ik onder het altaar de zielen van hen, die geslacht waren om het woord van God en om het getuigenis, dat zij hadden.Openb 6:9"

Elders staat dat Elia ook is opgevaren. Het valt te betwijfelen of hij naar de hemel is gegaan of een "tijdelijke" andere bestemming heeft gekregen.

Wanneer het laatste oordeel weten we niet precies, belangrijker is hoe het oordeel uitpakt voor een ieder van ons.

gr Pieter

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hey Bieze,

"En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.Joh 3:13"

Hieruit denk ik dat niemand na zijn dood direct naar zijn eindbestemming gaat. Ook het volgend bijbelvers doet dit vermoeden.

"En toen Hij het vijfde zegel opende, zag ik onder het altaar de zielen van hen, die geslacht waren om het woord van God en om het getuigenis, dat zij hadden.Openb 6:9"

Elders staat dat Elia ook is opgevaren. Het valt te betwijfelen of hij naar de hemel is gegaan of een "tijdelijke" andere bestemming heeft gekregen.

Wanneer het laatste oordeel weten we niet precies, belangrijker is hoe het oordeel uitpakt voor een ieder van ons.

gr Pieter

Daar dachten de Schriftgeleerden net even anders over (mat 3,7) en ik ook trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid