Spring naar bijdragen

tijd nemen om hierover na te denken


Aanbevolen berichten

(Ik weet niet waar dit onder valt: Liefde en relaties (aangezien het over je seksuele identiteit gaat) Media (aangezien het een documentaire is) of geloofsleven (aangezien het wel de nodige gedachtegangen opwerpt) Dus ik heb hem hier maar geplaatst, in de hoop dat hij goed staat)

Voor de mensen die even tijd over hebben wil ik jullie wijzen op een documentaire die je kan zien op uitzendinggemist.nl Tik daar in het zoekvenster 'Valentijn' in en neem de tijd om het helemaal te bekijken.

Deze documentaire houdt me nu al zeker een jaar bezig. Vaak denk ik eraan en ik heb ook heel wat mailtjes over een weer naar mijn moeder gestuurd om het hier over te hebben.

Ik ben erg benieuwd welke reacties, gedachtes en visies de mensen hier na het bekijken van deze documentaire hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind ik lastig knipoog_dicht.gif Ik hoop namelijk dat mensen éérst de documentaire bekijken voor ze hun mening geven. Zou ik het zo neerzetten waar het over gaat, zonder dat mensen het gaan bekijken, dan krijg je denk ik toch geen volledig beeld en dus ook geen goed gesprek. Het kijken hiervan heeft mij namelijk enorm veel vragen opgeleverd. (kortom: Als ik het zo zou neerzetten denk ik dat mensen eerst gaan reageren voordat ze eens een kijkje in 'het leven van' hebben gehad)

Lijkt me een zinnig iets dat als mensen reageren, dat ze erbij vermelden of ze het gezien hebben ja of nee.

Maar goed, in het kort: Als Valentijn acht jaar is filmt documentairemaakster Hetty Nietsch hem voor het eerst, dan nog voor een NOVA-reportage over genderkinderen. Ze is onder de indruk van Valentijn en besluit hem te blijven volgen. Al op zeer jonge leeftijd geeft Valentijn aan dat hij liever als meisje door het leven gaat. Als Valentijn zeventien jaar is eindigt Nietsch’ documentaire.

Balletacademie

De film ‘Valentijn’ bestaat uit negen jaar observaties van de keuzes die Valentijn moet maken. Op de balletacademie blijkt de wereld harder dan in zijn fantasie. Valentijn mag de partijen voor meisjes niet dansen.

Moeilijke beslissing

Dan beginnen de tienerjaren. Met de moeilijke beslissing als jong volwassene: hoe lang kunnen medicijnen een definitieve medische ingreep uitstellen? En wat betekent het voor zijn ouders, zijn broertje en zijn schoolvrienden dat hun zoon, broer en vriend liever een dochter, zus en vriendin wil zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Nynthe: Ik neem aan dat je het in deze "discussie" wilt hebben vanuit de christelijke kijk erop? Anders denk ik dat hij toch beter naar media verplaats kan worden. Zo niet, misschien is het dan een idee om in de openingspost erbij te zetten dat je zoekt naar de christelijke visie hierop, een idee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, dat wou ik wel neerzetten. Maar toen dacht ik aan alle anders- of nietgelovige users hier en ik wou die niet persé meteen van het gesprek uitsluiten
knipoog_dicht.gif

Dat wordt wat ingewikkeld knipoog_dicht.gif

Wat in geloof algemeen geplaatst is, valt onder de christelijke stempel zeg maar... anders gelovigen kunnen reageren binnen de grenzen. (dus de christelijke leer niet afwijzen of negatief over oordelen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken het verhaal, ik ken ook persoonlijk iemand die totaal verknipt is geraakt door de krampachtige wijze waarop wij in onze cultuur en samenleving omgaan met de sexuele identiteit. Homo zijn is, ondanks het vernislaagje van tolerantie, ook nog niet makkelijk en in veel kringen niet vanzelfsprekend.

Vanuit christelijk standpunt zou je je kunnen afvragen hoe correct het is om deze, voor veel christenen "tegennatuurlijke" en dus volgens hen "in Gods ogen afkeurenswardig, zondig en ter helle voerenden" afwijking te veroordelen, als dit tot gevolg heeft dat je de mens die meer is dan dat etiketje, daardoor psychisch vervormd, stuk maakt en in sommige gevallen zelfs ter vernietiging voert.

OOk iemand met een ander gender gevoel dan hetgeen hij bij de geboorte meegekregen heeft is en blijft je naast, die je liefhebben kunt. Voor mij staat vast dat God idd geen fouten maakt, maar mensendoen dat des te vaker, door te bedenken wat God wel en niet zou afkeuren. Door te gaan oordelen over wat goed en kwaad is (zondeval probleempje) terwijl we goed en kwaad nog niet eens begrijpen...

Soms denk ik wel eens dat zo'n gender probleem een door God gezonden uitdaging is om ons denken eens te toetsen en eens na te denken over ons oordeel. Het is toch van de zotte om iemand te vertellen dat hijniet deugt, dat hij naar de hel gaat, als hij leeft wat hij is, als hij leeft zoals hij geschapen is.

God heeft hem zo gemaakt, zou het niet een Godslastering zijn om niet te aanvaarden wat God je gegeven heeft? Dan zeg je toch: God, je hebt me verkeerd geschapen, God je hebt een fout gemaakt?

En nee, het is geen ziekte, hetis niet verworwen. Een ieder die dat beweert negeert de medische wetenschap en wetenschappelijk onderzoek.

Als we niet zo rigide onderscheid zouden maken in de sexen. Er zijn er twee, punt uit... dan zou een man met een vrouwlijke geest en vice versa niet zoveel problemen hebben met zijn of haar lichaam. In de stille Zuidzee is er zo'n eiland waar de gemeenschap er geen problemen van maakt. Als een mannenlichaam een vrouwlijke geest heeft, dan mag deze leven als vrouw, als ze dat wil. Ze wordt betrokken en volledig opgenomen in de vrouwenclub, ze krijgt (wordt betrokken bij) zorg voor de kinderen van haar familieleden.

Is die maatschappij nu ideaal, welnee, daar hebben ze ook zo hun problemen, net als wij, maar wat sexualiteit en vorm en inhoud betreft doen ze een stuk minder moeilijk dan wij en zijn er weinig geestelijke problemen waar het geaardheid betreft.

Ik denk dat christenen zo'nhouding zou sieren. Ga er maar van uit dat God geen fouten maakt. Dat zo'n persoon perfect is, zoals hij is en laat hem leven wat hij is. En als je er moeite mee hebt, ga er dan mee naar God...("God, ik heb er moeite mee dat X homofiel is, omdat IK denk dat u dat onwelgevallig is, maar het oordeel is aan U en niet aan mij, helpt mij niet te oordelen en liefdevol te zijn in mijn omgang met X") enval X er niet mee lastig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een mooie post Anastasia!

Want het is toch een discussie opzich altijd. Mensen die zeggen dan vaak: God heeft je als jongen geschapen, het is een zonde om dan als vrouw te leven. (bijv dan hè, ik gooi er gewoon even een standaard zinnetje tegenaan)

Maar als je alleen al de eerste paar beelden van deze documentaire bekijkt, ZIE je gewoon een meisje. In gedrag, in denken, zelfs in uiterlijk. En je ziet hoe zo'n kind worstelt tegen van alles.

Wat een onzin ook: Valentijn mag zich uiteindelijk omkleden in het invaliden toilet. Ze is helemaal niet invalide! Dat kind heeft het al moeilijk genoeg, gaan als die volwassenen het nog even nog moeilijker maken!

Maar ik vind het ook een moeilijk vraagstuk: Hoe kijkt God hier tegen aan? Want al die mensen die zeggen dat 'God je zo gemaakt heeft' hoe ver kan je dat dan doortrekken? Ik ben bijv geboren met ernstige hoorproblemen, maar door ladingen operaties hoor ik nu bijna net zo goed als iedereen. Had dat dan niet gemogen? En kan je een worsteling met je seksuele identiteit eigenlijk vergelijken met gehoorproblemen of is dat dan opeens weer anders?

Ik vind het gebed dat je aan het einde plaats heel erg mooi omdat het gewoon lekker kort maar wel krachtig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft je geschapen met een ander lichaam dan je geest. HOe moet je dan leven, naar je geschapen geest of naar je geschapen lichaam. Negeer je je geest, dan ben je minstens zo zondig bezig (volgens die stelling dan puh2.gif)

Ga er vanuit dat God geen fouten maakt. Zoals een ernstig gehandicapte jongen ooit zei: als God me niet had opgsloten in mijn lichaam, dan had ik nooit de tijd gemaakt om na te denken en zulke mooie teksten geschreven.

Een uitzonderlijke wijze jongen voor zijn leeftijd, maar natuurlijk accpeteerde hij wel medisch handelen dat zijn leven leefbaarder maakte. Natuurlijk mag je je omstandigheden verbeteren. Daar is niks mis mee, als dat niet mocht, dan is het ook niet verstandig om hard te studeren voor een goede baan en moet je toch echt gewoon landbouwer worden zonder hulpmiddelen. Dus zelf metje blote handjes geultjes graven voor de zaadjes etc... Nu zijn er christenen die er zo over denken (in het zweet uwer aanschijns etc...), de Amish accepteren b.v. maar een heel beperkte hoeveelheid technologie en leidden een agrarisch bestaan met een paar ambachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Wist je dat in Iran de operatie voor genderwijzigingen bezien worden als het werk van God afmaken? Dat in dit streng Islamitisch land hier vrij makkelijk mee omgegaan wordt om van gender te wisselen? Ooit eens een artikel overgelezen in de krant. Geeft ook wel een ander gedachte over de zaak. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid