Spring naar bijdragen

Heilig makende genade


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik vroeg me af waarom de Heer zelf de Heilig makende genade niet kan herstellen als iemand dood is. Dus iemand (een katholiek in dit geval) sterft in staat van doodzonde en had niet de intentie om de Biecht te doen (want ik heb vernomen dat wanneer men wel iets van een intentie om te biechten zou hebben, hem dit ook als een biecht wordt aangerekend en zodoende niet naar de hel hoeft), maar is dit niet een beetje zware straf? Ik snap dat zo iemand zich daarmee van God heeft afgekeerd en daardoor de Heilig makende genade verliest, maar de Heer is toch ook oneindig liefdevol? Kan hij niet na iemands dood dit alsnog herstellen opdat de betreffende persoon niet naar de hel gaat? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit heeft alles te maken met de vrije wil. Onlangs schreef mediapriester Roderick Vonhögen daarover in zijn online vragenrubriek:

geplaatst: vrijdag, 1 augustus 2008, 8.00 uur

Frank: â€Om in het koninkrijk Gods te komen, moet er berouw zijn van de zonden (Zoals de goede moordenaar aan het kruis naast Jezus). Kan deze berouw nog na de dood plaats vinden? Of is dat iets voor levenden?â€

Beste Frank, dat is een goede en belangrijke vraag. Ons leven hier op aarde is eindig. Het houdt echter niet op als wij sterven: wij geloven in een eeuwig leven. En de keuzes die wij in dit leven maken, bepalen onze bestemming na onze dood. Jezus laat daar geen twijfel over bestaan. Hij roept mensen voortdurend op om te kiezen voor het Rijk van God, om in dit leven te investeren in wat van blijvende waarde is, zodat je daar in het hiernamaals de vruchten van kunt plukken.

Reset?

Met andere woorden: ons tijdelijke leven heeft een enorm gewicht. Het is geen videospel, waarbij je als je doodgaat weer gewoon een nieuw leven krijgt en de schadeteller weer op nul komt te staan! Of een computer, die je bij een vastloper gewoon weer opnieuw opstart. De goede dingen die we doen, maar ook onze zonden, hebben gevolgen, en er komt een moment in ons bestaan dat we verantwoording zullen moeten afleggen over de keuzes die we hebben gemaakt.

Dat ons leven met vallen en opstaan verloopt, weten we allemaal. We zijn soms, ondanks onze goede bedoelingen, ontzettend hardleers. Daarom heeft Jezus aan zijn Kerk de macht gegeven om zonden te vergeven, zodat we elke keer als we vallen, weer kunnen opstaan. Maar tegelijkertijd moeten we beseffen dat er aan dit proces ooit een einde komt. Bij onze dood klinkt definitief de vraag of we God's genade aanvaarden of niet.

Startbaan

De Catechismus zegt: â€De dood maakt een einde aan het leven van de mens als de tijd waarin hij de in Christus zichtbaar geworden genade kan aanvaarden of verwerpen†(1021). Berouw en vergeving horen dus in dit leven; na de dood kun je niet nog eens een tijd nadenken of je God nu wel of niet aanvaardt. Ik hoorde een bisschop eens een vergelijking maken met een vliegtuig: het blijft aan het einde van de startbaan òf op de grond bij gebrek aan vaart, òf het stijgt op.

Op het moment van de dood vindt het zogenaamde 'bijzondere oordeel' plaats: â€Zodra hij gestorven is, ontvangt iedere mens in zijn onsterfelijke ziel de eeuwige vergelding in een bijzonder oordeel dat zijn leven in het licht van Christus plaatst, zodat hij ofwel een loutering ondergaat ofwel onmiddellijk in de gelukzaligheid van de hemel binnentreedt ofwel onmiddellijk voor eeuwig verdoemd wordt.†(KKK 1022)

In de eerste twee gevallen (vagevuur of hemel) gaat het om een 'ja' tegen God's liefde, in het laatste geval om een absoluut 'nee' tegen God.

Grote verantwoordelijkheid

Als je deze werkelijkheid tot je door laat dringen, besef je hoe belangrijk het is om in het leven goede keuzes te maken en je te laten leiden door God's Kerk! Jezus benadrukt voortdurend de grote verantwoordelijkheid die we in dit leven van God gekregen hebben.

Stel je eens de omgekeerde situatie voor: dat je na de dood nog oneindig lang zou kunnen treuzelen met je keuze voor of tegen God. Dan zou dat inhouden dat je gedrag en je daden in dit leven op aarde totaal niet meer van belang zijn. Dat je kunt leven zoals je wilt, want je kunt het na de dood toch allemaal nog goed maken. Zou de wereld dan niet een hel worden?

Toch mogen wij zelf nooit een oordeel vellen over het leven van mensen om ons heen. Wij kunnen nooit beoordelen of iemand uiteindelijk 'ja' of 'nee' zegt tegen God. Dat is iets tussen God en iedere mens persoonlijk. Onze taak is niet om te oordelen, maar om elkaar te helpen om ons doel te bereiken: eeuwig leven bij God!

BRON

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welke zonden spreekt de katholieke kerk eigenlijk van? Volgens de Hebreeën brief hoofdstuk 10, heeft Hij allen die geheiligd worden volmaakt met één offerande.

8 In de aanhef zegt Hij: Slachtoffers en offergaven, brandoffers en zondoffers, hebt Gij niet gewild, noch daarin een welbehagen gehad, hoewel zij naar de wet gebracht worden. 9 (Doch) daarna heeft Hij gezegd: Zie, hier ben Ik om uw wil te doen. Hij heft het eerste op, om het tweede te laten gelden. 10 Krachtens die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus.

11 Voorts staat elke priester dagelijks in zijn dienst om telkens dezelfde offers te brengen, die nimmer de zonden kunnen wegnemen; 12 deze echter is, na één offer voor de zonden te hebben gebracht, voor altijd gezeten aan de rechterhand van God, 13 voorts afwachtende, totdat zijn vijanden gemaakt worden tot een voetbank voor zijn voeten. 14 Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden.

Degenen die door Jezus' eenmalige offer zijn volmaakt, hebben geen zonden meer, dus biechten is onzin, zacht gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dus biechten is onzin, zacht gezegd.

Maar natuurlijk Mo, je weet toch dat alles wat de katholieke Kerk leert onzin is? Het is wel treurig eigenlijk dat God tweeduizend jaar gewacht heeft om ons zijn profeet Mohammed te sturen, opdat we eindelijk zouden zien wat niemand begreep.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Degenen die door Jezus' eenmalige offer zijn volmaakt, hebben geen zonden meer

Interessant, dus óf jij hebt geen zonden meer, óf je bent niet geheiligd door Jezus' offer en vliegt dus de hel in. Rare logica. Ten minste, als je hem combineert met wat je in de werkelijkheid van je dagelijkse leven ziet. Nare conclusie voor jou in ieder geval, als je een normaal mens bent dan.

Quote:
dus biechten is onzin, zacht gezegd.

Als we allemaal niet meer zouden zondigen, had je inderdaad gelijk en hadden we die hele biecht niet nodig gehad. De praktijk leert echter (helaas) anders.


Samengevoegd:

Quote:

Dus iemand die nog nooit van Jezus heeft gehoord noch een kerk vanbinnen gezien gaat sowieso verloren??

Je leest ook maar wat je wilt lezen, hè? Dit staat werkelijk helemaal nergens in dit topic (behalve in jouw post en mijn quote ervan, dan).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mensen die zeggen dat ze niet zondigen zijn of geen mens (wat uitermate interessant is) of ze liegen (wat in zichzelf een zonde is).
widegrin.gif

Gelukkig kun je dan wel biechten dat je gelogen hebt.
big-smile.gif

Tsk, tsk, mensen die zegen dat ze niet zondigen hoeven niet onmenselijk te zijn en ook niet te liegen, ze zouden ook nog eens geen zondebesef kunnen hebben. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak wel fouten hoor, daar heb ik het niet over, doch heeft Christus de zonde uit de wereld weggenomen, dus zondig ik niet meer.

1 Joh 3,6       

Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.

Grappig dat het woord van God zo'n weerzin opwekt bij de katholieken en nee Diako, als je enige kennis van de Bijbel had, kon je weten dat er na Johannes generatie geen profeten meer zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Lekker zacht gezegd weer.
hamer.gif

Jij bidt dus nooit tot God en belijd dus nooit je zonden.

Dat klopt, want wat Jezus heeft weggenomen kan ik niet meer belijden.

Joh 1,29       

De volgende dag zag hij Jezus tot zich komen en zeide: Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Grappig dat het woord van God zo'n weerzin opwekt bij de katholieken en nee Diako, als je enige kennis van de Bijbel had, kon je weten dat er na Johannes generatie geen profeten meer zijn!

Waarom moet dat nu op deze manier? Waarom die verwijten dat een ander geen kennis van de Bijbel heeft en alleen Mohamed met een autoriteit uitspraken kan doen. Via deze weg het verzoek om daar op te letten, want het vervuild de discussie. Denk nog eens aan de reden van de ban die je pas geleden gehad hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waarom moet dat nu op deze manier? Waarom die verwijten dat een ander geen kennis van de Bijbel heeft en alleen Mohamed met een autoriteit uitspraken kan doen. Via deze weg het verzoek om daar op te letten, want het vervuild de discussie. Denk nog eens aan de reden van de ban die je pas geleden gehad hebt.

Mij wordt hetzelfde verweten, zie Diako zijn reactie, probeer objectief te blijven ook al ben ik je diaken niet knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar natuurlijk Mo, je weet toch dat alles wat de katholieke Kerk leert onzin is? Het is wel treurig eigenlijk dat God tweeduizend jaar gewacht heeft om ons zijn profeet Mohammed te sturen, opdat we eindelijk zouden zien wat niemand begreep.

Maar Michiel, bovenstaande moet je dan toch ook zijn opgevallen? Wat Diako daar zegt klopt totaal niet en hij profileert zich graag als een diaken dus mag ik hem toetsen toch?

De diaken is krachtens zijn wijding onder meer bevoegd om in de Mis het evangelie te lezen en te preken, in de catechese het geloof uit te leggen, het sacrament van de doop toe te dienen en als kerkelijke getuige op te treden bij een huwelijk. Ook kan een priester op de gewijde diaken een beroep doen om de H. Communie uit te delen. link

Lees Lukas 16,16 maar, dan kun je concluderen dat er geen profeten meer zijn, dat is basiskennis die ik bij een diaken aanweizg verwacht. Iemand die tegen anderen preekt, moet ook kritiek kunnen verdragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik maak wel fouten hoor, (...)dus zondig ik niet meer.

clown.gif

Ergens denk ik wel te snappen wat je bedoelt, Mohamed, maar met dergelijke zinnen draag je niet bepaald bij aan duidelijkheid flower.gif In Christus (dus als we Hem aannemen en belijden) worden zonden ons niet meer aangerekend. Dat is iets anders als niet meer zondigen...

Ik denk dat het verschil het beste tot uiting komt als we letten op een bepaalde formulering die Paulus op een gegeven moment gebruikt, namelijk "toen wij nog zondaars waren". In Christus worden we niet meer gerekend als zondaar, maar zondig blijven we nog wel...tot dat ene moment...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

clown.gif

Ergens denk ik wel te snappen wat je bedoelt, Mohamed, maar met dergelijke zinnen draag je niet bepaald bij aan duidelijkheid
flower.gif
In Christus (dus als we Hem aannemen en belijden) worden zonden ons niet meer aangerekend. Dat is iets anders als niet meer zondigen...

Ik denk dat het verschil het beste tot uiting komt als we letten op een bepaalde formulering die Paulus op een gegeven moment gebruikt, namelijk "toen wij nog zondaars waren". In Christus worden we niet meer gerekend als zondaar, maar zondig blijven we nog wel...tot dat ene moment...

Die in Christus zijn maken alleen nog maar fouten. De Bijbel is daar zeer duidelijk in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid