Spring naar bijdragen

Hoe overleef ik de Sabbat...


Aanbevolen berichten

Respect is altijd goed. Maar sta niet héél gek te kijken als je relatie op zo iets stuk loopt.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Sjaloom diakio,

Eenvoudig, omdat ze een relatie met hem heeft. En zoals hij haar in haar geloof moet erkennen, zo zij dan hem in zijn geloof, denk ik dan. Er hoeft dan nog niet eens wat mis te zijn in het elkaar willen bekeren, daar niet van, maar als één van de partners daar geen behoefte aan heeft, tja...

Dat is dus ook het lastige van gemengde relaties: in feite hoeft er niets, maar soms moet je toch wel afspraken met elkaar maken en soms ook inleveren omwille van de relatie. En tja, als je dat niet wilt, dan houdt het wel op. Is niet erg, daar een relatie nog redelijk vrijblijvend is, maar het is gewoon net waar je voor wilt kiezen.

Tsja, ik ben maar een simpele katholiek vrees ik. In ons geloof is een huwelijk met een niet/andersgelovige geen probleem, maar alleen als die ander zich aanpast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sjaloom diakio,

Daar kun je inderdaad ook voor kiezen ja. En dat kan in een relatie goed gaan, maar dat kan dus ook spanningen opleveren. Het enige wat ik dan zeg is: als je wilt dat de relatie behouden blijft (en dat hoeft niet, maar kan wel), dan zul je óf de ander moeten kunnen overtuigen van jouw geloof, óf toch hier en daar compromissen moeten sluiten en dus echt ten volle de ander moeten erkennen in zijn of haar geloof.

Door dit soort dingen zou ik zelf overigens niet snel een gemengde relatie willen aangaan. Het lijkt me zo verrekte lastig als je het belangrijkste in je leven niet met de ander kunt delen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In ons geloof is een huwelijk met een niet/andersgelovige geen probleem, maar alleen als die ander zich aanpast.

Je begrijpt dat dit een contradictio in terminis is?Immers het is geen probleem als die anders zich maar aanpast dus het is wel een probleem als die ander zich niet aanpast dus het is een probleem? neigt ergens een beetje naar hypocisie... (dat is niet aanvallend bedoeld hoor)

Ja ongelijk span is een moeilijk en zwaar en hobbelig pad. En dat merken we beiden iedere dag weer. Er wordt niet voor niets voor gewaarschuwd.

Ik heb gezworen haar nimmer te willen bekeren en zij zou dat ook niet bij mij willen doen. dat is een eerste leefregel voor ons. Ik vind het soms jammer dat zij een stringentere blik heeft, maar over het algemeen is zij juist zeer kritisch en daardoor zelf ook het buitenbeentje van de familie. Juist daardoor passen we goed bij elkaar. Ik ben zeer kritisch en zij net zo, dus beiden hebben we twijfels en zo gaat zij 'struikelend achter jezus aan' en dat is mooi en moedig ik aan.

Back to sabbat please smile.gif


Samengevoegd:

Sjaloom Robert,

Dit soort dingen maken een relatie heel moeilijk inderdaad. Toch kunnen we wel heel veel delen en noemen we het beestje gewoon anders. Beiden kunnen we religie (voor wat het waard is) delen en zoeken we beiden naar hoe we als mooi mens goed kunnen leven. Sommige dingen kan ik niet aan meedoen, avondmaal etc.. maar dat laat ik dan aan haar, dat gun ik haar. (net zoals zij mij een eigen stukje gunt).

Liefde=loslaten=vastgrijpen en vooral ook elkaar volledig respecteren

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je begrijpt dat dit een contraditio in terminis is?

Nee, dat is het niet. Overigens, klassiekert, het is een contradictio knipoog_dicht.gif

Quote:
Immers het is geen probleem als die anders zich maar aanpast dus het is wel een probleem als die ander zich niet aanpast dus het is een probleem? neigt ergens een beetje naar hypocisie... (dat is niet aanvallend bedoeld hoor)

Het is niet aanvallend bedoeld, maar wat belangrijker is, het is ook niet op logisch analyseren gestoeld.

Wat is de situatie: je kan trouwen als katholiek met een niet-katholiek (dat is dus geen probleem), maar alleen en voorzover de niet-katholieke partner zich zodanig aanpast dat dit het geloof van de katholieke partner niet hindert, en, en daar begint eventueel het gedonder, zolang de kinderen uit dit huwelijk maar katholiek worden opgevoed.

Er is dus geen behoefte aan hypocrisie, er is slechts nood aan de bereidheid van de niet-katholieke partner zich te voegen naar de gevolgen van het trouwen met een katholiek.

Quote:

Back to sabbat please
smile.gif

Natuurlijk. Je neemt me niet kwalijk dat ik nog reageerde op opmerkingen over contradicties en hypocrisie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan niemand iets kwalijk nemen als het uit een goed hart komt! Dus zeker ook jou niet diako, sterker ik hecht waarde aan jouw inbreng in de dialoog. Dus ieder comment is welkom.

Verder Dank voor de verbetering. (ik moet een beetje snel typen want zit op mijn werk, onmogelijke wiskunde op te lossen dus dan staat mijn andere hersenhelft wat uitgeschakeld)

nogmaals dank

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan niemand iets kwalijk nemen als het uit een goed hart komt! Dus zeker ook jou niet diako, sterker ik hecht waarde aan jouw inbreng in de dialoog. Dus ieder comment is welkom.

Verder Dank voor de verbetering. (ik moet een beetje snel typen want zit op mijn werk, onmogelijke wiskunde op te lossen dus dan staat mijn andere hersenhelft wat uitgeschakeld)

nogmaals dank

widegrin.gif ben je beroepsmathemaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

[offtopic]

Ja zo zou je het wel kunnen stellen. Ik onderzoek het drooggedrag van melkpoeder middels 3e orde differentiaal vergelijkingen die je nummeriek moet oplossen. materix rekenen van 80x80x1000 per eenheidsstap.

[/offtopic]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb minder respect voor diegene die -ondanks hun gebrek aan capaciteiten- achter de meute aanlopen en het gelovige dogma uitdragen.

Nee dan zijn we het daar zeker over eens, ik heb me genoeg in de joodse cultuur en geschriften verdiept om met een gerust hart de sabbat noch de zondag te vieren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shaloom Mutz,

Ik heb dit topic een beetje doorgenomen en zou wel even willen reageren.

Ik begrijp dat een sabbatvierende vriendin hebt en dat je jezelf niet als christen zie. Daar zit al eerste moeilijkheid, ongeacht of ze nu sabbatvierend is of niet. De tweede moeilijkheid zit hem juist in dat ze wel sabbatvierend is. Dat betekend dat zij zich onthoud van bepaalde dingen van vrijdagavond tot zaterdagavond. De dingen waarvan zij zich onthoudt, verwacht zij enigszins ook van haar partner. En dat is voor jou moeilijk, als ik het goed begrijp.

Je moet jezelf goed realiseren dat zij hier hoogstwaarschijnlijk geen verandering in zal aanbrengen en de sabbat blijft vieren. Heel zwart-wit gezegd zit er voor jou maar één ding op, en dat is het accepteren van de situatie.

Waar ik wel een gevaar in zie, is dat jij je eigen identiteit gaat verliezen op het moment dat je hierin in alles rekening met haar gaat houden. Zolang jij zelf de sabbat niet gaat vieren met de juiste intentie, zal het je zo ontzettend veel energie gaan kosten dat je een hekel krijgt aan deze dag. Dan wordt het een dag waarop allerlei dingen niet mogen, terwijl het juist een dag is waarop zeer veel dingen mogelijk zijn.

Als je reacties zo lees, dan heb je je verdiept in de oorsprong van de sabbat en hoe de vroege kerk daar mee om ging. Dit is, zo als ik het lees, slechts kennis. Kennis zal verloren gaan. De sabbat is in dit hele geheel slechts iets daar voort komt uit geloof. Als je vriendin niet had gelooft, had ze nooit de sabbat gevierd. Als je niet gelooft, heeft het geen enkel nu om de de sabbat te vieren. Het enige wat je hiermee doet, is je aanpassen aan haar. En dat is juist de vraag. Kun je dat en wil je dat.

Dit brengt een heleboel offers met zich mee. Je vrijdag en zaterdag zullen nooit meer hetzelfde zijn. Jullie zullen hier éénduidig over moeten zijn op het moment dat jullie aan kinderen zouden beginnen. Je hebt haar geloof te respecteren en je daaraan aan te passen, als je wil dat jullie relatie slaagt.

Daarnaast vraag je welke dingen de sabbatvierders vinden dat je wel of niet doen. Ik ben een sabbatvierder, maar ik ga je hier geen antwoord geven. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik vind dat het op dit moment niet van belang is. Je zal je moeten aanpassen aan haar.

Maar nog meer belangrijk vind ik dat je, in plaats van dit allemaal op forum te bespreken, met haar moet gaan bespreken. Geef bij haar wat dit allemaal met je doet en ga samen het gesprek aan om hier een weg in te vinden. Wellicht komen jullie er samen uit. Zo strikt is die sabbat niet dat het in vaste kaders is gegoten wat je wel en niet kan. Waarschijnlijk zit er bij haar ook een traditie (wat ze vaak niet toe willen gegeven de sabbatvierders) hoe ze de sabbat invult.

Uiteraard heeft ze ook rekening met jou te houden in de relatie, anders zou de relatie niet evenwichtig zijn. Maar, en dit is een heel belangrijke maar, zij doet bepaalde dingen vanuit haar geloof. Bij de dingen die zij vanuit haar geloof doet, zit niet veel speelruimte. Ik wil je niet ontmoedigen, of de suggestie wekken dat ik vind dat jij niet te vertellen hebt. Maar je zult je moeten realiseren dat dit geen doorsnee relatie zal opleveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shaloom Ronaldo,

Stiekem zat ik steeds te wachten op jouw reactie en nu je een antwoord geeft is dat precies datgene wat ik juist niet zou willen horen.

Ik had graag van jou gehoord hoe jij jouw invulling eraan geeft, hoe jij je plezier eraan beleeft en hoe jij jouw manier gevonden hebt. Tradities zijn mooi en mogen blijven bestaan, zolang je je er goed bij voelt. Maar een antwoord als 'we hebben het altijd zo gedaan maar waarom weten we niet' doet me denken aan een organisaties waarin medewerkers als kippen zonder kop rondlopen.

JUIST wil ik mijn blik verbreden en leren begrijpen hoe anderen tot hun gevoel van viering komen. Juist ik wil proberen te begrijpen waar je dat gevoel vandaan haalt. Juist wil ik proberen om te kijken hoe het ook anders kan, juist in de hoop om samen tot een compromis te komen.

Ik zou het zeer op prijs stellen als je een tipje van jouw sluier zou willen oplichten. Jouw onderschrift nodigt dat aan alle kanten uit. Jouw kennis en ervaring kan een relatie die echt heel diep in het slob zit helpen.

Wij (mijn vriendin en ik) hebben hier al maanden over gepraat en zullen altijd blijven praten juist om hieruit te komen. Het enige wat ik wil is inzicht in ervaring woord en geschrift om samen te kijken waar mogelijkheden liggen. Overigens weet ze dat dit topic geopend is en leest ze mee.

Ook als we verder gaan met elkaar zullen we samen 1 moeten zijn en zal ik ook in ieder geval richting kinderen moeten tonen hoe eensgezind we zijn.

Bij deze daarom de vraag aan jouw Renaldo: Kun je inzicht geven in wat jou beweegt? Wat je doet? Wat je laat en waar voor jou de grenzen liggen?

hartelijke groet,

jurjen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tradities zijn mooi en mogen blijven bestaan, zolang je je er goed bij voelt. Maar een antwoord als 'we hebben het altijd zo gedaan maar waarom weten we niet' doet me denken aan een organisaties waarin medewerkers als kippen zonder kop rondlopen.

Ik ben Renaldo niet, en weet dat hij prima zelf kan antwoorden, maar de opmerking die je hier maakt raakt iets diepers dan de "toevallige" Sabbat waar jij "last" van hebt. Je raakt hier de kern van het probleem van iedere relatie tussen iemand die gelovig is, dat weet en aanvaardt, en die op grond daarvan accepteert dat er een geopenbaarde werkelijkheid is die hoewel niet altijd begrijpelijk in detail wel altijd leidend is in leven, ervaren, interpreteren en duiden enerzijds, en iemand die al dan niet gelovig is, maar dat in ieder geval niet of moeilijk kan aanvaarden, die niet kan of wil zien dat wat hij "slechts traditie" noemt, en wat hij slechts wenst te aanvaarden als het intellectueel voldoende onderbouwd is, voor de levenspartner een geheel andere, diepere betekenis heeft. De ongelovige (en dat bedoel ik in ruime zin, zij die zichzelf als gelovig beschouwen maar de Schrift benaderen als een Binas-boekje (bestaat dat nog?) voldoen evenzeer aan dit beeld) kwetst vaak onbedoeld, onwillend en zonder het zelf te zien of op waarde te schatten, de gelovige. In debatten op een onpersoonlijk medium als internet niet zelden gericht, bedoeld te kwetsen, in een liefdesrelatie onbedoeld, ongericht, maar op lange duur niet minder slopend en beschadigend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vooruit, ik zal een poging wagen. Maar niet alvorens ik je dit zeg.

Voor iemand die niet geloof in God en Zijn Zoon Jezus Christus is het van geen enkel nut om de Sabbat te vieren. Als je deze dag niet zult noemen "Lieve Lust", deze dag die God heilig is niet "Heerlijk" zult noemen, je niet zult verlustigen in God, dan is deze dag van geen waarde. Al de zaken die je doet of laat zijn dan waardeloos, of in ieder geval niet nuttig voor God. Dat is wat je voor jezelf helder moet hebben. Zonder Jezus is de sabbat leeg, als Hij niet bij je aan tafel schuift vrijdagavond tijdens de sabbatsmaaltijd mis je het allerbelangrijkste. De sabbat is absoluut ondergeschikt aan je bekering tot Jezus.

Nu zal ik iets vertellen van mijn invulling van de sabbat. smile.gif

Aan het eind van de week is het weer zover. De Dag waar ik mij de hele week alweer op verheugd hebt is aangebroken. Het is vrijdag, vanavond begint de sabbat, ik heb er zin in. Vaak ben ik vrij op vrijdag waardoor ik alle tijd heb om me voor te bereiden. De boodschappen zijn gedaan voor het weekend, lekker eten is gehaald, alles is klaar. Het huis is netjes en opgeruimd. Alles staat klaar om de sabbat te verwelkomen. Het eten staat al lekker te pruttelen. Dit is de allerlekkerste maaltijd van de hele week. We eten door we week vaak sober, maar vrijdags niet. Dan maken we er een feest van. Het is bijna 6 uur (ja, we zijn daar een beetje liberaal in) en de sabbat begint.

De tafel is gedekt met ons mooiste bestek. Als ik tijd heb, bak ik twee challa's. Dat zijn gevlochten broden bestaande uit 6 "vlechten" of hoe je het wil noemen. Dit symboliseert zowel de 12 stammen alswel Israel en de heidenen tesamen, alswel de Heer Jezus die voor beiden is gekomen. We beginnen deze avond met het aansteken van de kaarsen, op dat moment begint de sabbat voor ons. Soms 2 kaarsen en soms de menora, de zevenarmige kandelaar. We danken voor de zegen die we de afgelopen week hebben mogen ontvangen en vragen een zegen voor de maaltijd.

Ik zegen mijn vrouw en mijn zoon en dank God voor hen.

Dan neem ik een challa, spreek de dankzegging hierover uit, en breek het brood. Ik neem een stuk, mijn vrouw neemt een stuk en ons zoontje krijgt een stukje. Zo ook de beker met wijn en dank God voor het nieuwe verbond. De beker gaat rond en de maaltijd is begonnen. We gaan heerlijk uitgebreid eten en genieten van elkaar.

Na de maaltijd lezen wij de Psalm voor de sabbat, Psalm 92.

Tijdens deze maaltijd hebben wij al zo de rust van de Heer mogen ervaren dat wij helemaal ontspannen worden. De drukte en hectiek van de afgelopen week is voorbij en we richten ons op elkaar, op ons gezin en samen op God. Het is onze familieavond. Er moet wel heel iets belangrijks zijn wil ik deze avond niet thuis vieren.

Wat doen wij verder? Veel, wij doen spelletjes, film kijken, naar het bos, naar mijn ouders, naar mijn schoonouders, bij familie of bij vrienden op bezoek. Wij doen veel en ervaren geen enkele moeilijkheid om bepaalde niet te doen. Dit omdat wij niet kijken naar wat we niet "mogen", maar omdat we kijken naar wat we doen.

Dit wil niet zeggen dat ik nooit iets koop op zaterdag. Vaak ga ik naar centrum elburg om een heerlijke gerookte vis te kopen (nee, geen paling puh2.gif). Ook als wij iets moeten hebben, maar op een of andere manier niet in huis, dan ga ik gerust naar de supermarkt om dat te halen.

Om je ook een beeld te geven wat ik niet doe op sabbat, moet je denken aan het volgende: ik ga geen boodschappen doen, niet klussen, grasmaaien, schoonmaken, autowassen, de was draaien of welke andere dagelijkse bezigheden dan ook. Maar soms kunnen bepaalde dingen niet anders. Mijn motto is: "doe geen dingen op sabbat, die je op andere dagen had kunnen doen".

Er is maar 1 ding dat mij beweegt, en dat is Yeshua. Gods Heil! Zijn genade beweegt mij en door Zijn genade weet ik mij gered.

De sabbat is een heerlijke dag om in elkaar te investeren. Het is belangrijk dat jullie een manier vinden om hier samen mee om te gaan. Zij zal zich er zeer goed van bewust moeten zijn dat jij de dingen anders en daar ook rekening mee moeten houden.

Toen ik mijn vrouw leerde kennen was zij ook niet sabbatvierend, dit heeft ook de nodige moeilijkheden met zich mee gebracht. Maar wij zijn er samen uitgekomen. Ik ben gematigder geworden in de loop der tijd. Ik had de Wet, zij de Genade. Nu hebben we ze allebei en dat brengt ontzettend veel zegen met zich mee. Ook in onze relatie tot elkaar en tot God.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Bij vragen, stel ze gerust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Ronaldo

Mag ik je ontzettend bedanken dat je toch je antwoord gegeven hebt!

Je reactie begint niet echt positief, maar dat kan ik me voorstellen. Inderdaad als niet-Christen is mijn sabbat leeg, maar als ik het hart van mijn vriendin en wellicht later kinderen kan vullen met Yeshua dan maakt mij dat al meer dan tevreden. Ik weet dat zijn genade en redding niet voor mij is, maar het is niet erg, zolang ik een bijdrage kan leveren aan haar en anderen weet ik mij gelukkiger dan je je zult voorstellen.

Daarbij moet je me zeker niet zien als atheist oid. Ik ben redelijk religieus, begin en eindig mijn dag met een gebed, en dank God voor iedere zegening die mij gegeven wordt.

Overigens ben ik het niet 100% met deze zin eens:

Quote:
Voor iemand die niet geloof in God en Zijn Zoon Jezus Christus is het van geen enkel nut om de Sabbat te vieren.

Immers Joden vieren hun sabbat nog steeds, ook naar lieve lust. De vraag rijst hierbij of Yeshua noodzakelijk is voor een gevulde sabbat. (ik ben geen theoloog dus kan daar zeker geen antwoord op geven)

De kern van wat je wilt tijdens je sabbat vind ik erg mooi en deel ik ook zeker. Daar wringt de schoen 'm ook niet; Tijd voor elkaar, tijd voor gezin, liefde, familie etc.

Ook de dingen die je laat, kan ik me erg goed in vinden. Dit zijn inderdaad de dingen die je iedere dag zou kunnen doen en daarom minderwaardig aan je sabbat.

Wat ik daarbij zelf ook belangrijk vind is dat je die dag juist inderdaad iets bijzonders doet. Iets waarnaar je uitkijkt. En dan niet lekker shoppen in de PC Hooft, maar iets met waarde. Lekker zeilen op de Waddenzee, met elkaar naar een museum of dierentuin omdat dieren zo bijzonder zijn en dankbaar zijn dat ze de aarde mogen vullen. Naar de kinderboererij etc etc.

Kortom: IETS DOEN, opdat niet iedere week hetzelfde met zich meebrengt.

Nogmaals enorm bedankt ook namens mijn vriendin die jouw invulling ook erg mooi vond!

Mijn vragen (en dat zullen er vast nog veel meer worden)

Je schrijft dat het jullie familie avond is. Nodig je dan ook familie uit? Zijn zij ook sabbatvierend en als niet nodig je ze dan nog steeds uit?

Hoe ga je om met verjaardagen van dierbaren/vrienden/familie die gehouden worden op sabbatavond?

Hoe ga je om met verplichtingen tav van je werk, als deze per ongeluk eens per jaar op een sabbat vallen?

Hoe ga jij om met tv, muziek, krant , nieuws en wereldse zaken?

Mag ik vragen van welke stroming jullie zijn? En waarin zich dit kenmerkt? En hoe je hiertoe gekomen bent?

Overigens:Wel grappig trouwens dat jullie de sabbat inderdaad vieren op het moment dat deze in Israel ook begint. Dat doet zij anders, maar alles heeft z'n mooi kanten.

Overigens wel praktisch want als je boven de poolcircel leeft dan wil de zonsopgang en ondergang nog wel eens een dagje wegblijven. Is ook leuk want dan duurt je sabbat Extra Lang. smile.gif

Hartelijke groet,

jurjen

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Diako

De opmerking die ik maakte had totaal geen kwade bedoelingen of enigszins te maken met het probleem tussen gelovige en ongelovige. Sterker nog als Scheikundig Technoloog weet ik dondersgoed dat welk boekje dan ook de werkelijkheid slechts kan benaderen als een model en dat er JUIST een diepere laag in de werkelijkheid zit dan dan die wij kunnen voelen en ervaren.

De opmerking had te maken met het profiel van Ronaldo. Hij ,werkend bij perspectief, komt waarschijnlijk meer dan vaak in organisaties waar mensen goed bedoelde tradities vasthouden die juist voor een organisatie fnuikend zijn.

Het was er dus meer een van persoonlijke dubbelzinnige aard.

Mea Culpa als ik je onbedoeld beledigd of gekwetst heb.

Quote:

k ben Renaldo niet, en weet dat hij prima zelf kan antwoorden, maar de opmerking die je hier maakt raakt iets diepers dan de "toevallige" Sabbat waar jij "last" van hebt. Je raakt hier de kern van het probleem van iedere relatie tussen iemand die gelovig is, dat weet en aanvaardt, en die op grond daarvan accepteert dat er een geopenbaarde werkelijkheid is die hoewel niet altijd begrijpelijk in detail wel altijd leidend is in leven, ervaren, interpreteren en duiden enerzijds, en iemand die al dan niet gelovig is, maar dat in ieder geval niet of moeilijk kan aanvaarden, die niet kan of wil zien dat wat hij "slechts traditie" noemt, en wat hij slechts wenst te aanvaarden als het intellectueel voldoende onderbouwd is, voor de levenspartner een geheel andere, diepere betekenis heeft. De ongelovige (en dat bedoel ik in ruime zin, zij die zichzelf als gelovig beschouwen maar de Schrift benaderen als een Binas-boekje (bestaat dat nog?) voldoen evenzeer aan dit beeld) kwetst vaak onbedoeld, onwillend en zonder het zelf te zien of op waarde te schatten, de gelovige. In debatten op een onpersoonlijk medium als internet niet zelden gericht, bedoeld te kwetsen, in een liefdesrelatie onbedoeld, ongericht, maar op lange duur niet minder slopend en beschadigend.

Verder moet je inzien dat er verschillende type mensen zijn. Zo heb je mensen die alleen dingen aannemen die in de krant staan (op geschrift), mensen die alleen dingen aannemen die bewezen zijn, en mensen die vooral met hun gevoel voor tradities hun werkelijkheid aannemen. Dit laatste type mens doelde ik op, deze onbedoeld het schrift niet kennend kan met zn traditie wel het tegenovergestelde doen van wat het doel zou zijn...

Bedenk dat de afgelopen 2100 jaar nooit zoveel mensen hebben kunnen lezen als wij nu doen! Bedenk ook dat er ooit iemand begonnen is met het zetten van een bepaalde traditie en dat anderen dit toen overgenomen hebben. Bedenk dat wellicht mijn eigen vriendin een traditie voorgezet had kunnen hebben die tegen het Schrift in zou hebben kunnen gaan...

Je weet het niet, ik weet het niet, niemand weet het niet (ja of wel)

Daarom mijn duidelijke opmerking over tradities versus het Schrift.

ik hoop dat ik je niet beledigd heb en dat je mijn motivatie nu beter begrijpt. Ik begrijp dat je gepiekerd kon reageren en zal een volgende keer mijn woorden voorzichtiger kiezen.

hartelijke groet,

jurjen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste Ronaldo

Mag ik je ontzettend bedanken dat je toch je antwoord gegeven hebt!

Graag gedaan.

Quote:
Je reactie begint niet echt positief, maar dat kan ik me voorstellen. Inderdaad als niet-Christen is mijn sabbat leeg, maar als ik het hart van mijn vriendin en wellicht later kinderen kan vullen met Yeshua dan maakt mij dat al meer dan tevreden. Ik weet dat zijn genade en redding niet voor mij is, maar het is niet erg, zolang ik een bijdrage kan leveren aan haar en anderen weet ik mij gelukkiger dan je je zult voorstellen.

Al begon ik niet positief, het was wel vol liefde.

Waar ik wel van schrik is dat je zegt dat je weet dat zijn liefde en genade niet voor jou is. Blijkbaar weet je dat niet en dank je dat slechts. Als je het zou weten, dan zou je weten dat het juist wel voor jou is. Of je je dat beseft, is een ander verhaal. En hoe je dat dan aan je kinderen gaat uitleggen, vraag ik me helemaal af.

Quote:
Daarbij moet je me zeker niet zien als atheist oid. Ik ben redelijk religieus, begin en eindig mijn dag met een gebed, en dank God voor iedere zegening die mij gegeven wordt.

Welke God?

Quote:

Overigens ben ik het niet 100% met deze zin eens:

[...]

Immers Joden vieren hun sabbat nog steeds, ook naar lieve lust. De vraag rijst hierbij of Yeshua noodzakelijk is voor een gevulde sabbat. (ik ben geen theoloog dus kan daar zeker geen antwoord op geven)

Voor een christen of niet-jood die de sabbat wil vieren is het noodzakelijk dat Yeshua daarbij aanwezig is en centraal staat. Ook voor de orthodoxe Jood, al zien zij dat zelf anders. Ieder mens heeft Jezus nodig, de Jood in het bijzonder.

Quote:
De kern van wat je wilt tijdens je sabbat vind ik erg mooi en deel ik ook zeker. Daar wringt de schoen 'm ook niet; Tijd voor elkaar, tijd voor gezin, liefde, familie etc.

Ook de dingen die je laat, kan ik me erg goed in vinden. Dit zijn inderdaad de dingen die je iedere dag zou kunnen doen en daarom minderwaardig aan je sabbat.

Wat ik daarbij zelf ook belangrijk vind is dat je die dag juist inderdaad iets bijzonders doet. Iets waarnaar je uitkijkt. En dan niet lekker shoppen in de PC Hooft, maar iets met waarde. Lekker zeilen op de Waddenzee, met elkaar naar een museum of dierentuin omdat dieren zo bijzonder zijn en dankbaar zijn dat ze de aarde mogen vullen. Naar de kinderboererij etc etc.

Kortom: IETS DOEN, opdat niet iedere week hetzelfde met zich meebrengt.

Soms ben ik blij dat het zondag is, kan ik lekker uitrusten. puh2.gif Nee, zonder gekheid, juist op de sabbat doe ik zeer veel dingen. Maar de invulling van deze dag zullen jullie samen moeten maken. Paulus wijst daarop door te zeggen dat niemand jullie mag oordelen over de invulling van de sabbat. Doe waar jullie je in kunnen vinden, en niet hoe anderen zouden willen zien hoe jullie het vieren.

Quote:

Nogmaals enorm bedankt ook namens mijn vriendin die jouw invulling ook erg mooi vond!

Graag gedaan, kom het eens bij ons thuis vieren zou ik zeggen.

Quote:

Mijn vragen (en dat zullen er vast nog veel meer worden)

Je schrijft dat het jullie familie avond is. Nodig je dan ook familie uit? Zijn zij ook sabbatvierend en als niet nodig je ze dan nog steeds uit?

Mijn familie is niet direct gelovig te noemen in de zin dat ze Christus hebben aangenomen. En mijn schoonfamilie is niet sabbat vierend. Wij nodigen hun beiden uit en ze schuiven regelmatig aan. Iedereen mag altijd bij ons komen eten, gelovig of niet gelovig. Sabbatvierend of niet.

Quote:

Hoe ga je om met verjaardagen van dierbaren/vrienden/familie die gehouden worden op sabbatavond?

Op sabbatavond ga ik er niet heen. Dat is onze dag. We komen dan graag een andere keer of niet. Men weet dit. Het is niet altijd gemakkelijk en niet iedereen zal dat begrijpen.

Quote:
Hoe ga je om met verplichtingen tav van je werk, als deze per ongeluk eens per jaar op een sabbat vallen?

op het werk weten ze dat ik sabbat vier en de feesten vier. Er word van mij niet verwacht dat ik werk op sabbat, hier heb ik in het begin al helderheid over geschept.

Quote:
Hoe ga jij om met tv, muziek, krant , nieuws en wereldse zaken?

In het begin van mijn zoektocht anders dan tegenwoordig. Tv geen problemen mee, afhankelijk van het programma. Krant hebben we niet, dus dat scheelt al. En muziek, heerlijk. Lekker meezingen en God loven, waarom niet.

Quote:
Mag ik vragen van welke stroming jullie zijn? En waarin zich dit kenmerkt? En hoe je hiertoe gekomen bent?

Dat mag je vragen, maar ik kan je hier geen antwoord op geven. Laten we het er voor het gemak op houden dat ik een Messiaans gelovige ben met hier en daar charismatisch trekjes puh2.gif.

Quote:
Overigens:Wel grappig trouwens dat jullie de sabbat inderdaad vieren op het moment dat deze in Israel ook begint. Dat doet zij anders, maar alles heeft z'n mooi kanten.

Overigens wel praktisch want als je boven de poolcircel leeft dan wil de zonsopgang en ondergang nog wel eens een dagje wegblijven. Is ook leuk want dan duurt je sabbat Extra Lang.
smile.gif

Dat is niet de reden omdat het dan in Israel ook begint. Officieel begint de sabbat bij zonsondergang. Ik bedoel meer de tijd dat onze maaltijd begint, en daarmee onze sabbat.

Maar met alles en boven alles onthoudt goed:

"De sabbat is gemaakt om de mens en niet de mens om de sabbat".

Het hoort een lust te zijn en geen last. Jullie moeten hier samen een weg in proberen te vinden die voor jullie beiden werkzaam is.

En doe je deur eens open voor Jezus, ook JIJ bent speciaal voor hem. Zeker als priester van het gezin. Verdiep je in de Heer! Verdiep je meer in de Heer dan in de sabbat, dat is zo vele malen belangrijker. Ik heb liever dat je niet de sabbat viert en Jezus vind, dan Jezus niet vind en de sabbat viert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Diako

De opmerking die ik maakte had totaal geen kwade bedoelingen of enigszins te maken met het probleem tussen gelovige en ongelovige. Sterker nog als Scheikundig Technoloog weet ik dondersgoed dat welk boekje dan ook de werkelijkheid slechts kan benaderen als een model en dat er JUIST een diepere laag in de werkelijkheid zit dan dan die wij kunnen voelen en ervaren.

De opmerking had te maken met het profiel van Ronaldo. Hij ,werkend bij perspectief, komt waarschijnlijk meer dan vaak in organisaties waar mensen goed bedoelde tradities vasthouden die juist voor een organisatie fnuikend zijn.

Het was er dus meer een van persoonlijke dubbelzinnige aard.

Mea Culpa als ik je onbedoeld beledigd of gekwetst heb.

Niet in het minst. Ik heb slechts daarin aanleiding gezien een poging te doen je iets aan te reiken waardoor je mogelijk beter gaat aanvoelen wat de echte dreiging voor jullie relatie is, en dat is NIET de Sabbat.

Quote:
Dit laatste type mens doelde ik op, deze onbedoeld het schrift niet kennend kan met zn traditie wel het tegenovergestelde doen van wat het doel zou zijn...

Waarmee jij veronderstelt dat de Schrift eenduidig weergeeft wat "het doel" is, en de traditie daar los van staat. Dat kan en mag je vanzelfsprekend denken, maar mocht je partner bewust of onbewust daar anders tegenaan kijken, dan is dat een potentiele bom onder jullie relatie.

Quote:
Bedenk dat de afgelopen 2100 jaar nooit zoveel mensen hebben kunnen lezen als wij nu doen! Bedenk ook dat er ooit iemand begonnen is met het zetten van een bepaalde traditie en dat anderen dit toen overgenomen hebben. Bedenk dat wellicht mijn eigen vriendin een traditie voorgezet had kunnen hebben die tegen het Schrift in zou hebben kunnen gaan...

Je weet het niet, ik weet het niet, niemand weet het niet (ja of wel)

Maar belangrijker, jij impliceert te weten dat het zo gaat met tradities, en je verontachtzaamt de mogelijkheid dat het juist de tradities zijn, niet de schriftelijke weerslag daarvan, die mensen de weg wijzen naar een metafysische werkelijkheid die grote waarde voor hen heeft.

Quote:
ik hoop dat ik je niet beledigd heb en dat je mijn motivatie nu beter begrijpt. Ik begrijp dat je gepiekerd kon reageren en zal een volgende keer mijn woorden voorzichtiger kiezen.

In tegendeel! Ik ben niet gepikeerd (gepiekerd? die klassieke opvoeding nog eens wat afstoffen, daar zat vast ook Nederlands bij widegrin.gif), en ik denk dat ik je redelijk goed begrijp. Waar ik je slechts op wil wijzen, NIETS meer dan dat, is dat je mogelijk je partner minder goed begrijpt dan je zelf denkt, door haar vanuit je eigen context te 'analyseren', waardoor je je relatie onnodig verder onder druk zet dan deze al staat.

Mijn motief is dus geen ander dan je hulp aanbieden, waar ik het mogelijk acht dat je daar iets aan kan hebben. Niets meer. Mijn geloof wordt echt niet gehinderd door jouw visie daarop smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor een christen of niet-jood die de sabbat wil vieren is het noodzakelijk dat Yeshua daarbij aanwezig is en centraal staat. Ook voor de orthodoxe Jood, al zien zij dat zelf anders. Ieder mens heeft Jezus nodig, de Jood in het bijzonder.

Waarom de jood in het bijzonder Renaldo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als echte beta hoef je natuurlijk niet 100% correct Nederlands te spreken. Daarbij ben ik nog 2 talig (Frysk) en ook nog eens wonend in Groningen, dus 300 jaar terug in de tijd. En in onze spelling kan gepikerd best heel goed smile.gif

maar ik zal inderdaad ook de spellingscontrole eens aanzetten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als echte beta hoef je natuurlijk niet 100% correct Nederlands te spreken. Daarbij ben ik nog 2 talig (Frysk) en ook nog eens wonend in Groningen, dus 300 jaar terug in de tijd. En in onze spelling kan gepikerd best heel goed
smile.gif

maar ik zal inderdaad ook de spellingscontrole eens aanzetten

Wot leuk juh, ik bin ek twa talig! (mar een heale analfabeet!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ronaldo,

Wederom bedankt!

Ik had een 3 paginas tellende reactie gestuurd, maar deze is helaas door 1 druk op de verkeerde knop verloren gegaan. Nog een 2e poging, maar ik kan niet garanderen dat dit schrift exact hetzelfde is als het voorgaande.

Bedankt voor je enorm liefdevolle bericht!

Quote:
Al begon ik niet positief, het was wel vol liefde.

Waar ik wel van schrik is dat je zegt dat je weet dat zijn liefde en genade niet voor jou is. Blijkbaar weet je dat niet en dank je dat slechts. Als je het zou weten, dan zou je weten dat het juist wel voor jou is. Of je je dat beseft, is een ander verhaal. En hoe je dat dan aan je kinderen gaat uitleggen, vraag ik me helemaal af.

Ik bedoel dat voornamelijk dat die genade voor mij niet bedoeld is omdat ik de werkelijkheid waar Christenen voor staan niet aan wil nemen. Daarom is het inderdaad niet voor mij bedoeld. Ik besef me inderdaad terdege dat Christenen juist geloven dat dit wel bedoeld is en ook voor mij, en dat vind ik heel mooi, maar voorlopig leg ik het nog even naast me neer.

Niet omdat ik het niet wil accepteren, maar omdat het geen deel van mijn werkelijkheid uitmaakt.

Quote:
Welke God?

God betekent voor mij: liefde, bestaan, er mogen zijn, schepping, complexiteit van deze schepping, buiten het universum staan en deze gecreerd hebben, liefde mogen delen, emoties kunnen voelen, mens zijn en daarvoor dankbaar zijn, dankbaarheid richten en je zegeningen tellen, volkomen logica en tautologie.

God betekent voor mij niet: discriminatie van andere volkeren door 1 verbond aan te gaan met 1 volk, verschil aangeven in religies, mensen uitmoorden omdat men niet 100% gelooft wat een ander gelooft, onlogica met de werkelijkheid zoals wij die ervaren, tegenstrijdigheid in geschrift, vervalsing van geschriften... (kortom zoals de wereld er op dit moment aan toe gaat, zo ervaar ik religie niet als waarheid)

Waar ik opzoek naar ben is de bron van waar religie vandaan komt, dit volkomen in harmonie met hoe we de werkelijkheid ervaren en juist niet er tegenin druisend. Ik ben er niet van overtuigt dat wij als mens in staat zijn om de complexiteit van de werkelijkheid goed in een geschrift te plaatsen en al helemaal niet in die tijd dat het opgeschreven is. Ik ben er dan ook van overtuigd dat als je goed kijkt naar de Sumeriers, Babyloniers, Maya’s en welke andere echt oude cultuur dan ook, dat je daaruit openbaringen van dezelfde God kunt proeven.

Het kan zijn dat ik inderdaad mijn gebeden de verkeerde kant op richt, een soort out of office reply krijg of juist richting een slecht kruis richt. Ik weet het niet. Mijn intenties zijn goed en daarmee hopelijk de adresseringen ook. Dat geldt natuurlijk voor iedereen die religieus is. Je gelooft, maar weet niet.

Daarbij ben ik er zeker van overtuigd dat Yeshua geleefd heeft. En belangrijker, dat hij wellicht dichter bij de perfecte mens heeft gestaan dan wie dan ook op aarde ooit. Maar in mijn werkelijkheid was hij volkomen menselijk en betekent Zoon van God niets anders dan dat God hem aanvaard heeft als zijnde een kind van m net zoals we onszelf als kind van God mogen beschouwen.

Gelukkig word ik in mijn zoektocht gesteund door het boek Misquoting Jezus van prof Ehrman. Hij is samen met prof Metzinger de grote expert op het gebied van het nieuwe testament. Hij legt uit in zn boek dat door de jaren heen (met name tussen 030 en +/- 300) geloof en geschrift behoorlijk veranderd zijn. Ik voel me gesteund door het idee dat hij zelf twijfels heeft bij de Goddelijkheid van Yeshua. Maar dat terzijde.

Quote:
Voor een christen of niet-jood die de sabbat wil vieren is het noodzakelijk dat Yeshua daarbij aanwezig is en centraal staat. Ook voor de orthodoxe Jood, al zien zij dat zelf anders. Ieder mens heeft Jezus nodig, de Jood in het bijzonder.

Waarom Yeshua centraal zetten en niet God zelfcentraal zetten? Immers voor Sabbat was er al voordat Yeshua er was? (maar goed dat komt in een ander topic wel)

Quote:
En hoe je dat dan aan je kinderen gaat uitleggen, vraag ik me helemaal af.

Als we in deze relatie doorgaan en als daaruit kinderen zouden komen, dan erken ik mijn rol. Dan geef ik het mogelijke waar ik in geloof mee en zal ik ze niet in verwarring brengen en mijn (dan) vrouw niet afvallen. Op het moment dat ze oud en wijs genoeg zijn om genuanceerde kennis met pro’s en con’s op te doen, dan ben ik er ook om hun te helpen in hun zoektocht en mijn visie te geven.

Daarbij zal ik altijd zeggen waar ik voor sta en waar ik niet voor sta en welke consequenties die zou kunnen hebben voor mij en voor hen zelf. Maar mijn rol ken ik en eer ik.

Quote:
Soms ben ik blij dat het zondag is, kan ik lekker uitrusten. Nee, zonder gekheid, juist op de sabbat doe ik zeer veel dingen. Maar de invulling van deze dag zullen jullie samen moeten maken. Paulus wijst daarop door te zeggen dat niemand jullie mag oordelen over de invulling van de sabbat. Doe waar jullie je in kunnen vinden, en niet hoe anderen zouden willen zien hoe jullie het vieren.

Jazeker, zondag rustdag, dan hadden die gekke niet-vierders toch een beetje gelijk. ïŠ

Overigens vind ik Paulus aanhalen altijd een beetje gevaarlijk. Hij wordt naar mijn idee vaak verkeerd uitgelegd, en met name door mensen die zich niet aan spijswetten of sabbat houden. Je kunt hem makkelijk verdraaien.

Quote:
Graag gedaan, kom het eens bij ons thuis vieren zou ik zeggen.

Bij het lezen van deze regel pingelde er een klein traantje uit mn ogen. Dankjewel voor dit aanbod. Ik waardeer het enorm van je. De hartelijkheid en liefde die je uitstraalt voelen als een zegening. Ik moet daarbij zeggen dat sommigen uit de familie van mijn vriendin ook geweldig open en heerlijk zijn. Sabbatvierders hebben blijkbaar een gouden hart smile.gif

Quote:
Mijn familie is niet direct gelovig te noemen in de zin dat ze Christus hebben aangenomen. En mijn schoonfamilie is niet sabbat vierend. Wij nodigen hun beiden uit en ze schuiven regelmatig aan. Iedereen mag altijd bij ons komen eten, gelovig of niet gelovig. Sabbatvierend of niet.

Ook erg mooi hoor. Zo wil ik mijn later leven ook indelen. Bij mij zijn er geen gasten, iedereen is welkom en mag zich thuisvoelen. Dat is zo belangrijk.

Quote:
op het werk weten ze dat ik sabbat vier en de feesten vier. Er word van mij niet verwacht dat ik werk op sabbat, hier heb ik in het begin al helderheid over geschept.

Op sabbatavond ga ik er niet heen. Dat is onze dag. We komen dan graag een andere keer of niet. Men weet dit. Het is niet altijd gemakkelijk en niet iedereen zal dat begrijpen.

Ik weet overigens niet of ik dit punt ooit zal bereiken. Ik denk het in mijn geval ook niet. Maar ik vind het niet erg. Naastenliefde vind ik minstens zo belangrijk als een sabbat, ookal zou ik overtuigd zijn. Ik zou dan ook wel naar dergelijke dingen gaan met de intentie van er zijn voor een ander. Maar het is makkelijk praten voor mij.

"De sabbat is gemaakt om de mens en niet de mens om de sabbat".

Het hoort een lust te zijn en geen last. Jullie moeten hier samen een weg in proberen te vinden die voor jullie beiden werkzaam is.

Dat klopt, vandaar dit topic. Ik hoop dat we eruit komen. Ik wil bouwen aan een stevig fundament om de komende 60 jaar door te kunnen met een sabbatsviering waar we beiden mee kunnen leven. En dat is van beide kanten geven en nemen. Niet makkelijk maar wel van belang.

Quote:
Zeker als priester van het gezin.

Dankje voor deze opmerking. Ik neem deze rol heel heel serieus en zal uiteindelijk indien deze relatie uitmondt in een gezin deze rol ook volledig op me nemen. Dit uit liefde en respect voor mijn (dan) vrouw, haar geloof en uiteindelijk God natuurlijk. Ik zal alles wat ik in me heb geven om deze rol te vervullen. Het zal niet makkelijk worden om een dubbelrol te vervullen, en een masker op te zetten, maar een liefde doet een hoop denk ik.

Quote:
En doe je deur eens open voor Jezus, ook JIJ bent speciaal voor hem. Zeker als priester van het gezin. Verdiep je in de Heer! Verdiep je meer in de Heer dan in de sabbat, dat is zo vele malen belangrijker. Ik heb liever dat je niet de sabbat viert en Jezus vind, dan Jezus niet vind en de sabbat viert.

Zoals je wellicht gemerkt hebt, heb ik me al redelijk verdiept. Mijn boekenkast staat vol met theologische en religieuze boeken. Er liggen 2 bijbels naast t bed en ik heb de afgelopen maanden exegeses en boeken verslonden. Met mag niet baten, ik neem de werkelijkheid niet zoals het mij voorgeschoteld wordt in de bijbel.

Wellicht door de jaren heen ooit nog. Ik wil na mijn 2e opleiding wellicht nog een 3e gaan doen, namelijk Godsdienstwetenschappen. Ik hoop hiermee nog een scherper beeld te kunnen vormen van wat voor mij waar is en wat niet. Maar voorlopig zijn de pijlers van het Christendom voor mij geen elementen van mijn werkelijkheid.

Daarbij is het ook een religie die niet brandschoon is geweest door de geschiedenis heen en kan ik me uit humanistische overweging daarom niet daarachter scharen.

Nogmaals enorm bedankt voor je geweldige reply, ik voel me gezegend met de moeite die je ervoor gedaan hebt. Je zal vast een schitterend mens zijn en daar mag je ook trots en dankbaar voor zijn.

Overigens hoop ik uiteraard op nog meer antwoorden van andere sabbatvierders zodat ik me een nog beter beeld kan vormen.

Hartelijke groet,

jurjen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als echte beta hoef je natuurlijk niet 100% correct Nederlands te spreken. Daarbij ben ik nog 2 talig (Frysk) en ook nog eens wonend in Groningen, dus 300 jaar terug in de tijd. En in onze spelling kan gepikerd best heel goed
smile.gif

maar ik zal inderdaad ook de spellingscontrole eens aanzetten

widegrin.gif oh oh, een Fries.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi geliefde Mutz!

Ik heb met veel interesse en verwondering deze topic doorgelezen. Als God het zo zou sturen dat er een niet-christelijk meisje op mijn pad komt en zij mijn vrouw zou worden, hoop ik dat ze zo geinteresseerd en met begrip en liefde met mijn geloof om zou gaan als jij dat doet in jouw relatie.

Ik zelf ben Christen, reken mezelf niet echt tot een stroming, omdat ik van mening ben dat iedere stroming in zekere zin minder bijbelse elementen bevat. Zodoende noem ik mezelf een bijbel-gelovende Christen en is iedere broer of zus vrij me te corrigeren als mijn leven niet in overeenstemming is met de bijbel.

Ik zelf zie Jezus Christus als de sabbat. Niet alleen Heer over de Sabbat. Hij is de sabbat. Kortom, hij is de geestelijke betekenis van deze vleselijke inzetting, niet langer de schaduw, maar de werkelijkheid. Een bijzonder interessante passage uit matteus om dit toe te lichten: matteus 11:28 - 12:14.

Jezus zegt hier: "IK zal u rust geven.". Dus de sabbat geeft mij als gelovige niet meer mijn rust, maar in Jezus Christus rust ik van mijn werken.

Toch probeer ook ik rust te houden op de sabbat. Niet omdat deze dag in mijn ogen iets voor heeft op een andere. God heeft ze immers allen geschapen. Maar simpelweg omdat niets in mijn leven me meer vreugde geeft, dan de overpeinzing van de schrift en de relatie met mijn Heer en God.

Hierbij ben ik niet bang mijn verlossing in het geding te brengen. Immers, als de verlossing zou afhangen van het wekelijks houden van de sabbat, zouden we terug bij af zijn. Niemand wordt verlost op basis van zijn vleselijke daden, noch op het consequent houden van de sabbat. Dan zou Gods genade teniet gedaan worden. En de vrees voor het verliezen van de verlossing bespeur ik welleens bij 7d-adventisten. Ik hoop dat je vrouw/vriendin oprecht haar geestelijke rust heeft gevonden in Jezus Christus en dat jij dat ook zult vinden.

Nu dat je weet hoe ik ermee om ga, zou ik je een preek willen geven van een zeer geliefde broer over het huwelijk. Gaat niet over de sabbat verder, maar ik weet zeker dat het je enorm veel zal leren, zoals het ook mij enorm veel geleerd heeft en het je zeker zal zegenen in het omgaan met de vreselijke verantwoordelijkheid die voor je ligt.

Gods zegen, veel liefde!

Chris

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zelf zie Jezus Christus als de sabbat. Niet alleen Heer over de Sabbat. Hij is de sabbat. Kortom, hij is de geestelijke betekenis van deze vleselijke inzetting, niet langer de schaduw, maar de werkelijkheid. Een bijzonder interessante passage uit matteus om dit toe te lichten: matteus 11:28 - 12:14.

Jezus zegt hier: "IK zal u rust geven.". Dus de sabbat geeft mij als gelovige niet meer mijn rust, maar in Jezus Christus rust ik van mijn werken.

Eens.

Het is niet erg om de sabbat nog te houden, zolang we maar beseffen dat er uit de werken niemand rechtvaardig wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid