Spring naar bijdragen

Belangrijke Discussies


Aanbevolen berichten

Goed,

alles is denk ik en sorry.

Zoals gezegd wil ik dus gaan Biechtten en de Eucharistie innemen, mijn planning is dat te doen, voor het nieuwe jaar begint (tussen november en januari dus). Goed: Ik heb geen geloof, dat komt toch door de ontelbare vragen die ik heb...ik wil graag een discussie voeren, hierover, ik stel vragen, en ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

Ik begin met een vraag, waarschijnlijk volgen er nog veel meer.

1. Ik heb eens gehoord, van een ietswat verre familielid, zijn vader is Priester in onze Kerk, in Gronau (Grenst aan Nederland), in de Syrisch Orthodoxe Kerk van Mor Eshayo (Sint Jesaja). Goed, hij was priester in Adiyaman, Turkije, in de Sint Petrus en Sint Paulus Kerk (Mor Fetros ve Mor Fawlus). En als ik het goed heb begrepen, betaalde een vrouw niet aan de kerk meer, terwijl dat wel moest, en toen die priester, dus daarnaar toe ging, scheldde ze hem uit, en ze wou dus niet betalen, die priester, ging naar de kerk toe, en vroeg aan God, dat die vrouw, er moest haar iets gebeuren, zodat ze weer wel zou betalen, want zo kon het niet, vondt de priester...de volgende dag overleed de zoon van die vrouw...en ze dacht dat dus die priester haar iets had aangedaan...en ze kwam...en kuste de hand...en betaalde het geld voortaan...goed...kan dit...God straft die vrouw dus...is dit dan een God zonder zonde...kan iemand mij dit verklaren...bovendien was die vrouw Moslim...straft hij dan ook de ongelovigen? En bovendien, maakt dit God niet tot een zondaar, wat had die zoon er mee te maken, en sowieso, waarom luistert God naar dit soort verzoekjes

Het verhaal is ong..misschien niet helemaal correct, maar goed, vergeef mij daarvoor.


Samengevoegd:

Joost, kun je mij ding verplaatsen naar Geloof Algemeen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik weet het ook niet precies joost, ze moest volgens mij meebetalen aan de huur, misschien zorgde de gemeenschap voor haar, maar op een gegeven moment betaalde ze dus niet meer, ik weet het ook niet precies, waar die staat, ik geloof niet ver van het centrum/treinstation, ik weet het adres niet precies Zollstrasse 11i volgens mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het echt een samenloop van omstandigheden is. Maar zo niet, dat zou ik me als ik priester was eens ernstig op het hoofd krabben en wel twee keer nadenken voor ik verzoekjes deed aan God.

Ik weet niet hoe het in jouw kerk zit, maar voor mijn moeder was het een breekpunt. Toen zij een dure medicijnen moest hebben en de kerkbijdrage niet kon betalen (een vrijwillige bijdrage overigens) werd daar ook moeilijk over gedaan. Mijn moeder vond als regels/gebruiken voor menslievendheid gaan, dan had ze in die kerk niets meer te zoeken. Ze is nooit gestraft, in tegendeel, ze ervaart haar leven als bijzonder gezegend.

Een moslim heeft al helemaal geen verplichting een christelijke kerk iets te betalen en God werkt bij mijn beste weten echt niet zo dat hij onmiddelijk de kinderen van anders gelovigen doodslaat...(tenminste niet zonder enige waarschuwing widegrin.gif Exodus meen ik verbaasd.gif )

Maar ik denk dat dit valt onder "visserslatijn" en anders onder "bijgeloof" en anders onder wiccanees denken widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je bent duidelijk in de war en vol twijfel mbt je geloof. Je wilt het graag goed doen en voor anderen goed doen, maar je loopt er in vast. Veel van je posts over hoe je moet geloven en hoe je gered bent zijn misschien een kreet om hulp, omdat je niet meer zeker bent van je eigen redding. Je voelt je verloren? Wees dan toch gerust, God ziet liever iemand die twijfelt en blijft onderzoeken en die zichzelf ook kritische vragen durft te stellen dan iemand die slaafs de regeltjes volgt met een hart dat op slot zit. Hij blijft je in Zijn hand houden, ook al loop je zelf verloren in de woestijn. Blijf op Hem vertrouwen. Ik zal iig voor je bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Goed,

alles is denk ik en sorry.

Zoals gezegd wil ik dus gaan Biechtten en de Eucharistie innemen, mijn planning is dat te doen, voor het nieuwe jaar begint (tussen november en januari dus).

Is het in jouw kerk traditie om dat zo weinig te doen? Wat is er mis met wekelijks biechten, en wekelijks de Eucharistie vieren?

Quote:
Goed: Ik heb geen geloof, dat komt toch door de ontelbare vragen die ik heb...ik wil graag een discussie voeren, hierover, ik stel vragen, en ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

Prima!

Quote:
1. Ik heb eens gehoord, van een ietswat verre familielid, zijn vader is Priester in onze Kerk, in Gronau (Grenst aan Nederland), in de Syrisch Orthodoxe Kerk van Mor Eshayo (Sint Jesaja). Goed, hij was priester in Adiyaman, Turkije, in de Sint Petrus en Sint Paulus Kerk (Mor Fetros ve Mor Fawlus). En als ik het goed heb begrepen, betaalde een vrouw niet aan de kerk meer, terwijl dat wel moest, en toen die priester, dus daarnaar toe ging, scheldde ze hem uit, en ze wou dus niet betalen, die priester, ging naar de kerk toe, en vroeg aan God, dat die vrouw, er moest haar iets gebeuren, zodat ze weer wel zou betalen, want zo kon het niet, vondt de priester...de volgende dag overleed de zoon van die vrouw...en ze dacht dat dus die priester haar iets had aangedaan...en ze kwam...en kuste de hand...en betaalde het geld voortaan...goed...kan dit...God straft die vrouw dus...is dit dan een God zonder zonde...kan iemand mij dit verklaren...bovendien was die vrouw Moslim...straft hij dan ook de ongelovigen? En bovendien, maakt dit God niet tot een zondaar, wat had die zoon er mee te maken, en sowieso, waarom luistert God naar dit soort verzoekjes

Lees in het boek Handelingen eens het verhaal over de diaken Filipus die, verjaagd uit Jeruzalem, verkondigt in Samaria. Hij ontmoet daar Simon de tovenaar.

Van dat verhaal is de term "simonie" afgeleid, dat is, het kopen of verkopen van Gods bovennatuurlijke gaven. De heilige Petrus is daarover zeer helder: dit is volstrekt zondig en Simon mag hopen en bidden dat God hem vergeven zal.

Dat die zoon stierf, lijkt me eerder toeval. Dat God die zoon liet sterven, zodat die moeder zou betalen aan de priester van je kerk, lijkt me totaal onwaarschijnlijk. Eerder het tegendeel.

Je hoeft nooit enig geloof te hechten aan welk verhaal dan ook, waaruit zou blijken dat God meewerkt aan dit soort maffia-praktijken. Nooit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid