Spring naar bijdragen

openbaringen 6:10-11


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik had een vraag over de volgende twee verzen:

Op. 6:10-11 \"Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.\"

Hoe moet ik deze twee verzen lezen? Moet ik hier lezen dat elke ware gelovige in de eindtijd zal worden omgebracht? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het lijkt erop dat de martelaren daar in de hemel tot God bidden wanneer Hij nu zijn wraak gaat uitstorten over de aarde. En dat er blijkbaar dus nog mensen zullen sterven voor het geloof, alvorens die wraak aanbreekt en God eens gaat huishouden hier.

yes.gif

Maar het wil niet zeggen dat iedere gelovige de pineut is. Maar dat de martelaren een enorme voorsprong hebben op de rest, dat klopt wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom mackie,

Dat weet ik niet en ik denk ook niet dat je Openbaringen echt als een feitelijke toekomstvoorspelling moet lezen. Openbaringen laat op mystieke wijze de geschiedenis van de mensheid met God aan ons voorbijtrekken, vanuit verschillende perspectieven. Ik denk dat Openbaringen dan ook mystiek verstaan moet worden en daar ben ik ook weer niet zo geweldig in.

Ik weet alleen dat a) er genoeg mensen zijn die lijden en sterven voor Christus en B) dat in de hemel door die mensen voor ons gebeden wordt. En het hoe en wat straks, tja, dat zien we dan wel. In elk geval worden we door zo'n simpele bijbeltekst bemoedigd om stand te houden, omdat lijden blijkbaar gewoon bij het christelijk leven hoort, maar dat God straks zijn toorn zal uitgieten en recht zal doen gelden bij het Oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

na mijn idee gaat het hier over de mensen die tot geloof zijn gekomen na de opnamen, en dus in de grote verdrukking zitten en die dan vervolgd worden tot de dood toe.

zij zullen dan regeren als koningen in het duizendjarig rijk.

Gegeven het feit dat je de eerste niet-katholiek bent in dit topic: zal ik vertellen dat dit voor katholieken tot de ergste ketterijen behoort, of zal ik mijn muil houden widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gegeven het feit dat je de eerste niet-katholiek bent in dit topic: zal ik vertellen dat dit voor katholieken tot de ergste ketterijen behoort, of zal ik mijn muil houden
widegrin.gif

is het dan zo moeilijk om daar over na tedenken?

en het mischien eens te onderzoeken?

tis gewoon een lastig onderwerp, ik kan het fout hebben maar jij mis ook wel wie zal het zeggen, maar voor mij is dit wel waar ik in geloof.

als ik je een boek mag aan raden die daar over gaat, en alles wordt bekeken van uit de bijbel.

de komst van de koning der koningen van jaap dieleman.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb wel vaker dat soort boeken gelezen en preken gehoord over de opname VOOR de grote verdrukking... Ik kan alleen maar zeggen dat dit een hoop bagger is en dat deze mensen nog wel eens raar zouden kunnen opkijken als het zover is.

tja dan zij t zo maar ja dat kan dus ook andersom gelden voor jouw flower.gif

stel dat ik er dan helemaal naast zit samen met de rest van rapture gelovige zoals er wel eens wordt uit gesproken.

hoe en wat verwacht je dan van de terug komst van de Heer?

hoe zien jullie dat dan? daar ben ik wel eens benieuwd naar.

mvg bartjan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

is het dan zo moeilijk om daar over na tedenken?

In tegendeel. dat zei ik dan ook niet

Quote:
en het mischien eens te onderzoeken?

In tegendeel, dat zei ik dan ook niet

Quote:
tis gewoon een lastig onderwerp, ik kan het fout hebben maar jij mis ook wel wie zal het zeggen, maar voor mij is dit wel waar ik in geloof.

Weet ik, en ik wilde je daarin niet kwetsen.

Tegelijk zal je me, neem ik aan, niet kwalijk nemen dat in een topic van Mackie, die katholiek is, ik zo nu en dan het katholieke geloof laat prevaleren?

Quote:
als ik je een boek mag aan raden die daar over gaat, en alles wordt bekeken van uit de bijbel.

de komst van de koning der koningen van jaap dieleman.

Ik waardeer dat zeer, maar ik heb me in de kwestie al aardig verdiept.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

tja dan zij t zo maar ja dat kan dus ook andersom gelden voor jouw
flower.gif

Dat kan.

Quote:

stel dat ik er dan helemaal naast zit samen met de rest van rapture gelovige zoals er wel eens wordt uit gesproken.

hoe en wat verwacht je dan van de terug komst van de Heer?

hoe zien jullie dat dan? daar ben ik wel eens benieuwd naar.

mvg bartjan

Ik verwacht niets, ik hoop en bid dat ik de genade van Heer vind op die dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

stel dat ik er dan helemaal naast zit samen met de rest van rapture gelovige zoals er wel eens wordt uit gesproken.

hoe en wat verwacht je dan van de terug komst van de Heer?

hoe zien jullie dat dan? daar ben ik wel eens benieuwd naar.

mvg bartjan

Ik verwacht het Laatste Oordeel op die dag, Dies Irae, Dag der Wrake.

Zoals de aloude sequentia uit de requiemmis het poetisch verwoord:

Dag der toorn, o die dag

zal de wereld in de as vergaan

zoals voorzegd door David en de Sibylle.

Welk een angst zal er zijn

wanneer de rechter zal komen

om alles streng te oordelen

De bazuin, een zonderling geschal verspreidend

over de graven van alle landstreken,

zal allen vóór de troon ontbieden.

Dood en leven zullen verstommen,

wanneer de schepping zal herrijzen

om zijn rechter rekenschap te geven.

Het boek met aantekeningen zal worden aangebracht

waarin alles staat opgetekend

waarop de wereld zal geoordeeld worden.

Als dan de rechter zetelen zal,

zal al wat verborgen is verschijnen,

niets zal ongewroken blijven.

Wat zal ik, ellendige, dan te zeggen hebben,

welke pleiter zal ik vragen,

als zelfs de rechtvaardige nauwelijks zeker is?

Vorst met geduchte majesteit,

die genadig heelt wie verdient geheeld te worden,

red ook mij, bron van genade!

Gedenk, lieve Jezus,

dat ik de reden van uw komst ben,

laat mij die dag dan niet verloren gaan.

Op zoek naar mij, zijt gij vermoeid gaan zitten,

hebt mij vrijgekocht door uw lijden aan het kruis,

laat zulk lijden niet vergeefs zijn.

Rechtvaardige Rechter der Wrake,

schenk mij de gave der vergiffenis,

nog vóór de dag der rekenschap.

Ik zucht, als de zondaar die ik ben,

van de schuld kleurt mijn aangezicht rood,

God, wees deze smekeling genadig!

Gij, die Maria van schuld hebt bevrijd,

en die de rover hebt verhoord,

hebt ook mij hoop gegeven.

Mijn gebeden zijn niet waardig,

maar gij, die goed zijt, wees mild en maak

dat ik niet verteerd word door het eeuwig vuur.

Bereid mij een plaats tussen uw schapen,

zonder mij af van de bokken,

en laat mij staan aan uw rechterzijde.

Wanneer de vervloekten zijn verslagen

en aan de verterende vlammen prijsgegeven,

roep mij dan onder de gezegenden.

Ik bid u, deemoedig en neergeknield,

en mijn hart bijna tot as gekrompen,

draag zorg voor mij in mijn laatste uur.

Die tranenrijke dag,

waarop uit zijn as verrijzen zal

de zondige mens, om geoordeeld te worden.

Ontzie dan deze mens, mijn God;

Here Jezus lief,

schenk hen de rust. Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]In tegendeel. dat zei ik dan ook niet

[...]In tegendeel, dat zei ik dan ook niet

[...]Weet ik, en ik wilde je daarin niet kwetsen.

Tegelijk zal je me, neem ik aan, niet kwalijk nemen dat in een topic van Mackie, die katholiek is, ik zo nu en dan het katholieke geloof laat prevaleren?

mijn kwets je daar niet mee hoor knipoog_dicht.gif

t verbaasd mij alleen soms dat mensen daar niet in willen geloven.

Jezus heeft toch meerdere malen gesproken in de evangelien over zijn terug komst en dat je Hem moet verwachten.

je kent ook vast wel t verhaal van de tien vrouwen en de olie lampen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

mijn kwets je daar niet mee hoor
knipoog_dicht.gif

t verbaasd mij alleen soms dat mensen daar niet in willen geloven.

Jezus heeft toch meerdere malen gesproken in de evangelien over zijn terug komst en dat je Hem moet verwachten.

je kent ook vast wel t verhaal van de tien vrouwen en de olie lampen.

Ja, zo verbaast het mij nog steeds dat mensen daar wel in willen geloven. Doe jezelf en mij een plezier, en ga nu niet proberen me te overtuigen. Ik respecteer je geloof, maar respecteer dan ook mijn geloof dat jouw geloof als zwaar ketters ziet (nog iets specifieker: als komende van de antichrist) en als de laatste bedreiging die de Kerk het hoofd moet bieden voor de dag de wrake aanbreekt.

Ik ben op de hoogte van dat geloof, en ik wijs het af. Ik wijs niet af wie er in gelooft, en ik hoop en reken op de eindeloze erbarming van de Rechter der Wrake als het zover is. Maar tenzij je wil dat ik lieg, moet ik zeggen dat ik het niet enorm positief inzie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, ik had een vraag over de volgende twee verzen:

Op. 6:10-11 \"Ze riepen luid: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>?O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken??mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>? 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.\"

Hoe moet ik deze twee verzen lezen? Moet ik hier lezen dat elke ware gelovige in de eindtijd zal worden omgebracht? Alvast bedankt!

gr. mackie

Dit is een vers die tot de verbeelding spreekt Mackie, dat moge duidelijk zijn. Bij deze ook mijn two cents.

De roepende mensen waren vermoord, dat kunnen we wel concluderen uit het vers nietwaar? Wanneer worden onze moordenaars gestraft is wat ze vroegen, ze wilden weten wanneer God hun bloed op de moordenaars zou wreken.

Denk daar eens over na, komt het je ergens niet bekend voor?

'opdat over u kome al het rechtvaardige bloed, dat vergoten werd op de aarde,' (Mat 23,35)

Deze woorden sprak Jezus tot de joodse Schriftgeleerden, want Hij hield hen verantwoordelijk (Mat 23,31) voor het doden van de profeten. Vergelijk dat nog eens met Openbaring 6,10:

'O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?'

Waren deze overledenen misschien de profeten?

'Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.'

De dienaren van God waren inderdaad de profeten (Mat 10,24) die daar tevens om vermoord werden door mensen die het niet aanstond wat ze te zeggen hadden. Ook de apostelen waren dienaren van God en werden ook vervolgt en gedood. Uit Op 6,11 blijkt dat God zou wachten met zijn dienaren allemaal te wreken, tot de apostelen ook vermoord waren door dat geslacht, door de joodse Schriftgeleerden en Farizeeers die niet in Jezus geloofden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit is een vers die tot de verbeelding spreekt Mackie, dat moge duidelijk zijn. Bij deze ook mijn two cents.

De roepende mensen waren vermoord, dat kunnen we wel concluderen uit het vers nietwaar? Wanneer worden onze moordenaars gestraft is wat ze vroegen, ze wilden weten wanneer God hun bloed op de moordenaars zou wreken.

Denk daar eens over na, komt het je ergens niet bekend voor?

'opdat over u kome al het rechtvaardige bloed, dat vergoten werd op de aarde,' (Mat 23,35)

Deze woorden sprak Jezus tot de joodse Schriftgeleerden, want Hij hield hen verantwoordelijk (Mat 23,31) voor het doden van de profeten. Vergelijk dat nog eens met Openbaring 6,10:

'O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?'

Waren deze overledenen misschien de profeten?

'Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben,
totdat ook de andere dienaren,
hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.'

De dienaren van God waren de profeten die daar tevens om vermoord werden door mensen die het niet aanstond wat ze te zeggen hadden. Ook de apostelen waren dienaren van God welke ook werden vervolgt en gedood. Uit dit vers blijkt dat God zou wachten met hen allemaal te wreken, tot de apostelen ook vermoord waren door
dat geslacht
, de joodse Schriftgeleerden en Farizeeers die niet in Jezus geloofden.

die apostelen zijn allemaal allang dood waar blijft volgens jouw dan de wraak van God??

of is het dan zo dat God toch nog maar ff 2000jaar lang wacht na de dood van de laaste apostel en dan Zijn toorn uit giet over deze aarde?

vind het een beetje een slap en vaag idee van wat je dr neer zet sorry. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

die apostelen zijn allemaal allang dood waar blijft volgens jouw dan de wraak van God??

of is het dan zo dat God toch nog maar ff 2000jaar lang wacht na de dood van de laaste apostel en dan Zijn toorn uit giet over deze aarde?

vind het een beetje een slap en vaag idee van wat je dr neer zet sorry.
flower.gif

Ondertussen was Nero in 68 gestorven en Vespasianus' soldaten verklaarden hem tot de nieuwe keizer. Deze ging naar Rome om de troon op te eisen en liet het verder neerslaan van het verzet over aan zijn zoon Titus.

Deze begon onmiddellijk met de belegering van Jeruzalem. Nadat de joodse verdediging ernstig verzwakt was door hongersnood kwam de laatste bestorming door de Romeinen op 29/30 augustus van het jaar 70. Dit wordt nog steeds door de joden herdacht op Tisja Beav. Er was geen houden meer aan en de hele stad werd in de as gelegd. Hoewel Titus de tempel ongeschonden in handen wou krijgen, ging deze ook in vlammen op. Hierbij kwamen naar schatting 100.000 verdedigers en inwoners om het leven. Het totale aantal slachtoffers van deze oorlog wordt geschat op 600.000 tot 1.300.000 doden. De Romeinen slachtten hele families af, waaronder iedereen die ze ervan verdachten een afstammeling te zijn van het huis van David.

De overlevenden werden verkocht op de slavenmarkten van het Midden-Oosten, waarbij de prijs door de grote aanvoer enorm kelderde. De laatste verzetshaarden werden opgeruimd in 73 waaronder het fort Massada aan de Dode Zee.

Keizer Domitianus, de broer en opvolger van Titus liet later een triomfboog oprichten in Rome ter ere van het neerslaan van de opstand. Op deze boog is nog te zien hoe veroverde tempelschatten zoals de zevenarmige kandelaar in triomf door Rome gedragen werden.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

oke dus jij ziet dat als de straf van God en dat was dan zijn wraak.

ik haal hier toch echt uit dat hier alleen maar de joden de pisang waren.

en de rest van de wereld dan?

of geloof jij niet in de dag des oordeel, de dag dat ieder van ons zich moet verantwoorden tegen over Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

oke dus jij ziet dat als de straf van God en dat was dan zijn wraak.

ik haal hier toch echt uit dat hier alleen maar de joden de pisang waren.

en de rest van de wereld dan?

of geloof jij niet in de dag des oordeel, de dag dat ieder van ons zich moet verantwoorden tegen over Hem.

Ik geloof dat iedereen zich zal moeten verantwoorden tegenover God, maar over het oordeel zei Jezus expliciet tegen de joden:

'Opdat op u komt al het rechtvaardige bloed, dat vergoten is op de aarde' (mat 23,35)

Luk 11,50       

Opdat van dit geslacht afgeëist wordt het bloed van al de profeten, dat vergoten is van de grondlegging der wereld af;

Lijkt me duidelijke taal, die generatie van ongelovige joden zou gewroken worden voor het vermoorden van de profeten en apostelen, hetgeen tussen 66-70 middels de Romeinen is gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid