nt-del 0 Geplaatst 1 september 2008 Rapport Share Geplaatst 1 september 2008 De leer van de Syrisch Orthodoxe Kerk van Antiochië, is samengevat in de Verkorte Catechismus. Ik zou zeggen. alles is denk ik. en ik probeer te beginnen bij het begin, ongeveer 61 blz. namelijk. De leer van het christelijke geloof volgens de traditie van de Syrisch-Orthodoxe Kerk van Antiochië. Inleiding in de Christelijke leer. 1. V: Wat houdt de christelijke leer in? A: Christelijke leer is de kennis die een mens begeleidt om tot het ware inzicht te komen in het christelijke geloof en zijn praktijken. 2. V: Wat is het belang (nut) van de christelijke leer? A: Zij leert de christenen de wortels van hun geloof, hun verplichtingen t.o.v. hun naasten. Zonder dit is er geen verlossing mogelijk. Alle christenen moeten deze instructies volgen. 3. Wat is de bron van het christelijke geloof? A. De bron van het geloof is de heilige Schrift, zoals deze uitgelegd is door de heilige kerk samen met de apostolische traditie of overlevering..1 4. V: Door wie wordt de christelijke leer onderwezen? A: De christelijke leer wordt ons onderwezen door de heilige kerk, haar apostelen, leraren, en herders die op hun beurt door de heilige Geest zijn geïnspireerd. 5. Wat zijn de fundamenten van het christelijke geloof? A: Dat zijn er drie, de waarheid die wij noodzakelijk moeten geloven, de genade die wij moeten gebruiken en de werken of daden die wij moeten volbrengen. Note: 1: De apostolische traditie of overlevering is de uitdrukkelijke leer van de kerk, die niet in de Bijbel geschreven is, maar van generatie op generatie mondeling doorgegeven werd. Later is zij opgeschreven om overal in kerken te worden verkondigd. Dit is in principe de uitleg van de eerste bladzijde, door subdiaken Gewargis Acis. Uitlegging van de Catechismus. De leer van het christelijke geloof volgens de traditie van de Syrisch-Orthodoxe Kerk van Antiochie. Volgens de apostolische traditie, die rechtstreeks van Jezus aan de discipelen, apostelen is doorgegeven, en ook aan de kerkvaders, en zodoende een traditie is geworden, die ook de Syrisch-Orthodoxe Kerk geaccepteerd heeft. De kerkvaders kunnen zijn de patriarchen, de bisschoppen die in de eerste paar eeuwen na Christus de Kerk hebben geleid. Deze tradities zijn bepaald in de eerste drie grote concilies, die van Nicea, Constaninopel en Ephese, met de traditie wordt de apostolische overlevering bedoelt, in dit geval is het hetzelfde en wordt er hetzelfde mee bedoeld, namelijk dat traditie een overlevering is. Een traditie ontstaat als het wordt doorgegeven op bijvoorbeeld vader en zoon. De kerkelijke traditie wordt doorgegeven door de werken van de kerkvaders. Die geïnspireerd zijn volgens de Bijbel, of op de Bijbel geinspireerd zijn. De meeste kerkvaders waren bisschoppen en diegenen die een commentaar hebben geschreven en hun werken zijn overgeleverd. Alle bisschoppen hebben in principe kerkelijke traditie meegekregen, ook zij kunnen dat weer verder geven aan de gelovigen. Zij, de bisschoppen, behoren ook tot de categorie kerkvader, alleen het grote verschil zit er dan in wanneer we met kerkvaders bedoelen (bijvoorbeeld Ignatius van Antiochie, Clemens van Alexandrie, Dionysius, Baselius, Gregorius) die in het begin van de christelijke jaartelling leefden, later zijn er dan voor ons ook de Syrische kerkvaders (bijvoorbeeld Mor Ephrem, Mor Yakub, Mor Ishok, Mor Balai, Bar Salibi, Bar Ebroyo) bij gekomen. De kerkvaders zijn de vroege invloedrijke (een grote invloed uitoefenen), theologen (godgeleerden) en schrijvers (makers van boeken) in de christelijke kerk.       Inleiding in de christelijke leer 1. V: Wat houdt de christelijke leer in? A: Christelijke leer is de kennis die een mens begeleidt om tot het ware inzicht te komen in het christelijke geloof en zijn praktijken. Ware inzicht, je hebt ook valse theorieen die niet door de Heilige Geest zijn geinspireerd. Het christelijke geloof is allereerst het geloof in de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Daarnaast zijn het de 10 geboden die in het Oude Testament staan, die Jezus vereenvoudigd heeft tot twee geboden. \"God liefhebben en accepteren met geheel je verstand\" ... Het tweede gebod is dat je naaste lief moet hebben als je zelf dit betekent ook je vijanden liefhebben, zie evangelie van Mattheus. Je moet leven als een ware christen. \"Zijn praktijken\" moet men denken aan de goede daden die de mens maakt, dus hij is verantwoordelijk voor al het geen hij doet. Valse theorieen zijn tegenstrijdig met wat in de Bijbel staat en die niet in de leer (de geloofsbelijdenis van Nicea: Ik geloof in de Almachtige Schepper...) van de Kerk zijn opgenomen. De geloofsbelijdenis van Nicea, in het Syrisch Abo Agied kul hubudo dasmayo.. is de basis van het christelijke geloof, als je daarvan afwijkt dan wordt je een afvallige. Een goed voorbeeld is de ontkenning van Jezus als de Zoon van God. Het is ook in strijd als het bijvoorbeeld in strijd is met de concilies van Constantinopel en Ephesus. God heeft de mens een vrije wil gegeven, hij kan kiezen tussen het slechte en het goede. Ieder mens wordt beoordeeld op zijn daden, zolang je de geboden niet overtreed dan ben je goed bezig. Je hebt gemakshalve drie grote groepen binnen de christelijke traditie: Orthodoxen, waar ook de Syrisch-Orthodoxe Kerk toe behoord, daarnaast heb je de Katholieken, uit de Katholieken heb je de P rotestanten. Geinspireerd door de Heilige Geest is een moeilijke proces om uit te leggen, net zoals om een openbaring uit te leggen. Bepaalde dingen kan men gewoon niet uitleggen en moet men gewoon geloven en dus accepteren dat het zo is. Eigen uitleg is een vorm van interpretatie. Iedere mens wordt op zijn daden beoordeeld. Openbaring is de onthulling van het verborgene. In die zin verschilt Gods openbaring niet wezenlijk van openbaring door mensen. Openbaring door mensen is een handeling, waarbij iemand aan een ander iets bekend maakt dat zonder openbaring verborgen zou blijven. Bijvoorbeeld door te zeggen wat men denkt, wil of voelt. We geloven dat als een persoon gedoopt is in de naam van de vader, zoon en heilige geest dan heeft hij de eerste toegang om in het paradijs te kunnne komen. daarnaast moet hij het wel verdienen en voor zorgen dat hij het niet kwijt raakt door ernstige zonden te begaan, je kunt wel terugkeren door berouw en vergiffenis te vragen. Hierbij hoort ook nog de Heilige Qurbono, dus de Faghro en Admo de Msigho, om tot in eeuwigheid te leven, dat zijn de sacramenten, de heilige mysterien, de middelen die wij moeten gebruiken om in het paradijs te mogen komen. Het probleem met protestantisme is echterdat je op een gegeven moment niet meer de verschillende stromingen kunt onderscheiden omdat er dan zoveel verschillende stromingen eruit zijn ontstaan. een voor ons absolute ketterse stomming is het geloof van Jehovas getuigen. 2. V: Wat is het belang (nut) van de christelijke leer? A: Zij leert de christenen de wortels van hun geloof, hun verplichtingen t.o.v. hun naasten. Zonder dit is er geen verlossing mogelijk. Alle christenen moeten deze instructies volgen. Je moet weten wat je gelooft, de voorwaarden. Het gaat om de nut, de kennis die je moet bezitten als je christen bent. Je moet jezelf kunnen verdedigen als iemand verkeerde dingen over je geloof zegt. De christelijke leer gaat over het christendom. De christelijke leer zijn de regels, de geboden die een christen moet onderhouden. Zo heb je regels die je eigen kerk je oplegt en je hebt regels die voor de hele mensheid gelden, om in vrede naast elkaar te kunnen leven. Met de wortels wordt bedoeld haar fundementen, kennis over het christelijke geloof. Bij verplichtingen moet men aan de 10 geboden denken, tegenover God, en iedereen is je naaste. Iedereen is je naaste, dus ook je vijanden, moeten wij als christenen liefhebben, en voor hen bidden zodat zij tot inkeer komen. Het gaat om de verlossing van het kwaad, de eeuwige zonde, om dan in het paradijs te mogen komen wonen. De ware christenen, de Orthodoxen en de Katholieken, zijn degenen die niet alleen woordelijk alles kennen, maar het ook in daden laten zien en uitvoeren, en laten zien dat zij het goede voorbeeld van Jezus kunnen navolgen of navolgen. Indien men het niet volgt, de instructies, de 10 geboden, is men afvallig en accepteert men niet wat er in de bijbel staat. Niet alleen de Bijbel, maar ook de traditie is heel belangrijk. Met alle christenen wordt bedoeld, de Orthodoxen en de Katholieken. Het gaat om de Bijbel en om de Traditie, die twee kun je niet van elkaar scheiden. Als je afvallig bent, dan heb je al andere bronnen gebruikt dan de Bijbel, de Bijbel heeft verschillende versies, vertalingen. Je hebt verschillende evangelien. Er worden maar vier evangelien geaccepeerd, de andere boeken zijn dan afvallig. Daarnaast heb je te maken in de Bijbel met de Hebreeuwse canon en de Griekse vertaling, de Septuaginta is de 70 vertalers die de Bijbel vertaald hebben uit het Hebreeuws, Aramees naar het Grieks. Het probleem zit er in de vertaling, dus welke heeft men gebruikt, en of het ook overeenkomt met de grondtekst. Immers bij de vertaling heeft men te maken met interpretatie, dus dan kun je meerdere kanten op. Zodoende krijgt men vele verkeerde opvattingen en meningen dus geen feiten binnen de stromingen, dit kan verkeerd geinterpreteerd worden door mensen en of personen en of door een ander. 3. V: Wat is de bron van het christelijke geloof? A: De bron van het geloof is de Heilige Schrift, zoals deze uitgelegd is door de Heilige Kerk samen met de apostolische traditie of overlevering. De apostolische traditie of overlevering is de uitdrukkelijke leer van de Kerk, die niet in de Bijbel is opgeschreven, maar van generatie op generatie mondeling doorgegeven werd. Later is zij opgeschreven om overal in kerken te worden verkondigd. Hiermee wordt bedoeld: de uitleg die de kerkvaders tijdens de eerste kerkvergaderingen (concilies) van de heilige kerk doorgegeven hebben, het gaat hierbij om vele boekwerken. De drie eucomenische concilies zijn die van Nicea, Ephese en Constaniopel, het gaat hierbij om de Griekse en Syrische kerkvaders van de Heilige Apostolische kerk, in het begin was het tweetalig: Aramees/Syrisch en Grieks, later pas Latijns. Het gaat hierbij om alle uitleggingen van de kerkvaders, bijvoorbeeld Osar Roze door Mor Gregorios Yuhanon Bar Ebroyo. Dus niet alleen over de Bijbel, maar ook over de gebedsdienst, over de liturgie, m.a.w: over de gehele leer van de kerk. Zo zijn er vele uitleggingen van Syrische maar ook Griekse kerkvaders die wij als traditie hebben meegekregen. De basisbron is de bijbel en de uitleggingen zijn een gedeelte van de traditie. Het gaat eerst om wie er wat gezegd heeft en wanneer, dan krijg je de traditie. Dus alles wat er in de eerste drie concilies is gezegd is later door bijvoorbeeld de Syrische kerkvaders opgenomen in hun exegese van de Bijbelse traditie. Zo zijn er kerkvaders die direct met de eerste concilies te maken hebben gehad zoals Mor Yahkup uit Nusaybin en zijn leerling Mor Ephrem, die hebben samen de eerste concilie van Nicea bijgewoond volgens onze overlevering. Kijk naar de bronverwijzingen die de kerkvaders hebben gegeven in hun uitleggingen. Musche Bar Keefo, die in de 10e eeuw leefde, heeft een uitleg gegeven over de Bijbel en over de Qurobo Alohoyo, dus de Goddelijke Liturgie. Als je zijn uitleggingen leest, dan vermeld hij net zoals alle andere Syrische Kerkvaders hun theorieen. De meeste uitleggingen zijn bekend, dus wat ons is overgeleverd. Dit kun je terug vinden in het werk van Patriarch Efrem Barsaum, die heeft een boekwerk over de Syrische litertuur geschreven met als titel: Berule Bdire. Dit werk is vertaalt in het Engels door Matta Moussa uit Amerika naar het Engels, in het Nederlands: Scattered Pearls of the Syriac Literature (Engels) en Nederlands: De verspreide parels van de Syrische literatuur. We hebben het nu over de christelijke geloof en daarmee wordt bedoeld dat wie niet gelooft ook niet in de hemel zal komen. Zonder geloof kun je ook niet in de opstanding uit de dood geloven, en zo kan er ook geen hemel zijn waar dan de geest. en de ziel van de mens naar toe verhuizen als ze het lichaam van de mens verlaten. In de mens bestaat een driedeling, lichaam, geest, en ziel. Met Geest wordt bedoeld in het Syrisch Rugho, met ziel in het Syrisch Nafscho. Bepaalde zaken kunnen wij niet geloven, tenzij we met het eigen ogen zien en het kunnen bewijzen, maar ik kan het proberen uit te leggen met bijvoorbeeld je adem. Als je ademt dan zie je niet dat er een rook uit je mond komt. Maar als het winter koud is dan zie je degelijk dat er een rook uit je mond komt. Het probeer echter met de ziel en de geest is het dat we in dit toestand niet kunnen zien en waarnemen. Je kunt het misschien vergelijken als je in een slaaptoestand komt, dus wanneer je gaat dromen. Bron is de informatie waar je kennis op berust, in dit geval is de bron de Bijbel. De christelijke geloof is het geloof waar de meeste christenen in geloven. Als je het over overleveringen hebt dan kunnen dat ook andere overleveringen zijn die niet apostolisch zijn. Omdat mondelinge traditie verloren ging hebben de kerkvaders dit opschrift gesteld, zodat de traditie voort kon leven, zodat alle kerken dezelfde traditie konden overnemen. Niet alles is schriftelijk overgeleverd, sommige tradities zijn ook mondeling overgeleverd. Heilige schrift wordt de Bijbel mee bedoeld omdat die geinspireerd is door de Heilige Geest en opschreven is door heilige personen. Toen Jezus gekruisigd was heeft hij drie dagen in het graf gezeten. Volgens onze overlevering heeft hij op stille zaterdag alle zielen van de rechtvaardige geloven van het oude testament meegenomen naar het paradijs. Vanaf Adam tot de tijdgenoten voor Jezus. Je kunt dat zien op iconen waar Jezus de poorten van de gehanno verbreekt en de rechtvaardige zielen eruit gaan c.q. eruit worden gehaald. Het heilig verklaren is allemaal na Jezus tijd gebeurd, waar het om gaat is het feit dat na de komst van Jezus iedereen de kans krijgt om in het paradijs te mogen komen. Het gaat er nogmaals om het feit dat er na deze wereld een andere plaats is, in dit geval het paradijs, waar de rechtvaardigen komen. Met Heilige Kerk wordt bedoeld de Lichaam van Christus en het Huis van God. De Heilige Kerk is niet zomaar een gebouw waar we samenkomen, maar het is de heilige tempel. Je hebt het gebouw in kwestie, ten tweede is het een heilige plaats (tempel, kerk). Als het bijvoorbeeld gaat over de apostolische traditie, dan wordt er mee bedoeld wat ons overgeleverd is door de direkte volgelingen dus ooggetuigen van Jezus. Uitdrukkelijke leer betekent dat wat voorgeschreven staat en niet van af wordt geweken, dat is de leer die de kerk accepteert en uitlegt. In de Bijbel staan de noodzakelijke gebeurtenissen die de mens als voorbeeld kan gebruiken om het kwade te vermijden en naar het goede te streven. Daarvoor hebben we uitleggingen, fusoke, van de kerkvaders om die misverstanden te weerleggen, misverstanden zijn ketterse theorieen die de fundamenten van het christelijke geloof niet accepteren. Een van de fundamenten is het geen wat in de geloofbelijidenis van Nicea staat: \"abo agied kul\". Niet alle leerstellingen staan in de Bijbel, dan hadden we alle boeken van de wereld nodig omdat te verwoorden, zo zijn er heleboel tradities die bijvoorbeeld de heilige schrift, de bijbel, proberen uit te leggen. Met de uitdrukkelijke leer wordt de apostolische traditie of overlevering bedoelt, het is hetzelfde, alleen anders omschreven. Het moet geinspireerd zijn door de Heilige Geest, dus de kennis die gegeven wordt moet niet tegenstrijdig zijn met de Bijbel. Wanneer bijvoorbeeld geschreven staat dat Jezus geboren is uit de maagd Maria, en dat de maagd Maria altijd maagd is gebleven en dat Jezus geen echte broers en zussen had. Dan is dat een vorm van traditie. De leer van de kerk is hetgeen de kerk accepteert en gelooft. Bijvoorbeeld de uitleggingen van de Psalmen door Daniel van Saleh kan behoren tot de leer van de kerk. Of de uitleggingen van de Goddelijke liturgie door Musche Bar Keefo. Generatie kan verwijzen naar alle individuen die via een bepaald aantal tussenstappen afstammen van een individu of bij uitbreiding: alle personen die in of rond een bepaalde periode zijn geboren. Generatie is de nageslacht die voortleeft, met een traditie die voortleeft. Net zoals een staat een burgelijke wetboek heeft heeft de kerk de kerkelijke regels die door de kerkvaders overgeleverd zijn. Iedere patriarch neemt deze traditie dan over. De apostelen hebben het doorgegeven aan de kerkvaders, de kerkvaders doorgegeven aan de patriarchen, de patriarchen aan de bisschoppen, de bisschoppen aan de priesters, de priesters aan de gelovigen. 4. V: Door wie wordt de christelijke leer onderwezen? A: De christelijke leer wordt ons onderwezen door de heilige kerk, haar apostelen, leraren, en herders, die op hun beurt door de heilige Geest zijn geinspireerd. Onderwezen is de leer overbrengen aan de volgende generatie met onderwezen wordt gewoon onderwijzen, iets leren, bedoelt, met ons wordt de Syrisch Orthodoxe Kerk bedoelt. De christelijke manier wordt ons onderwezen door de heilige kerk door het overbrengen van de traditie van generatie op generatie. Hij wordt onderwezen door haar apostelen, leraren en herders, door de kerkregels, enceclieken, die daarvoor opgesteld zijn. De apostelen zijn de 72 verkondigers die het christendom verspreid hebben over de wereld. De leraren zijn in dit geval de kerkvaders, priesters en malfoneh. Met de herders wordt bedoeld de bisschoppen die hun kudden schapen, gelovigen, leidden. In het algemeen wordt met herderds bedoeld degenen (geestelijken) die de gelovigen leiden in hun leven. Via traditie, overlevering, door hebben gegeven. Zonder hulp, inspiratie, tussenkomst van de Heilige Geest kunnen wij een traditie niet accepteren. 5. V: Wat zijn de fundamenten van het christelijke geloof? A: Dat zijn er drie: de waarheid die wij noodzakelijk moeten geloven, de genade die wij moeten gebruiken en de werken of daden die wij moeten volbrengen. Fundamenten is het basis van het christelijke geloof. Het gaat om waarheid, genade en daden. We moeten wel in de waarheid geloven anders hebben we ook geen basis. Zonder genade is ook geen vergeving mogelijk. Werken en daden is de praktijk die wij zelf moeten verrichtten. De waarheid is de ware kennis die we gekregen hebben van God door openbaring. Je hebt verschillende openbaringen gehad in de Bijbel, de openbaring van God aan Mozes op de berg Sinai toen hij de 10 geboden gegeven had. Met noodzakelijk wordt bedoeld datgene wat nodig is waar we niet zonder kunnen. Geloven in die zin dat we het moeten accepteren dat dat zo is, dus zeker weten en niet gaan twijfelen zoals velen afvaliggen, bijvoorbeeld de Jehovas Getuigen en de Pinkster Gemeenten. Wij wordt hier de christenen, syrisch orthodoxe gelovigen bedoeld en genade is de vergeving waar we mee moeten leven, de genade die we van God krijgen. Gebruiken van de genade die we van God hebben gekregen. Wij als christenen, de Syrisch Orthodoxe gelovigen, moeten een goede voorbeeld zijn dus geen slechte daden en werken leveren. Uitvoeren van de opdrachten die wij hebben gekregen. Allereerst de genade die wij van God ontvangen en dan de genade die wij elkaar geven eigenlijk vergeven. Samengevoegd: Hoe kun je de topic naam aanpassen? Samengevoegd: Natuurlijk heb ik ook dingen, ik heb er mijn mening ook in bijvoorbeeld verwerkt, denk ik Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 1 september 2008 Rapport Share Geplaatst 1 september 2008 De topic naam kun je niet meer aanpassen. Ik kan dat wel. WAarom wil je dat? En wat is precies het doel van dit topic? Link naar bericht Deel via andere websites
nt-del 0 Geplaatst 1 september 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 september 2008 Zou je hem willen aanpassen in: De leer van de Syrisch Orthodoxe Kerk van Antiochië Mensen uitleggen wat mijn geloof inhoudt, denk ik. Samengevoegd: alles is denk ik Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 1 september 2008 Rapport Share Geplaatst 1 september 2008 Die titel is in ieder geval te lang. Zoals je hem nu hebt neergezet is hij goed. HEb je ook een punt of meerdere punten waar de rest van credible in dit topic over praten kan? Link naar bericht Deel via andere websites
nt-del 0 Geplaatst 1 september 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 september 2008 Ik wil vragen wat ze vinden van mijn postings, zouden ze bijvoorbeeld de gehele catechismus, in de loop van weken, maanden jaren, er op willen zien bijvoorbeeld, willen ze meer over mijn kerk weten bijvoorbeeld, wat vinden ze van de uitlegging die de subdiaken geeft, over de eerste blz. van deze verkorte catechismus bijvoorbeeld? Link naar bericht Deel via andere websites
audacity 0 Geplaatst 1 september 2008 Rapport Share Geplaatst 1 september 2008 Wil je antwoorden van mensen, dan zul je eerst vragen moeten stellen. Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 1 september 2008 Rapport Share Geplaatst 1 september 2008 Quote: Op maandag 01 september 2008 17:04:35 schreef NT het volgende: Ik wil vragen wat ze vinden van mijn postings, te lang, te veel "denk ik", en te veel op Gods stoel gezeten. Quote: zouden ze bijvoorbeeld de gehele catechismus, in de loop van weken, maanden jaren, er op willen zien bijvoorbeeld, Neuh. Een goede link zou nuttiger zijn. Quote: willen ze meer over mijn kerk weten bijvoorbeeld, Alles wat je er over kwijt wil! Quote: wat vinden ze van de uitlegging die de subdiaken geeft, welke subdiaken? Quote: over de eerste blz. van deze verkorte catechismus bijvoorbeeld? Te lang he. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 1 september 2008 Rapport Share Geplaatst 1 september 2008 Ten eerste wel erg lang dus niet leesbaar en wij gaan dat ook niet lezen ook daar wij dit al heel lang weten. En de vraag is nog steeds wij zetten vraagtekens bij het Syrisch Orthodox zijn van die persoon,het zou eerder een proseliet kunnen zijn. Kortom allemaal veel te hijgerig niet echt in de Syrisch Orthodoxe geest integendeel. Link naar bericht Deel via andere websites
martino80 0 Geplaatst 2 september 2008 Rapport Share Geplaatst 2 september 2008 Quote: Op maandag 01 september 2008 17:04:35 schreef NT het volgende: Ik wil vragen wat ze vinden van mijn postings, zouden ze bijvoorbeeld de gehele catechismus, in de loop van weken, maanden jaren, er op willen zien bijvoorbeeld, willen ze meer over mijn kerk weten bijvoorbeeld, wat vinden ze van de uitlegging die de subdiaken geeft, over de eerste blz. van deze verkorte catechismus bijvoorbeeld? Erg fraai, maar meer hoeft echt niet hoor, het is mooi zo. Bedankt voor je bijdrage. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten