Spring naar bijdragen

Paus wijzigt gebed voor de joden


Aanbevolen berichten

Bron: Katholieknederland.nl link       

Hilversum (Van onze redactie) 6 februari 2008 - Paus Benedictus XVI heeft het Goede Vrijdaggebed in het Missaal van 1962 gewijzigd. In plaats van voor de ‘bekering van de joden’ (Pro conversione Iudaeorum) wordt in de vorig jaar vrijgegeven buitengewone vorm van de liturgie van de Latijnse ritus vanaf nu gebeden ‘voor de Joden’ (Oremus et pro Iudaeis). Dat heeft het Vaticaanse staatssecretariaat gisteren bekendgemaakt.

Redding Israël

Dat het woord ‘bekering’ niet meer voorkomt in het nieuwe gebed, betekent niet dat de Joden het heil buiten Christus en zijn Kerk kunnen vinden, zo blijkt uit de nieuwe tekst. Daarin wordt gebeden voor de redding van Israël “bij het binnentreden van de volheid aller volkeren in uw Kerkâ€.

Verblinding

In de oude tekst werd op Goede Vrijdag in het Latijn gebeden voor de bekering van de joden. God werd gevraagd het joodse volk 'aan hun duisternis te onttrekken' en zijn 'verblindheid' te beëindigen.

Omstreden gebed

In de Joodse wereld werd vorig jaar met bezorgdheid gereageerd op het vrijgeven van de tridentijnse liturgie. In zijn motu proprio Summorum Pontificum maakte de paus bekend dat het Romeins Missaal, Brevier en Rituale uit 1962 onder minimale restricties vanaf 17 september 2007 weer gebruikt mogen worden. Daarmee keerde ook het voor joden omstreden gebed terug in de liturgie van de RK-Kerk. De opperrabbijnen van Jeruzalem vroegen de paus in een brief het gebed aan te passen.

Pro perfidis judaeis

Het Goede Vrijdaggebed uit het 'missaal van Pius V' werd na de Tweede Wereldoorlog al eerder aangepast. In de tekst van het Missale Romanum van 1570 werd op Goede Vrijdag gebeden pro perfidis judaeis. Het perfidis had naar haar Latijnse stam de betekenis van 'gebrek aan geloof', verduidelijkte paus Pius XII.

Verraderlijk

Het adjectief perfidis in het gebed had mettertijd een zeer negatieve connotatie gekregen. In het Italiaans, het Nederlands en vele andere talen heeft het uit het Latijn afkomstige woord 'perfide' de betekenis van 'trouweloos' of 'verraderlijk'. Het woord perfidis en afgeleiden daarvan, werden door paus Johannes XXIII in 1959 uit het missaal geschrapt.

Duisternis

In het Romeins Missaal dat in 1962 verscheen, keerde het pro perfidis judaeis niet terug. Wel bleef in het Goede Vrijdaggebed gebeden om de 'verblindheid' en 'duisternis' van het joodse volk op te heffen.

De nieuwe tekst die vanaf heden geldt, luidt:

Oremus et pro Iudaeis

Ut Deus et Dominus noster illuminet corda eorum, ut agnoscant Iesum Christum salvatorem omnium hominum.

Oremus.

Omnipotens sempiterne Deus, qui vis ut omnes homines salvi fiant et ad agnitionem veritatis veniant, concede propitius, ut plenitudine gentium in Ecclesiam Tuam intrante omnis Israel salvus fiat. Per Christum Dominum nostrum. Amen.

Vertaling katholieknederland.nl:

Laten wij ook bidden voor de Joden.

Dat onze God en Heer hun harten moge verlichten, zodat zij Jezus Christus erkennen als de verlosser van alle mensen. Laat ons bidden.

Almachtige eeuwige God, die wilt dat alle mensen verlost worden en tot de kennis van de waarheid komen, verleen goedgunstig, dat bij het binnentreden van de volheid aller volkeren in uw Kerk heel Israël gered wordt (ofwel: dat heel Israël gered wordt, als de volheid aller volkeren in uw Kerk binnentreedt). Door Christus onze Heer. Amen

___________________________________________________

Wat vinden we hier van? Moet er wel voor de joden gebeden worden of is dit een antisemitisch gebaar?

De katholieke kerk is duidelijk in haar standpunt; buiten Christus en hun kerk om is er geen redding voor de joden. Zij moeten dus katholiek worden om gered te worden, vandaar het gebed voor de joden.

Is dit gepast?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Kerk dus heel de Christenheid zal altijd en zo ook met Goede Vrijdag in de Goede Vrijdag gebeden ,dat de joden het Licht mogen zien en zich bekeren tot Jezus Christus buiten Hem en Zijn Kerk geen zaligheid.Zo wordt er ook altijd gegbedn voor hen die Christus nog niet kennen en zelf Hem tegen staan zoals de moslim dat ook zijn Jezus Christus aannemen .

Het gebed om de bekering van de joden is wezelijk het zelfde gebleven,een goede zaak.Niemand mag verloren gaan daarom zal de Kerk altijd blijven bidden voor de bekering van mensen .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Kerk dus heel de Christenheid zal altijd en zo ook met Goede Vrijdag in de Goede Vrijdag gebeden ,dat de joden het Licht mogen zien en zich bekeren tot Jezus Christus buiten Hem en Zijn Kerk geen zaligheid.Zo wordt er ook altijd gegbedn voor hen die Christus nog niet kennen en zelf Hem tegen staan zoals de moslim dat ook zijn Jezus Christus aannemen .

Het gebed om de bekering van de joden is wezelijk het zelfde gebleven,een goede zaak.Niemand mag verloren gaan daarom zal de Kerk altijd blijven bidden voor de bekering van mensen .

Wordt er ook expliciet voor Moslims gebeden in de trant van 'ik hoop dat God de Moslims hun ogen opent en bekeert tot Jezus Christus de enige Waarheid'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De katholieke kerk is duidelijk in haar standpunt; buiten Christus en hun kerk om is er geen redding voor de joden.

Klopt. Voor niet-Joden is dat er ook niet, trouwens.

Quote:
Zij moeten dus katholiek worden om gered te worden

Nee hoor, dat hoeft niet.

Quote:

[...]

Ik heb de indruk dat rooms-katholieken daar anders over denken.

Nee, wij geloven ook dat het over het lichaam van Christus gaat. Dat jij gelooft dat het lichaam van Christus iets anders is dan de katholieke Kerk, doet daar niets aan af.

Quote:

[...]

Wordt er ook expliciet voor Moslims gebeden in de trant van 'ik hoop dat God de Moslims hun ogen opent en bekeert tot Jezus Christus de enige Waarheid'?

Nee.

Quote:

[...]

Komkommertijd?

Foei toch, komkommers in februari kosten veel te veel aardgas en electriciteit!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid