Spring naar bijdragen

Hemel nu!


Aanbevolen berichten

De Tijdloze Dimensie

(Ontleend aan de februari 2003 editie)

Door Richard K. Clark

“Wat is de hemel?†Als we deze vraag vandaag konden stellen aan ieder mens op aarde, ben ik er zeker van dat de hemelen zelf, de samengestelde antwoorden niet kunnen bevatten. Ik herinner mij als kleine jongen dat ik in mijn verbeelding probeerde de “hemel†voor te stellen—wanneer ik door mijn gedrag in moeilijkheden kwam, wenste ik dat de hemel “nu†in plaats van later was.

Waar komt onze informatie over de hemel vandaan? Is het gebaseerd op de geschreven openbaring van Christus en de Bijbel, of misschien van het Judaïsme, Islam, Boeddhisme, Hindoeïsme, Taoïsme, mythologie, humanisme, secularisme, sciencefiction, etc.? Natuurlijk, ons begrip van de hemel is wellicht een overlapping van enkele van de bovenstaande bronnen.

Mijn perspectief van de hemel werd hoofdzakelijk beïnvloed door een “futuristische†interpretatie van de Bijbelse eschatologische (eindtijd) profetieën. Door mijn oude bagage, dacht ik dat de hemel zou komen nadat ik lichamelijk gestorven was, en dat het “helemaal daarboven†was gevestigd. De hemel zou mij een nieuw lichaam verschaffen zonder nog te hoeven lijden... de applicatie varieert naar gelang van onze definitie van lijden. Sommigen zullen “werk†beschouwen als lijden, en voor anderen zal het voetbal kijken zijn op de zondagmiddag. De hemel zou een eeuwige plaats van geluk en vreugde zijn, en, zoals reeds aangegeven, hoeft geluk voor de één niet noodzakelijkerwijs voor de ander te zijn.

De algemeen heersende opvatting van de hemel die ik begreep, bevatte het drijven op de wolken, tokkelende harpen, en leven in prachtige woningen langs straten van zuiver goud. Zonde en Satan zouden voorgoed vernietigd worden, en ieder zou in elk opzicht volwassen en volmaakt zijn. De hemel was de plaats te winnen, en de hel was de plaats te vermijden. Zelfs als een Christen voelde ik de dringende behoefte om mijn weg in de hemel te “verdienen.†Nooit verwachtte ik veel van het leven in dit lichaam, want de hemel was het “doel.†In de afgelopen 25 jaar, is mijn begrip van de hemel dramatisch veranderd. Hier zijn een paar van de bijbelse redenen.

Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus (Efez. 1:3-4).

Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden) En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus (Efez. 2:4-6).

En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten van hades zullen dezelve niet overweldigen. En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn (Matt 16:18-19).

Door het risico van oversimplificering, wil ik in de eerste plaats zeggen dat het “hemelse rijk†hetzelfde is als het “geestelijke rijk,†welke nu en voor altijd overal met ons aanwezig is. Als we “in Christus†zijn dan leven we nu in de hemel, hoewel ik niet zeg dat onze taken en perspectieven niet iets zullen veranderen wanneer we overgaan van deze tijdelijke lichamen naar geestelijke lichamen. Er is een toekomstig hemels leven, en hiervoor ben ik dankbaar, maar in het nu is de hemel er ook waarvoor wij volkomen dankbaar kunnen zijn. Als we begrijpen dat de totaliteit van de Bijbel geschreven en vervuld werd rond 70 A.D., zien we de “nieuwe hemel en aarde†door een andere lens.

En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer (Openb. 21:1).

Wat voor een soort “hemel†en “aarde†spreekt de Schrift over? We moeten niet vergeten dat er een “wereldbeëindigende†gebeurtenis van het verbond in ontwikkeling was tijdens het schrijven van de Nieuwtestamentische brieven.

Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning (Hebr. 8:13).

Het einde aller dingen is nabijgekomen. Komt dus tot bezinning en wordt nuchter, opdat gij kunt bidden (I Petr. 4:7).

Want het uiterlijk van deze wereld is bezig te verdwijnen (I Kor. 7:31).

II Petrus 3:10 is één van de bekendere “wereldbeëindigende†Schriftgedeelten.

Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden.

Het Griekse woord voor “elementen†is stoicheion, wat hoofdzakelijk een “beginsel†betekent zoals in Hebreeën 5:12:

Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze.

De profeten van het oude verbond spraken in hyperbolische, metaforische, en symbolische taal. Wanneer ze spraken van “wereldbeëindigende†gebeurtenissen betroffen ze bijna altijd een “geestelijke†verandering die de hele religieuze wereld van Gods verbondsvolk trof. De taal van de apostelen van het nieuwe verbond was een voortzetting van het oude verbond, in het bijzonder de Openbaring die gegeven werd aan Johannes. De apostelen kondigden geen “fysieke†wereld beëindiging aan, maar eerder een “verbond†wereld welke eindigend was. Na de vernietiging van het Judaïsme van het oude verbond in 70 A.D., werden de oude verbonds “hemel†en “aarde†beëindigd, en de eeuwige “hemel†en “aarde†(nieuwe verbond) werden voor eeuwig op gang gebracht.

Galaten 4, Hebreeën 8 tot en met 12, en Openbaring 21 en 22 spreken allen van deze nieuwe hemel. Eén van de belangrijkste aspecten van deze nieuwe hemel is het “hemelse Jeruzalem.†Let in het bijzonder op de volgende verzen.

En de volken, die zalig worden, zullen in haar licht wandelen; en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid en eer in dezelve. En haar poorten zullen niet gesloten worden des daags; want aldaar zal geen nacht zijn. En zij zullen de heerlijkheid en de eer der volken daarin brengen. En in haar zal niet inkomen iets, dat ontreinigt, en gruwelijkheid doet, en leugen spreekt; maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams (Openb. 21:24-27).

In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijne vrucht; en de bladeren des booms waren tot genezing der volkeren. Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, en een iegelijk, die de leugen liefheeft, en doet (Openb. 22:2, 15).

Let op de aanhoudende stroom van leven geïmpliceerd door de “volkeren†die het “hemelse Jeruzalem†binnengaan en genezen worden door de “boom des levens†(Jezus). Let ook op degenen die “buiten†het hemelse Jeruzalem zijn. Deze werkelijkheid zien we vandaag in onze wereld. Er zijn er maar twee groepen mensen in de wereld—die “in Christus†en degenen die dat niet zijn. Degenen in Christus, zijn het hemelse Jeruzalem, en hebben nu deel aan al de “hemelse†voordelen met de uitzondering van het geestelijke lichaam en nieuwe taken die zullen komen bij hun overgang. Vrijelijk eten we van het “hemelse brood†(Joh. 6:33), welke ook de “boom des levens†is (Openb. 22:2) en de “ware wijnstok†(Joh. 15:1) Jezus Christus. Wij leven en regeren met Hem nu en voor altijd (Openb. 22:5). Ik zeg opnieuw dat er een toekomstig hemels leven is en hiervoor ben ik dankbaar, maar in het nu is de hemel er ook waarvoor wij volkomen dankbaar kunnen zijn.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi geliefde broer Mohammed!

Ik las deze topic. Toevallig overpeinsde ik afgelopen week nog met een broer over de betekenis van de hemel. Er zit er veel daarin...

Lucas 10:20 --> Namen die opgetekend staan in de hemelen.

Hebreeen 12:23 --> Ingeschreven zijn in de hemelen

Het lijkt haast alsof er in de hemelen zelf geschreven is als je die teksten zo leest. Leest nu deze teksten met betrekking tot het boek des levens:

Exodes 32:32

Psalm 69:29

Filippenzen 4:3

Openbaringen 3:5

Openbaringen 20:12

Openbaringen 21:27

Dus we zien zowel dat er namen geschreven staan in de hemelen, als in het boek des levens. Lees nu deze tekst:

Openbaring 6:14

Jesaja 34:4

Wat best diep is, als je bedenkt dat de sterren licht geven op aarde, zie ook genesis 1:14-19. En wij moeten ook licht geven op aarde, matteus 5:14.

Verder zegt de Heer een aantal keer dat Hij het nageslacht van Abraham zal maken als de sterren des hemels in aantal. Maar ik denk dat die tekst meer te zeggen heeft dan alleen dat, zoals de woorden van de heer wel meer betekenen dan we op het eerste gezicht denken. Maar het moet door Hem geopenbaard worden.

Ik begrijp het nog niet helemaal, maar ik denk dat dit wel dingen zijn om te overpeinzen. Alle glorie aan God en Christus.

Gods zegen, veel liefde

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het niet oneens met het artikel. Ik geloof dat de mate waarin het Koninkrijk van God in de kinderen van God zich manifesteert, de mate is waarin deze kinderen leven als in een hemel op aarde, wat betekenis heeft voor de mate van gezondheid, voorspoed, vrijheid, rust, vrede en blijdschap enz. in het leven van de christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hi geliefde broer Mohammed!

Ik las deze topic. Toevallig overpeinsde ik afgelopen week nog met een broer over de betekenis van de hemel. Er zit er veel daarin...

Lucas 10:20 --> Namen die opgetekend staan in de hemelen.

Hebreeen 12:23 --> Ingeschreven zijn in de hemelen

Het lijkt haast alsof er in de hemelen zelf geschreven is als je die teksten zo leest. Leest nu deze teksten met betrekking tot het boek des levens:

Exodes 32:32

Psalm 69:29

Filippenzen 4:3

Openbaringen 3:5

Openbaringen 20:12

Openbaringen 21:27

Dus we zien zowel dat er namen geschreven staan in de hemelen, als in het boek des levens. Lees nu deze tekst:

Openbaring 6:14

Jesaja 34:4

Wat best diep is, als je bedenkt dat de sterren licht geven op aarde, zie ook genesis 1:14-19. En wij moeten ook licht geven op aarde, matteus 5:14.

Verder zegt de Heer een aantal keer dat Hij het nageslacht van Abraham zal maken als de sterren des hemels in aantal. Maar ik denk dat die tekst meer te zeggen heeft dan alleen dat, zoals de woorden van de heer wel meer betekenen dan we op het eerste gezicht denken. Maar het moet door Hem geopenbaard worden.

Ik begrijp het nog niet helemaal, maar ik denk dat dit wel dingen zijn om te overpeinzen. Alle glorie aan God en Christus.

Gods zegen, veel liefde

Bedankt broeder.

Jesaja noemt Juda en Jeruzalem ook hemelen en aarde (Jes 1,1-2) en de vergelijking tussen mensen en sterren past daar naadloos in.

Als je zin hebt, neem dan eens een kijkje in mijn topic 'hemel en aarde', waarin ik de stelling verdedig dat daarmee het oude verbond bedoelt werd.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben het niet oneens met het artikel. Ik geloof dat de mate waarin het Koninkrijk van God in de kinderen van God zich manifesteert, de mate is waarin deze kinderen leven als in een hemel op aarde, wat betekenis heeft voor de mate van gezondheid, voorspoed, vrijheid, rust, vrede en blijdschap enz. in het leven van de christenen.

Ik begrijp wat je bedoelt, Paulus zegt dat wij door de Geest de werkingen van het lichaam (Rom 8,13) moeten doden. Ik denk daarom dat het raadzaam is om te onderzoeken wat gezond zijn betekent in dat licht gezien. Sommige dingen zijn gezond voor het vlees, maar slecht voor de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, een realiteit zonder de werking/reikwijdte/invloed van de wet van de zonde en dood en een realiteit met de wet van de Geest van het leven.

Rom 8,2

Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.

Helemaal mee eens!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid