Spring naar bijdragen

Ontwikkelingshulp: projecten.


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een neven discussie in dit link topic, leek het me wel interessant om een topic te beginnen over ontwikkelingshulp, met name de zin van (jongeren)projecten/werkvakanties in ontwikkelingslanden.

Voor dit topic ga ik ervan uit dat men bekent is met de resultaatketen, waarmee de resultaten van een project gemeten worden.

INPUT -> ACTIVITEITEN ->OUTPUT ->OUTCOME -> IMPACT

De grote van de impact van het project, maakt of een project geslaagd is of niet.

Dan het volgende:

Wat is er nu eigenlijk belangrijk bij een project? Wat maakt armoedebestrijding daadwerkelijk armoedebestrijding en voorkom je de zogename 'witte olifanten'?

Wat als eerste belangrijk is bij een bouwproject is denk ik dat de (eind)verantwoordelijkheid en het iniatief voor het neer te zetten gebouw bij de plaatselijke bevolking ligt. In lijn hiermee is een hoeveelheid locals die aanwezig is op de bouw ook reuze belangrijk. Het is immers hun gebouw. Zo heb ik het (vooral afgelopen project, waar ik gisteren van teruggekomen ben clown.gif ) ook ervaren. Wij waren er om de locals te ondersteunen, niet andersom. Wij waren, zoals de naam ontwikkelinshulp ook al zegt, de hulp. Juist met dit idee (niet ons, maar hun gebouw) voorkom je denk ik ook de 'witte olifanten'.

Wat is het voordeel van een gebouw dat er sneller staat dan anders? Heel simpel: dan kan het gebouw eerder in gebruik genomen worden. Hoe eerder mensen een kliniek in de buurt hebben, hoe sneller er geholpen kan worden. Hoe sneller er meer kinderen naar school kunnen, hoe beter toch? De grote mensen van morgen hebben goed onderwijs nodig.

Daarnaast is er, zoals Eli al aangaf in het eerder genoemde topic, nog een ander aspect. Een, mijns inziens, niet te onderschatten iets. Namelijk de invloed die het heeft op de mensen zelf. Hoopgevend toch, dat er mensen zijn die om je denken? Dat er mensen zijn die geld geven om jou (-w kinderen) een gave tijd te geven, of een (beter) gebouw te maken. Mensen die het gaaf vinden om te knutselen, zingen en spelen met kinderen die ze eigenlijk niet eens kennen. (voor de duidelijkheid, dit is dus een 'output' in de resultaatketen en is op zich niet heel belangrijk voor het lange-termijn-resultaat van het project).

Een derde iets wat je voor ogen moet houden bij zulke projecten, is dat een project voor sommige mensen een ervaring is die maakt dat ze later bijvoorbeeld meer geld geven aan goede doelen, omdat ze gezien hebben wat armoede is. Ergens vind ik het krom, maar uiteindelijk is het resultaat goed.

Verder is een project, onder andere voor mij, een kennismaking met/ opstapje naar het 'echte werk'.

Vaak wordt er ook 'gebruik gemaakt' van partnerschap met lokale instanties. Dit is goed, omdat juist de lokale instanties meer contact hebben met de plaatselijke bevolking en (hierdoor) beter weten waar de hulp het meest nodig is.

Tenslotte wil ik nog opmerken dat een project over het algemeen langer duurt dan de drie weken dat er jongeren aanwezig zijn. Bij World Servants bijvoorbeeld duurt het zeker een paar jaar. De drie weken zijn alleen de 'grote slag' waarin de output geleverd wordt smile.gif

Nu, mijn conclusie: Projecten en werkvakanties zijn zeker nuttig voor de armoedebestrijding, mits ze op een juiste manier aangepakt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarnaast is er, zoals Eli al aangaf in het eerder genoemde topic, nog een ander aspect. Een, mijns inziens, niet te onderschatten iets. Namelijk de invloed die het heeft op de mensen zelf. Hoopgevend toch, dat er mensen zijn die om je denken? Dat er mensen zijn die geld geven om jou (-w kinderen) een gave tijd te geven, of een (beter) gebouw te maken. Mensen die het gaaf vinden om te knutselen, zingen en spelen met kinderen die ze eigenlijk niet eens kennen. (voor de duidelijkheid, dit is dus een 'output' in de resultaatketen en is op zich niet heel belangrijk voor het lange-termijn-resultaat van het project).

Of ze komen tot de conclusie dat ze hun verantwoordelijkheden aan ontwikkelingsmedewerkers kunnen laten of er ontstaat een wrok tegen die ontwikkelingsmedewerkers die het menen allemaal beter te weten en ongetwijfeld zijn er nog andere gevolgen mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn persoonlijke ervaring is dat lokale organisaties en bevolking in heel veel gevallen weinig hebben aan (jongeren)projecten. Het schept een bepaalde verwachting bij de bevolking waar de organisaties niet aan kunnen voldoen, verstoort de gang van zaken en gaat hier vaak zelfs tegenin, en de projectleden zijn vaak niet erg 'cultuurgevoelig', wat ook weer problemen met zich meebrengt.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, ik ben absoluut niet tegen jongerenprojecten, maar ik ben van mening dat ze in een groot aantal gevallen meer negatieve dan positieve effecten op hun 'slachtoffer' hebben.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat het grootste voordeel wordt behaald door de deelnemers zelf. Die raken enthousiast, worden uit hun leven wakker geschud, doen iets nuttigs tijdens hun vakantie, en leren veel over God en andere culturen. Dit heeft op zijn beurt weer een positief effect op de lange termijn, omdat deze deelnemers geinteresseerd raken in 'de zending'. Ik ken veel mensen die vervolgens voor langere tijd de zending in gaan, of actief financieel blijven bijdragen aan een project. Met name dat laatste is erg nuttig smile.gif.

Laat ik daarbij wel zeggen dat ik hiermee niets wil zeggen over het nut van ontwikkelingshulp en het nut van de typische projecten waaraan dergelijke groepen meedoen; dat lijkt me een veel bredere, andere discussie...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid