Spring naar bijdragen

Hebreeen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik had een paar vragen over bepaalde verzen van Hebreeen:

Hebreeen 5:1-2 \"Wie uit het volk tot hogepriester wordt gekozen, wordt aangesteld om tussen God en de mensen te bemiddelen, om gaven en offers te brengen voor de zonden. 2 Doordat hij zelf aan zwakheden ten prooi kan vallen, is hij bij machte begrip op te brengen voor hen die uit onwetendheid dwalen,\"

Vers 2 geldt dus alleen voor mensen die uit onwetendheid hebben gezondigd? Is hij niet bij machte begrip op te brengen voor mensen die bewust gezondigd hebben, maar toch spijt van hun daden hebben?

Hebreeen 6:5-6 \"5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.\"

Dit zal een bekend vers (6:6) voor veel mensen zijn, maar toch weet ik niet helemaal wat er mee wordt bedoeld. Wanneer wordt je afvallig? Ik ben namelijk gedoopt, heb Communie gedaan en Vormsel ontvangen, maar heb daarna (in mijn pubertijd) niets meer met God of geloof gedaan. Heb zelfs een beetje aan occulte dingen gedaan. Daar heb ik uiteraard spijt van en ben dan ook de laatste tijd weer tijd en energie gaan steken in God en het geloof. Betekent dit dan dat ik ook afvallig ben geweest en daardoor dus niet meer naar God kan?

Hebreeen 7:14-16 \"14 Het is immers bij iedereen bekend dat onze Heer is voortgekomen uit Juda, en deze stam is door Mozes nooit met priesters in verband gebracht. 15 Nog duidelijker wordt het als we ons realiseren dat deze nieuwe priester, het evenbeeld van Melchisedek, 16 geen priester geworden is op grond van de in de wet vereiste menselijke afstamming, maar door de kracht van zijn onvergankelijk leven.\"

Hoezo is Jezus het evenbeeld van Melchisedek? Jezus is toch veel hoger dan Melchisedek? Hoe kan hij dan zijn evenbeeld zijn?

Tevens las ik net dat er voor christenen ook spijswetten zijn. Ik dacht dat christenen alles mochten eten onder dankzegging? Is het dus waar dat christenen geen bloed in hun vlees mogen eten? Zo ja, welke soorten vlees vallen hier dan onder. En wat is verstikt vlees? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een zonde kan pas een bewuste zonde zijn op het moment dat je kennis van God op het niveau is van de hogepriester, dus jou bewuste zonde is in wezen onbewust, aangezien je nog niet de kennis van God bezit die de priester heeft. Zou je met deze kennis zondigen, dan zou het eengroter probleem zijn smile.gif

Je had het geloof van je ouders, tenzij je op die jonge leeftijd al een volledige Godservaring gehad hebt in mystieke zin, zou ik me er niet zo druk over maken of je nu zo'n afvallige bent. Je komt eerder in aanmerking voor de titel verloren zoon knipoog_dicht.gif

Melchisedek had de (onmogelijke) combi van zowel priester als koning te zijn. Ook in die tijd waren die functies gescheiden. Jezus is priester in dezelfde orde als Melchisedek. Zowel priester als koning, het gaat hier niet om hoger of lager, maar om duidelijk te maken dat Jezus zijn positie een bijzondere is, zoals die van Melchisedek dat ook was.

Verstikt vlees is, zoals de term al zegt, vlees van een dier dat door verstikking om het leven is gekomen, en dus niet correct geslacht en uitgebloed.

Spijswetten ben ik niet zo van op de hoogte, maar voor een christen gaat wel op dat niet dat wat je mond in gaat verontreinigend is, maar veeleer dat wat er je mond uitgaat widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aangezien je nogal nadrukkelijk de indruk wekt katholiek te zijn gedoopt en gevormd (maar mogelijk ben je orthodox, of heb je je vormsel elders ontvangen?) is het mogelijk zinvol om je vragen vanuit katholiek perspectief te bezien.

Quote:

Hebreeen 5:1-2 \"Wie uit het volk tot hogepriester wordt gekozen, wordt aangesteld om tussen God en de mensen te bemiddelen, om gaven en offers te brengen voor de zonden. 2 Doordat hij zelf aan zwakheden ten prooi kan vallen, is hij bij machte begrip op te brengen voor hen die uit onwetendheid dwalen,\"

Vers 2 geldt dus alleen voor mensen die uit onwetendheid hebben gezondigd? Is hij niet bij machte begrip op te brengen voor mensen die bewust gezondigd hebben, maar toch spijt van hun daden hebben?

Jawel hoor. Elders in de Schrift kan je zien dat het vermogen en de bereidheid tot vergeven vrij groot is smile.gif

Quote:
Hebreeen 6:5-6 \"5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.\"

Dit zal een bekend vers (6:6) voor veel mensen zijn, maar toch weet ik niet helemaal wat er mee wordt bedoeld. Wanneer wordt je afvallig? Ik ben namelijk gedoopt, heb Communie gedaan en Vormsel ontvangen, maar heb daarna (in mijn pubertijd) niets meer met God of geloof gedaan. Heb zelfs een beetje aan occulte dingen gedaan. Daar heb ik uiteraard spijt van en ben dan ook de laatste tijd weer tijd en energie gaan steken in God en het geloof. Betekent dit dan dat ik ook afvallig ben geweest en daardoor dus niet meer naar God kan?

Nee, die "afvalligheid" is een bewuste keuze van iemand die wéét waarvan hij/zij afstand neemt. Je hebt, als ik je goed versta, het katholieke geloof verzaakt, maar hoe bewust was dat? Je lidmaatschap van de Kerk, verkregen in de doop, en de ontvangst van de Geest, verkregen in het Vormsel, kan je overigens nooit worden afgenomen, niet eens door jezelf als je het zou willen.

Quote:
Hebreeen 7:14-16 \"14 Het is immers bij iedereen bekend dat onze Heer is voortgekomen uit Juda, en deze stam is door Mozes nooit met priesters in verband gebracht. 15 Nog duidelijker wordt het als we ons realiseren dat deze nieuwe priester, het evenbeeld van Melchisedek, 16 geen priester geworden is op grond van de in de wet vereiste menselijke afstamming, maar door de kracht van zijn onvergankelijk leven.\"

Hoezo is Jezus het evenbeeld van Melchisedek? Jezus is toch veel hoger dan Melchisedek? Hoe kan hij dan zijn evenbeeld zijn?

de Schrift is, zeker rond Melchisedek, niet zo vreselijk helder. Er zijn wel uitleggingen die doen alsof het allemaal reuze helder is, maar daar zit toch vooral heel veel interpretatie bij. Katholieken hebben het over een bepaalde priesterlijke orde, waarin Melchisedek staat, waarin Jezus staat en waarvan Hij het hoofd is, en waarin ook gewijde priesters staan. Het gaat in deze tekst vooral om het contrast met het erfelijke priesterschap.

Quote:
Tevens las ik net dat er voor christenen ook spijswetten zijn. Ik dacht dat christenen alles mochten eten onder dankzegging? Is het dus waar dat christenen geen bloed in hun vlees mogen eten? Zo ja, welke soorten vlees vallen hier dan onder. En wat is verstikt vlees? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Ook dat is weer een kwestie van interpretatie. Als katholiek (wat je zo te zien bent, ook als je je dat mogelijk niet meer voelt) heb je hierin, voorzover ik kan vinden, geen beperkingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hallo allemaal, ik had een paar vragen over bepaalde verzen van Hebreeen:

Hebreeen 5:1-2 \"Wie uit het volk tot hogepriester wordt gekozen, wordt aangesteld om tussen God en de mensen te bemiddelen, om gaven en offers te brengen voor de zonden. 2 Doordat hij zelf aan zwakheden ten prooi kan vallen, is hij bij machte begrip op te brengen voor hen die uit onwetendheid dwalen,\"

Vers 2 geldt dus alleen voor mensen die uit onwetendheid hebben gezondigd? Is hij niet bij machte begrip op te brengen voor mensen die bewust gezondigd hebben, maar toch spijt van hun daden hebben?

gr. mackie

De 2001 vertaling (Peshitta) zegt het volgende

1 Elke menselijke Hogepriester, is aangesteld geweest in het belang van mensen, over de dingen die van God zijn, om offers aan te bieden, en slachtoffers in verband met zonde.

2 Hij kan zichzelf nederig opstellen, en lijden met degenen die onwetend zijn wat betreft zonde, omdat ook hij gekleed is met zwakheid.

Het lijkt of je je vergist met Jezus. Hoe kon de priester echt weten wat echte spijt en valse spijt was? De priester, moest -verstand- hebben van zonden, terwijl het gewone volk, al die regeltjes, -niet goed- kende. Het ging om allerlei offers, voor bepaalde zonden.

Zo begrijp ik het tenminste...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid