mackie 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Hallo allemaal, als je Bijbels wilt trouwen, moet je dan perse in de kerk trouwen of kun je ook een priester/ dominee vragen om ergens anders het huwelijk te voltrekken? Alvast bedankt! gr. mackie Link naar bericht Deel via andere websites
FlorisGr 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Wat bedoel je precies met 'bijbels trouwen'? Link naar bericht Deel via andere websites
mackie 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Christelijk trouwen... Link naar bericht Deel via andere websites
Basjoeh 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 ik snap hem ook niet helemaal, maar ik denk dat je dan gewoon in een kerk moet trouwen als je bijbels wil trouwen Link naar bericht Deel via andere websites
Benedictus17 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd. Het huwelijk moet toch gewoon voltrokken worden door een priester of dominee? Link naar bericht Deel via andere websites
mackie 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Ik bedoel gewoon dat je niet alleen voor de burgelijke stand trouwt, maar ook voor de Kerk. Kan dit laatste dan alleen in de kerk zelf of kan het "kerkelijk" huwelijk ook buiten de kerk worden voltrokken? gr. mackie Link naar bericht Deel via andere websites
Basjoeh 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Wat ik weer is dat het kerkelijk huwelijk altijd binnen de kerk wordt voltrokken. (vader van beste kameraad is dominee). En het is gebruikelijk als het binnen de kerk gebeurd Link naar bericht Deel via andere websites
Benedictus17 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Ik denk persoonlijk dat 'voor de kerk' trouwen niet zo heel letterlijk genomen hoeft te worden. Maar meer in de zin van trouwen voor God toch? Of zit ik er nou heel erg naast. Link naar bericht Deel via andere websites
Basjoeh 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Nou ja het meest gebruikelijke is dat je voor de kerk trouwt, in het Huis van de Heer. en voor het oog van onze grote Vader. Tenminste zo zie ik het. Link naar bericht Deel via andere websites
Kluivertnr1 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Quote: Op donderdag 07 augustus 2008 20:47:25 schreef Benedictus17 het volgende: Ik denk persoonlijk dat 'voor de kerk' trouwen niet zo heel letterlijk genomen hoeft te worden. Maar meer in de zin van trouwen voor God toch? Of zit ik er nou heel erg naast. Mee eens. Of je er naast zit of niet, kan je niet zeggen. Het is immers jouw mening, waar ik het dan ook nog is mee eens ben. Link naar bericht Deel via andere websites
mackie 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Weet niemand dit zeker? Is het wel eens voorgekomen dat een "kerkelijk" huwelijk voltrokken is buiten de kerk? gr. mackie Link naar bericht Deel via andere websites
Benedictus17 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Wauw, iemand is het met me eens. Maar dat van het huis van de Heer kan ik me ook wel voorstellen. Maar bidden bijvoorbeeld doe je toch ook niet alleen in het huis van de Heer. (Neem ik aan tenminste. ) Enniewee, misschien maar gewoon doen wat je zelf het fijnst lijkt. In amerikaanse films zie je dat altijd. Dan is er zo'n pastoor en zo'n prachtige dag en dan buiten op het grasveld. Dus in films kan het wel. Link naar bericht Deel via andere websites
Basjoeh 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 nee dat klopt, maar je trouwt toch ook niet in je eigen woonkamer? Link naar bericht Deel via andere websites
Benedictus17 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Ja maar op tv trouwen ze wel buiten in het bos of op grasvelden! (En daar kan je ook bidden. ) Link naar bericht Deel via andere websites
Basjoeh 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 ja oke, maar dat is ook weer iets anders dan een huiskamer, en in de buitenlucht is het ook weer anders, maar kun je het wel zo regelen dat iedereen kan meegenieten. Link naar bericht Deel via andere websites
Benedictus17 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Ja maar er zijn toch ook mensen die trouwen zonder mensen erbij? Dat moet toch ook kunnen met een pastoor erbij? Link naar bericht Deel via andere websites
Basjoeh 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 ja, dat klopt. maar in welke gemeenschap doe je dat dan? Link naar bericht Deel via andere websites
Benedictus17 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Geen idee. Maar er zijn mensen die trouwen in het geheim maar weet niet of die dat dan ook 'voor de kerk' doen. Link naar bericht Deel via andere websites
Basjoeh 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 ik ook niet. maar ik hoop dat we een beetje de vraag van mackie hebben beantwoord Hopen van wel of niet Mackie? Link naar bericht Deel via andere websites
mackie 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 nou ik weet nog steeds niet of het verplicht is om voor de kerk te trouwen of niet. Dat buiten trouwen is volgens mij joods...Ik kan iig niets vinden waaruit blijkt dat het elders mag. Het wordt vaak ook met een Eucharistieviering in de RKK gehouden en het lijkt mij dat dat wel in de kerk moet zijn. Bij protestanten wordt er een aparte dienst gehouden waarbij dit om het bruidspaar gaat. Ik weet niet of dit ook elders kan worden gehouden... gr. mackie Link naar bericht Deel via andere websites
Benedictus17 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Ik ga altijd naar de RKK en daar worden ook aparte missen gehouden voor mensen die trouwen hoor. (Idem bij dopen.) Link naar bericht Deel via andere websites
mackie 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 ja, maar dat is dan wel in de kerk volgens mij en niet er buiten... gr. mackie Link naar bericht Deel via andere websites
Benedictus17 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Ja dat was wel in de kerk ja. (Die keren dat ik er was.) Ik kom niet zo vaak op bruiloften. Kan je het niet aan een pastoor o.i.d. vragen? Link naar bericht Deel via andere websites
Polleke 0 Geplaatst 7 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2008 Het is niet nodig in een kerk te trouwen, het is zelfs niet noodzakkelijk dat een pastoor of dominee dit doet. Ik ben getrouwd voor God (of heb mijn huwelijk in laten zegenen) dit is gedaan door een pater (persoonlijke vriend), en niet in een Kerk. Het enigste probleem waar ik tegenaanliep was de parochie waar ik onder viel, deze moet toestemminggeven voor het trouwen buiten je eigen parochie/Kerk. Deze toestemming werd in eerste instantie niet gegeven, ook mijn zeer persoonlijke reden om het door iemand anders te laten doen kon ze niet overtuigen. Wat ze wel overtuigde dat ik bereid was te betalen voor een inzegening in hun Kerk, maar daar verder geen gebruik van heb gemaakt. DIt was voor mij ook reden om de Kerk de rug toe te keren. Link naar bericht Deel via andere websites
Joëlle 0 Geplaatst 8 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2008 Ik weet wel dat er zgn "weddingpastors" zijn die een "ceremonieel huwelijk" sluiten, op elke gewenste lokatie. op die site hebebn mensen het ook over 'inzegeningen'. Maar hoe 't allemaal zit weet ik niet. de website: link Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten