Ds Dre 0 Geplaatst 19 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 19 juli 2008 Regelmatig krijgen we hier bezoek van personen die zeggen namens de Islamieten te spreken. Wat men vergeet dat de Islam verdeeld is in zeer vele stromingen. Helaas ben ik slecht in linken, maar op wikipedia staat een prima artikel stromingen binnen de islam. Voor iedereen dus zowel de islamieten en niet islamieten onder ons de vraag welke stroming spreekt je het meeste aan en waarom? Link naar bericht Deel via andere websites
Menelik 0 Geplaatst 19 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 19 juli 2008 Ik dat God met elk individu anders mee omgaat. Ik geloof ook niet De Islam bestaat, ik zie De Islam als een rijk netals het Communsme, Christendom. Het is een beetje lastig om uit te leggen. Maar god gaat met iedereen anders om en iedereen heeft zijn eigen taak en opdracht hier op aarde. En ook de boodschappers/profeten hadden hun eigen taak en opdrachten te vervullen en ook die verschilden van elkaar, dus dat betekent dat alle profeten niet dezelfde religie aanhangden. Link naar bericht Deel via andere websites
HenkG 0 Geplaatst 19 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 19 juli 2008 ...nu nog goed worden in het erkennen dat DE islam niet bestaat en zelfs DE Koran niet Link naar bericht Deel via andere websites
levi17 0 Geplaatst 19 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 19 juli 2008 nee dat is te ver de islam bestaat wel degenlijk en de koran ook. het is alleen niet waar wij ..of nou ja ik in geloof. Link naar bericht Deel via andere websites
audacity 0 Geplaatst 19 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 19 juli 2008 Admod note: topictitel verbeterd Link naar bericht Deel via andere websites
audacity 0 Geplaatst 19 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 19 juli 2008 Admod note: post die argumenting by linking is weggehaald @lailah: als je de volgende keer informatie van een andere website wil halen, copy-paste het stuk dan naar credible en zet er een link als bronvermelding bij. Dit bezorgt ons zoveel werk. Zo kunnen we allemaal meteen lezen waar je ons naar wil verwijzen. Link naar bericht Deel via andere websites
Ds Dre 0 Geplaatst 19 juli 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 juli 2008 Quote: Op zaterdag 19 juli 2008 20:36:43 schreef levi17 het volgende: nee dat is te ver de islam bestaat wel degenlijk en de koran ook. het is alleen niet waar wij ..of nou ja ik in geloof. Leg uit. Soefisme en Salafisme is volgens jou 1 pot nat? O ja, meeste sympatie heb ik denk wel voor het Ibadisme. Link naar bericht Deel via andere websites
lailahaillallah 0 Geplaatst 19 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 19 juli 2008 Esselamoen aleykoem, Quote: @lailah: als je de volgende keer informatie van een andere website wil halen, copy-paste het stuk dan naar credible en zet er een link als bronvermelding bij. Dit bezorgt ons zoveel werk. Zo kunnen we allemaal meteen lezen waar je ons naar wil verwijzen. Komt goed, alleen wil jij in het vervolg aub mijn nickname volledig copy-pasten, als het voor jou niet teveel werk bezorgt? Quote: Wat men vergeet dat de Islam verdeeld is in zeer vele stromingen. Helaas ben ik slecht in linken, maar op wikipedia staat een prima artikel stromingen binnen de islam. Ds Dre, maak je niet druk, ik ben goed met linken: Christendom: 2,1 miljard 1) Rooms Katholicisme: 1,05 miljard 2) Oosters Orthodox: 240 miljoen 3) Protestantisme: (schattingen vanaf 350 miljoen) 4) Pinksterbeweging: 150 miljoen (schattingen lopen zeer uiteen) 5) Afrikaanse Onafhankelijke christelijke kerken: 110 miljoen 6) Anglicisme: 77 miljoen 7) Gereformeerd/Hervormd/Presbyterianisme/Calvinisme: 75 miljoen 8) Baptisme: 70 miljoen 9) Methodisme: 70 miljoen 10) Lutheranisme: 64 miljoen 11) Jehova getuigen: 14,8 miljoen 12) 'Latter Day Saint movement': 12,5 miljoen (onderdeel van Restaurationisme) 13) Adventisten: 12 miljoen 14) Apostolisten: 10 miljoen (onderdeel van Pinksterbeweging) 15) 'Stone-Campbell Restoration Movement': 5.4 miljoen (onderdeel van Restaurationisme) 16) Overige Christelijke Groeperingen: 5 miljoen Islam: 1,1 miljard (schattingen lopen uiteen van 900 miljoen - 1,3 miljard) 1) Soennisme: 940 miljoen 2) Shi'isme: 170 miljoen 3) Ahmadiyya: 10 miljoen 4) Druzen Bron: link Als ik het goed bereken bestaat het aantal stromingen in het christendom naar schatting 4 maal méér dan in de islam. Tevens wil ik u herinneren dat de stromingen in het christendom te maken hebben met als één van de grootste redenen: De diverse Bijbelversies en Bijbelvertalingen: link In de islam geloven alle moslims dat er géén God is dan Allah (swt) en geloven in Zijn laatste boodschapper Muhammed (vzmh) en in de Heilige Koran die hij zuiver ontving van Allah (swt) via zijn engel Djibriel. Mvg Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 19 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 19 juli 2008 Quote: Op zaterdag 19 juli 2008 23:54:43 schreef lailahaillallah het volgende: Tevens wil ik u herinneren dat de stromingen in het christendom te maken hebben met als één van de grootste redenen: Hoe kom je daarbij? Ik heb nog nooit gehoord over een scheuring binnen het Protestantisme die over een Bijbelvertaling ging (alleen dat met het Wachttorengemeenschap, maar goed, dat zijn geen Christenen). De reden dat het overgrote deel van het Christendom verenigt is in één Kerk, met bijna evenveel leden als alle stromingen van de Islam bijelkaar, is dat we geloven dat Christus niet alleen een boek heeft gegeven, maar ook een Kerk, die de uitleg van de leer bewaakt. Maar goed, hoe moet iemand die in de Islam is geinteresseerd uitmaken welke stroming de ware is? De Shia's, de Alawieten? De Ahmaddya's? De Soennieten? En van de Soennieten welke Maddhab? God heeft kennelijk een foutje gemaakt door alleen een meerduidig boek te geven? Link naar bericht Deel via andere websites
degelovige 0 Geplaatst 19 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 19 juli 2008 -edit- Link naar bericht Deel via andere websites
Ds Dre 0 Geplaatst 20 juli 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 juli 2008 De lijsten van stromingen binnen het christendom en islam zijn slechts een samenvatting. Maar niemand die ingaat op mijn vraag welke stroming binnen de Islam je het meeste aanspreekt. Ik heb er al wel 1 genoemd Ibadisme maar de reden vergeten. Volgens wikipedia is het Ibadisme een stroming binnen de islam die gevormd is door Abdallah bin Ibadh. Hij ontwikkelde in 683 een eigen gematigde doctrine. Volgens de ibadieten mag het geloof niet als reden voor oorlog en bloedvergieten misbruikt worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de wahabieten en de salafisten zijn zij van mening dat het geloof zijn kracht en actualiteit kan bewaren door zich aan te passen aan de wisselende culturele, historische en wetenschappelijke omstandigheden. Vooral dat laatste spreekt me erg aan, alleen erg jammer dat deze stroming (nog) erg klein is. De stroming van salafisten en wahabisten is ook niet groot maar hebben wel vaak het hoogste woord en daardoor lijkt het of zij de mening van de Islamieten vertegenwoordigen. Link naar bericht Deel via andere websites
Ds Dre 0 Geplaatst 20 juli 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 juli 2008 Quote: Op zondag 20 juli 2008 00:37:58 schreef Pius_XII het volgende: [...] Maar goed, hoe moet iemand die in de Islam is geinteresseerd uitmaken welke stroming de ware is? De Shia's, de Alawieten? De Ahmaddya's? De Soennieten? En van de Soennieten welke Maddhab? God heeft kennelijk een foutje gemaakt door alleen een meerduidig boek te geven? Dat is niet mijn vraag in dit topic. Welke stroming in de Islam spreekt jou het meeste aan en waarom? Die binnen het christendom is me van jou wel bekend. Link naar bericht Deel via andere websites
Ds Dre 0 Geplaatst 20 juli 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 juli 2008 Quote: Op zondag 20 juli 2008 01:35:29 schreef degelovige het volgende: [...] Ik durf ook wel te wedden dat mensen binnen de Islam doorgaans veel meer aan hun geloof doen dan al die Katholieken. Ook hier wordt niet ingegaan op mijn vraag. Is dat nou zo heel moeilijk? Link naar bericht Deel via andere websites
Ds Dre 0 Geplaatst 20 juli 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 juli 2008 Quote: Op zaterdag 19 juli 2008 23:54:43 schreef lailahaillallah het volgende: In de islam geloven alle moslims dat er géén God is dan Allah (swt) en geloven in Zijn laatste boodschapper Muhammed (vzmh) en in de Heilige Koran die hij zuiver ontving van Allah (swt) via zijn engel Djibriel. En ook hier weer geen antwoord op mijn vraag. Is dat werkelijk nou zo'n lastige vraag? Link naar bericht Deel via andere websites
Ds Dre 0 Geplaatst 20 juli 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 juli 2008 Quote: Op zaterdag 19 juli 2008 23:54:43 schreef lailahaillallah het volgende: In de islam geloven alle moslims dat er géén God is dan Allah (swt) en geloven in Zijn laatste boodschapper Muhammed (vzmh) en in de Heilige Koran die hij zuiver ontving van Allah (swt) via zijn engel Djibriel. O ja, onder de Islam versta ik niet wat bepaalde groepen binnen de Islam vinden wie wel Islamiet is maar iedereen die zichzelf Islamiet noemt. Denk bijvoorbeeld aan Nasr (Hamid) Abu Zayd hij wordt vervolgd door de Egyptische (religieuze) autoriteiten vanwege zijn visie op de Koran als een religieus, mythisch literair werk. Hij werd tot afvallige verklaard. Kortom ook de liberalen in de Islam mag je hier als voorkeur uitspreken. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 20 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 20 juli 2008 Quote: Op zondag 20 juli 2008 08:47:19 schreef Ds Dre het volgende: Dat is niet mijn vraag in dit topic. Welke stroming in de Islam spreekt jou het meeste aan en waarom? Die binnen het christendom is me van jou wel bekend. Doe me dan maar de Averoeisten. Op zich ook een stroming binnen de Islam, een tje die rede en openbaring met elkaar trachtte te verzoenen, en waar we ook veel aan te danken hebben gehad, jammer, maar ook logisch dat ze het niet gehaald hebben. Quote: Op zondag 20 juli 2008 01:35:29 schreef degelovige het volgende: Misschien dat hij erop doelt dat voordat er protestanten waren er geen eens een Nederlandse Bijbelvertaling was. Onzin. Het eerste Nederlandse boek wat überhaupt gedrukt werd, was de Delftse Bijbel uit 1477. En dat boek is het levende bewijs waarom men geen belangrijke boeken drukte in een taal die geen standaardtaal was. Quote: De mensen werden maar dom gehouden, immers alleen de katholieke geestelijken konden het latijns lezen en begrijpen. Ook een opgeklopt onzinverhaal. Ten eerste werd elk onderwijs van belang in het latijn gegeven, dus eenieder die scholing had gehad, kende latijn. De meest gebruikte Bijbel uit die tijd heette niet voor niets 'Vulgaat', wat een afleiding van 'volkstaal' is. Ten tweede werden de ongeletterden helemaal niet onwetend gehouden, maar d.m.v. beelden, schilderijen en devoties voorgelicht. Het hele (laat-)middeleeuwse leven drááide om Christus. Maar ik ga hier eens een topic over openen. Quote: Toen kwam het protestantisme en werd de Bijbel naar het Nederlands vertaald. Vandaar dat velen ook overstapten naar het protestantisme. Nog los van het feit dat Protestanten in de Noordelijke Nederlanden nog zeer lang een kleine minderheid waren, ondanks dat men het met alle beschikbare middelen wilde opleggen, werd de Bijbel niet zomaar gepresenteerd als van; 'red je er maar mee', maar kwam ze samen met een heel suggestief verklarend notenapparaat. Quote: Katholicisme is inderdaad de grootste wereldgodsdienst, maar we weten allemaal waarom. Evangelisatie van de derde wereldlanden, dat kan iedereen. M.a.w. Afrikaantjes zijn dom? Het is toch wel typisch dat ook in die landen het katholicisme daadwerkelijk als een bron van verzet heeft gediend tegenover onderdrukking. Het Christendom is transcultureel. Quote: Het gaat om de werkelijke gelovigen! Ik durf ook wel te wedden dat mensen binnen de Islam doorgaans veel meer aan hun geloof doen dan al die Katholieken. Die weddenschap durf ik wel aan. Ik vind het ook een tamelijk hoogmoedige bewering trouwens. Link naar bericht Deel via andere websites
Ds Dre 0 Geplaatst 20 juli 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 juli 2008 Quote: Op zondag 20 juli 2008 09:23:01 schreef Pius_XII het volgende: [...] Doe me dan maar de Averoeisten. Op zich ook een stroming binnen de Islam, een tje die rede en openbaring met elkaar trachtte te verzoenen, en waar we ook veel aan te danken hebben gehad, jammer, maar ook logisch dat ze het niet gehaald hebben. Hiep hoi, een antwoord op mijn vraag. Waarom is het volgens jou logisch dat ze het niet gehaald hebben? Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 20 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 20 juli 2008 Quote: Op zondag 20 juli 2008 09:44:19 schreef Ds Dre het volgende: Waarom is het volgens jou logisch dat ze het niet gehaald hebben? Omdat hun filosofische aanpak maar moeilijk te verenigen was met de Koran. Daardoor werd hun Godsbeeld steeds deistischer, waarop Al Ghazali het voortouw nam om filosofie en openbaring gescheiden te houden. In praktijk betekende het dat de filosofie eigenlijk helemaal in de ban werd gedaan. Ergens best zonde, hoewel onafwendbaar... Het was de poging tot een holistisch religieus beeld. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 20 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 20 juli 2008 Wat een gedraai of je nu stroming A of B zouden hebben bij de gedachtenspinsels van mohammed wat dan een zogenaamde godsdienst zou zijn,bij elke stroming daarin is haat ,roof ,geweld, moord,enz enz een vast gegeven. Link naar bericht Deel via andere websites
Trotse-Moslim 0 Geplaatst 31 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 31 juli 2008 Uiteindelijk zullen de verschillende religies uit ongeveer hetzelfde aantal stromingen bestaan: Hadith uit Sunan Abu Dawoed: De Profeet Mohammed vertelde aan zijn metgezellen : “De godsdienst van Moesa (Mozes) alaihis salaam zal opsplitsen in 71 stromingen, het geloof van Iesa (Jezus) alaihis salaam zal opsplitsen in 72 stromingen en mijn godsdienst zal opsplitsen in 73 stromingen, maar slechts één stroming van mijn godsdienst gaat naar het Paradijs.†De metgezellen vroegen: “O Profeet, welke stroming gaat met u naar het Paradijs? De Profeet antwoordde: “De grootste stroming.†Daarnaast bestaan er nog tig andere stromingen in de islam die ik hierboven niet gehoord heb ... zoals: Ismaëliten: De Zeveners, beschouwen Ismaël Ibn Djafar als de rechtmatige 7de imam, omdat hij de oudste zoon is. Nizariërs: Ze waren in de tijd van de kruistochten bekend als Assassijnen (Hashishien in het Arabisch). Ze verlieten hun burchten in Syrië en Libanon om in gehoorzaamheid aan hun geestelijke leider hooggeplaatste tegenstanders van de leider te vermoorden. Zaïdieten: Zaidieten erkennen Zaïd als 5e en laatste imaam. Ze zijn veel gematigder dan Isma’ieten en staan theologisch dicht bij de Soennieten. Ze geloven niet in de verborgen Imaam. Zaidieten hebben eigen wetsboeken. Alevieten: zie wiki link: link @ Pius_XII: Als soennie-zijnde wordt je niet geacht een bepaalde madhab te volgen/kiezen. Link naar bericht Deel via andere websites
Niftaly 0 Geplaatst 1 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 1 augustus 2008 tja spijtig genoeg zie je altijd verschillende stromingen overal in de religies, ik ben daar volledig tegen. Ik vind niet dat mensen van een zelfde geloof zichzelf in hokjes moeten plaatsen en zeggen : ik ben van dit geloof en hoor bij hokje 7. Als moslima kan ik u zeggen dat onze profeet vzmh, zich ook niet in een hokje plaatste. Door de tijd heen, hebben verschillende meningen deze hokjes gevormd , zoals sjieten bijv. die slagen zichzelf en eren Ali en gebruiken vele portretten en schilderijen, nochtans heeft onze profeet vzhm duidelijk gezegd dat dit verboden is. Dat is natuurlijk eigenlijk weer een andere discutie, iedereen beleefd zijn geloof hoe die dat wil, maar ik wil mezelf nergens onder plaatsen, ik zeg gewoon : kijk ik ben een moslima en volg de Koraan en de soenna, en wat anderen doen is hun zaak, ik hoef me nergens bij aan te sluiten, want alleen Allah swt ziet mijn hart mijn intenties en ook hetgeen wat ik volg, en als ik dat doe kan ik niets verkeerd doen. Zijn er nog vragen? Link naar bericht Deel via andere websites
Ds Dre 0 Geplaatst 1 augustus 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 augustus 2008 Quote: Op vrijdag 01 augustus 2008 14:51:06 schreef Niftaly het volgende: Zijn er nog vragen? Ja, tot welke stroming(en) voel je het meest aangetrokken en waarom. Niks dus hokjes plaatsen, gewoon willen weten wat jij vindt en waarom. Link naar bericht Deel via andere websites
anastasia 0 Geplaatst 1 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 1 augustus 2008 Quote: Op zaterdag 19 juli 2008 23:54:43 schreef lailahaillallah het volgende: Esselamoen aleykoem, [...] Komt goed, alleen wil jij in het vervolg aub mijn nickname volledig copy-pasten, als het voor jou niet teveel werk bezorgt? [...] Ds Dre, maak je niet druk, ik ben goed met linken: Islam : 1,1 miljard (schattingen lopen uiteen van 900 miljoen - 1,3 miljard) 1) Soennisme: 940 miljoen 2) Shi'isme: 170 miljoen 3) Ahmadiyya: 10 miljoen 4) Druzen Bron: link Als ik het goed bereken bestaat het aantal stromingen in het christendom naar schatting 4 maal méér dan in de islam. Tevens wil ik u herinneren dat de stromingen in het christendom te maken hebben met als één van de grootste redenen: De diverse Bijbelversies en Bijbelvertalingen : link In de islam geloven alle moslims dat er géén God is dan Allah (swt) en geloven in Zijn laatste boodschapper Muhammed (vzmh) en in de Heilige Koran die hij zuiver ontving van Allah (swt) via zijn engel Djibriel. Mvg Soenisme Sjiisme: Binnen het sjiisme zijn er drie belangrijke stromingen. Ithna ashri Isma'ilisme Zaidiyya bron: link Madhhab (Ar. ãÃåÈ), mv. ãÃÇåÈ madhahib) is de Arabische naam voor de rechtsscholen binnen de soennitische islam, die op verschillende manieren de moslimse wetten interpreteren, fiqh genaamd. De vier voornaamste scholen zijn: Hanbalisme Hanafisme Malikisme Sjafisme bron: link Ahmadiyya of Ahmadi-moslims zijn volgelingen van Mirza Ghulam Ahmad. De Ahmadiyya bestaan uit twee groepen, -de Ahmaddiyya Moslim Gemeenschap -de Lahore Ahmadiyya Beweging. bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Ahmaddiya Kharidjieten De Kharidjieten (of Khawarij) waren een fundamentalistische islamitische afsplitsing die ontstond in het jaar 657 op het Arabisch Schiereiland. De Kharidjieten werden vervolgd en waren gedwongen het Arabisch schiereiland te ontvluchten. Stromingen Mozabieten - Mu'tazilieten - Ibadieten - bron: link Soefisme Lijst van tariqas Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie Tariqas (paden, wegen) worden de ordes genoemd waarin soefi's zich vanaf de 9e eeuw georganiseerd hebben. Hier vindt u een lijst met veel bekende en minder bekende ordes. [bewerk] A Aâbid Adhamiyya Adrawiyya (een vrij onbekende soefi-orde) Agamiyya (nog geen gegevens beschikbaar) Ahiyya Ahl-el Haqq Ahmadiyya (soefi's) Ahmadiyya-Idrissiyya Aïssawiyya Akbariyya Akmaliyya (Haqmaliyya) Ak Tagh > Naqshbandiyya Alamiyya Alawiyya (Hadramiyya) Aliyallahiyya Alwaniyya Amariyya Amgariyya (zeer oude, wellicht verdwenen orde) Ansariyya Arusiyya Ashrafiyya Ashuriyya 'Attasiyya Awhadiyya Aydarusiyya Azeema [bewerk] B Ba'Alawi Ba'Alawi-Atissiyya Badawiyya Bakka'iyya Bakriyya Banawa Bayaniyya Bayramaniyya Bekshtashiyya Beshara Beyumiyya Bidariyya Blaketeshi Boutchichiyya > Qadiriyya Bu'Azzawiyya Bunuhiyya Burhaniyya Bu'Shaïchiyya [bewerk] C Caznazaniyya Chadeliyya Charkawiyya Chistiyya Ashrafi Gudra Shahi/Zahuri Habibi Nizamiyya Qadiri Sabiri [bewerk] D Dahabiyya > Kubrawiyya Damardasiyya Dandarawiyya Darqawiyya Hebriyya Murabitun Dassuqi Borhani > Shadiliyya Dassuqiyya Debbaba Dghoghiyya Dhahabiyya > Kubrawiyya Dila'iyya Djalwatiyya Djebariwa Djichtiyya Dscha'fariyya [bewerk] F Fadeliyya > Qadiriyya Fidawiyya Firdausiyya [bewerk] G Gadiriyya Ghaziyya Gnawa Goudfiyya Gudra Shahi/Zahuri > Chishtiyya Gülsheni> Khalwatiyya [bewerk] H Habashiyya Habibi > Chishtiyya Hadarat Haddadiyya Hadefiste > Tijaniyya Hafnawiyya > Khalwatiyya Haksariyya Halwatiyya Hamadisha Hamallayya > Tijaniyya Hamdawa Hammadaniyya > Kubrawiyya Hanassa Hansaliyya Haqqani > Naqshbandiyya Harbiyya Haririyya Harqawa Hashimi (Shadili-Darqawi-Hashimi) Hayatiyya Haydariyya Haziriyya Hebriyya > Darqawiyya Heddawa (Drabliyya) Hijazi > Naqshbandiyya Hindiyya Hmadsa Hurufiyya [bewerk] I Idrissiyya Ishqiyya 'Issawa Issawiyya [bewerk] J Ja'Fariyya > Dscha'Fariyya Jahriyya > Naqshbandiyya Jalwatiyya > Khalwatiyya Jazouliyya Jemaliyya > Khalwatiyya Jerrahiyya > Khalwatiyya Jilaliyya Junaidiyya [bewerk] K Kaftâryya Karabatis Kara Tagh > Naqshbandiyya Kaylâniyya Kazaruniyya Kebdana Kerzaziyya Kettaniyya Khajagan > Naqshbandiyya Khaksar Khalididiyya > Naqshbandiyya Khalwatiyya Gülshani Jalwatiyya Jemaliyya Sinaniyya Tabaniyya Sunbuli Merkeziyya Jerrahiyya Sammaniyya Ussaki Khatmiyya Khidriyya > Sanussiyya Khufiyya > Naqshbandiyya Kizilbash > Safawiyya Kubrawiyya Dhahabiyya Hammadaniyya [bewerk] L Lessidia > Qadiriyya [bewerk] M Ma'al- Aynayn Madaniyya Madariyya Majdhubiyya Maktab Tarighat O)veyssi Shamagsoudi Malamatiyya Malamiyya Marufi > Rifa'iyya Maryamiyya Mazhariyya Mdgoriyya Merkeziyya > Khalwatiyya Mevlevi Mirganiyya Mudjadidiyya > Naqshbandiyya Muhammadiyya Muhibeen > Naqshbandiyya Murabitun > Darqawiyya Muridiyya [bewerk] N Nadiriyya Naqshbandiyya Ak Tagh Halidiyya Haqqani Hijazi Jahriyya Kara Tagh Khajagan Khalidiyya Khufiyya Mudjadidiyya Muhibeen Saifi Siddiqiyya Sulaimanniyya Tawheediyya Uwaïsi Nassiriyya Nasuhi > Khalwatiyya Naushahia Nimatullahi Ni'Matullahi Safi Ali Shah Nisbat-e-Rasooli Nizamiyya Nooriyya Nuqtavi > Hurufiyya Nuraniyya Ner Ashki Jerrahiyya > Jerrahiya Nurbakshiyya [bewerk] O Omariyya > Tijaniyya [bewerk] Q Qadieiyya Qadiriyya Ashrafi Boutchichiyya Fadelliyya Rabiiciyya Rifa'iyya Sarwariyya Siddiyya Summadiyya wa Naqshbandiyya Qalandariyya Qwadri Al- Muntahi [bewerk] R Rabiiciyya > Qadiriyya Radawiyya Rahalla (Rahalliyya) Rahmaniyya Rajabiyya Ramazaniyya Rashidiyya Regraga Rifa'iyya Marufi Qadiriyya > Qadiriyya [bewerk] S Sa'diyya Sadiqiyya Safawiyya Saharàwa Saharawardiyya Sahliyya Salihiyya Sammaniyya > Khalwatiyya Sanussiyya Khidriyya Sa'udiyya Shadiliyya Dasuqi Borhani Shahawiyya Shamsiyya Shangitiyya Sharnubiyya Sarwariyya > Qadiriyya Shattariyya Shaykiyya Shaziliyya Sherqawa Sidiyya > Qadiriyya Siddiqiyya > Naqshbandiyya Sinaniyya > Khalwatiyya Sufi Movement International Sufi Order International Sufism Reoriented Suhrawardiyya Sulaimaniyya > Naqshbandiyya Summadiyya > Qadiriyya Sunbuli > Khalwatiyya Syattariyya [bewerk] T Tabaniyya > Khalwatiyya Tabba'iyya Tahtajis Taibiyya Taifuriyya Tajia Tawheediyya > Naqshbandiyya Taziyya Thama Tihamiyya Tijaniyya Hadefiste Hamallayya Omariyya Toradiyya [bewerk] U 'Uluwiyya Ussaki > Khalwatiyya Uwaïsy > Naqshbandiyya [bewerk] W Wahidiyya Wazzaniyya [bewerk] Y Yaschrutiyya Yassawiyya (Yesseviyya) Yezidi Younousiyya Youssoufiyya [bewerk] Z Zadiyya Zarouqiyya Zahediyya Zayniyya Ziyaniyya Link naar bericht Deel via andere websites
Niftaly 0 Geplaatst 3 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 3 augustus 2008 Wat is die lijst hierboven eigenlijk? Zijn dat namen van leiders ofzo hahaha want als dit stromingen zijn , moge Allah swt mij hiervoor behoeden.. wel dk.Dre ik voel me niet tot een groepje aangesproken, als ik dan toch moet kijken en zeggen welke het meest gemeen heeft met mijn overtuiging dan zal het het soenisme zijn denk ik. Waarom? omdat zij ook de normale gang van zaken volgen, 5maal bidden enzo de zuilen van de Islam en er niet teveel bij aanplakken, ze eren geen extra neven of imaams dus dat is wel ok. Sadam Hoessein was ook een soenniet. Met minderheid in zijn land toen dacht ik. Maar wat hij heeft gedaan met de koerden vind ik niet ok. Maar laten we Allah swt daar maar over oordelen... Link naar bericht Deel via andere websites
Trotse-Moslim 0 Geplaatst 4 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 4 augustus 2008 Quote: Op zondag 03 augustus 2008 21:26:02 schreef Niftaly het volgende: Wat is die lijst hierboven eigenlijk? Zijn dat namen van leiders ofzo hahaha want als dit stromingen zijn , moge Allah swt mij hiervoor behoeden.. wel dk.Dre ik voel me niet tot een groepje aangesproken, als ik dan toch moet kijken en zeggen welke het meest gemeen heeft met mijn overtuiging dan zal het het soenisme zijn denk ik. Waarom? omdat zij ook de normale gang van zaken volgen, 5maal bidden enzo de zuilen van de Islam en er niet teveel bij aanplakken, ze eren geen extra neven of imaams dus dat is wel ok. Sadam Hoessein was ook een soenniet. Met minderheid in zijn land toen dacht ik. Maar wat hij heeft gedaan met de koerden vind ik niet ok. Maar laten we Allah swt daar maar over oordelen... Uhmm ... het zijn meer mystieke soefi-(wan?)ordes. Ze verwijzen meestal naar inderdaad de oprichter daarvan, maar niet altijd. Dus als een soefi-persoon kennis heeft over het soefisme, maar niet op alle punten het eens is of extra punten wilt toevoegen, kan hij zo zijn eigen soefi-orde oprichten waarin deze punten zijn opgenomen en jezelf als heilige verklaren. En zo mensen proberen over te halen dat ze in jou en je standpunten geloven. (Je kan het vergelijken met politiek). En elke andere soefie-orde heeft weer bepaalde kenmerken. Bijv. dat ze iets aanbidden of een bepaalde gewoonte hebben. Zo heeft bijv. deze marokkaanse soefi-orde ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Heddawa_(Drabliyya) ) de gewoonte om regelmatig flink stoned te worden. (Doet mij gelijk denken aan de uitspraak: 'religie is opium voor het volk') Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten