Spring naar bijdragen

Doden van kinderen en zwangeren?


Aanbevolen berichten

ok nu ieder zijn mening gegeven heeft over het al- dan- niet -dezelfde- god -van ot of nt.

Kunnen we misschien nog eens naar de opening van deze topic kijken, want ik zie niet veel mensen ingaan op de brute uitspraken, sommige wel maar niemand weet elke tekst te verklaren.

Of meningen zijn ook welkom natuurlijk e?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

jamaar ik heb ze ook in context gelezen hoor, daarom geef ik ze net als voorbeeld, en geloof me ik wil echt niemand , echt uit mijn hart, op de kast jagen. Maar als jij je zo voelt dan kan jij misschien eens uitleggen hoe het dan wel in de context gelezen moet worden, want ik heb duidelijk in het beginpost geschreven, 'graag reageren met vbn. uit de opgegeven teksten'

Hoe ik ze gelezen heb kan ik niet anders dan ze bijna letterlijk te nemen ook al gaat het over wraak van een ander misdadig volk, dan moet je toch geen babys of zwangeren uitmoorden? dat is pas misdadig en dan ben je geen haar beter dan dat volk.. of niet soms.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

jamaar ik heb ze ook in context gelezen hoor, daarom geef ik ze net als voorbeeld, en geloof me ik wil echt niemand , echt uit mijn hart, op de kast jagen. Maar als jij je zo voelt dan kan jij misschien eens uitleggen hoe het dan wel in de context gelezen moet worden, want ik heb duidelijk in het beginpost geschreven, 'graag reageren met vbn. uit de opgegeven teksten'

Hoe ik ze gelezen heb kan ik niet anders dan ze bijna letterlijk te nemen ook al gaat het over wraak van een ander misdadig volk, dan moet je toch geen babys of zwangeren uitmoorden? dat is pas misdadig en dan ben je geen haar beter dan dat volk.. of niet soms.

Als je met christenen over de bijbel wilt discussieren, dan moet je wel beseffen dat het NT het belagnrijkste deel is, het OT is ook belangrijk, omdat Jezus (Isa) nu eenmaal een Jood was.

Verder is het verbazingwekkend dat de zaken waar je over valt voo rjou heel duidelijk maken dat je niet in het Christelijk geloof kunt geloven, omdat er zoveel fouten in staan....Schat, die staan er in de Koran ook, maar daar is een openlijke discussie binnen dat geloof over de fouten niet direct mogelijk. Het historsich onderzoek naar de KOran staat nog in de kinderschoenen. De bijbel is uit en te na onderzocht.

Ik heb nu al medelijden met je. Straks moet je tot de slotsom komen dat ook de KOran niet zo foutloos was als je dacht en dan zit je met een geloof dat je niet mag laten valen engel.gif Of tenminste, je mag het wel laten vallen, maar dan is het ook geen probleem als je gedood wordt. De Islam kent meer overeenkomsten met het Joodse geloof zoals dat in het OT naar voren komt dan het christendom met beiden puh2.gif

Toch zijn alle drie de geloven een prima weg om God te leren kennen, maar God leer jeniet kennen door zijn woorden met een luizenkam door te ziften. Gebed en meditatie brengen je verder.

Ik zou je dan ook willen adviseren heel gelukkig te zijn met je geloof en op te houden met te roepen hoe verschrikkelijk dat OT wel niet is....De Koran lezende kom ik ook genoeg ellende tegen, maar daar ga ik jou echt niet mee om de oren smijten, dat is tijdsverspilling en brengt jou noch mij dichter bij God. Bid, heb lief, vergeef, oordeel niet...lastige zaken waar je je hele leven zoet mee kunt zijn. Probeer het eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nee hoe annzie het doorlopen had, is heel goed , een zeer goede optie,maar ze geeft zelf toe sommige dingen niet te weten of er geen antwoord op te hebben.

Dus nu ligt de bal in jouw kamp.

Nee hoor jij wil niet ingaan op wat Annzie schrijft. Prima, maar kom dan niet aan dat de bal nu bij een ander ligt. De discussie met jou is wat mij betreft dan ook over. Je geeft duidelijk te kennen niet te willen discussieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

jamaar ik heb ze ook in context gelezen hoor, daarom geef ik ze net als voorbeeld, en geloof me ik wil echt niemand , echt uit mijn hart, op de kast jagen. Maar als jij je zo voelt dan kan jij misschien eens uitleggen hoe het dan wel in de context gelezen moet worden, want ik heb duidelijk in het beginpost geschreven, 'graag reageren met vbn. uit de opgegeven teksten'

Hoe ik ze gelezen heb kan ik niet anders dan ze bijna letterlijk te nemen ook al gaat het over wraak van een ander misdadig volk, dan moet je toch geen babys of zwangeren uitmoorden? dat is pas misdadig en dan ben je geen haar beter dan dat volk.. of niet soms.

Precies, alsof er onder een misdadig volk geen goede mensen zouden zijn. Ja, de God van het OT is geen lieverdje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Precies, alsof er onder een misdadig volk geen goede mensen zouden zijn. Ja, de God van het OT is geen lieverdje.

Als God toeslaat, heeft hij altijd een goede reden om dat te doen. God wil het geweld helemaal niet, maar als mensen echt niet naar hem willen luisteren ( en dat zie je zeker in het oude testament ) dan hebben ze idd een probleem.

Ananias en Zafiras verdwenen toch in de grond?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem in deze discussie is dat we discussieren vanuit een menselijk perspectief. Vanuit dat perspectief roepen we God ter verantwoording omdat Hij niet aan ons gevoel van rechtvaardigheid voldoet. Dit, naar mijn mening, typeert te meer de hoogmoed van de mens.

God is een soeverein God, wat zoveel inhoudt als: Hij doet en laat naar zijn rechtvaardig oordeel zonder verantwoording verschuldigd te zijn aan wie dan ook. Dat is een perspectief wat wij niet kunnen begrijpen maar "slechts" dienen te accepteren. Dat die vlieger niet opgaat voor een niet-gelovige begrijp ik maar al te goed, maar voor vele christenen is dat wel een uitgangpunt.

Ergo: In onze antwoorden zijn wij nooit in staat elkaar te overtuigen. Probeer dat ook niet te bewerkstelligen. Wij, als christenen, kunnen dingen uitleggen. Het overtuigen ligt in deze buiten onze macht.

Zolang er mensen zijn die zichzelf als hoogste norm beschouwen en er mensen zijn die God en zijn Woord als hoogste norm beschouwen, zijn de verschillen in uitganspositie te groot om door ons aan elkaar geknoopt te worden. Dat uit het oog verliezen is de eerste aanzet tot disrespect in de discussies. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@anastastacia, met mij moet je geen medelijden hebben, ik weet in wat ik geloof, ik weet wat mijn Boek inhoud, ik lees het telkens weer en weer. Ik ben er zeker van dat ik meer bid en mediteer dan jij overigens.

Nergens in mijn Boek word er bevolen kinderen te doden, van mij mag je altijd een topic openen met fouten in Koraan hoor. Het lijkt me zelfs wel een uitdaging.

KUnnen we het hier verder hebben over de vbn van in de start? nee?kom dan niet met een lijst zeiken over de Koraan die je zelfs nog nooit gelezen hebt.

Natuurlijk kom je zelfzeker bij je mede-christenen over, maar als je zou weten waar je het over hebt, zoals ik het duidelijk zie, omdat ik er een beetje kennis over heb, dan maak je jezelf nog niet een beetje belachelijk.


Samengevoegd:

Quote:

Haha!! Hier weet ik antwoord op!
big-smile.gif
Op een aantal dan. Geef me even de tijd, dan staat er zo een mooie post van mij.
smile.gif


Samengevoegd:

[...]

Deze kan ik niet echt verklaren, ik ken de context van deze psalm niet. Overigens komt wraak niet standaard van de duivel, God kan dingen ook wreken.

Van wat ik lees in de hele psalm krijg ik het idee dat Israel door de Edomieten ten onrechte zijn verbannen uit Jeruzalem. Maargoed, dat weet ik dus niet zeker, want ik weet niet welk verhaal er bij deze psalm hoort.

---------------------------------------------------------

DAT WEET IK OOK NOG STEEDS NIET OVER WELK VERHAAL HET GAAT............[...]

---------------------------------------------------------

Deze weet ik ook niet, maar er staat boven dat het een profetie is. Door het noemen van Babel, net als in de vorige psalm, heb ik het vermoeden dat deze twee stukken over hetzelfde gaat, maar dat weet ik dus niet zeker.

------------------------------------------------------

IK DENK NIET DAT DAT OVER HETZELFDE GAAT

---------------------------------------------------------

[...]

Ik ken hem ook niet. En hij is geen christen. Er waren nog geen christenen in het Oude Testament namelijk.
knipoog_dicht.gif

---------------------------------------------------------

MAAR ER WAREN WAARSCHIJNLIJK WEL AL ANDERE GELOVIGEN DIE VAN HET OT DUS . DAT GAAT TOCH OVER DEZELFDE GOD DAN?

--------------------------------------------------------

[...]

Dit is een kwestie van context lezen
knipoog_dicht.gif

Hier zie je dat het volk ongehoorzaam is, en zoals zo vaak als Israel ongehoorzaam was, nam God zich voor het volk uit te roeien.

--------------------------------------------------------

JA DAT KAN KLOPPEN DAT ZIE JE INDERDAAD WEL VAKER VOORKOMEN BIJ EEN ONGEHOORZAAM VOLK

-------------------------------------------------------

[...]

Ook hier is het weer een kwestie van de context lezen.
God zelf zegt hier dat 'de schuld die Israel op zich heeft geladen onmetelijk groot is'. Ook staat er dat de mensen met het merkteken gespaard moeten worden, dus de mensen die rechtvaardig zijn in God's ogen.

------------------------------------------------------

NOU DAT VIND IK NOGAL BRUUT EIGNELIJK? EEN MERKTEKEN?

---------------------------------------------------------

[...]

Hetzelfde als hierboven.

[...]

Dit heeft dezelfde oorzaak als ik eerder genoemd heb, namelijk ongehoorzaamheid van de Isrealieten. Dat Deze mensen hun eigen kinderen zouden moeten eten is dus aan henzelf te wijten, want als zij zich aan Gods wet gehouden hadden, was er geen hongersnood geweest.

--------------------------------------------------------

OCHARME DIE KINNEKES

---------------------------------------------------------

[...]

Dit vers heeft dezelfde verklaring als een aantal andere versen hiervoor, nl. deut. 28:53 en Ez. 9:6

[...]

Ik ben het met je eens in dit geval. Ik weet ook niet waarom er kinderen en babies gedood zouden moeten worden, en ik vind dit ook overdreven wreed. Maar zoals zo vaak, is Gods wil ondoorgrondelijk. Dat klinkt misschien als een slap excuus, maar ik hoop dat je inziet dat ik het niet als een slap excuus wil gebruiken.

[...]

Zie hierboven
knipoog_dicht.gif

nee Annzie ik vind dat je het heel goed hebt gedaan , zo alles antwoorden je bent 1van de weinigen die het gedaan hebben in deze topic, sommige van je antwoorden vind ik wel ok maar anderen weer niet, zoals dat laatste, het is geen slap excuus maar eerder zomaar wat aannemen of geloven. Het zou toch kunne dat 1van de schrijvers met de tijd enkele dingen heeft overdreven. Want zoals men hier openlijk toegeeft , kan het inderdaad wel zijn dat er met de tijd dingen kunnen veranderd zijn, daarom zijn sommige verhalen ook anders in bijbels..

tevreden Michiel? nu jij ..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het probleem in deze discussie is dat we discussieren vanuit een menselijk perspectief. Vanuit dat perspectief roepen we God ter verantwoording omdat Hij niet aan ons gevoel van rechtvaardigheid voldoet. Dit, naar mijn mening, typeert te meer de hoogmoed van de mens.

Mensen hebben besef van goed en kwaad, de God van het OT doet dingen die weerzinwekkend zijn, dat is gewoon wat er staat in de bijbel. Het lijkt me rechtvaardig dat we God daar verantwoordelijk voor kunnen stellen als hij al bestaat.

Quote:

God is een soeverein God, wat zoveel inhoudt als: Hij doet en laat naar zijn rechtvaardig oordeel zonder verantwoording verschuldigd te zijn aan wie dan ook. Dat is een perspectief wat wij niet kunnen begrijpen maar "slechts" dienen te accepteren. Dat die vlieger niet opgaat voor een niet-gelovige begrijp ik maar al te goed, maar voor vele christenen is dat wel een uitgangpunt.

Ook Christenen hebben moeite met de gruweldaden van God, net als niet gelovigen hebben Christenen natuurlijk ook het besef van goed en kwaad, daarom moeten Christenen zich in allerlei bochten wringen om te trachten iets wat scheef is weer recht te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet aan mensen om kritiek te hebben op Gods daden.

Begrijpt een kind dadelijk waarom zijn vader hem de pijn van een tandartsstoel laat ondergaan?

Zo begrijpen wij aanvankelijk misschien ook niet al Gods daden. „Weet dat Jehovah God isâ€, zei de psalmist. „Hij is het die ons heeft gemaakt, en niet wijzelf.†— Ps. 100:3.

Is het dan niet onverstandig overhaast de conclusie te trekken dat Gods daden wreed zijn?

„’Ulieder gedachten zijn niet mijn gedachten, noch zijn mijn wegen uw wegen’, is de uitspraak van Jehovah. ’Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen, en mijn gedachten dan uw gedachten’†(Jes. 55:8, 9).

Bovendien verzekert de bijbel ons dat ’al zijn wegen gerechtigheid zijn’. Jehovah wordt geïdentificeerd als „een God van getrouwheid, bij wie geen onrecht isâ€.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gods gaat in het OT tekeer als een beest, is het verstandig om je aan zo'n god te onderwerpen als hij meent dat hij ons geen verantwoording schuldig is ? God houdt er maar een vreemd soort gerechtigheid op na vind je niet ? Waarom zou ik blind moeten vertrouwen op de rechtvaardigheid van God ? Vind jij het rechtvaardig dat o.a baby's en zwangere vrouwen vermoord moeten worden ? Heb je daar zelf nog een mening over, of neem je maar aan dat het rechtvaardig is omdat het zo in de bijbel staat ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het valt mij op dat mijn post inderdaad een beetje erg genegeert wordt ja. Dat vind ik een beetje jammer, ik heb er erg lang aan gewerkt. En misschien kan Niftaly ook wat inhoudelijker ingaan op mijn post, in plaats van alleen maar wat opmerkingen neer te planten in een quote van mijn post. Niet onaardig bedoelt ofzo, maar dat wekt toch meer het idee dat er oprechte interesse is in het antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Tony Jaah, je valt een beetje in herhaling
puh2.gif
. Annzie heeft een mooie uitleg gegeven in dit topic van dit soort verzen, ik ben ook wel benieuwd naar jouw reactie op haar
smile.gif
.

Haar reactie is zeker niet overtuigend te noemen, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, daar komt het op neer. Geen goede uitleg dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeur niet, en ga er fatsoenlijk op in, en ga dan pas zeggen dat het geen goede uitleg is. boosrood.gif En daarbij ben ik volgens mij ook de enige van het hele forum die in ieder geval een póging heeft gedaan uitleg te geven.

En ohja: met 'er fatsoenlijk op ingaan' bedoel ik niet dat je wat uitgebreider moet gaan zeggen dat ik geen goede uitleg heb omdat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn (sowieso een drogreden maargoed), maar dat je mijn post quote en dan na elk stukje uitleg van mij een stukje uitleg van jou plaatst met een inhoudelijk reden waarom het geen goede uitleg is.

Succes ermee, ik ga werken nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:


Samengevoegd:

[...]

Deze kan ik niet echt verklaren, ik ken de context van deze psalm niet. Overigens komt wraak niet standaard van de duivel, God kan dingen ook wreken.

Van wat ik lees in de hele psalm krijg ik het idee dat Israel door de Edomieten ten onrechte zijn verbannen uit Jeruzalem. Maargoed, dat weet ik dus niet zeker, want ik weet niet welk verhaal er bij deze psalm hoort.

Niet echt een overtuigend antwoord, je weet niets zeker.

[...]

Quote:

Deze weet ik ook niet, maar er staat boven dat het een profetie is. Door het noemen van Babel, net als in de vorige psalm, heb ik het vermoeden dat deze twee stukken over hetzelfde gaat, maar dat weet ik dus niet zeker.

Ook dit is geen overtuigend antwoord, je zegt zelf dat je het niet weet, maar spreekt vermoedens uit.

[...]

Quote:

Ik ken hem ook niet. En hij is geen christen. Er waren nog geen christenen in het Oude Testament namelijk.
knipoog_dicht.gif

[...]Er waren geen Christenen in het OT, wat moet ik met zo'n antwoord ?

Dit is een kwestie van context lezen
knipoog_dicht.gif

Hier zie je dat het volk ongehoorzaam is, en zoals zo vaak als Israel ongehoorzaam was, nam God zich voor het volk uit te roeien.

Een heel volk uitroeien ? Alsof er in een heel volk toevallig geen goede mensen zouden zijn, lekker rechtvaardig is dat.

[...]

Quote:

Ook hier is het weer een kwestie van de context lezen.
God zelf zegt hier dat 'de schuld die Israel op zich heeft geladen onmetelijk groot is'. Ook staat er dat de mensen met het merkteken gespaard moeten worden, dus de mensen die rechtvaardig zijn in God's ogen.

God houdt er maar een vreemde manier van rechtvaardigheid op na. En het is al zowiezo niet rechtvaardig om mensen te doden om wat voor reden dan ook.

[...]

Quote:

Dit heeft dezelfde oorzaak als ik eerder genoemd heb, namelijk ongehoorzaamheid van de Isrealieten. Dat Deze mensen hun eigen kinderen zouden moeten eten is dus aan henzelf te wijten, want als zij zich aan Gods wet gehouden hadden, was er geen hongersnood geweest.

God had dat toch kunnen weten, en is dus verantwoordelijk voor die kinderen.

[...]

Quote:

Ik ben het met je eens in dit geval. Ik weet ook niet waarom er kinderen en babies gedood zouden moeten worden, en ik vind dit ook overdreven wreed. Maar zoals zo vaak, is Gods wil ondoorgrondelijk. Dat klinkt misschien als een slap excuus, maar ik hoop dat je inziet dat ik het niet als een slap excuus wil gebruiken.

Maar het is wel een slap excuus.

[...]

Zie hierbovenknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is geen enkele goede reden te bedenken die rechtvaardigt dat vrouwen, kinderen en baby's worden vermoord. Als je meent van wel dan ben je gestoord.

God is iets anders dan de mens. Sterker nog: Niemand is groter dan God. Hij heeft zoveel liefde voor de mens, dat hij zijn enig geboren zoon aan het kruis liet spijkeren om onze zonden te vergeven en zodoende kunnen we ook hem om vergeving en verzoening vragen.

De zondvloed had God helemaal niet gewild. Nee, God wil alleen maar liefde.

Er zijn idd erge dingen gebeurd in het oude testament, maar de mens is daar verantwoordelijk voor. ( daar komt het alhans op neer )

En wie is de mens om te oordelen of God niet mag toeslaan?

God, die heerst over de hemel en aarde, heeft alleen het goede met de mens voor. God is heilig. Dat zegt alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

uhm oke tony je mag kiezen hoor of Jezus die voor ons aan het kruis hing of jij!... alle zonden die jij hebt begaan zijn al een milioen keer meer dan jezus!...

als Jezus niet voor ons gestorven was hadden wij nu waarschijnlijk allemaal aan dat kruis gehangen en denk nou zelf even na... wie is er zondelozer dan de zoon van God zelf...

en Jezus koos er ook zelf voor hij had ook keihard weg kunnen rennen hoor.

maar dat deed hij niet omdat hij zoveel van jou en mij houd!...hoe kan jij op een christenlijk forum ...een forum met mensen die in feite allemaal leven naar het geen ik net verteld heb...zo beledigend haast doen tegen over God... God is de gene die jou leven gespaard heefd door het meest dierbare op te geven voor zondaars zoals jij en ik.. en jij dient hem dan ook met VOLSTE RESPECT!!! te behandellen.

en trouwens het is ookj onlogisch volkomen onlogisch dat God dat deed... maar denk jij dat God met de wereldse logica onze zondes had kunnen vergeven???

terwijl de wereldse logica zelf een van onze grootste zondes is??

denk goed na voor je wat zegt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk zeker goed na voordat ik iets beweer. Waarom zou ik respect tonen voor een God die hele volkeren uitmoord, voor slavenhandel is, homo's haat enz. ? Waarom zou ik mij moeten onderwerpen voor zo'n God en wat heeft mijn zonde te maken met de zondeval ? Wat is er zondig aan de wereldse logica ? Ik geloof niet in die God dus kan ik ook geen respect voor hem tonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

je kan maar beter respect voor hem tonen tony...

God moord misschien hele volkeren uit maar dat is om 1 volk te behouden!

heb je er ooit over na gedacht wat die volken allemaal gedaan hebben?

wat had jij gedaan als je in zijn schoenen zou staan... het geen dat jij gekreeerd hebt keerd zich tegen je en gaat dingen beweren als dat God alleen maar mensen uitmoord en homo's haat!

God kent geen haat...

jij misinterpreteerd de tekst ... God haat niks God veracht zonde en daarmee homo's..sorry voor de gene die homo zijn geen personlijke gevoelens tegen jullie maar dat is zoals het in de bijbel staat.

je kan de hele bijbel verkeerd lezen.. en je kan al je tijd verdoen door op een christenlijk forum mensen te gaan bewijzen dat waar zij in geloven niet waar is....trouwens God is niet voor slavenhandel...

toenminste niet de slaven handel zoals wij die gemaakt hebben.

geketende negers die hard moeten werken anders geslagen worden is heel wat anders als de simpele huishoudster die God bedoelde.. en nu heb je ook meteen door wat zondig is aan de wereldse logica door alles te beredeneren met onze menselijke interpretatie vervormen wij de simpelste dingen tot een zondig tafereel.

nogmaals je kan nu nog even doorgaan met iedereen bewijzen hoeveel je GEEN respect hebt voor de God die niiks minder van jou verdient.. of je kan een ander onderwerp aansnijden en stoppen met het aanvallen van dat gene dat ik het meest liefheb!!!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid